- Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - piękna, czy bestia?
- Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - zgrabna i zwinna
- Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - mistrz uwodzenia
- Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - przestronna i oszczędna
- Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - wyniki pomiarów drogowych Auto Świata, dane producentów, wyposażenie, ceny
- Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
- Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - punkty i klasyfikacja
- Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - spalanie testowe kontra dane katalogowe
- Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - to naprawdę ciekawe auta!
30 tysięcy, 35, a co tam – 45 tysięcy! Gdy wieczorem panowie siedzą przy piwie i rzucają takimi liczbami, to rzadko chodzi im o cenę ostatniego auta, które sobie kupili, lecz raczej o liczbę pokonywanych rocznie kilometrów. Robią ich tyle, bo to jedyny sposób na to, żeby pogodzić obowiązki służbowe ze sprawami rodzinnymi i by realizować pasje. Wówczas samochód staje się dla nich azylem, drugim domem, dlatego chcą się w nim czuć swobodnie.
Jeden z tych samochodów spalił w teście drogowym Auto Świata tylko 5,5 l/100 km. Który? Czy będzie to Renault, bo jego silnik ma najmniejszą pojemność?
W kręgu zainteresowania takich klientów od niedawna mogą być Kia Optima z nadwoziem typu kombi i Renault Talisman Grandtour. Najchętniej z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem Diesla, bo dzięki temu mogą poruszać się bezstresowo i oszczędnie. A nawet więcej: bardzo oszczędnie.
Jak nowicjusze mają się względem uznanych graczy w tej lidze? Mazda 6 kombi, która może pomieścić do 1664 l bagażu, jest ceniona za sportowe zacięcie: ma 2,2-litrowego diesla pod maską i kuszącą, atletyczną sylwetkę nadwozia. Skoda Superb to drugi biegun. Bardziej zachowawczo zaprojektowana, ale za to mieszcząca aż 1950 l. Czy Skoda Superb ustanowi nowy rekord pakowności skrzynek z wodą? To byłoby coś, ale w tym porównaniu nie tylko pakowność się liczy.
Oprócz litrażu bagażników ważne są także moc dieslowskich silników i komfort jazdy, oferowany przez te auta podczas dalekich wypraw. Renault na przykład jako jedyne stosuje w Talismanie fotele z funkcją masażu... Usiądźcie więc wygodnie i czytajcie dalej.
Za chwilę dowiecie się, jak poradzą sobie tradycyjne pasywne zawieszenia z tymi wyposażonymi w aktywne amortyzatory. Albo dwusprzęgłowe „automaty” z jedyną w porównaniu tradycyjną skrzynią automatyczną (Mazda), wyposażoną w sprzęgło hydrokinetyczne. Czas start!
Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - piękna, czy bestia?
Pierwsze duże kombi Kii jest naprawdę udanym autem: ma sporo miejsca, funkcjonalny bagażnik, typową dla Kii bezproblemową obsługę i bardzo bogate wyposażenie, w tym m.in. elektrycznie sterowane sportowe fotele GT. Są one częścią sportowego pakietu GT Line, który jednak nie robi dobrze całości.
Nie, to nie jest kokpit Mazdy 6 sprzed liftingu. To Kia Optima! Bezproblemowa obsługa, trzy programy jazdy do wyboru
18-calowe felgi zaburzają komfort amortyzacji. Jak na sportowe ambicje tego modelu, układ kierowniczy jest trochę za miękki, a podczas dynamiczniejszego ruszania przednie koła bardzo łatwo tracą przyczepność na mokrym asfalcie. Może to zasługa tego, że Optima ma minimalnie mniej dociążoną przednią oś w stosunku do niektórych rywali, albo tego, że jest cięższa? Stawiamy na specyfikę kinematyki pracy przedniego zawieszenia kół, bo to ono ma największy wpływ na zachowanie przednich opon podczas ostrego ruszania z miejsca.
Ale to niejedyny problem Optimy. Kia waży aż 1694 kg i wobec takiej masy cichy, ale tylko 141-konny silnik 1.7 wydaje się za słaby. Jest za to oszczędny (choć nie tak, jak motor mocniejszej Skody), a przytomna 7-biegowa dwusprzęgłówka potrafi na polecenie wydane pedałem gazu zrzucić nawet 2 biegi. Niestety, jak na razie Kia nie oferuje w Optimie większego diesla, a z racji wojującego downsizingu zapewne zdecyduje się raczej na większe wysilenie motoru 1.7 niż zwiększenie jego pojemności. W jedenaście sekund do „setki”? Za takie pieniądze trudno to zaakceptować.
Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - plusy: 7 lat gwarancji bardzo nam się podoba, tak samo jak długie interwały międzyprzeglądowe (30 tys. km).
Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - minusy: Kia jest ciężka, ładowność to zaledwie 453 kg – za mało, żeby zabrać się z całym wakacyjnym ekwipunkiem.
Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - zgrabna i zwinna
Cóż za napęd! 2,2-litrowy diesel kręci się swobodnie do 5 tys. obrotów (!) i nawet przez chwilę nie pozwala zatęsknić za benzyniakiem. Jedyne, co może irytować, to klekot przy niskich obrotach. Automatyczna skrzynia biegów pracuje bez zarzutu, a zużycie paliwa (średnio 5,9 l/100 km w teście) jest niskie.
Kokpit jest elegancki i nie zmusza kierowcy do robienia (prawie) wszystkiego przez ekran dotykowy. Komfort jazdy na 19-calowych kołach zadziwia.
Powiecie zapewne: no tak, ale przecież rywale palą mniej! Owszem, tyle że mają pod maskami dwusprzęgłowe skrzynie biegów, które są tak naprawdę parami zrobotyzowanych przekładni manualnych. Jak to działa? Gdy jedna „połowa” skrzyni dwusprzęgłowej ma załączony np. pierwszy bieg, to druga „połowa” już czeka z „dwójką”. W odpowiednim momencie sprzęgło pierwszej „połówki” skrzyni jest odłączane, a załączane sprzęgło drugiej. I tak przełącza się z biegu pierwszego na drugi.
Mazda natomiast ma pod maską tradycyjny „automat” ze sprzęgłem hydrokinetycznym, które teoretycznie powinno „zjadać” część mocy i podwyższać spalanie. To, że tak się nie dzieje, to m.in. zasługa diety: kombi Mazdy jest w tym porównaniu najlżejsze. I najkrótsze, przez co w bagażniku i na kanapie jest nieco mniej miejsca niż u rywali. „Szóstka” zasługuje na miano sportowego kombi. Fotele dobrze przylegają do ciała, a precyzyjny, zwarty układ kierowniczy dopełnia charakteru znakomicie zestrojonego zawieszenia, które jednocześnie zadziwiająco komfortowo pracuje. I to mimo 19-calowych kół. Duży szacunek dla Mazdy.
Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - plusy: Lekka konstrukcja daje liczne korzyści: znakomitą dynamikę, zwinne prowadzenie. Fantastyczny silnik Diesla.
Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - minusy: Podczas gwałtownych manewrów tyłem potrafi mocno zarzucić, potrzeba wówczas czujnego kierowcy.
Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - mistrz uwodzenia
Talisman to szykowny transporter. Renault wyposaża go w ekskluzywne dodatki: obszerne przednie fotele masują ciało, duży ekran pozwala ustawiać różne efektowne „bajery” (w tym także brzmienie silnika), skrętna tylna oś ułatwia manewrowanie w mieście. Ten „francuz” chce przede wszystkim rozpieszczać.
Przy wielkim wyświetlaczu brakuje przycisków bezpośredniego dostępu do głównych funkcji. Brzmienie silnika można ustawiać.
Jego spokojnie pracujący diesel robi się głośny dopiero przy wysokich obrotach, dwusprzęgłowa skrzynia łagodnie zmienia biegi. Zawieszenie w codziennej jeździe raczej komfortowo amortyzuje nierówności, jednak na drogach o dziurawej nawierzchni dochodzi do granic swoich możliwości. Na szczęście, kiedy przesadzicie z prędkością lub ostrością skrętu, ESP szybko i bezpiecznie wkroczy do akcji. Adaptacyjne zawieszenie ma niewielki zakres regulacji – można się bez niego obyć. Funkcjonalna przestrzeń bagażowa nie daje powodów do narzekań.
