- Volvo XC40 B3, które testowaliśmy w czasie wakacji, to miękka hybryda, w której pracuje benzynowy silnik o mocy 163 KM oraz 14-konny generator
- Opisywany egzemplarz ma napęd na przednie koła, a moment obrotowy dostarczany jest do nich za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni automatycznej
- Testowany samochód to odmiana Plus Dark, za którą trzeba zapłacić 202 400 zł, ale z racji dodatkowego wyposażenia cena wzrosła do 236 500 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Volvo XC40 B3 gościło w naszej redakcji ponad trzy miesiące – od początku czerwca do pierwszych dni września. Podczas zapowiedzi tego testu obiecaliśmy, że sprawdzimy auto w różnych warunkach. Dotrzymaliśmy słowa, bo udało nam się zweryfikować nie tylko przydatność pojazdu do poruszania się w mieście, lecz także podczas wakacyjnych wyjazdów z całą rodziną.
Poza tym sprawdziliśmy dynamikę szwedzkiego SUV-a, komfort jazdy, a na koniec zużycie paliwa. Rzeczywiste, a zatem nie tylko to odczytane z komputera pokładowego, lecz także zweryfikowane tankowaniem zbiornika paliwa pod korek.
Volvo XC40 B3 – wyprawa na Mazury
Volvo XC40 B3 pierwszy wakacyjny wyjazd zaliczyło podczas podróży na Mazury. Testujący i pasażerowie (pierwotnie autem jechały trzy osoby, a później pięć) docenili m.in. wysoki komfort jazdy, eleganckie wykończenie wnętrza, a także możliwości transportowe.
Wprawdzie zmieszczenie całego ekwipunku w bagażniku o pojemności 452 l (1328 l po powiększeniu, ale tej konfiguracji wówczas nie wykorzystaliśmy) wymagało trochę gimnastyki, ale udało się wszystko zmieścić.
Volvo XC40 B3 według producenta osiąga setkę po 8,6 s, co nie jest złą wartością, ale i tak testujący kierowca narzekał trochę na przeciętną dynamikę. No cóż, młody gniewny. Pamiętajmy jednak, że w aucie jechało pięć osób wraz z bagażem. Przy tym nie powinno dziwić uzyskane wówczas spalanie na poziomie 8 l/100 km.
Volvo XZ40 B3 – road to Hel
W trakcie testu Volvo XC40 B3 zaliczyliśmy jeszcze dwie wakacyjne podróże. Krótsza z nich widła na Mierzeję Helską, ale za to z czterema osobami na pokładzie i z bardzo dużym bagażem. Przy takim składzie dynamikę określam jako wystarczającą, natomiast doceniłem co innego – wyjątkowy spokój podczas jazdy. Auto wystarczająco swobodnie zwiększa prędkość, a przy tym jest w nim wyjątkowo cicho.
Podczas tego wyjazdu doceniłem jeszcze rodzinną przydatność Volvo XC40 B3. Wnętrze oferuje wystarczającą ilość miejsca w obu rzędach siedzeń, a kufer, choć nominalnie niezbyt duży, potrafi mile zaskoczyć.
To zasługa podwójnej podłogi, pod którą zniknęło część bagażu oraz siatki oddzielającej część ładunkową od pasażerskiej. Dzięki temu urlopowy ekwipunek można ułożyć pod dach i to bez obawy, że podczas gwałtownego hamowania jego część wyląduje na głowach pasażerów.
Volvo XC40 B3 – czas na zagraniczne wojaże
Najdłuższa wakacyjna wyprawa liczyła około 5500 km i wiodła z Polski do Szwajcarii i Włoch. Tym razem testujący przekonał się, jak wydajna jest klimatyzacja Volvo XC40 B3, która sprawdziła się podczas 40-stopniowych upałów we Florencji, docenił transportowe walory pojazdu oraz wysoki komfort jazdy i trochę ponarzekał na sposób obsługi urządzeń pokładowych.
Podobnie, jak podczas poprzednich wyjazdów, dynamikę uznał za przeciętną. Pamiętajmy jednak, że tym razem jazda odbywała się m.in. przez góry. Przy okazji tego testu możecie przeczytać o atrakcjach, które miała okazję zobaczyć para testujących. Może będzie to dla Was inspiracją na eskapadę podczas kolejnych wakacji…
Volvo XC40 B3 – miasto mu nie straszne
Volvo XC40 B3 to kompaktowy SUV, a zatem powinien sprawdzić się również w trakcie miejskiej jazdy. Auto okazuje się sprytne podczas przedzierania się przez zakorkowane ulice i bez problemu można znaleźć lukę parkingową, w której zmieści się bohater naszego testu. Zużycie paliwa też nie jest wygórowane, bo według wskazań komputera wyniosło ono 7,3 l/100 km.
W mieście nie sprawdził się tylko Apple CarPlay, z którym łączność jest wyłącznie za pomocą kabla. Przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu takie podpinanie i odpinanie bywa denerwujące.
A propos mocnych stron Volvo XC40 B3 i denerwujących rozwiązań, jeden z testujących pokusił się o znalezienie pięciu zalet oraz pięciu wad tego pojazdu. Pamiętajcie jednak, że wybrane przez niego elementy to subiektywny ranking. Może okazać się, dla innego kierowcy niektóre z nich będą błahostkami niewartymi uwagi, a zabrakło ważniejszych plusów lub minusów.
Volvo XC40 B3 – tyle pali naprawdę
Wreszcie na koniec testu Volvo XC40 B3 sprawdziliśmy rzeczywiste zużycie paliwa. Pomiar wykonaliśmy w oparciu o jazdę na naszej stałej trasie obejmującej odcinki: miejski, trasę szybkiego ruchu oraz autostradę. Tym razem wynik pozytywnie nas zaskoczył. Średnie spalanie według producenta to 6,6 l/100 km.
- Czytaj także: Volkswagen T-Roc - po zmianach jest tylko lepszy
Tymczasem podczas testu konsumpcja benzyny wyniosła 6,7 l/100 km. Zatem potwierdziły się obietnice Volvo. Brawo! Jednocześnie stwierdziliśmy nieznaczne przekłamanie komputera, który po teście wskazywał wartość 7,1 l/100 km.
Volvo XC40 B3 – naszym zdaniem
Volvo XC40 B3 zdało egzamin na piątkę. To nie tylko świetne auto do jazdy w mieście, lecz także idealny towarzysz wakacyjnych wojaży. To prawda, że 163-konny napęd nie pozwala na dynamiczne starty spod świateł, ale jego temperament wystarczy do sprawnej jazdy w niemal każdych warunkach.
Co ważne odwdzięcza się niskim spalaniem, a przy tym okazuje się cichy. Jedyne poważniejsze zastrzeżenia mieliśmy do obsługi urządzeń pokładowych i sposobu współpracy pokładowego audio ze smartfonami.
Volvo XC40 B3 – osiągi
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Spalanie (WLTP) średnie | 6,6 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 150 g/km |
Teoretyczny zasięg | 820 km |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Volvo XC40 B3 – dane techniczne/cena
Silnik | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1969 ccm |
Moc maksymalna | 163 KM przy 4750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 265 Nm przy 1500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 7 |
Dł./szer./wys. | 4425/1863/1652 mm |
Rozstaw osi | 2702 mm |
Masa własna | 1688 kg |
Ładowność | 532 kg |
Pojemność bagażnika | 452-1328 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 54 l |
Cena standardowa/po doposażeniu | 202 400/236 500 zł |
Volvo XC40 B3 – wyposażenie
Awaryjne hamowanie/7 airbagów | S/S |
Ledowe reflektory | S |
Utrzymanie pasa ruchu | S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowy | S/S |
Radio/Bluetooth | S/S |
Android Auto/Apple CarPlay | S/S |
Wielofunkcyjna i podgrzewana kierownica/nawigacja | S/S |
Indukcyjna ładowarka telefonu | S |
Podgrzewane i elektrycznie sterowane fotele | S |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika | S |
Kamera cofania | S |
Lakier Onyx Black | 3400 zł |
Skórzana tapicerka | 8500 zł |
Pakiet Driver Assist (adaptacyjny tempomat, asystent martwego pola, ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z tyłu) | 5400 zł |
Pakiet Lighting (spryskiwacze reflektorów, światła przeciwmgielne) | 1500 zł |
Dojazdowe koło zapasowe | 600 zł |
Przyciemniane tylne szyby | 1850 zł |
Podgrzewana przednia szyba | 1000 zł |
20-calowe alufelgi (5-ramienne, podwójne, Black Diamond Cut) | 6250 zł |
Składany hak holowniczy | 5600 zł |