• W najnowszym teście sprawdzono: Kię EV6, Mercedesa Klasy C, Opla Astrę, Peugeota 308, Volkswagena Multivana i Volvo C40 Recharge
  • Euro NCAP przekonuje, że nie tylko bogate wyposażenie wpływa na wysokie noty za poziom bezpieczeństwa samochodów
  • Wśród sześciu testowanych aut najwyżej oceniono poziom bezpieczeństwa Volvo C40 Recharge. Wyróżniono także układ automatycznego ostrzegania pojazdów Car-to-X w Mercedesie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Unikanie kolizji jest równie ważne, jak ochrona przed jej skutkami. Tak przynajmniej podkreślają przedstawiciele Euro NCAP. Po najnowszym teście sześciu nowych samochodów (Kia EV6, Mercedes Klasy C, Opel Astra, Peugeot 308, Volkswagen Multivan i Volvo C40 Recharge) dodają również, że nietrudno o dobre wyniki w zakresie ochrony przed wypadkami. Nie wszyscy jednak osiągają podobne rezultaty. Okazuje się, że jest co poprawić w dwóch najnowszych kompaktach z koncernu Stellatins.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo

Nowe generacje Opala Astra i Peugeota 308 są mocno spokrewnione - oba auta powstały na platformie Stellantis EMP2, więc nie powinno dziwić, że osiągają podobne wyniki w poszczególnych kategoriach. Ogólna nota to cztery gwiazdki, co nie jest złym wynikiem. Inżynierom wytknięto marginalny poziom ochrony klatki piersiowej u kierowcy i siedzącego obok pasażera (nota 76 proc. dla 308 i 80 proc. na Astry). Na liście zarzutów wskazano także braki w wyposażeniu (m.in. aktywny zagłówek, centralna poduszka powietrzna oraz poduszka do ochrony kolan). Nie obyło się bez pochwał za solidną konstrukcję nadwozia, dobrą ochronę kręgosłupa czy aktywne hamowanie już po kolizji.

Euro NCAP: pięć gwiazdek dla Kii, Mercedesa, Volkswagena i Volvo

Komplet pięciu gwiazdek przyznano zaś Kii EV6, Mercedesowi Klasy C, Volkswagenowi Multivanowi i Volvo C40. Wszystkie modele samochodów uzyskały wyniki 90 proc. lub wyższe w zakresie ochrony kierowcy i pasażera. Wysoko oceniono także ochronę dzieci, co oznacza noty od 86 proc. w Kii po 89 proc. w pozostałych samochodach uwzględnionych w najnowszym badaniu.

Nie zabrakło także indywidualnych wyróżnień. Jako najlepsze wśród sześciu testowanych aut wskazano Volvo C40 Recharge. Pochwalono także Mercedesa za układ komunikacji Car-to-X, czyli zautomatyzowane wczesne ostrzeganie pojazdów o różnych zagrożeniach w pobliżu samochodu. W tej materii wyróżniają się firmy z Niemiec (komunikację Car-to-X rozwija nie tylko Mercedes, ale i Grupa Volkswagen) i Szwecji (Volvo konsekwentnie inwestuje w standard komunikacji pomiędzy autami). Pozostali są wyraźnie w tyle, co trudno zrozumieć w dobie powszechnego podłączania samochodów do internetu.