• Jeśli zamierzacie kupić SUV-a, wyniki naszych testów pomogą w wyborze – to obiektywna informacja o ich jakości
  • Na zakończenie testu większość aut jest rozbierana „do ostatniej śrubki” i wnikliwie oceniana przez ekspertów – tylko takie uwzględniliśmy w tym zestawieniu
  • Już przy przebiegu 100 tys. km widać wyraźne różnice w trwałości aut – jedne zaliczają nawet po kilka wpadek, inne pokonują dystans "bez zająknięcia"

Testy długodystansowe przeprowadzamy wspólnie z kolegami z "Auto Bilda". Wszystkie samochody są poddawane morderczym próbom po to, by jak najlepiej ocenić ich jakość, trwałość oraz niezawodność. Najpierw każdy "maratończyk" przechodzi ogólne oględziny i jest podłączany do aparatury pomiarowej w celu weryfikacji osiągów. Następnie zaczyna się długa podróż. Auta przemierzają tysiące kilometrów w różnych warunkach. Każdy kierowca jest zobowiązany do notowania swoich spostrzeżeń w dzienniku wozu.

Po przejechaniu założonego dystansu osiągi każdego samochodu są ponownie mierzone, a następnie – po rozebraniu na części – nasz "długodystansowiec" trafia pod czujne oko rzeczoznawców, którzy sprawdzają każdy, nawet najdrobniejszy element! Przez długie lata nasz sprawdzian kończył się najczęściej po pokonaniu 100 tys. km. Ostatnie lata przyniosły jednak drobne zmiany – pandemia wprowadziła ograniczenia w przemieszczaniu się i kilka aut nie mogło pojechać na końcowy demontaż (zazwyczaj odbywa się on w miejscu wskazanym przez producenta). Zostały z nami i na podnośnik trafiły np. dopiero przy 125 tys. km.

Ocena końcowa jest wypadkową wszystkich punktów karnych, które auto otrzymało:

Punkty Ocena
0 pkt 6+
1-4 pkt 6
5-8 pkt 6-
9-12 pkt 5+
13-16 pkt 5
17-20 pkt 5-
21-24 pkt 4+
25-28 pkt 4
29-32 pkt 4-
33-36 pkt 3+
37-40 pkt 3
41-44 pkt 3-
45-48 pkt 2+
49-52 pkt 2
53-56 pkt 2-
od 57 pkt 1

W prezentowanym rankingu znalazły się wszystkie SUV-y i crossovery, które testowaliśmy w ostatnich kilku latach. W 2015 r. wprowadziliśmy nowy system oceny – punkty karne przyznajemy już nie tylko za usterki, które wystąpiły podczas testu, lecz także za stan i kondycję podzespołów po rozebraniu samochodu na części oraz za wrażenia z samego testu. Dlatego kilka aut, które wcześniej zakończyły test, ma nieco zmienioną punktację – do wcześniejszej oceny dodaliśmy punkty karne, analizując zapisy z dziennika testowego oraz z warsztatu. Tak było z np. MINI Countrymanem SD. Z kolei w jeszcze starszych autach, testowanych przed 2013 r., nie mieliśmy już możliwości ujednolicenia punktacji, w związku z czym nie znalazły się w tym zestawieniu.

Powie ktoś, że 100 tys. km to przebieg z pewnością wystarczający, żeby dogłębnie poznać samochód, ale ciągle zbyt mały, żeby dowiedzieć się, jaka jest jego rzeczywista trwałość i niezawodność. Oczywiście, trudno się nie zgodzić, ale tylko na pierwszy rzut oka. Nasz test trwa około 2 lat, w związku z czym z pewnością nie powiemy, jak będzie wyglądać nadwozie po – dajmy na to – 15 latach eksploatacji. Ale czy to miałoby sens? Dopiero kończylibyśmy test Tiguana 1. generacji… I to pod warunkiem, że otrzymalibyśmy jeden z pierwszych egzemplarzy. Do klientów potencjalnie zainteresowanych danym modelem informacje docierałyby zdecydowanie za późno. Z drugiej strony 100 tys. km to przebieg, który wielu kierowców rozkłada na 5-8 lat.

