Fabryczne samochody z instalacją LPG — TOP 10. Sprawdzamy, czy ich zakup nadal ma sens
Zakup nowego auta z instalacją LPG to rozwiązanie dla osób szukających taniego środka transportu. Przyglądamy się ofercie nowych samochodów z gazem i sprawdzamy, czy ich zakup nadal ma sens.
Nowe auta z instalacją LPG oferuje Dacia, Hyundai, Kia, Renault, Skoda i Ssangyong
Cena instancji LPG w nowych autach waha się od 2300 zł (Dacia) do 6500 zł (Kia)
Nowe auta możemy kupić z instalacją montowaną w fabryce lub u dilera
Ten tekst/artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świat", które do sprzedaży trafi w poniedziałek 21. marca. Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go wcześniej.
W "Poradniku kupującego" przedstawiamy 10 propozycji nowych aut z fabryczną instalacją LPG, od najtańszego do najdroższego. Prezentujemy: osiągi i spalanie, funkcjonalność, przeznaczenie, typ instalacji LPG (fabryczna/montaż dilerski), wyposażenie i warunki gwarancji.
Fabryczne samochody z instalacją LPG - to warto wiedzieć
LPG nie jest niszą rynkową ani zjawiskiem związanym z modą. Wręcz przeciwnie! Technologia zasilania silników spalinowych tym gazem znana jest branży motoryzacyjnej od 1979 roku i zawojowała cały świat. Największymi użytkownikami tego paliwa są: Korea, Rosja, Tajlandia, Meksyk i Turcja. W Europie są to: Polska, Ukraina czy Włochy. Na całym świecie jeździ dziś ok. 28 mln aut napędzanych LPG.
Jakie są zalety używania aut z LPG?
Zasilany gazem silnik zużywa o ok. 15 proc. więcej paliwa niż w przypadku benzyny, ale LPG jest w zakupie o ok. 40 proc. tańsze. Dzięki dwóm zbiornikom zasięg samochodu potrafi przekroczyć 1000 km. Oprócz walorów praktycznych gaz jest paliwem bardziej ekologicznym, auta z LPG emitują mniej CO2 i cząstek stałych.
Czy instalacja LPG jest bezpieczna?
Profesjonalnie wykonana instalacja powinna zawierać następujące elementy zwiększające bezpieczeństwo użytkowania: homologowaną butlę, zawór napełniania z ogranicznikiem (do 70-80 proc. objętości zbiornika), zawór zwrotny, zawór ograniczający przepływ, elektrozawór oraz zawór bezpieczeństwa.
Kiedy zwróci się instalacja gazowa?
W przypadku popularnej Dacii, w której koszt montażu LPG wynosi 2300 zł i przy założeniu miesięcznego przebiegu rzędu 3000 km, jeżdżąc na gazie (3,74 zł/l), oszczędzicie 500 zł miesięcznie (6000 zł rocznie). Koszt instalacji amortyzuje się po 3-4 miesiącach.
Jakie są dodatkowe koszty i ewentualne problemy związane z LPG?
Za obowiązkowe badanie techniczne zapłacicie rocznie o 63 zł więcej. Pamiętajcie, że po raz pierwszy bada się auto przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji, drugie badanie należy wykonać przed upływem kolejnych 2 lat, a następne – już co roku. Więcej – średnio rocznie o ok. 120 zł – zapłacicie także za obowiązkowe ubezpieczenie OC. Do tego należy doliczyć coroczny serwis instalacji, np. wymianę filtrów gazu fazy lotnej i ciekłej (ok. 150 zł). Pojawiają się także trudności z parkowaniem aut z LPG w garażach podziemnych. Obalamy mit, że instalacja LPG skraca żywotność silnika. Często po prostu największymi problemami okazują się źle dobrana i zamontowana instalacja oraz zaniedbania serwisowe użytkownika.
Fabryczne samochody z instalacją LPG –już niedługo w salonach
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Fabia
Wiosną tego roku do sprzedaży trafi nowa Fabia 1.0 MPI/80 KM z LPG. Cena instalacji Landi Renzo nie jest jeszcze znana. Škoda oferuje również instalację LPG do Scali 1.0 TSI (6394 zł brutto). Oferta skierowana jest jednak głównie do flot.
Foto: Dacia
Nowa Dacia Jogger
Wiosną w salonach pojawi się też Dacia Jogger TCe 100 z fabryczną instalacją LPG (cena od 66 000 zł), ponadto SsangYong rozpoczął współpracę z firmą EuropeGAS. Instalacja LPG w koreańskich autach trafi do silników benzynowych 1.2/128 KM i 1.5/163 KM w modelach Tivoli, Tivoli Grand, Korando, a kosztować będzie 5900 zł brutto. W Škodach i SsangYongach nie jest to instalacja fabryczna, ale klienci zachowają gwarancję mechaniczną producenta.
Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Ssangyong Tivoli
Fabryczne samochody z instalacją LPG – naszym zdaniem
Zakup nowego auta z LPG jest dobrym rozwiązaniem nie tylko dla osób, które dużo jeżdżą. W przypadku niektórych aut instalacja zwraca się w mniej niż pół roku. Jeździmy taniej, ekologiczniej, a do tego mamy pełną gwarancję producenta. Skłaniałbym się do zakupu aut z fabrycznym, a nie dilerskim montażem LPG, gdyż komponenty instalacji zostały dobrane w fazie projektowania auta.