Jak rozpoznać, że jest się kierowcą myślącym? Jednym ze sposobów jest sprawdzenie, co się ma w garażu. Jeżeli należycie do grupy zwykłych zjadaczy chleba i nie jeździcie SUV-em z dużym silnikiem Diesla, to macie od nas plusa. Trzeźwo myślący Kowalski patrzy z pogardą na wszystko co zbyteczne i niepraktyczne: ciężkie, wielkie limuzyny, ciasne coupé czy duże crossovery. Kompakt to wybór z rozsądku, a szczególnie w wersji kombi.

Ale co powinien mieć pod maską? Klasyczny, wolnossący silnik o przyzwoitej, ale niewygórowanej pojemności, czy może downsizingową jednostkę, która ma tyle cylindrów, co trzy małe kosiarki, za to osiąga moc z litra pojemności skokowej godną sportowego samochodu do smażenia opon? Pozwólmy sobie na tyle szaleństwa i odkryjmy, co zaoferuje nam... nowoczesność.

Chętnie zdradzimy, dlaczego uważamy takie auta za rozsądny wybór, o ile ktoś nie boi się dość skomplikowanego i mocno wysilonego napędu. Są oszczędne, okazują się też praktyczne. Dobrym przykładem jest Opel Astra Sports Tourer. Jego bagażnik jest duży, podobnie jak oferta układów asystujących i multimediów. Z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 o mocy 105 KM Astra ma zużywać tylko 4,5 l/100 km.

Do porównania z Oplem dobraliśmy Kię, Peugeota i Seata. Koreańczycy dostarczają swoje kombi także z 3-cylindrowym, litrowym silnikiem, ale wyciskają z niego moc 120 KM. Hiszpanie wyposażają Leona w nową volkswagenowską jednostkę 1.0 TSI (115 KM). Francuzi z kolei wsadzają do 308 SW swojego 110-konnego PureTecha – także tu mamy 3 „gary”, ale 1,2 l pojemności. Czas wziąć je pod redakcyjną lupę!

Kia cee’d SW 1.0 T-GDI - styl to strzał w dziesiątkę

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST

7 lat (spokoju) jest nie do przecenienia - za cee’dem już na dzień dobry przemawiają dwa argumenty: gwarancja (co przy tak wysilonym silniku nie jest bez znaczenia) oraz... przeciętność. Ale spokojnie, mamy na myśli zdecydowanie pozytywny wydźwięk tego słowa. Kia oferuje miejsce bez ograniczania widoczności.

Amortyzacja nierówności może nie jest absolutnie dopracowana, ale daje radę na większości nawierzchni – jedynie na dużych pofalowaniach jezdni zawieszenie zbyt mocno się ugina, co można odczuć po pełnym obciążeniu samochodu. Systemy asystujące są dostępne w cee’dzie raczej w (bardzo) ograniczonym zakresie, ale w testowanej wersji Kia nie oferuje ich w ogóle! Przednie fotele mają kiepskie obicia i nie podtrzymują ciała wystarczająco mocno. Przy konstruowaniu tylnej kanapy inżynierowie też się nie popisali – żeby położyć oparcia, trzeba najpierw złożyć siedziska. Silnik pracuje bez wysiłku, ale zużył w teście 6,5 l/100 km.

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo - glamour w oplowskim wydaniu

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST

Na początek dobre wieści: mimo trochę pretensjonalnej nazwy Astra Sports Tourer pozostała kombi z prawdziwego zdarzenia. Bagażnik mieści maksymalnie 1630 l, dostęp do niego ułatwia elektrycznie otwierana klapa, a drobiazgi pomaga utrzymać w porządku sprytny system schowków.

Szkoda tylko, że oparcie kanapy nie składa się na równo z podłogą. Zajmowanie miejsca z tyłu nie jest wcale takie łatwe, a osoby z rozmiarem buta 43 będą narzekać na brak miejsca na stopy. Za to Astra jeździ nienagannie. Zestrojenie zawieszenia trafia w idealny kompromis między sportowo-czystym prowadzeniem a komfortem. Nawet przejazd po kocich łbach nie wytrzęsie pasażerów. W mieście irytuje mrukliwy ton, który towarzyszy silnikowi do poziomu 2 tys. obrotów. 5,8 l testowego spalania uznajemy za znośny wynik, choć Astra nie należy do sprinterów. Za to wspaniale wytraca prędkość – ze 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 34,9 m.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - dobry silnik, dziwny kokpit

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST

Ten typ wymaga przyzwyczajenia. Teoretycznie wystarczy raz sobie wszystko poustawiać, chwilę przywyknąć i z (nadzwyczaj) małą kierownicą można żyć. W „308-ce” kierowca zerka na zegary umieszczone nie za, ale nad kierownicą. I tu zaczynają się schody. W praktyce działałoby to nawet dobrze, jednak obrotomierz działający w „odwrotną” stronę to ergonomiczna pomyłka.

Pozostałe detale też wymagają od kierowcy zmiany przyzwyczajeń. Obsługa wszystkich funkcji przez opornie działający ekran dotykowy denerwuje, fotele też nie pasują zbyt dobrze. Silnik pracuje cicho na biegu jałowym i przy hamowaniu, jednak nie kręci się tak gładko jak jednostka Seata. Mechanizm zmiany biegów powinien pracować z większą precyzją i czuciem. Wspaniały jest za to kufer. Jest ogromny, a kanapę można składać wygodną dźwignią. Oparcia składają się wtedy sprawnie i na płasko bez tworzenia progów – to świetne rozwiązanie.

Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive - trochę inny Golf

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST

Leon to brat VW Golfa – ze wszystkimi tego konsekwencjami. Nadwozie jest przestronne (także z tyłu) i funkcjonalne, fotele bardzo wygodne – pod względem cech istotnych w codzienności Leon nie pozwala sobie na wpadki. Do tego pasuje dobre wyciszenie wnętrza, które czyni dalekie podróże bardzo przyjemnymi.

Litrowe TSI pracuje spokojnie i cicho, energicznie się wkręca na obroty i od 2 tys. obrotów prężnie buduje moc. Patrząc na wyniki pomiarów przyspieszania, przecieraliśmy oczy ze zdumienia. A na stacji benzynowej motor okazuje się rekordowo oszczędny! W teście Leon zużył tylko 5 l/100 km – żaden z konkurencyjnych kombiaków nie okazał się tak ekonomiczny. Zawieszenie i układ kierowniczy pracują tak jak na ten segment przystało – nieprzesadnie sportowo, ale czytelnie informują kierowcę o czym trzeba. Mniejsze nierówności Leon amortyzuje sprawnie także dzięki relatywnie miękkim, 16-calowym oponom.

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - dane producentów

Seat OPEL Peugeot Kia
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 1199 998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/5000 105/5500 110/5500 120/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000 170/1800 205/1500 171/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 202 195 188 187
Skrzynia biegów man. 6 man. 5 man. 5 man. 6
Napęd przedni przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 587–1470 540–1630 610–1660 528-1642
Opony testowanego auta 205/55 R 16 225/45 R 17 225/45 R 17 225/45 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 48 52 53
Emisja CO2 (g/km) 99 103 111 120
Czynnik układu klimatyzacji R134a R1234yf R1234yf R1234yf
Dł./szer./wys. (mm) 4535/1816/1451 4702/1809/1510 4585/1804/1461 4505/1780/1485

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - wyniki pomiarów drogowych

Leon ST Astra S. T. 308 SW cee’d SW
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s 3,7 s 3,8 s 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s 11,7 s 11,0 s 11,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,3 s 19,5 s 18,4 s 19,0 s
Elastyczność 60-100 km/h 7,7 s (na 4. biegu) 11,2 s (na 4. biegu) 10,5 s (na 4. biegu) 9,9 s (na 4. biegu)
Elastyczność 80-120 km/h 14,2 s (na 6. biegu) 16,5 s (na 5. biegu) 17,7 s (na 5. biegu) 22,4 s (na 6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność 1252/518 kg 1308/542 kg 1309/516 kg 1385/435 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 56/44 proc. 59/41 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,1/10,9 m 11,3/11,1 m 11,0/10,9 m 11,1/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,9 m 36,8 m 38,2 m 37,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 36,1 m 34,9 m 36,7 m 36,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 67 dB (A) 66 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A) 70 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 5,0 l/100 km 5,8 l/100 km 5,5 l/100 km 6,5 l/100 km
Zasięg 990 km 820 km 930 km 810 km

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - wymiary kabin

Seat Leon Opel Astra Peugeot 308 Kia cee'd
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1190 1165 1160 1155
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1470 1450 1480 1475
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1025 1055 1020 1045
Zakres regulacji fotela (mm) 240 245 225 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 750 720 710 755
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1455 1440 1435 1475
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 955 1000 945 980
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 340 345 350 345

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu).

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - wyposażenie i opcje

Leon ST Astra S. T. 308 SW cee’d SW
Wersja 1.0 TSI Style Ecomotive 1.0 Turbo Elite 1.2 PureTech Active 1.0 T-GDI GT-Line
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/S S/N S/N S/N
Reflektory ksenonowe/LED N/S N/5900 zł N/N (dostępne w Allure) N/N
Światła przeciwmgielne S S 800 zł S
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S N/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył S/S S/S S/S S/S
Elektrycznie sterowane lusterka S S S S
System multimedialny z odtwarzaczem MP3 S S S S
Kierownica wielofunkcyjna S S S S
Bluetooth/złącze USB S/S S/S S/S S/S
Nawigacja/elektrochromatyczne lusterko 4359/528 zł (pakiet) 3000 zł/S 2050 zł (pakiet)/S S/S
Komputer pokładowy/dostęp bez kluczyka S/N S/S S/N (dostępne w Allure) S/S
Czujnik światła/deszczu 528 zł za obie opcje (pakiet) S/S S/S S/S
Tempomat/podgrzewane fotele S/2065 zł S/1500 zł S/700 zł S/2500 zł
Czujniki parkowania/kamera cofania 1440/1014 zł S/2900 zł (pakiet) 2050 zł (pak.)/N (d. w Allure) S/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą 1165 zł S N (dostępne w Allure) N
Monitoring martwego pola N 2900 zł (pakiet) N (dostępne w Allure) N (dostępny w wersji L)
Asystent utrzymania pasa ruchu 1440 zł S N N
System rozpoznawania znaków drogowych 605 zł S N N
Lakier met./felgi al. w testowanym rozmiarze 2698 zł/S (16 cali) 2200 zł/S (17 cali) 2400 zł/1600 zł (17 cali) 2000 zł/S (17 cali)

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - ceny, gwarancja, utrata wartości

Leon ST Astra S. T. 308 SW cee’d SW
Cena podstawowa testowanej wersji 81 400 zł 79 400 zł 76 500 zł 85 540 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 48,6 proc. 43,2 proc. 50,9 proc. 46,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 4 lata 2 lata 2 lata 7 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 25 tys. km co 15 tys. km
Cena po doposażeniu 91 951 zł 91 200 zł 80 950 zł 85 540 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa

Foto: Auto Świat

Brawa dla Seata! Jego litrowy silnik trzycylindrowy to pierwszy przypadek w historii naszych testów porównujących spalanie testowe z fabrycznym, w którym obietnice producenta pokryły się testowym zużyciem paliwa. Pięć litrów na „setkę” to naprawdę bardzo, bardzo mało jak na w sumie dość dynamiczne auto benzynowe.

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - podsumowanie

Seat nas zaskoczył. Kiedy afera paliwowa zatacza coraz szersze kręgi, po aucie koncernu VW nie spodziewaliśmy się spalania testowego zgodnego z danymi producenta. Leon i Astra to znakomite auta. Peugeot i Kia też dają radę, ale są słabsze od czołowej dwójki.

Jeżeli chcecie się podzielić swoim zdaniem na temat testowanych aut lub ich poprzedników, zapraszamy do dyskusji. Chcecie być cytowani? Piszcie!