Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes wyhamował konkurencję - porównanie nowej klasy E z Audi A6 i BMW serii 5

Mercedes wyhamował konkurencję - porównanie nowej klasy E z Audi A6 i BMW serii 5

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Oto jest: nowa klasa E. Jeżeli ktoś po przejażdżce tym samochodem nadal twierdzi, że Mercedesy to auta dla emerytów, to jest albo szalony, albo... bezgranicznie zakochany w innej marce

Mercedes wyhamował konkurencję - porównanie nowej klasy E z Audi A6 i BMW serii 5
Zobacz galerię (22)
Auto Bild
Mercedes wyhamował konkurencję - porównanie nowej klasy E z Audi A6 i BMW serii 5

Pierwsze wrażenie można wywrzeć tylko raz. To prawda. Ale wcale nie oznacza to, że musi to być dobre wrażenie. Czasem przyćmiewa ono ukryte wartości. Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ nowa klasa E jest właśnie takim przypadkiem – to była miłość od drugiego spojrzenia.

Gdy auto po raz pierwszy pojawiło się w naszym garażu, nie wywarło na nas dużego wrażenia. Owszem, wygląda dostojnie. Jednak pasażerowie siedzący na tylnej kanapie narzekali na brak miejsca na stopy – przestrzeń pod siedziskiem przedniego fotela rzeczywiście jest bardzo mała.

Także nowy sposób obsługi multimediów z niezliczoną ilością wyskakujących menu i podmenu nie zaskarbił sobie naszej sympatii. Nowa klasa E pozwoliła nam się należycie poczuć dopiero po przekręceniu kluczyka w stacyjce. W ruchu Mercedes udowadnia, że nikt nie może się z nim równać. Ten Benz wyhamowuje konkurencję w wielu dyscyplinach. Zaraz się przekonacie, w których jest liderem.

Zaczniemy od rywali. Audi nie dorównuje BMW i Mercedesowi pod względem komfortu pracy zawieszenia i charakterystyki napędu. Już samo ruszanie potrafi przebiegać nieharmonijnie – dwusprzęgłowa skrzynia biegów powoduje czasem buksowanie kół. Układ kierowniczy jest zbyt bezpośredni i mocno wspomagany, a to czyni prowadzenie nieco nerwowym.

Jest to zbyt „młodzieżowe” zestrojenie jak na klasę wyższą. Audi natomiast niewiele traci przez to, że jego skrzynia biegów ma o 2 przełożenia mniej niż ta w Mercedesie: A6 zużyło w teście 6,1 l/100 km, czyli tylko o 0,2 l więcej niż klasa E. Cztery pierścienie pozostają za to niedoścignione w jakości wykonania wnętrza – wszystko jest perfekcyjnie zmontowane.

Jednocześnie Audi oferuje też dużo przestrzeni dla wszystkich pasażerów i obszerne fotele. To samo tyczy się BMW. Szeroki zakres regulacji oraz doskonałe podparcie ciała to atuty opcjonalnych sportowych foteli. Minus przyznajemy za dość szeroki tunel środkowy, bo wymusza on lekkie przechylanie prawej stopy w lewą stronę. Kabina wydaje się nieco ciaśniejsza niż w Audi, ale subiektywne poczucie przestronności bywa zdradliwe: na wysokości łokci jest najwięcej miejsca z całej trójki.

Mercedes wyhamował konkurencję - porównanie nowej klasy E z Audi A6 i BMW serii 5
Mercedes wyhamował konkurencję - porównanie nowej klasy E z Audi A6 i BMW serii 5Auto Bild

BMW zapewniło sobie też najwyższe miejsce na podium w kategorii „komfort resorowania”. Gdy przestawi się przełącznik trybów jazdy w pozycję Comfort Plus, „piątka” nie dopuści do podróżujących niemal żadnych wstrząsów, nawet na kiepskich drogach. Zawieszenie zostało perfekcyjnie zestrojone. Silnik spokojnie pracuje, jedynie przy mocnym obciążeniu brzmienie zaczyna odstawać od tego, do czego przywykliśmy w tej klasie. Skrzynia biegów nienagannie, szybko i łagodnie działa, bardzo przytomnie reaguje na kick-down i przyczynia się także do niskiego spalania. Na naszej trasie testowej „piątka” zadowoliła się średnio 6,1 l/100 km.

