- Duży wpływ na średnią cenę ma modyfikacja gamy modelowej. Wystarczy sprzedawać więcej mniejszych i tańszych samochodów aniżeli najdroższych, by odnotować spadek
- Wśród 10 firm z najwyższym wzrostem cen większość to marki o bardziej masowym i popularnym charakterze
- Prawdziwi rekordziści stycznia to Smart (wzrost o ponad 80 proc.) i DS (+50,4 proc.)
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Ponad 10 tys. złotych to spora różnica, szczególnie jeśli dotyczy ceny zakupu. Według wyliczeń Samaru (pod uwagę wzięto ceny katalogowe bez opcji, rabatów czy promocji) średnia cena sprzedaży nowego auta w Polsce zmieniła się w ciągu roku o ponad 10 tys. zł. Okazuje się przy tym, że nie wszystkie marki znalazły się w rankingu wzrostów. Kilka zanotowało także spadki. Skąd takie zmiany?
Eksperci Samaru wyjaśniają, że duży wpływ na średnią cenę ma modyfikacja gamy modelowej. Wystarczyło wycofać z oferty tańsze modele (jak np. Peugeot 301), wprowadzić wyżej wyceniane produkty (np. droższe 208 czy Rifter), a także zwiększyć sprzedaż droższych aut (rosnąca popularność Peugeota 508), by wskoczyć na wysoką pozycję w rankingu.
Nietrudno przy tym zauważyć, że wśród 10 firm z najwyższym wzrostem cen większość to marki o bardziej masowym i popularnym charakterze. Z segmentu premium zmieściły się zaledwie dwie, czyli DS i Infiniti. W czołówce tegorocznego zestawienia znalazły się Smart (ponad 87 proc. wzrost) oraz firmy koncernu PSA.
10 marek o najwyższym wzroście średniej ceny sprzedaży w Polsce (w porównaniu do stycznia 2019 roku)
| Miejsce | Marka | Wzrost średniej ceny sprzedaży w styczniu 2020 (w proc.) |
| 1. | Smart | + 83,7 |
| 2. | DS | + 50,4 |
| 3. | Citroen | + 19,2 |
| 4. | Peugeot | + 16,9 |
| 5. | Suzuki | + 13,3 |
| 6. | Toyota | + 13,1 |
| 7. | Dacia | + 12,9 |
| 8. | Infiniti | + 12,8 |
| 9. | Skoda | + 10,4 |
| 10. | Opel | + 10,4 |
Przeczytaj też:
- Najdroższe samochody świata - Top 10
- Jak kształtują się średnie ceny nowych aut w Polsce?
- Auta używane będą droższe w Polsce
Nie powinna również dziwić obecność marek premium w zestawieniu firm, w których średnia cena sprzedaży najbardziej spadła. Dobrym przykładem jest Mercedes, który sprzedaje coraz więcej mniejszych i tańszych samochodów aniżeli najdroższych i największych odmian (co z pewnością może być powodem do niepokoju w centrali – szczególnie w dłuższej perspektywie). W podobnej sytuacji znalazł się Land Rover. Większym wzięciem cieszą się bowiem tańsze Evoque czy Discovery aniżeli wysoko wyceniane Range Rover i Range Rover Sport.
Twórcy raportu podkreślają, że liderzy spadków to marki, dla których sporym wyzwaniem jest wysoka emisja CO2 i ryzyko potencjalnych kar. Stąd pod koniec ubiegłego roku importerzy i dealerzy rejestrowali auta na siebie, przez co trafiają na rynek wtórny. Otwartą kwestią pozostaje przy tym jak będzie kształtować się dostępność nowych aut w drugiej połowie roku, gdy każdy egzemplarz z niszą emisją będzie w statystykach niemal na wagę złota w przeciwieństwie do najbardziej paliwożernych wysokoemisyjnych pojazdów z największymi silnikami.
10 marek o najwyższym spadku średniej ceny sprzedaży w Polsce (w porównaniu do stycznia 2019 roku)
| Miejsce | Marka | Spadek średniej ceny sprzedaży w styczniu 2020 (w proc.) |
| 1. | Land Rover | - 24,9 |
| 2. | Ssangyong | - 13,7 |
| 3. | Mercedes | - 8,8 |
| 4. | Mitsubishi | - 7,3 |
| 5. | Lexus | - 6,5 |
| 6. | Jeep | - 6,4 |
| 7. | Audi | - 4,7 |
| 8. | Alfa Romeo | - 3,8 |
| 9. | Volvo | - 2 |
| 10. | Fiat | - 1,7 |