Musimy za to pomarudzić przy przestronności kabiny: z 4,87 m długości nadwozia Renault mogło więcej wygospodarować. I w zasadzie ten opis by wystarczył, ale warto jeszcze dodać kilka słów o filozofii Renault, które za wszelką cenę chce być tak bardzo „high-tech”, jak tylko się da. Cztery koła skrętne? Mazda miała je już prawie trzydzieści lat temu, a jednak zrezygnowała. Dlaczego? Bo to nie jest konieczne. Dopracowane tradycyjne zawieszenie może być równie dobre. No i ten silnik 1.6... Po co stosować tak wysilony motor, skoro pali nie mniej od rywali?
Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - plusy: Dostępny tylko w Renault opcjonalny układ skrętnej tylnej osi 4Control czyni Talismana zwinnym i zwrotnym.
Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - minusy: Wykończenie nie jest najwyższych lotów, a najmniejsza pojemność silnika nie przyniosła żadnych korzyści.
Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - przestronna i oszczędna
Ta Skoda to prawdziwy kolos. Choć długością 4,86 m nie przerasta za bardzo swoich rywali, to jednak w środku jest o wiele, wiele większa. Na tylnej kanapie można spędzać długie godziny, ale w ogromnym bagażniku zmieścicie jednak o jedną skrzynkę wody mniej niż w Talismanie – winna jest pochyła podłoga. Duże okna zapewniają świetną widoczność, także rzeczowy kokpit nie pozostawia wątpliwości co do obsługi funkcji.
Kierownicę można daleko wysunąć, a to pozwala łatwo znaleźć wygodną pozycję za nią. Przekładnia ma tryb sportowy.
Satysfakcjonuje też rozbudowana paleta systemów asystujących. Skoda czerpie z dobrodziejstw platformy VW, a ta umożliwia stosowanie m.in. oszczędnego silnika TDI i dwusprzęgłowej skrzyni – ten duet sprawił, że Superb zużył w teście tylko 5,5 l/100 km. Tyle że prawdę mówiąc, diesel mógłby trochę dyskretniej klekotać. Układ kierowniczy w każdej chwili dokładnie informuje kierowcę o przyczepności kół, natomiast regulowane zawieszenie ma ogromny zakres, od twardości do miękkości – odpowiednio do trybów Comfort i Sport.
Czy można w ogóle narzekać? Dwuletnia gwarancja nie zaimponuje np. Kii, nawet Mazda daje o rok dłuższą gwarancję. Co prawda, każda marka oferuje możliwość przedłużenia ochrony, ale są to tak naprawdę oferty ubezpieczeniowe, które wymagają dopłaty – dlatego ich nie oceniamy. Natomiast po raz kolejny doceniamy pomysł Skody na własny „styl”, który w przypadku tej marki oznacza kabinę o numer przestronniejszą od rywali.
Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - plusy: Wysokie i długie drzwi ułatwiają wsiadanie, najniższe spalanie, bardzo dużo miejsca z przodu i z tyłu.
Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - minusy: Na tle np. Mazdy nie da się zapomnieć, że prowadzimy wielkie kombi. Nie najwyższa ładowność.
Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - wyniki pomiarów drogowych Auto Świata, dane producentów, wyposażenie, ceny
DANE TESTOWE | Skoda | Mazda | Kia | Renault |
Przyspieszenie0-50 km/h | 3,3 s | 3,1 s | 3,9 s | 3,3 s |
0-100 km/h | 9,3 s | 9,2 s | 11,3 s | 9,9 s |
0-130/0-160 km/h | 15,9/26,1 s | 15,3/25,0 s | 19,2/32,6 s | 16,8/27,5 s |
Czas wyprzedzania60-100 km/h (automat) | 5,2 s | 5,2 s | 6,2 s | 5,7 s |
80-120 km/h (automat) | 7,1 s | 6,8 s | 8,6 s | 7,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1612/473 kg | 1570/540 kg | 1697/453 kg | 1674/516 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 61/39 proc. | 58/42 proc. | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,9/11,8 m | 11,5/11,8 m | 11,5/11,4 m | 11,4/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,6 m | 35,6 m | 37,7 m | 36,8 m |
ze 100 km/h (gorące) | 36,6 m | 34,8 m | 36,2 m | 35,2 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) | 56 dB (A) | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) | 66 dB (A) | 66 dB (A) | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 70 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Zasięg | 1200 km | 1050 km | 1205 km | 810 km |
DANE TECHNICZNE | Superb | 6 | Optima | Talisman |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 2191 | 1685 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 | 150/4500 | 141/4000 | 160/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750 | 380/1800 | 340/1750 | 380/1750 |
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s) | 9 | 9,1 | 11,1 | 9,3 |
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km) | 5,3/4,1/4,5 | 6,1/4,2/4,9 | 5,2/4,2/4,6 | 5,1/4,3/4,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 216 | 202 | 200 | 213 |
Skrzynia biegów | aut. 6 (dwusprzęgłowa) | aut. 6 (hydrokinetyczna) | aut. 7 (dwusprzęgłowa) | aut. 6 (dwusprzęgłowa) |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 660-1950 | 522-1664 | 552-1686 | 572-1681 |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli Cinturato P7 | Continental SportContact 5 | Michelin Pilot Sport 3 | Continental SportContact 5 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/45 R 18 | 225/45 R 19 | 235/45 R 18 | 245/40 R 19 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 62 | 70 | 47 |
Rozstaw osi (mm) | 2841 | 2750 | 2805 | 2809 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4856/1864/1477 | 4805/1840/1480 | 4855/1860/1470 | 4866/1870/1465 |
WYPOSAŻENIE I OPCJE | Superb | 6 | Optima | Talisman |
Wersja | Kombi 2.0 TDI Style | Kombi Skyactiv-D SkyEnergy | Kombi 1.7 CRDi GT Line | Grandtour dCi 160 Intens |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy | S/S | S/N | S/S | S/N |
Reflektory ksenonowe/LED | S/N | N/S | N/S | N/S |
Regulowane amortyzatory/aut. klapa bagażnika | 4200 zł/S | N/N | N/S | 7500**/1900 zł |
Klimatyzacja automatyczna | S | S | S | S |
Elektrycznie sterowane/składane lusterka | S/S | S/S | S/S | S/S |
System multimedialny/czujnik deszczu | S/S | S/S | S/S | S/S |
Bluetooth/złącza AUX/USB | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Nawigacja/wielofunkcyjna kierownica | 2000 zł/S | 2100 zł/S | S/S | S/S |
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy | S/S | S/N* | S/S | 1500 zł/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/1400 zł | S/N* | S/6000 zł (pakiet) | S/4500 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania p i t/kamera cofania | S/1600 zł | S/N* | S/S | S/2000 zł (pakiet) |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | S | 6000 zł (pakiet) | 4500 zł (pakiet) |
Monitoring martwego pola/automat parkujący | 1500/1400 zł | S/N | S/S | 2000 zł (pakiet)/N*** |
Asystent utrzymania pasa ruchu | 2 100 zł | N* | S | S |
System rozpoznawania znaków drogowych | 300 zł | N* | S | S |
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele | 6500 zł/S | N*/N* | S/S | 6500/2500 zł |
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe test. auta | 2500/1600 zł (18 cali) | 2300/4490 zł (19 cali) | 2300 zł/S (18 cali) | 2500/7500 zł** (19 cali) |
GWARANCJA I CENY | Superb | 6 | Optima | Talisman |
Cena podstawowa testowanej wersji | 137 400 zł | 140 900 zł | 143 900 zł | 128 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 46,4 proc. | 44,3 proc. | 47,6 proc. | 45,9 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata | 7 lat | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 160 000 zł | 147 900 zł | 149 900 zł | 155 300 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *dostępne tylko w wersji o mocy 175 KM; **zawiera system czterech kół skrętnych 4Control; ***dostępne w wersji Initiale Paris.
Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
Skoda | Mazda | Kia | Renault | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1180 | 1140 | 1150 | 1110 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1525 | 1500 | 1540 | 1505 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1005 | 1000 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 255 | 230 | 220 | 205 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 830 | 770 | 805 | 770 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1485 | 1515 | 1465 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 975 | 970 | 950 | 950 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 335 | 345 | 340 |
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Superb | 6 | Optima | Talisman |
Przestronność z przodu | 40 | 37 | 35 | 36 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 24 | 26 | 24 |
Pojemność bagażnika | 25 | 25 | 19 | 20 | 21 |
Ładowność | 15 | 9 | 11 | 9 | 10 |
Widoczność | 20 | 18 | 17 | 16 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 | 27 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 19 | 18 | 18 | 18 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 181 | 167 | 168 | 163 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Superb | 6 | Optima | Talisman |
Przyspieszenie | 25 | 13 | 13 | 8 | 11 |
Elastyczność | 25 | 21 | 21 | 18 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 | 13 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 | 13 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 | 26 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 22 | 20 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 25 | 33 | 26 | 30 |
Suma punktów | 200 | 154 | 161 | 141 | 154 |
Koszty | Maks. pkt. | Superb | 6 | Optima | Talisman |
Cena po doposażeniu | 50 | 30 | 35 | 34 | 32 |
Utrata wartości | 15 | 13 | 15 | 12 | 14 |
Zużycie paliwa | 30 | 28 | 27 | 27 | 27 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 29 | 23 | 29 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 28 | 25 | 28 | 27 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 10 | 15 | 8 |
Przeglądy | 20 | 17 | 12 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 161 | 155 | 170 | 162 |
Wynik końcowy | 600 | 496 | 483 | 479 | 479 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 3. |
Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - spalanie testowe kontra dane katalogowe
I po co ten downsizing? Po co było pchać pod maski dużych rodzinnych kombi takie małe silniki, jak w Renault (1.6) czy Kii (1.7)? Po co, skoro znacznie większy diesel Mazdy (2.2) spalił prawie tyle samo, a dwulitrowy napęd Skody – najmniej w porównaniu? Antydownsizingową filozofię Mazdy temperuje niestety wysoka akcyza.
Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - to naprawdę ciekawe auta!
To są kombi dla chłodno kalkulujących, flot i rodzin. Dynamiczne i oszczędniejsze od modnych SUV-ów i tak samo pakowne, jak kombi klasy premium. Jeśli ktoś pokonuje duże dystanse, poczuje się z nimi szczęśliwy. Obiecajcie nam jednak, że za takie pieniądze będziecie wybredni przy zakupie!
Kategorię „nadwozie” wygrywa Skoda, napęd i zawieszenie to wyróżniki Mazdy.
Tradycyjnie - zachęcamy do komentowania naszego porównania kombi z dieslami. A gdybyście chcieli jeszcze przeczytać, co autor sądzi o coraz bardziej ekstremalnym wysilaniu silników o niewielkich pojemnościach w wielkich samochodach, to zapraszam do przeczytania tego artykułu o downsizingu.
Galeria zdjęć
Nowe Renault najchętniej schrupałoby konkurencję swoimi świetlnymi "kłami" przy reflektorach. Ale... To nie takie proste!
Przegląd uczestników porównania zacznijmy od Kii. Optima ma urokliwą linię nadwozia, elektryzujące detale i wygląda świetnie.
Za "sterami" Optimy można się poczuć trochę tak, jak w Maździe 6 sprzed liftingu (charakterystyczny wyświetlacz, umieszczone pod nim nawiewy, stojący pedał gazu) i to na pewno nie jest złe skojarzenie. Kokpit jest wygodny, instrumenty czytelne.
Pod maską Optimy znalazł się 141-konny silnik o pojemności 1.7 litra. I byłoby OK gdyby nie to, że to topowy diesel w Optimie. Za te pieniądze chcemy więcej.