A jak sobie radzi silnik w Mercedesie? W końcu to zupełnie nowa konstrukcja. Mruczy słyszalnie, ale tak cicho, jak żaden inny 4-cylindrowy diesel w klasie E do tej pory. Nawet podczas mocnego przyspieszania pracuje niemal bez wibracji i z wysoką kulturą. Bez oporów i harmonijnie wkręca się na obroty. Podczas codziennej jazdy nie czujemy, że skrzynia ma aż 9 przełożeń. Nazwana „9G-Tronic” konstrukcja szybko przełącza biegi i nigdy nie ma się wrażenia, że elektronika źle dobrała przełożenie. W teście spalania Mercedesowi udało się uzyskać piątkę przed przecinkiem – bardzo dobry wynik, choć według danych fabrycznych auto powinno palić 3,9 l/100 km.

Nowy diesel Mercedesa robi znakomite wrażenie. Jest cichy i dynamiczny.

Sam wysoki komfort jazdy zasługuje na gwiazdę. Poprzeczne bruzdy albo nierówne nawierzchnie nie wyprowadzają E 220 d z równowagi. Jedynie na kocich łbach Mercedes wibruje bardziej niż BMW. Monachijska limuzyna ma przewagę także w dziedzinie umeblowania. W porównaniu z BMW fotele Mercedesa słabo trzymają ciało.

Elektronika rozrywkowa zamontowana w Mercedesie jest skomplikowana i mocno odwraca uwagę od prowadzenia – jeśli kierowca będzie częściej patrzył na ekrany, niż obserwował sytuację na drodze, nie pomoże mu nawet rozbudowany zastęp asystentów jazdy. Wskazania wyświetlacza nie zawsze są czytelne. Także dotykowy panel na tunelu środkowym nie działa tak dobrze, jak np. w BMW.

Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 d - dane producentów

MercedesBMWaudi
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)195019951968
Moc maksymalna (KM/obr./min)194/3800190/4000190/3800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1600400/1750400/1750
Prędkość maksymalna (km/h)240233232
Skrzynia biegówaut. 9aut. 8aut. 7 (dwusprzęgłowa)
Napędtylnytylnyprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)540520530
Opony testowanego auta (p - t)245/45 - 275/40 R 18225/55 R 17255/40 R 19
Pojemność zbiornika paliwa (l)667073
Emisja CO2 (g/km)102109109
Czynnik układu klimatyzacjiR134aR134aR134a
Dł./szer./wys. (mm)4923/1852/14684907/1860/14644933/1874/1455

Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 d - wyniki pomiarów drogowych

E 220 d520dA6
Przyspieszenie 0-50 km/h2,6 s2,7 s3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 s8,1 s8,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h12,7 s13,3 s13,8 s
Elastyczność 60-100 km/h4,3 s (aut.)4,6 s (aut.)4,7 s (aut.)
Elastyczność 80-120 km/h5,3 s (aut.)5,8 s (aut.)5,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1782/538 kg1698/542 kg1760/480 kg
Rozdział masy (przód/tył)49/51 proc.50/50 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,6 m11,6/11,6 m12,1/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,2 m36,8 m36,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,5 m36,2 m35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)56 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)64 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h67 dB (A)68 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe5,9 l/100 km6,1 l/100 km6,1 l/100 km
Zasięg1115 km1145 km1195 km

Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 d - wymiary kabin

E 220 d520dA6
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)118011601160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)151015351530
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)104010301035
Zakres regulacji fotela(mm)240235240
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)790775775
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)150015051500
Wysokość nad głową z tyłu(mm)945935930
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355340350

Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 d - wyposażenie i ceny opcji

