Auto Świat Wiadomości Aktualności Coraz droższe nowe samochody w Polsce - w czołówce marki z jednego kraju

Coraz droższe nowe samochody w Polsce - w czołówce marki z jednego kraju

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Kupujemy coraz droższe nowe samochody. Średnia cena nowego auta w styczniu sięgnęła 115 540 zł. To aż o 10 tys. zł więcej niż rok temu. W czołówce marek, których uśrednione ceny wzrosły, przodują marki europejskie. Aż trzy z nich są z Francji

Smart pozostaje, ale tylko jako elektryk
Daimler AG
Smart pozostaje, ale tylko jako elektryk
  • Duży wpływ na średnią cenę ma modyfikacja gamy modelowej. Wystarczy sprzedawać więcej mniejszych i tańszych samochodów aniżeli najdroższych, by odnotować spadek
  • Wśród 10 firm z najwyższym wzrostem cen większość to marki o bardziej masowym i popularnym charakterze
  • Prawdziwi rekordziści stycznia to Smart (wzrost o ponad 80 proc.) i DS (+50,4 proc.)

Ponad 10 tys. złotych to spora różnica, szczególnie jeśli dotyczy ceny zakupu. Według wyliczeń Samaru (pod uwagę wzięto ceny katalogowe bez opcji, rabatów czy promocji) średnia cena sprzedaży nowego auta w Polsce zmieniła się w ciągu roku o ponad 10 tys. zł. Okazuje się przy tym, że nie wszystkie marki znalazły się w rankingu wzrostów. Kilka zanotowało także spadki. Skąd takie zmiany?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Eksperci Samaru wyjaśniają, że duży wpływ na średnią cenę ma modyfikacja gamy modelowej. Wystarczyło wycofać z oferty tańsze modele (jak np. Peugeot 301), wprowadzić wyżej wyceniane produkty (np. droższe 208 czy Rifter), a także zwiększyć sprzedaż droższych aut (rosnąca popularność Peugeota 508), by wskoczyć na wysoką pozycję w rankingu.

Nietrudno przy tym zauważyć, że wśród 10 firm z najwyższym wzrostem cen większość to marki o bardziej masowym i popularnym charakterze. Z segmentu premium zmieściły się zaledwie dwie, czyli DS i Infiniti. W czołówce tegorocznego zestawienia znalazły się Smart (ponad 87 proc. wzrost) oraz firmy koncernu PSA.

10 marek o najwyższym wzroście średniej ceny sprzedaży w Polsce (w porównaniu do stycznia 2019 roku)

MiejsceMarkaWzrost średniej ceny sprzedaży w styczniu 2020 (w proc.)
1.Smart+ 83,7
2.DS+ 50,4
3.Citroen+ 19,2
4.Peugeot+ 16,9
5.Suzuki+ 13,3
6.Toyota+ 13,1
7.Dacia+ 12,9
8.Infiniti+ 12,8
9.Skoda+ 10,4
10.Opel+ 10,4

Przeczytaj też:

Nie powinna również dziwić obecność marek premium w zestawieniu firm, w których średnia cena sprzedaży najbardziej spadła. Dobrym przykładem jest Mercedes, który sprzedaje coraz więcej mniejszych i tańszych samochodów aniżeli najdroższych i największych odmian (co z pewnością może być powodem do niepokoju w centrali – szczególnie w dłuższej perspektywie). W podobnej sytuacji znalazł się Land Rover. Większym wzięciem cieszą się bowiem tańsze Evoque czy Discovery aniżeli wysoko wyceniane Range Rover i Range Rover Sport.

Twórcy raportu podkreślają, że liderzy spadków to marki, dla których sporym wyzwaniem jest wysoka emisja CO2 i ryzyko potencjalnych kar. Stąd pod koniec ubiegłego roku importerzy i dealerzy rejestrowali auta na siebie, przez co trafiają na rynek wtórny. Otwartą kwestią pozostaje przy tym jak będzie kształtować się dostępność nowych aut w drugiej połowie roku, gdy każdy egzemplarz z niszą emisją będzie w statystykach niemal na wagę złota w przeciwieństwie do najbardziej paliwożernych wysokoemisyjnych pojazdów z największymi silnikami.

10 marek o najwyższym spadku średniej ceny sprzedaży w Polsce (w porównaniu do stycznia 2019 roku)

MiejsceMarkaSpadek średniej ceny sprzedaży w styczniu 2020 (w proc.)
1.Land Rover- 24,9
2.Ssangyong- 13,7
3.Mercedes- 8,8
4.Mitsubishi- 7,3
5.Lexus- 6,5
6.Jeep- 6,4
7.Audi - 4,7
8.Alfa Romeo- 3,8
9.Volvo- 2
10.Fiat- 1,7
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski