Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

W dyscyplinie rodzinnej jazdy długodystansowej duże kombi są niezastąpione. Jak nowe Renault Talisman i Kia Optima poradzą sobie ze Skodą Superb i Mazdą 6?

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

30 tysięcy, 35, a co tam – 45 tysięcy! Gdy wieczorem panowie siedzą przy piwie i rzucają takimi liczbami, to rzadko chodzi im o cenę ostatniego auta, które sobie kupili, lecz raczej o liczbę pokonywanych rocznie kilometrów. Robią ich tyle, bo to jedyny sposób na to, żeby pogodzić obowiązki służbowe ze sprawami rodzinnymi i by realizować pasje. Wówczas samochód staje się dla nich azylem, drugim domem, dlatego chcą się w nim czuć swobodnie.

Jeden z tych samochodów spalił w teście drogowym Auto Świata tylko 5,5 l/100 km. Który? Czy będzie to Renault, bo jego silnik ma najmniejszą pojemność?

W kręgu zainteresowania takich klientów od niedawna mogą być Kia Optima z nadwoziem typu kombi i Renault Talisman Grandtour. Najchętniej z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem Diesla, bo dzięki temu mogą poruszać się bezstresowo i oszczędnie. A nawet więcej: bardzo oszczędnie.

Jak nowicjusze mają się względem uznanych graczy w tej lidze? Mazda 6 kombi, która może pomieścić do 1664 l bagażu, jest ceniona za sportowe zacięcie: ma 2,2-litrowego diesla pod maską i kuszącą, atletyczną sylwetkę nadwozia. Skoda Superb to drugi biegun. Bardziej zachowawczo zaprojektowana, ale za to mieszcząca aż 1950 l. Czy Skoda Superb ustanowi nowy rekord pakowności skrzynek z wodą? To byłoby coś, ale w tym porównaniu nie tylko pakowność się liczy.

Oprócz litrażu bagażników ważne są także moc dieslowskich silników i komfort jazdy, oferowany przez te auta podczas dalekich wypraw. Renault na przykład jako jedyne stosuje w Talismanie fotele z funkcją masażu... Usiądźcie więc wygodnie i czytajcie dalej.

Za chwilę dowiecie się, jak poradzą sobie tradycyjne pasywne zawieszenia z tymi wyposażonymi w aktywne amortyzatory. Albo dwusprzęgłowe „automaty” z jedyną w porównaniu tradycyjną skrzynią automatyczną (Mazda), wyposażoną w sprzęgło hydrokinetyczne. Czas start!

Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - piękna, czy bestia?

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

Pierwsze duże kombi Kii jest naprawdę udanym autem: ma sporo miejsca, funkcjonalny bagażnik, typową dla Kii bezproblemową obsługę i bardzo bogate wyposażenie, w tym m.in. elektrycznie sterowane sportowe fotele GT. Są one częścią sportowego pakietu GT Line, który jednak nie robi dobrze całości.

Nie, to nie jest kokpit Mazdy 6 sprzed liftingu. To Kia Optima! Bezproblemowa obsługa, trzy programy jazdy do wyboru

18-calowe felgi zaburzają komfort amortyzacji. Jak na sportowe ambicje tego modelu, układ kierowniczy jest trochę za miękki, a podczas dynamiczniejszego ruszania przednie koła bardzo łatwo tracą przyczepność na mokrym asfalcie. Może to zasługa tego, że Optima ma minimalnie mniej dociążoną przednią oś w stosunku do niektórych rywali, albo tego, że jest cięższa? Stawiamy na specyfikę kinematyki pracy przedniego zawieszenia kół, bo to ono ma największy wpływ na zachowanie przednich opon podczas ostrego ruszania z miejsca.

Ale to niejedyny problem Optimy. Kia waży aż 1694 kg i wobec takiej masy cichy, ale tylko 141-konny silnik 1.7 wydaje się za słaby. Jest za to oszczędny (choć nie tak, jak motor mocniejszej Skody), a przytomna 7-biegowa dwusprzęgłówka potrafi na polecenie wydane pedałem gazu zrzucić nawet 2 biegi. Niestety, jak na razie Kia nie oferuje w Optimie większego diesla, a z racji wojującego downsizingu zapewne zdecyduje się raczej na większe wysilenie motoru 1.7 niż zwiększenie jego pojemności. W jedenaście sekund do „setki”? Za takie pieniądze trudno to zaakceptować.

Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - plusy: 7 lat gwarancji bardzo nam się podoba, tak samo jak długie interwały międzyprzeglądowe (30 tys. km).

Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - minusy: Kia jest ciężka, ładowność to zaledwie 453 kg – za mało, żeby zabrać się z całym wakacyjnym ekwipunkiem.

Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - zgrabna i zwinna

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

Cóż za napęd! 2,2-litrowy diesel kręci się swobodnie do 5 tys. obrotów (!) i nawet przez chwilę nie pozwala zatęsknić za benzyniakiem. Jedyne, co może irytować, to klekot przy niskich obrotach. Automatyczna skrzynia biegów pracuje bez zarzutu, a zużycie paliwa (średnio 5,9 l/100 km w teście) jest niskie.

Kokpit jest elegancki i nie zmusza kierowcy do robienia (prawie) wszystkiego przez ekran dotykowy. Komfort jazdy na 19-calowych kołach zadziwia.

Powiecie zapewne: no tak, ale przecież rywale palą mniej! Owszem, tyle że mają pod maskami dwusprzęgłowe skrzynie biegów, które są tak naprawdę parami zrobotyzowanych przekładni manualnych. Jak to działa? Gdy jedna „połowa” skrzyni dwusprzęgłowej ma załączony np. pierwszy bieg, to druga „połowa” już czeka z „dwójką”. W odpowiednim momencie sprzęgło pierwszej „połówki” skrzyni jest odłączane, a załączane sprzęgło drugiej. I tak przełącza się z biegu pierwszego na drugi.

Mazda natomiast ma pod maską tradycyjny „automat” ze sprzęgłem hydrokinetycznym, które teoretycznie powinno „zjadać” część mocy i podwyższać spalanie. To, że tak się nie dzieje, to m.in. zasługa diety: kombi Mazdy jest w tym porównaniu najlżejsze. I najkrótsze, przez co w bagażniku i na kanapie jest nieco mniej miejsca niż u rywali. „Szóstka” zasługuje na miano sportowego kombi. Fotele dobrze przylegają do ciała, a precyzyjny, zwarty układ kierowniczy dopełnia charakteru znakomicie zestrojonego zawieszenia, które jednocześnie zadziwiająco komfortowo pracuje. I to mimo 19-calowych kół. Duży szacunek dla Mazdy.

Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - plusy: Lekka konstrukcja daje liczne korzyści: znakomitą dynamikę, zwinne prowadzenie. Fantastyczny silnik Diesla.

Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - minusy: Podczas gwałtownych manewrów tyłem potrafi mocno zarzucić, potrzeba wówczas czujnego kierowcy.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - mistrz uwodzenia

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

Talisman to szykowny transporter. Renault wyposaża go w ekskluzywne dodatki: obszerne przednie fotele masują ciało, duży ekran pozwala ustawiać różne efektowne „bajery” (w tym także brzmienie silnika), skrętna tylna oś ułatwia manewrowanie w mieście. Ten „francuz” chce przede wszystkim rozpieszczać.

Przy wielkim wyświetlaczu brakuje przycisków bezpośredniego dostępu do głównych funkcji. Brzmienie silnika można ustawiać.

Jego spokojnie pracujący diesel robi się głośny dopiero przy wysokich obrotach, dwusprzęgłowa skrzynia łagodnie zmienia biegi. Zawieszenie w codziennej jeździe raczej komfortowo amortyzuje nierówności, jednak na drogach o dziurawej nawierzchni dochodzi do granic swoich możliwości. Na szczęście, kiedy przesadzicie z prędkością lub ostrością skrętu, ESP szybko i bezpiecznie wkroczy do akcji. Adaptacyjne zawieszenie ma niewielki zakres regulacji – można się bez niego obyć. Funkcjonalna przestrzeń bagażowa nie daje powodów do narzekań.

Musimy za to pomarudzić przy przestronności kabiny: z 4,87 m długości nadwozia Renault mogło więcej wygospodarować. I w zasadzie ten opis by wystarczył, ale warto jeszcze dodać kilka słów o filozofii Renault, które za wszelką cenę chce być tak bardzo „high-tech”, jak tylko się da. Cztery koła skrętne? Mazda miała je już prawie trzydzieści lat temu, a jednak zrezygnowała. Dlaczego? Bo to nie jest konieczne. Dopracowane tradycyjne zawieszenie może być równie dobre. No i ten silnik 1.6... Po co stosować tak wysilony motor, skoro pali nie mniej od rywali?

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - plusy: Dostępny tylko w Renault opcjonalny układ skrętnej tylnej osi 4Control czyni Talismana zwinnym i zwrotnym.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - minusy: Wykończenie nie jest najwyższych lotów, a najmniejsza pojemność silnika nie przyniosła żadnych korzyści.

Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - przestronna i oszczędna

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

Ta Skoda to prawdziwy kolos. Choć długością 4,86 m nie przerasta za bardzo swoich rywali, to jednak w środku jest o wiele, wiele większa. Na tylnej kanapie można spędzać długie godziny, ale w ogromnym bagażniku zmieścicie jednak o jedną skrzynkę wody mniej niż w Talismanie – winna jest pochyła podłoga. Duże okna zapewniają świetną widoczność, także rzeczowy kokpit nie pozostawia wątpliwości co do obsługi funkcji.

Kierownicę można daleko wysunąć, a to pozwala łatwo znaleźć wygodną pozycję za nią. Przekładnia ma tryb sportowy.

Satysfakcjonuje też rozbudowana paleta systemów asystujących. Skoda czerpie z dobrodziejstw platformy VW, a ta umożliwia stosowanie m.in. oszczędnego silnika TDI i dwusprzęgłowej skrzyni – ten duet sprawił, że Superb zużył w teście tylko 5,5 l/100 km. Tyle że prawdę mówiąc, diesel mógłby trochę dyskretniej klekotać. Układ kierowniczy w każdej chwili dokładnie informuje kierowcę o przyczepności kół, natomiast regulowane zawieszenie ma ogromny zakres, od twardości do miękkości – odpowiednio do trybów Comfort i Sport.

Czy można w ogóle narzekać? Dwuletnia gwarancja nie zaimponuje np. Kii, nawet Mazda daje o rok dłuższą gwarancję. Co prawda, każda marka oferuje możliwość przedłużenia ochrony, ale są to tak naprawdę oferty ubezpieczeniowe, które wymagają dopłaty – dlatego ich nie oceniamy. Natomiast po raz kolejny doceniamy pomysł Skody na własny „styl”, który w przypadku tej marki oznacza kabinę o numer przestronniejszą od rywali.

Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - plusy: Wysokie i długie drzwi ułatwiają wsiadanie, najniższe spalanie, bardzo dużo miejsca z przodu i z tyłu.

Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - minusy: Na tle np. Mazdy nie da się zapomnieć, że prowadzimy wielkie kombi. Nie najwyższa ładowność.

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - wyniki pomiarów drogowych Auto Świata, dane producentów, wyposażenie, ceny

DANE TESTOWE Skoda Mazda Kia Renault
Przyspieszenie0-50 km/h 3,3 s 3,1 s 3,9 s 3,3 s
0-100 km/h 9,3 s 9,2 s 11,3 s 9,9 s
0-130/0-160 km/h 15,9/26,1 s 15,3/25,0 s 19,2/32,6 s 16,8/27,5 s
Czas wyprzedzania60-100 km/h (automat) 5,2 s 5,2 s 6,2 s 5,7 s
80-120 km/h (automat) 7,1 s 6,8 s 8,6 s 7,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1612/473 kg 1570/540 kg 1697/453 kg 1674/516 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 61/39 proc. 58/42 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,9/11,8 m 11,5/11,8 m 11,5/11,4 m 11,4/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 37,6 m 35,6 m 37,7 m 36,8 m
ze 100 km/h (gorące) 36,6 m 34,8 m 36,2 m 35,2 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 56 dB (A) 57 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A) 66 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A) 71 dB (A) 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km
Zasięg 1200 km 1050 km 1205 km 810 km
DANE TECHNICZNE Superb 6 Optima Talisman
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968 2191 1685 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3500 150/4500 141/4000 160/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 340/1750 380/1800 340/1750 380/1750
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s) 9 9,1 11,1 9,3
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km) 5,3/4,1/4,5 6,1/4,2/4,9 5,2/4,2/4,6 5,1/4,3/4,6
Prędkość maksymalna (km/h) 216 202 200 213
Skrzynia biegów aut. 6 (dwusprzęgłowa) aut. 6 (hydrokinetyczna) aut. 7 (dwusprzęgłowa) aut. 6 (dwusprzęgłowa)
Napęd przedni przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 660-1950 522-1664 552-1686 572-1681
Marka i model opon testowanego auta Pirelli Cinturato P7 Continental SportContact 5 Michelin Pilot Sport 3 Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 18 225/45 R 19 235/45 R 18 245/40 R 19
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66 62 70 47
Rozstaw osi (mm) 2841 2750 2805 2809
Dł./szer./wys. (mm) 4856/1864/1477 4805/1840/1480 4855/1860/1470 4866/1870/1465
WYPOSAŻENIE I OPCJE Superb 6 Optima Talisman
Wersja Kombi 2.0 TDI Style Kombi Skyactiv-D SkyEnergy Kombi 1.7 CRDi GT Line Grandtour dCi 160 Intens
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/S S/N S/S S/N
Reflektory ksenonowe/LED S/N N/S N/S N/S
Regulowane amortyzatory/aut. klapa bagażnika 4200 zł/S N/N N/S 7500**/1900 zł
Klimatyzacja automatyczna S S S S
Elektrycznie sterowane/składane lusterka S/S S/S S/S S/S
System multimedialny/czujnik deszczu S/S S/S S/S S/S
Bluetooth/złącza AUX/USB S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Nawigacja/wielofunkcyjna kierownica 2000 zł/S 2100 zł/S S/S S/S
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy S/S S/N* S/S 1500 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/1400 zł S/N* S/6000 zł (pakiet) S/4500 zł (pakiet)
Czujniki parkowania p i t/kamera cofania S/1600 zł S/N* S/S S/2000 zł (pakiet)
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S S 6000 zł (pakiet) 4500 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola/automat parkujący 1500/1400 zł S/N S/S 2000 zł (pakiet)/N***
Asystent utrzymania pasa ruchu 2 100 zł N* S S
System rozpoznawania znaków drogowych 300 zł N* S S
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele 6500 zł/S N*/N* S/S 6500/2500 zł
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe test. auta 2500/1600 zł (18 cali) 2300/4490 zł (19 cali) 2300 zł/S (18 cali) 2500/7500 zł** (19 cali)
GWARANCJA I CENY Superb 6 Optima Talisman
Cena podstawowa testowanej wersji 137 400 zł 140 900 zł 143 900 zł 128 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 46,4 proc. 44,3 proc. 47,6 proc. 45,9 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 7 lat 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 20 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 160 000 zł 147 900 zł 149 900 zł 155 300 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *dostępne tylko w wersji o mocy 175 KM; **zawiera system czterech kół skrętnych 4Control; ***dostępne w wersji Initiale Paris.