E 220 d520dA6
WersjaE 220 d 9G-Tronic520d + aut. skrzynia biegów2.0 TDI ultra S tronic
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/NS/NS/N
Reflektory ksenonowe/LEDN/SS/8772 złS/4180 zł
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowanyN/4912 zł926/4364 złN/4760 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SN/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/S
Elektr. ster. lusterka/szyby dźwiękochłonneS/6210 złS/NS/5780 zł
System multimedialny/Bluetooth/USBS/S/SS/S/SS/2430 zł za obie opcje
Adaptacyjne zawieszenie10 726 zł (pneumatyczne)5 730 zł9480 zł (pneumatyczne)
Sportowe lub komfortowe foteleS (komfortowe)2160 zł (sportowe)3090 zł (sportowe)
Nawigacja/kluczyk zbliżeniowy15 525 (pakiet)/3952 zł11 417/3482 zł11 560/3840 zł
Czujnik światła/deszczu/podgrzewane foteleS/S/2032 złS/S/1675 złS/S/1800 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/5081 złS/6832 złS/12 140 zł (pakiet)
Czujniki parkowania (p i t)/kamera cofania4799 zł za obie opcje3438/1984 zł3790/2190 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąS2601 zł (pakiet)12 140 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola4403 zł (pakiet)2 990 zł12 140 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu4403 zł (pakiet)2601 zł (pakiet)12 140 zł (pakiet)
System rozpoznawania znaków drogowych15 525 zł (pakiet)1 411 zł740 zł
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele9767/7057 zł8772/4849 zł9480/6080 zł
Felgi aluminiowe standardowe/w teścieS (17 cali)/9315 zł (18 cali)S (17 cali)/S (17 cali)S (17 cali)/3360 zł (19 cali)

Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 d - ceny, gwarancje, utrata wartości

E 220 d520dA6
Cena podstawowa testowanej wersji195 500 zł204 118 zł199 700 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)43,8 proc.48,1 proc.49,7 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna30 lat12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu232 646 zł**232 145 zł*232 620 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. *cena BMW zawiera także aktywny układ kierowniczy za 7714 zł, **cena Mercedesa zawiera także sportowy układ hamulcowy za 1411 zł.

Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 d - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.E 220 d520dA6
Przestronność z przodu40353434
Przestronność z tyłu30272525
Pojemność bagażnika25202020
Ładowność15141412
Widoczność20161717
Fotele, pozycja kierowcy30272727
Ergonomia obsługi20171818
Jakość wykończenia20181819
Suma punktów200174173172
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.E 220 d520dA6
Przyspieszenie25181716
Elastyczność25212020
Poziom hałasu15151313
Skrzynia biegów15151514
Zachowanie na drodze30262626
Komfort jazdy30282927
Układ kierowniczy15151413
Średnica zawracania5443
Skuteczność hamulców40292224
Suma punktów200171160156
KosztyMaks. pkt.E 220 d520dA6
Cena po doposażeniu50272727
Utrata wartości15151211
Zużycie paliwa30292828
Wyposażenie – komfort30212121
Wyp. – bezpieczeństwo30232323
Ubezpieczenia10777
Gwarancja159810
Przeglądy20131313
Suma punktów200144139140
Wynik końcowy600489472468
Miejsce w teście123

Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 d - podsumowanie

Marka ze Stuttgartu kroczy obecnie po wyraźnie ofensywnej ścieżce i konkurenci nie mogą pozostać wobec niej obojętni. Nowa klasa E ma znakomicie wyciszoną i przestronną kabinę, wspaniale jeździ, dobrze się ją prowadzi, a lista wyszukanych opcji jest tak bogata, że można by nimi obdzielić dziesięć aut klasy kompaktowej.

Bardzo dobre wrażenie zrobił też nowy diesel Mercedesa, który ma szansę zerwać z nie zawsze chlubną historią poprzednika. Tyle że nie ma co się oszukiwać, bo przewaga nad rywalami na pewno nie jest druzgocąca. Wszystkie trzy auta są bardzo dobre i zadowolą konesera motoryzacji. Tylko ten, kto kocha topić asfalt, zapragnie zapewne większej mocy.

Zapraszamy do komentowania, każda Wasza opinia może kogoś przekonać. Chcecie być cytowani - piszcie!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków