Auto Świat EV Wiadomości Unijny paszport dla każdej baterii. Auta hybrydowe i elektryczne podrożeją

Unijny paszport dla każdej baterii. Auta hybrydowe i elektryczne podrożeją

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Wielkimi krokami zbliża się kolejna unijna regulacja. Trwają prace nad unijnym rozporządzeniem bateryjnym, które znacząco wpłynie na rynek oraz na to, ile kierowcy zapłacą za nowe samochody. Choć nikt nie kryje, że unijne przepisy są potrzebne, to głosów krytyki nie brakuje nawet wśród zwolenników elektromobilności.

Demontaż akumulatora z Volkswagena ID.3 w Technicznym Centrum Szkoleniowo-Serwisowym w Poznaniu
Demontaż akumulatora z Volkswagena ID.3 w Technicznym Centrum Szkoleniowo-Serwisowym w PoznaniuVolkswagen
  • Pora na nowe paszporty. Niebawem na akumulatorach w samochodach elektrycznych czy hybrydowych pojawią się kody QR, czyli tzw. cyfrowy paszport bateryjny
  • Wreszcie uwzględniono ślad węglowy związany z produkcją baterii. Monitoring obejmie także pochodzenie surowców w akumulatorach i źródło energii
  • Nowe rozporządzenie faworyzuje te kraje, które inwestują w produkcję z jak największym udziałem energii odnawialnej. Dla fabryk w Polsce to duże wyzwanie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeszcze kilka miesięcy uzgodnień i jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2023 r. wejdą w życie nowe unijne przepisy, które dotkną nie tylko kierowców wszelkich nowych zelektryfikowanych samochodów (od zwykłych hybryd po najnowocześniejsze samochody elektryczne), ale także nabywców elektrycznych hulajnóg czy rowerów. Trwają bowiem prace nad projektem rozporządzenia w sprawie baterii i zużytych baterii. Forma prawna ma przy tym ogromne znaczenie. Wybrano bowiem rozporządzenie, a nie dyrektywę, by przepisy stosować bezpośrednio na terenie całej UE i nie czekać na odpowiednie akty prawne w poszczególnych krajach.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski