Auto Świat Wiadomości Aktualności Raport jakości J.D. Power - narzekają nie tylko na auta, ale i serwis

Raport jakości J.D. Power - narzekają nie tylko na auta, ale i serwis

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Amerykanie oceniają nie tylko jakość nowych samochodów po pierwszych kilku miesiącach użytkowania. Pora na kontrolę autoryzowanych serwisów popularnych masowych producentów oraz segmentu premium. Okazuje się, że niektórym firmom, cenionym za wysoki poziom niezawodności aut, sporo brakuje do czołówki rankingu serwisów.

Z roku na rok poprawia się ocena usług serwisowych
Auto Świat
Z roku na rok poprawia się ocena usług serwisowych
  • Wbrew pozorom nie tylko sama jakość usług ma wpływ na ocenę, pod uwagę bierze się również obiekty (19 proc. wagi), kontakt z doradcą (18 proc.) czy warunki odbioru pojazdu (16 proc.)
  • Ogólna satysfakcja kierowców aut elektrycznych jest aż o 69 pkt niższa względem not wystawianych przez kierowców aut spalinowych
  • Od lat kiepskie oceny zbiera przede wszystkim koncern Jaguar Land Rover, kiepskie noty zbierają także marki koncernu Stellantis - Alfa Romeo, Jeep, Chrysler czy Ram zajmują ostanie miejsca
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Pora na nowy raport J.D. Power US Customer Service Index Study. Za tą długą nazwą kryje się badanie satysfakcji klientów korzystających z usług serwisowych dealerów różnych marek samochodów. Skoncentrowano się przy tym wyłącznie na grupie tych kierowców, którzy użytkują dość młode samochody (nie młodsze niż rok i nie starsze niż trzyletnie, czyli roczniki 2018-2020). Uwzględniono przy tym nie tylko typowe przeglądy gwarancyjne, ale także wszelkie inne naprawy.

Raport jakości J.D. Power - coraz lepszy serwis samochodów?

Choć klienci wciąż mają na co narzekać, to jednak poziom satysfakcji wzrósł aż o 10 punktów (z 837 pkt w 2020 r. do 847 pkt w 2021). Na dodatek wskaźnik zadowolenia rośnie już szósty rok z rzędu. Zdaniem badaczy to dobry dowód na to, że dealerzy znakomicie poradzili sobie szczególnie w tak trudnym roku stojącym pod znakiem pandemii i obostrzeń.

Przeczytaj też:

Wbrew pozorom nie tylko sama jakość usług ma wpływ na ocenę. Pod uwagę bierze się również: obiekty (19 proc. wagi), kontakt z doradcą (18 proc.) czy warunki odbioru pojazdu (16 proc.). Nie bez znaczenia jest także czas realizacji usług. Nie jest tajemnicą, że im dłużej czekamy na zwrot samochodu, tym poziom zadowolenia znacząco spada. Na tym nie koniec.

Raport jakości J.D. Power: ocena satysfakcji klientów – segment premium

MiejsceMarkaLiczba punktów (maks. 1000)
1Porsche899
2Lexus895
3Infiniti887
4Cadillac883
5Lincoln872
Średnia dla całej branży 870
6Acura867
6Mercedes867
8BMW866
8Genesis864
10Volvo863
11Audi862
12Jaguar853
13Land Rover799
14Alfa Romeo797

Okazuje się, że nawet rodzaj napędu wpływa na to, czy jesteśmy zadowoleni z usług serwisowych. Wiele do myślenia dają noty od użytkowników samochodów elektrycznych (BEV). Ogólna satysfakcja z usług dealerów jest w przypadku elektryków aż o 69 pkt niższa względem not wystawianych przez kierowców aut spalinowych. Sama jakość usług także pozostawia sporo do życzenia. Oto dość wymowne stwierdzenie: "właściciele pojazdów typu BEV są 2,5 razy bardziej narażeni na to, że ich usługa nie została wykonana prawidłowo za pierwszym razem". Różnica sięga aż 76 pkt na niekorzyść modeli zasilanych jedynie prądem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Według analityków obsługa klientów korzystających z aut elektrycznych to obecnie wyjątkowe wyzwanie dla dealerów. Szkoda, że w badaniu nie sprecyzowano, które z marek mają najwięcej do poprawy w kwestii aut BEV. Znamienne, że w tegorocznej edycji raportu nie ujęto Tesli, która nie ułatwia życia autorom raportów o jakości samochodów (firma dotąd nie udzielała pozwolenia na badania ankieterom J.D. Power).

Raport jakości J.D. Power: ocena satysfakcji klientów – rynek masowy

MiejsceMarkaLiczba punktów (maks. 1000)
1Mini864
2Buick859
3Mitsubishi857
4GMC856
5Kia855
6Nissan854
7Chevrolet851
8Honda846
9Toyota846
9Subaru843
Średnia dla całej branży 843
11Mazda842
12Hyundai840
12Ford833
12Dodge824
15Volkswagen823
16Jeep820
17Chrysler818
18Ram817

Wbrew pozorom nie tylko producenci aut elektrycznych mają powód do zmartwień. W segmencie premium mają nad czym pracować szczególnie te marki, które zajmują ostatnie pozycje w zestawieniu. Od lat kiepskie noty zbiera przede wszystkim koncern Jaguar Land Rover. Niewiele lepiej jest z Volvo. Poniżej średniej dla segmentu znajduje się także niemieckie trio, czyli Audi, BMW oraz Mercedes.

Raport jakości J.D. Power - Alfa Romeo, Jeep, Volkswagen i inni

Spory ból głowy mają także menedżerowie nowego koncernu Stellantis. Kluczowe marki wciąż są bowiem w końcówce rankingu. W tegorocznym badanu Alfa Romeo zajęła ostatnią pozycję w segmencie premium. Wśród producentów z rynku masowego trzy ostatnie miejsca należą do: Jeepa, Chryslera oraz Rama. Wraz z nimi problemy przeżywa także Volkswagen, który w porównaniu do poprzedniego raportu spadł o kilka pozycji w dół. Powodów do dumy próżno szukać także w Toyocie, która spadła z piątego miejsca w 2020 r. na dziewiąte.

Pozostaje jeszcze kwestia oczekiwań samych klientów. Im większe wymagania, tym łatwiej o spadek w zestawieniu. Warto mieć to na uwadze na przyszłość. Może się bowiem okazać, że nawet najwierniejsi klienci mogą się odwrócić od marki, gdy jej menedżerowie osiągną zbyt wysoki poziom samozadowolenia.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski