Auto Świat Wiadomości Aktualności Wyjątkowy Mercedes 600 Pullman na sprzedaż. Jeździł nim m.in. chiński minister

Wyjątkowy Mercedes 600 Pullman na sprzedaż. Jeździł nim m.in. chiński minister

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Ten Mercedes 600 Pullman z 1965 r. należał do ministra spraw zagranicznych Chin i byłego burmistrza Szanghaju Chena Li. Doskonale zachowany egzemplarz limuzyny, która w swoich czasach woziła koronowane głowy i konkurowała z Rolls Royce'm Phantomem, został wystawiony na sprzedaż w USA za 285 tys. dolarów.

Mercedes Benz 600 LWB Pullman
Zobacz galerię (20)
LBI Limited
Mercedes Benz 600 LWB Pullman
  • Najbardziej luksusowe, wykonywane ręcznie limuzyny Mercedesa z długim rozstawem osi nazywały się Pullman
  • Jeden z nielicznych wyprodukowanych w latach 60. XX w. Pullmanów został dostarczony do Chin i trafił do bliskiego współpracownika Mao
  • Samochód zmieniał przeznaczenie i użytkowników, a w ciągu 55 lat przejechał niewiele ponad 21 tys. km
  • Pullman sprzedawany przez firmę LBI Limited z Michigan nigdy nie był restaurowany, jest sprawny i w absolutnie oryginalnym stanie

Pullman to nazwa ultraluksusowych limuzyn Mercedesa, które były często wybierane na pojazdy reprezentacyjne przez ważne osobistości na całym świecie. W historii Mercedesa są cztery generacje Pullmanów. Pierwszą z nich, bazująca na modelu W 100, nazwanym Der Grosse Mercedes (duży Mercedes), wytwarzano w latach 1964-81. Na życzenie kupujących samochody były specjalnie zabezpieczane, by oprzeć się ewentualnym zamachom. Słynnymi właścicielami byli m.in. szach Persji Reza Pahlavi, John Lennon, Elvis Presley i król Arabii Saudyjskiej. Opisywany egzemplarz jest jednym z dwóch, które trafiły do Chin.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Sprzedająca Pullmana firma LBI Limited z Michigan starała się prześledzić losy tego egzemplarza, co zapewne nie było łatwe z uwagi na burzliwe dzieje Chin. Auto dostarczono do Chin przez Hong Kong w lutym 1965 roku. Jego użytkownikiem był Chen Li, jeden z wojskowych przywódców chińskich komunistów i bliski współpracownik Mao, w tamtym czasie wicepremier i minister spraw zagranicznych Chin. W latach 70. auto trafiło do państwowych zakładów samochodowych, gdzie miało prawdopodobnie posłużyć jako wzór dla chińskich limuzyn. Następnie przez lata stało w magazynie. Dopiero w ostatniej dekadzie XX w. odkrył i pozyskał je Hans Luwich, niemiecki inżynier pracujący dla Volkswagen Shanghai. W 1993 roku wysłał Pullmana do Niemiec. Luwich sprzedał samochód kolekcjonerowi z Holandii w 2014 roku. Następnie kupił je obecny właściciel – Pullman na chwilę wrócił do Hong Kongu, skąd został przetransportowany do USA. W Mercedes-Benz Classic Center w Kalifornii latem 2018 roku został poddany przeglądowi.

Przeczytaj też:

Mercedes 600 Pullman, który obecnie znajduje się w miejscowości Pontiac w stanie Michigan, jest w pełni oryginalny, nigdy nie był restaurowany. Ładnie się zestarzał – tu i ówdzie nosi znaki szlachetnej patyny. Jest jednym z zaledwie 304 czterodrzwiowych Pullmanów wyprodukowanych na bazie W 100. Na liczniku ma tylko 21 186 km. Napędzany 250-konnym 6.3 V8 teoretycznie mógł osiągnąć prędkość ponad 200 km/h, jednak wątpliwe, żeby jego użytkownikom aż tak się spieszyło.

Długością 6240 mm Pullman przewyższa młodszego o 40 lat Maybacha 62 (6170 mm). W wyposażeniu jest m.in. radio Becker Grand Prix z pilotem i automatyczną anteną oraz – oczywiście – drewniane okładziny i skórzana tapicerka w doskonałym stanie. Ciekawostką jest, że o ile na przednich fotelach zagłówków brak, o tyle kanapa, na której jeździł główny użytkownik takie zagłówki ma. Najwyraźniej wtedy służyły one komfortowi, a nie bezpieczeństwu. Pasów nie widać na żadnym z trzech rzędów siedzeń.

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków