• Nowe auta z instalacją LPG oferuje Dacia, Hyundai, Kia, Renault, Skoda i Ssangyong
  • Cena instancji LPG w nowych autach waha się od 2300 zł (Dacia) do 6500 zł (Kia)
  • Nowe auta możemy kupić z instalacją montowaną w fabryce lub u dilera
  • Ten tekst/artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świat", które do sprzedaży trafi w poniedziałek 21. marca. Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go wcześniej.

W "Poradniku kupującego" przedstawiamy 10 propozycji nowych aut z fabryczną instalacją LPG, od najtańszego do najdroższego. Prezentujemy: osiągi i spalanie, funkcjonalność, przeznaczenie, typ instalacji LPG (fabryczna/montaż dilerski), wyposażenie i warunki gwarancji.

Fabryczne samochody z instalacją LPG - to warto wiedzieć

LPG nie jest niszą rynkową ani zjawiskiem związanym z modą. Wręcz przeciwnie! Technologia zasilania silników spalinowych tym gazem znana jest branży motoryzacyjnej od 1979 roku i zawojowała cały świat. Największymi użytkownikami tego paliwa są: Korea, Rosja, Tajlandia, Meksyk i Turcja. W Europie są to: Polska, Ukraina czy Włochy. Na całym świecie jeździ dziś ok. 28 mln aut napędzanych LPG.

Jakie są zalety używania aut z LPG?

Zasilany gazem silnik zużywa o ok. 15 proc. więcej paliwa niż w przypadku benzyny, ale LPG jest w zakupie o ok. 40 proc. tańsze. Dzięki dwóm zbiornikom zasięg samochodu potrafi przekroczyć 1000 km. Oprócz walorów praktycznych gaz jest paliwem bardziej ekologicznym, auta z LPG emitują mniej CO2 i cząstek stałych.

Czy instalacja LPG jest bezpieczna?

Profesjonalnie wykonana instalacja powinna zawierać następujące elementy zwiększające bezpieczeństwo użytkowania: homologowaną butlę, zawór napełniania z ogranicznikiem (do 70-80 proc. objętości zbiornika), zawór zwrotny, zawór ograniczający przepływ, elektrozawór oraz zawór bezpieczeństwa.

Kiedy zwróci się instalacja gazowa?

W przypadku popularnej Dacii, w której koszt montażu LPG wynosi 2300 zł i przy założeniu miesięcznego przebiegu rzędu 3000 km, jeżdżąc na gazie (3,74 zł/l), oszczędzicie 500 zł miesięcznie (6000 zł rocznie). Koszt instalacji amortyzuje się po 3-4 miesiącach.

Jakie są dodatkowe koszty i ewentualne problemy związane z LPG?

Za obowiązkowe badanie techniczne zapłacicie rocznie o 63 zł więcej. Pamiętajcie, że po raz pierwszy bada się auto przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji, drugie badanie należy wykonać przed upływem kolejnych 2 lat, a następne – już co roku. Więcej – średnio rocznie o ok. 120 zł – zapłacicie także za obowiązkowe ubezpieczenie OC. Do tego należy doliczyć coroczny serwis instalacji, np. wymianę filtrów gazu fazy lotnej i ciekłej (ok. 150 zł). Pojawiają się także trudności z parkowaniem aut z LPG w garażach podziemnych. Obalamy mit, że instalacja LPG skraca żywotność silnika. Często po prostu największymi problemami okazują się źle dobrana i zamontowana instalacja oraz zaniedbania serwisowe użytkownika.

Fabryczne samochody z instalacją LPG –już niedługo w salonach

Skoda Fabia Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Fabia

Wiosną tego roku do sprzedaży trafi nowa Fabia 1.0 MPI/80 KM z LPG. Cena instalacji Landi Renzo nie jest jeszcze znana. Škoda oferuje również instalację LPG do Scali 1.0 TSI (6394 zł brutto). Oferta skierowana jest jednak głównie do flot.

Nowa Dacia Jogger Foto: Dacia
Nowa Dacia Jogger

Wiosną w salonach pojawi się też Dacia Jogger TCe 100 z fabryczną instalacją LPG (cena od 66 000 zł), ponadto SsangYong rozpoczął współpracę z firmą EuropeGAS. Instalacja LPG w koreańskich autach trafi do silników benzynowych 1.2/128 KM i 1.5/163 KM w modelach Tivoli, Tivoli Grand, Korando, a kosztować będzie 5900 zł brutto. W Škodach i SsangYongach nie jest to instalacja fabryczna, ale klienci zachowają gwarancję mechaniczną producenta.

Ssangyong Tivoli Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Ssangyong Tivoli

Fabryczne samochody z instalacją LPG – naszym zdaniem

Zakup nowego auta z LPG jest dobrym rozwiązaniem nie tylko dla osób, które dużo jeżdżą. W przypadku niektórych aut instalacja zwraca się w mniej niż pół roku. Jeździmy taniej, ekologiczniej, a do tego mamy pełną gwarancję producenta. Skłaniałbym się do zakupu aut z fabrycznym, a nie dilerskim montażem LPG, gdyż komponenty instalacji zostały dobrane w fazie projektowania auta.