- Duży wpływ na średnią cenę ma modyfikacja gamy modelowej. Wystarczy sprzedawać więcej mniejszych i tańszych samochodów aniżeli najdroższych, by odnotować spadek
- Wśród 10 firm z najwyższym wzrostem cen większość to marki o bardziej masowym i popularnym charakterze
- Prawdziwi rekordziści stycznia to Smart (wzrost o ponad 80 proc.) i DS (+50,4 proc.)
Ponad 10 tys. złotych to spora różnica, szczególnie jeśli dotyczy ceny zakupu. Według wyliczeń Samaru (pod uwagę wzięto ceny katalogowe bez opcji, rabatów czy promocji) średnia cena sprzedaży nowego auta w Polsce zmieniła się w ciągu roku o ponad 10 tys. zł. Okazuje się przy tym, że nie wszystkie marki znalazły się w rankingu wzrostów. Kilka zanotowało także spadki. Skąd takie zmiany?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoEksperci Samaru wyjaśniają, że duży wpływ na średnią cenę ma modyfikacja gamy modelowej. Wystarczyło wycofać z oferty tańsze modele (jak np. Peugeot 301), wprowadzić wyżej wyceniane produkty (np. droższe 208 czy Rifter), a także zwiększyć sprzedaż droższych aut (rosnąca popularność Peugeota 508), by wskoczyć na wysoką pozycję w rankingu.
Nietrudno przy tym zauważyć, że wśród 10 firm z najwyższym wzrostem cen większość to marki o bardziej masowym i popularnym charakterze. Z segmentu premium zmieściły się zaledwie dwie, czyli DS i Infiniti. W czołówce tegorocznego zestawienia znalazły się Smart (ponad 87 proc. wzrost) oraz firmy koncernu PSA.
10 marek o najwyższym wzroście średniej ceny sprzedaży w Polsce (w porównaniu do stycznia 2019 roku)
Miejsce | Marka | Wzrost średniej ceny sprzedaży w styczniu 2020 (w proc.) |
1. | Smart | + 83,7 |
2. | DS | + 50,4 |
3. | Citroen | + 19,2 |
4. | Peugeot | + 16,9 |
5. | Suzuki | + 13,3 |
6. | Toyota | + 13,1 |
7. | Dacia | + 12,9 |
8. | Infiniti | + 12,8 |
9. | Skoda | + 10,4 |
10. | Opel | + 10,4 |
Przeczytaj też:
- Najdroższe samochody świata - Top 10
- Jak kształtują się średnie ceny nowych aut w Polsce?
- Auta używane będą droższe w Polsce
Nie powinna również dziwić obecność marek premium w zestawieniu firm, w których średnia cena sprzedaży najbardziej spadła. Dobrym przykładem jest Mercedes, który sprzedaje coraz więcej mniejszych i tańszych samochodów aniżeli najdroższych i największych odmian (co z pewnością może być powodem do niepokoju w centrali – szczególnie w dłuższej perspektywie). W podobnej sytuacji znalazł się Land Rover. Większym wzięciem cieszą się bowiem tańsze Evoque czy Discovery aniżeli wysoko wyceniane Range Rover i Range Rover Sport.
Twórcy raportu podkreślają, że liderzy spadków to marki, dla których sporym wyzwaniem jest wysoka emisja CO2 i ryzyko potencjalnych kar. Stąd pod koniec ubiegłego roku importerzy i dealerzy rejestrowali auta na siebie, przez co trafiają na rynek wtórny. Otwartą kwestią pozostaje przy tym jak będzie kształtować się dostępność nowych aut w drugiej połowie roku, gdy każdy egzemplarz z niszą emisją będzie w statystykach niemal na wagę złota w przeciwieństwie do najbardziej paliwożernych wysokoemisyjnych pojazdów z największymi silnikami.
10 marek o najwyższym spadku średniej ceny sprzedaży w Polsce (w porównaniu do stycznia 2019 roku)
Miejsce | Marka | Spadek średniej ceny sprzedaży w styczniu 2020 (w proc.) |
1. | Land Rover | - 24,9 |
2. | Ssangyong | - 13,7 |
3. | Mercedes | - 8,8 |
4. | Mitsubishi | - 7,3 |
5. | Lexus | - 6,5 |
6. | Jeep | - 6,4 |
7. | Audi | - 4,7 |
8. | Alfa Romeo | - 3,8 |
9. | Volvo | - 2 |
10. | Fiat | - 1,7 |