Jeśli przeanalizujecie wyniki naszych prób, wnioski będą inne – już taki przebieg pozwala zauważyć wyraźne różnice w stanie testowanych samochodów. Niektóre znoszą cały dystans praktycznie bez żadnych uwag – bo co to są 2 czy nawet 10 punktów karnych, jeśli weźmiemy pod uwagę intensywną jazdę przez 100 tys. km? To oznacza jedną, i to niezbyt poważną, wadę w funkcjonalności zauważoną przez testujących lub np. dwie przepalone żarówki! Poza tym w aucie nie mogło wydarzyć się zupełnie nic – również po rozebraniu go na części. Czy – nawet dla nowych aut – nie są to naprawdę rygorystyczne próby? Zwłaszcza że różnice pomiędzy samochodami, które wypadają najlepiej, a tymi z końca tabeli są naprawdę wyraźne.

Cały nasz ranking testowy otwiera Audi A3 Sportback 1.4 TSI g-tron, które już nie musi obawiać się o pierwsze miejsce – nie pozwoliło sobie na najmniejszą choćby wpadkę. Ale to osobowy samochód, który nie leży teraz w kręgu naszych zainteresowań. Wśród SUV-ów i crossoverów najwyżej uplasował się Seat Ateca. Czy to zasługa stosunkowo prostej budowy i ubogiego wyposażenia? Po części pewnie tak. Dzięki temu autu mogliśmy przekonać się o naprawdę niezłej jakości silników 1.4/1.5 TSI nowej generacji. Tuż za Seatem plasuje się Mazda CX-5 z dieslem pod maską – mamy nadzieję, że Japończycy nareszcie dopracowali ten rodzaj napędu. Kolejne miejsce przypadło "koreance" Kii Sportage – długo to właśnie ona dzierżyła palmę pierwszeństwa. Dalej mamy segment premium (Volvo i BMW) oraz Tiguana (nie uwzględniony w przeglądzie, ale zdobył taką samą liczbę punktów karnych co Volvo i BMW). Znajdziecie za to link do pełnego testu. Środek stawki (miejsca od 7. do 15.) również oznacza względnie niewielką liczbę awarii. Nie brakuje też jednak samochodów, których dorobek punktowy wręcz zaskakuje. W praktyce oznacza, że te auta zaliczyły poważne wpadki – jak się okazuje, w kilku przypadkach nie skończyło się na jednej! O ile potknięcie ze skrzynią biegów taniemu Citroënowi możemy jeszcze wybaczyć, o tyle potwornie drogie Audi czy Subaru po prostu nie powinny tak się psuć!

Ranking testów długodystansowych – SUV-y i crossovery

miejsce model pkt nota
1. Seat Ateca 1.4 EcoTSI Style 2 6
2. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 3 6
3. Kia Sportage 2.0 CRDi AWD 4 6
4. Volvo XC60 D4 FWD Summum 5 6-
4. BMW X1 xDrive20i 5 6-
4. VW Tiguan 2.0 TSI 4Mot. DSG 5 6-
7. Hyundai Tucson 2.0 CRDi 2WD 8 6-
7. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D AWD 8 6-
7. MINI Cooper Countryman 1.5 8 6-
7. Suzuki SX4 S-Cross DDiS AllGrip 8 6-
11. Fiat 500X 1.6 Multijet Lounge 11 5+
11. Peugeot 2008 1.6 HDi Allure 11 5+
13. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG 12 5+
14. Dacia Duster 1.6 SCe 13 5
14. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 13 5
16. Kia Stonic 1.0 T-GDI 15 5
16. Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 Acenta 15 5
18. MINI Countryman SD 21 4+
19. Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium 29 4-
19. Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet Allgrip  29 4-
21. Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Feel 34 3+
22. Audi Q3 2.0 TDI 42 3-
23. Subaru XV 2.0D 44 3-

Naszym zdaniem

Nowe auta się nie psują? 100 tys. km to za mało, żeby wykryć wady? Okazuje się, że już taki dystans pozwala obnażyć słabe punkty wielu konstrukcji. Inne z kolei potrafią pokonać go całkowicie bezproblemowo. Warto wziąć to pod uwagę!