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

    Skoda Mazda Kia Renault
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1180 1140 1150 1110
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1525 1500 1540 1505
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1005 1000 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 255 230 220 205
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 830 770 805 770
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1520 1485 1515 1465
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 975 970 950 950
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 335 345 340

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Superb 6 Optima Talisman
Przestronność z przodu 40 37 35 36 33
Przestronność z tyłu 30 28 24 26 24
Pojemność bagażnika 25 25 19 20 21
Ładowność 15 9 11 9 10
Widoczność 20 18 17 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27 27 26
Ergonomia obsługi 20 19 18 18 18
Jakość wykończenia 20 17 16 16 15
Suma punktów 200 181 167 168 163
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Superb 6 Optima Talisman
Przyspieszenie 25 13 13 8 11
Elastyczność 25 21 21 18 20
Poziom hałasu 15 12 12 13 13
Skrzynia biegów 15 14 14 13 13
Zachowanie na drodze 30 27 28 26 27
Komfort jazdy 30 25 22 20 22
Układ kierowniczy 15 14 14 13 14
Średnica zawracania 5 3 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 25 33 26 30
Suma punktów 200 154 161 141 154
Koszty Maks. pkt. Superb 6 Optima Talisman
Cena po doposażeniu 50 30 35 34 32
Utrata wartości 15 13 15 12 14
Zużycie paliwa 30 28 27 27 27
Wyposażenie – komfort 30 29 23 29 29
Wyp. – bezpieczeństwo 30 28 25 28 27
Ubezpieczenia 10 8 8 8 8
Gwarancja 15 8 10 15 8
Przeglądy 20 17 12 17 17
Suma punktów 200 161 155 170 162
Wynik końcowy 600 496 483 479 479
Miejsce w teście 1. 2. 3. 3.

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - spalanie testowe kontra dane katalogowe

Auto Świat

I po co ten downsizing? Po co było pchać pod maski dużych rodzinnych kombi takie małe silniki, jak w Renault (1.6) czy Kii (1.7)? Po co, skoro znacznie większy diesel Mazdy (2.2) spalił prawie tyle samo, a dwulitrowy napęd Skody – najmniej w porównaniu? Antydownsizingową filozofię Mazdy temperuje niestety wysoka akcyza.

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - to naprawdę ciekawe auta!

To są kombi dla chłodno kalkulujących, flot i rodzin. Dynamiczne i oszczędniejsze od modnych SUV-ów i tak samo pakowne, jak kombi klasy premium. Jeśli ktoś pokonuje duże dystanse, poczuje się z nimi szczęśliwy. Obiecajcie nam jednak, że za takie pieniądze będziecie wybredni przy zakupie!

Kategorię „nadwozie” wygrywa Skoda, napęd i zawieszenie to wyróżniki Mazdy.

Tradycyjnie - zachęcamy do komentowania naszego porównania kombi z dieslami. A gdybyście chcieli jeszcze przeczytać, co autor sądzi o coraz bardziej ekstremalnym wysilaniu silników o niewielkich pojemnościach w wielkich samochodach, to zapraszam do przeczytania tego artykułu o downsizingu.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków