• Duży wpływ na średnią cenę ma modyfikacja gamy modelowej. Wystarczy sprzedawać więcej mniejszych i tańszych samochodów aniżeli najdroższych, by odnotować spadek
  • Wśród 10 firm z najwyższym wzrostem cen większość to marki o bardziej masowym i popularnym charakterze
  • Prawdziwi rekordziści stycznia to Smart (wzrost o ponad 80 proc.) i DS (+50,4 proc.)

Ponad 10 tys. złotych to spora różnica, szczególnie jeśli dotyczy ceny zakupu. Według wyliczeń Samaru (pod uwagę wzięto ceny katalogowe bez opcji, rabatów czy promocji) średnia cena sprzedaży nowego auta w Polsce zmieniła się w ciągu roku o ponad 10 tys. zł. Okazuje się przy tym, że nie wszystkie marki znalazły się w rankingu wzrostów. Kilka zanotowało także spadki. Skąd takie zmiany?

Eksperci Samaru wyjaśniają, że duży wpływ na średnią cenę ma modyfikacja gamy modelowej. Wystarczyło wycofać z oferty tańsze modele (jak np. Peugeot 301), wprowadzić wyżej wyceniane produkty (np. droższe 208 czy Rifter), a także zwiększyć sprzedaż droższych aut (rosnąca popularność Peugeota 508), by wskoczyć na wysoką pozycję w rankingu.

Nietrudno przy tym zauważyć, że wśród 10 firm z najwyższym wzrostem cen większość to marki o bardziej masowym i popularnym charakterze. Z segmentu premium zmieściły się zaledwie dwie, czyli DS i Infiniti. W czołówce tegorocznego zestawienia znalazły się Smart (ponad 87 proc. wzrost) oraz firmy koncernu PSA.

10 marek o najwyższym wzroście średniej ceny sprzedaży w Polsce (w porównaniu do stycznia 2019 roku)

Miejsce Marka Wzrost średniej ceny sprzedaży w styczniu 2020 (w proc.)
1. Smart + 83,7
2. DS + 50,4
3. Citroen + 19,2
4. Peugeot + 16,9
5. Suzuki + 13,3
6. Toyota + 13,1
7. Dacia + 12,9
8. Infiniti + 12,8
9. Skoda + 10,4
10. Opel + 10,4

Nie powinna również dziwić obecność marek premium w zestawieniu firm, w których średnia cena sprzedaży najbardziej spadła. Dobrym przykładem jest Mercedes, który sprzedaje coraz więcej mniejszych i tańszych samochodów aniżeli najdroższych i największych odmian (co z pewnością może być powodem do niepokoju w centrali – szczególnie w dłuższej perspektywie). W podobnej sytuacji znalazł się Land Rover. Większym wzięciem cieszą się bowiem tańsze Evoque czy Discovery aniżeli wysoko wyceniane Range Rover i Range Rover Sport.

Twórcy raportu podkreślają, że liderzy spadków to marki, dla których sporym wyzwaniem jest wysoka emisja CO2 i ryzyko potencjalnych kar. Stąd pod koniec ubiegłego roku importerzy i dealerzy rejestrowali auta na siebie, przez co trafiają na rynek wtórny. Otwartą kwestią pozostaje przy tym jak będzie kształtować się dostępność nowych aut w drugiej połowie roku, gdy każdy egzemplarz z niszą emisją będzie w statystykach niemal na wagę złota w przeciwieństwie do najbardziej paliwożernych wysokoemisyjnych pojazdów z największymi silnikami.

10 marek o najwyższym spadku średniej ceny sprzedaży w Polsce (w porównaniu do stycznia 2019 roku)

Miejsce Marka Spadek średniej ceny sprzedaży w styczniu 2020 (w proc.)
1. Land Rover - 24,9
2. Ssangyong - 13,7
3. Mercedes - 8,8
4. Mitsubishi - 7,3
5. Lexus - 6,5
6. Jeep - 6,4
7. Audi - 4,7
8. Alfa Romeo - 3,8
9. Volvo - 2
10. Fiat - 1,7