Kia Optima, choć może nie jest mistrzem slalomów ze względu na skąpiący informacji zwrotnej układ kierowniczy, to jeździ stabilnie i pewnie.
Bagażnik jest solidnie wykończony, a utrzymanie potrządku wspiera system szyn w podłodze.
Bagażnik Kii Optimy Kombi pożarł 28 skrzynek z wodą.
Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że Mazda 6 w wersji kombi ma mniejszy rozstaw osi od sedana (który z kolei wygląda na liftbacka, ale nim nie jest). O ile sedan wygląda na giganta, o tyle kombi prezentuje się raczej zgrabnie, a osiągnięcie wrażenia obcowania z wielkim samochodem najwyraźniej nie było priorytetem projektantów.
Przyjazy kokpit Mazdy z prędkościomierzem w centrum uwagi kierowcy - po liftingu tworzywa są już lepsze.
Pod maską "szóstki" drzemie największy silnik w tym porównaniu. Ma 2,2 litra pojemności skokowej, ale moc nienajwyższą w porównaniu. Jesteście ciekawi, jak wykazał się podczas testu drogowego na tle rywali? Przeczytajcie cały materiał z tabelami i wynikami testów! Ale najpierw...
...najpierw rzućmy okiem na test omijania przeszkody. Mazda potrafi zarzucić tyłem i wymaga pewnej ręki mimo obecności ESP. Ale bez obawy - sprowokowanie takiej reakcji wymaga naprawdę agresywnej jazdy. Mazda od jakiegoś czasu znana jest z tego, że pozostawia sporotowo nastawionym nabywcom szczyptę nadsterowności. Spokojnie prowadzący kierowca raczej jej nie uświadczy, ale jeżeli jednak kiedyś będzie musiał wykonać gwałtowny manewr omijania, może się zdziwić.
"Szóstka" ma najmniejszy (ale z pewnością nie mały) kufer w porównaniu. Szczególnie niefortunna okazała się jego ustawność w próbie...
...w próbie pakowania skrzynek z wodą. Weszło ich "tylko" 26.
Renault Talisman Grandtour wizualnie stawia mocny akcent wśród kombi klasy średniej. Masywne nadwozie, charakterystyczne tylne światła i nie mniej ciekawe przednie reflektory urozmaicają klasyczną linię nadwozia.
Tabletomania na całego - kabina jest przyjemna, a obsługi można się nauczyć, ale jak ktoś nie lubi ekranów dotykowych, to będzie musiał jeździć z pasażerem.
Mini-diesel i maxi-moc: 160 KM przy 1,6 litra to równo sto koni mechanicznych na litr pojemności skokowej. Co się musi dziać w tym silniku przy pełnym gazie...
Talisman bez problemu daje sobie radę z testem omijania, na pokładzie jest też system czterech skrętnych kół.
Wygląda jak zwykły bagażnik?
Może i zwykły, ale mimo nienajwyższej pojemności mierzonej w litrach to właśnie kufer Talismana pomieścił najwięcej - 29 - skrzynek z wodą.
Więcej, niż widoczny na zdjęciu Superb, którego przestronność i ładowność są przecież bezdyskusyjnie wysokie. Jeżeli mielibyśmy oceniać styl, to Skoda robi w tym porównaniu za... Kanciaka.
Kokpit Superba to bardzo, bardzo dużo miejsca, znaczny zakres regulacji kolumny kierownicy i foteli, prosta obsługa.
Klasyka pod maską: dwulitrowy turbodiesel i 150 KM. Najniższe spalanie w porównaniu.
Skoda Superb Kombi bez trudu pokonuje test omijania, choć wrażenia zza kierownicy nie pozwalają zapomnieć, żę to duże auto.
Ten bagażnik jest megapraktyczny: żadnych dołków, zakamarków, w które trzeba utykać bagaże, aby do maksimum wykorzystać jego pojemność.
28 skrzynek z wodą - tyle "może" Skoda Superb Kombi. A jak wypadła w całym porównaniu? Zapraszamy do lektury danych testowych, pomiarów spalania i dokładnych opisów czterech rodzinnych kombi w naszym porównaniu!