• Według wyliczeń Samaru, średnia cena nowego samochodu była porównywana w 2019 roku do 23 pensji - w 1999 roku było to zaś 21 średnich pensji brutto
  • W zeszłym roku średnia cena samochodów marek premium spadła o 3,8 proc. Oczywiście to wciąż wysoka kwota – 223 116 zł
  • Najdroższe okazały się w 2019 roku hybrydy plug-in. Średnia cena modelu w wersji PHEV sięgnęła prawie 300 tys. zł

Aż 111 684 zł - oto średnia cena nowego samochodu sprzedanego w zeszłym roku na polskim rynku (dane w oparciu o ceny katalogowe i bez uwzględnienia rabatów i promocji). Według ekspertów Samaru oznacza to niewielki, trzyprocentowy wzrost. Na taki wynik najlepiej zapracowały marki o bardziej popularnym charakterze (m.in. Citroen, Ford, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota czy Volkswagen). O zasługach marek premium trudniej zaś wspominać.

Okazało się, że w zeszłym roku średnia cena samochodów marek premium spadła o 3,8 proc. Oczywiście, to wciąż wysoka kwota – 223 116 zł. Niemniej z raportu Samaru wynika, że w 2019 roku klienci chętniej wybierali tańsze auta niż droższe wersje marek premium. Największy spadek dotyczy Lamborghini (-14,6 proc.). W pierwszej dziesiątce znalazły się także m.in. Lexus (-13,7 proc.), Mercedes (-6,9 proc.), Bentley (-5,3 proc.) czy BMW (-3,5 proc.).

Szczególny wynik Lamborghini to „zasługa” modelu Urus (według twórców raportu wpłynął na obniżenie średniej ceny do 1 029 438 zł), który cieszy się sporym zainteresowaniem. Podobnie jest w przypadku Lexusa, w którym tańszy SUV UX wpłynął na obniżkę (Lexus UX ma aż 25 proc. udziału w całej sprzedaży marki). Nie inaczej jest w Mercedesie, gdzie tańsze modele bazujące na klasie A (A, CLA i GLA) mają istotny udział (niemal 1/3 całej sprzedaży) w gamie.

Spadki odnotowały zresztą nie tylko marki premium (oczywiście stanowią większość). W zestawieniu TOP 10 nie zabrakło także takich firm jak m.in. Subaru, Smart czy Nissan.

Milion aut używanych trafiło do Polski w 2019 roku

Największe spadki średnich cen nowych aut w 2019 roku

Miejsce Marka Zmiana 2019/2018 rok (w proc.)
1 Lamborghini -14,6
2 Lexus - 13,7
3 Mercedes -6,9
4 Subaru - 6,3
5 Porsche -5,9
6 Smart -5,8
7 Bentley - 5,3
8 BMW - 3,5
9 Nissan - 2,5
10 Audi - 2,4

Eksperci wyliczyli także średnie ceny aut z uwzględnieniem napędu. Prawdziwe rekordy ustanowiono w ostatnim miesiącu roku. W grudniu, który już tradycyjnie zapisuje się jak miesiąc najwyższych uśrednionych cen (wyraźny wzrost także w marcu i we wrześniu) odnotowano kilka ciekawostek. Po raz pierwszy w całej historii badań średnia cena nowo zakupionego samochodu przekroczyła próg 120 tys. zł. W przypadku wersji hybrydowych uzyskano kwotę 129 398 zł. Nietrudno zgadnąć, że droższe były modele elektryczne (196 029 zł). Najdroższe okazały się hybrydy plug-in. Średnia cena modelu w wersji PHEV sięgnęła zaś prawie 300 tys. zł (297 299 zł).

Jakie nowe auta kupują Polacy? Sprzedaż za 2019 rok

Największe wzrosty średnich cen sprzedaży w 2019 roku

Miejsce Marka Zmiana (w proc.)
1 Citroen +16,0
2 Seat +15,0
3 Abarth + 11,2
4 Alfa Romeo + 10,8
5 Jeep + 9,4
6 Ford + 9,1
7 Skoda + 9,0
8 Peugeot + 8,8
9 Toyota + 7,9
10 Volkswagen + 7,8

Na dobry wynik Citroena wpłynął C5 Aircross ze średnią ceną powyżej 125 tys. zł. Nowy SUV został na tyle dobrze przyjęty przez rynek, że Citroenowi udało się podnieść średnią cenę dla całej gamy aż do 78 124 zł. W podobnej sytuacji znalazł się Seat, którego Tarraco okazało się prawdziwym „koniem pociągowym” (średnia cena aut hiszpańskiej marki sięgnęła ponad 95 tys. zł).

Twórcy raportu nie kryją, że wszystkie wyliczenia średnich cen można potraktować z lekkim przymrużeniem oka. Wszystko ze względu na to, że wyliczenia oparto na cenach katalogowych. Nie uwzględniono zatem chociażby sporych rabatów, jakie otrzymują najwięksi nabywcy, czyli przede wszystkim klienci flotowi.

Źródło: IBRM Samar