Biały lakier małego Citroëna błyszczy, do tego C3 ma czerwoną czapkę i czarne pasy dookoła. Patrząc na taki samochód, można dwojako zareagować:
a) Yyy, wolałbym jednak coś szarego... lub
b) O, super, założę do tego pasujące spodnie!
Dziś zwracamy się przede wszystkim do miłośników motoryzacji, którzy wybraliby odpowiedź „b”. Ludzi, którzy są otwarci na nowe doznania, choć niekoniecznie muszą być frankofilami. Pewne zamiłowanie do motoryzacji znad Sekwany może być jednak pomocne.
Cieszy to, że francuskie samochody są znów różnorodne jak dawniej: Renault R5 czy Peugeot 205 wiele lat temu dały wspaniały przykład tego, jak można połączyć wdzięk, sportowego ducha i pięcioro drzwi w flakonie perfumowym na kołach. Tę magię roztacza także nowe C3, które ze swoim oryginalnym przodem i bocznymi ochraniaczami rozpyla „to coś”. Pięknie, ale co ten czaruś potrafi w porównaniu ze swoimi krajanami? Przecież Peugeot 208 i Renault Clio też nie uchodzą za kopciuszki.
Seksapil to jedno, a funkcjonalność – drugie. Dlatego trójkę naszych modnych trendsetterów czeka teraz ciężka próba w starciu z codziennym użytkowaniem. C3 ma 4 metry długości, czym idealnie wpasowuje się w ramy klasy miejskiej. Ale dlaczego zapewnia tak kiepską widoczność? Szerokie tylne słupki można do pewnego stopnia przełknąć tylko przy wsparciu czujników parkowania. Znacznie trudniej wybaczyć ciasną kanapę.
Z przodu mamy w Citroënie więcej miejsca. Półokrągłe nawiewy i cyfry na skali prędkościomierza budzą skojarzenia z latami 60., a zamiast czerwonych pasków można mieć też materiałowe wykończenie. W koreańskich autach nie znajdziecie aż 3 wystrojów wnętrza, ale też nie mają tak miękkich foteli. Niestety, dłuższe siedzenie na nich powoduje raczej dyskomfort niż odprężenie.
Citroen C3 korzysta z tych samych podzespołów technicznych, co Peugeot. Trzycylindrowemu silnikowi towarzyszy podczas wkręcania się na obroty blaszany gang, ale 110 KM zapewnia żwawą dynamikę, a spalanie zamyka się w 6 l/100 km. Napęd nie wymaga częstego sięgania do lewarka biegów, elastyczność jest godna pochwały, i to mimo zastosowania 5-stopniowej skrzyni. Taka charakterystyka pasuje do miękko zestrojonego zawieszenia – nareszcie mamy do czynienia z autem gotowym na miejskie dziury w asfalcie, a nie z twardym jak deska pseudosportowcem. To dobra wiadomość.
Mimo tych samych korzeni technicznych koncernowy brat – 208 – jest ulepiony z trochę innej gliny. Na kanapie z tyłu wygospodarowano więcej miejsca dla pasażerów. Zawieszenie zapewnia nieco lepszy kompromis między rozpieszczaniem a duchem GTI, który wobec tak mocnych silników jest dobrym skojarzeniem. Szczypta sportowości tkwi także w układzie kierowniczym: jak w innych Peugeotach również tu małą kierownicę umieszczono nietypowo nisko, w zależności od wzrostu kierowcy wieniec może niestety zasłaniać część zegarów. Przed zakupem trzeba to koniecznie sprawdzić, żeby potem nie prowadzić w niewygodnej pozycji. Tak czy inaczej, Peugeot robi wrażenie posłusznego samochodu. W przeciwieństwie do C3 układ kierowniczy wymaga tu silniejszej ręki, pewniejszego chwytu kierownicy, ale nagradza to bardziej harmonijnymi, przewidywalnymi reakcjami.
Mniej radości w 208 sprawia duży system informacyjno-multimedialny. Zamiast fizycznych przycisków są tylko pola dotykowe, struktura menu jest nieco zagmatwana, reakcje opóźnione. Ten monitor robi świetną reklamę dla prostszych urządzeń. Podobnie jak system R-Link w Renault: czy on chce tylko ładnie wyglądać, czy powinien też wspierać kierowcę?
Na konsoli środkowej atrakcyjnie zrobione Clio przesadza z designem, który je tak korzystnie wyróżnia. Umiarkowany entuzjazm budzi też jakość wykończenia. Pod tym względem twórcy całej trójki powinni przestudiować wnętrze nowego Hyundaia i20 – tak się dzisiaj robi szykowne małe auta.
W Clio miło zaskakuje to, że pod designerską otoczką tkwi zadziwiająco normalny samochód. Kierownica ma duży zakres regulacji, fotele pasują osobom każdego wzrostu. No to ruszamy! Układ kierowniczy budzi zaufanie, a zawieszenie z krótkim skokiem mogłoby uchodzić za sportowe – podobnie jak dająca się pewnie przełączać 6-stopniowa skrzynia biegów. Jedyny 4-cylindrowy silnik w tej stawce brzmi w uszach przeciwników 3-cylindrowców jak upragniona zapomniana melodia, ale mimo takiej samej pojemności zużywa o litr więcej benzyny niż konkurenci.
O ile wskazanie zwycięzcy porównania rezerwujemy sobie, o tyle wybór auta do codziennej jazdy będzie w znacznej mierze kwestią gustu. Nie dość, że mamy do czynienia z różnorodną drużyną, to na dodatek każde z testowanych aut dysponuje pokaźną listą wyposażenia. Szczególnie Citroën mocno się pod tym względem wyróżnia, bo poza czysto funkcjonalnymi rzeczami można w nim wybierać spośród licznych wariantów wykończenia kabiny i karoserii.
Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Renault | citroËn | peugeot | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,0 s | 3,5 s | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 11,1 s | 10,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 17,9 s | 17,9 s | 17,1 s |
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) | 7,2 s | 8,9 s | 8,4 s |
Elastyczność 80-120 km/h (na najwyższym biegu) | 14,1 s | 13,6 s | 12,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1216/443 kg | 1149/451 kg | 1136/476 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. | 62/38 proc. | 63/37 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,8/10,8 m | 11,2/11,3 m | 11,0/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 41,5 m | 42,6 m | 42,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 44,5 m | 44,4 m | 46,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) | 60 dB (A) | 61 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 68 dB (A) | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 73 dB (A) | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,0 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Zasięg | 640 km | 735 km | 830 km |
Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - dane techniczne (nieoceniane, za wyjątkiem pojemności bagażników)
Clio | C3 | 208 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1199 | 1199 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 118/5000 | 110/5750 | 110/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 205/2000 | 205/1500 | 205/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 188 | 190 |
Skrzynia biegów | manualna, 6 | manualna, 5 | manualna, 5 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/b | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 300-1146 | 300-922 | 285-1076 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Alpin 5 (zimowe) | Michelin Alpin 5 (zimowe) | Michelin Alpin 5 (zimowe) |
Rozmiar opon testowanego auta | 205/45 R 17 | 205/50 R 17 | 205/45 R 17 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 | 50 |
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km) | 6,8/4,5/5,3 | 5,5/4,0/4,6 | 5,2/3,7/4,3 |
Masa przyczepy hamowanej/niehamowanej (kg) | 1200/580 | 600/450 | 1150/570 |
Emisja dwutlenku węgla (g/km) | 118 | 103 | 99 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4063/1732/1448 | 3996/1749/1474 | 3962/1739/1460 |
Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Clio | C3 | 208 | |
Wersja | 1.2 Energy TCe 120 Intens | 1.2 PureTech 110 Shine | 1.2 PureTech 110 Allure |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy | S/N | S/N | S/N |
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED | S/S | S/N | S/N |
Światła do jazdy dziennej LED | S | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/1200 zł | N/S | N/S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S | S/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja z ekranem dotykowym | S/S | S/2000 zł | S/2100 zł (pakiet) |
Bluetooth/złącze USB | S/S | S/S | S/S |
Kierownica wielofunkcyjna | S | S | S |
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy | 1000 zł/S | 600/1500 zł | 700 zł/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/N | S/N |
Czujnik deszczu/zmierzchu | S/S | S/S | S/S |
Składana i dzielona kanapa | S | S | S |
Czujniki parkowania/kamera cofania | S/w pakietach od 3000 zł | S/800 zł | 2100 (pakiet)/1000 zł |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | N | 2000 zł (dostępne od maja) | 1 000 zł |
Czujnik martwego pola | N | 700 zł | N |
Asystent utrzymania pasa ruchu | N | S | N |
System rozpoznawania znaków drogowych | N | S | N |
Lakier metalizowany | 2 000 zł | 2 100 zł | 2 100 zł |
Felgi standardowe/w teście | S (16 cali)/1500 zł (17 cali) | S (16 cali)/2200 zł (17 cali) | S (16 cali)/1700 zł (17 cali) |
Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)
Clio | C3 | 208 | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 61 400 zł | 58 900 zł | 63 800 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 43,9 proc. | 41,4 proc. | 45,9 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 25 tys. km | co 25 tys. km |
Cena po doposażeniu | 64 100 zł | 65 300 zł | 67 600 zł |
Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wymiary kabin (oceniane)
Renault Clio | Citroen C3 | Peugeot 208 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1120 | 1115 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1360 | 1415 | 1410 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1000 | 980 | 985 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 220 | 205 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 640 | 620 | 680 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1380 | 1390 | 1405 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 925 | 920 | 895 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 350 | 335 |
Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Clio | C3 | 208 |
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 28 | 26 |
Przestronność z tyłu | 30 | 19 | 18 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 14 | 14 | 14 |
Ładowność | 15 | 10 | 10 | 11 |
Widoczność | 20 | 15 | 17 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 23 | 23 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 15 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 15 | 15 |
Suma punktów | 200 | 141 | 140 | 139 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Clio | C3 | 208 |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 17 | 17 |
Elastyczność | 25 | 20 | 19 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 10 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 11 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 24 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 24 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 11 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 3 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 23 | 22 | 20 |
Suma punktów | 200 | 148 | 141 | 143 |
Koszty | Maks. pkt. | Clio | C3 | 208 |
Cena po doposażeniu | 50 | 36 | 35 | 34 |
Utrata wartości | 15 | 13 | 14 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 26 | 26 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 24 | 24 | 24 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 20 | 16 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 8 |
Przeglądy | 20 | 20 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 148 | 149 | 142 |
Wynik końcowy | 600 | 437 | 430 | 424 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - to podium ma sens
Nie zawsze łatwo można uzasadnić punktację w porównaniach, ale tym razem się uda. W Clio jest najmniej gadżeciarstwa, a najwięcej dbałości o rdzenne cechy samochodu. Citroën okazał się najciaśniejszy z tyłu, a obsługa instrumentów Peugeota wymaga postawienia kilku zasad ergonomii na głowie. Niemniej naszym zdaniem Citroënowi należy się wysoka, druga lokata – za odwagę. To z zapasem najbardziej wyróżniające się zewnętrznie auto w swojej klasie, szkoda tylko, że księgowym nie wystarczyło budżetu na bardziej dystyngowany kokpit. Bo, patrząc z zewnątrz, C3 spokojnie mogłoby mieć logo DS. Zapraszamy do komentowania!