• Największy wzrost cen odnotowano w markach francuskich (DS, Citroen i Peugeot) oraz japońskich (Suzuki, Toyota i Infiniti)
  • Wśród 10 firm z najwyższym spadkiem cen przodują marki z segmentu premium
  • Wystarczy, że klienci częściej wybierają mniejsze i tańsze modele, by średnia cena zakupu nowego auta wyraźnie spadła dla danej marki

Tak drogo jeszcze nie było. W lutym zeszłego roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych (ustalono ją na bazie cen katalogowych bez uwzględnienia rabatów, promocji i opcji) była niższa o ponad 13 tys. zł. Nawet w styczniu 2020 roku płaciliśmy o ok. 4 tys. zł mniej (115 540 zł). Luty 2020 roku zapisuje się zaś w historii średnią ceną na poziomie 119 092 zł. Oto pierwsze wnioski z najnowszego raportu Samaru.

Gdzie zatem płacimy najwięcej? Okazuje się, że największy wzrost odnotowano w markach francuskich (DS, Citroen i Peugeot) oraz japońskich (Suzuki, Toyota i Infiniti). Mimo to na pierwszym miejscu dalej utrzymuje się Smart, który obecnie oferuje wyłącznie auta elektryczne.

10 marek o najwyższym wzroście średniej ceny sprzedaży w Polsce

Miejsce Marka Wzrost średniej ceny sprzedaży w lutym 2020 roku (w porównaniu do lutego 2019 roku) – dane w proc.
1 Smart + 81,7
2 DS + 40,2
3 Citroen + 20,6
4 Peugeot + 16,5
5 Suzuki + 15,5
6 Toyota + 15,1
7 Dacia + 14,5
8 Infiniti + 10,5
9 Skoda + 9,9
10 Opel +9,8

Twórcy raportu wyjaśniają skąd takie wysokie pozycje marek grupy PSA. Okazuje się, że wpływ na pozycję w rankingu mają zmiany w gamie modelowej. Wystarczy, że jak w przypadku Peugeota, zniknie jeden z tańszych modeli (Peugeot 301) i pojawią się wyżej wycenione samochody, takie jak np. Rifter czy 208, by znacząco zmieniło się pozycjonowanie. Wpływ na wzrost cen ma również większa sprzedaż dość drogiego modelu 508 oraz uzupełnienie gamy o jeden z najdroższych modeli w klasie, czyli Peugeota 2008. W przypadku Citroena na wzrost cen wpłynęły zaś takie samochody jak C4 Spacetourer czy C5 Aircross.

Nie wszędzie jednak płacimy więcej. Okazuje się, że wśród 10 marek, w których odnotowano największe spadki, nie zabrakło producentów z segmentu premium. Wśród nich są m.in. Audi, Alfa Romeo, Land Rover, Lexus, Mercedes czy Volvo. To w dużej mierze konsekwencja zmian w sprzedaży. Po prostu większym zainteresowaniem cieszą się tańsze i mniejsze modele, co znajduje odzwierciedlenie w średniej cenie sprzedaży.

10 marek o najwyższym spadku średniej ceny sprzedaży w Polsce

Miejsce Marka Spadek średniej ceny sprzedaży w lutym 2020 roku (w porównaniu do lutego 2019 roku) – dane w proc.
1 Land Rover - 25,9
2 Ssangyong - 11,4
3 Mercedes - 9,6
4 Mitsubishi - 6,7
5 Lexus - 4,4
6 Jeep - 3,6
7 Audi - 3,4
8 Alfa Romeo - 2,1
9 Volvo - 1,1
10 Fiat - 1,0

Nietrudno przy tym zgadnąć, że wpływ na spadek cen ma również kwestia emisji CO2. Priorytetem dla producentów staje się bowiem jak największa sprzedaż aut o możliwie jak najniższej emisji. Tym samym trzeba liczyć się z tym, że im bliżej końca roku, tym trudniej będzie kupić samochód, który z niskim poziomem emisji ma niewiele wspólnego.

Źródło: Samar