- BYD Atto 3 przynosi chlubę chińskiej motoryzacji. To pierwszy samochód z Państwa Środka, który zdominował ranking sprzedaży w europejskim kraju
- W lipcu 2023 r. Szwedzi zarejestrowali więcej BYD-ów Atto 3 niż Volkswagenów ID.4, Skód Enyaq czy Tesli Model Y. To naprawdę zaskakujące osiągnięcie
- Na Starym Kontynencie modele BYD-a są w oficjalnej sprzedaży m.in. w Austrii, Niderlandach, Niemczech, Skandynawii czy Wielkiej Brytanii. Niewykluczone, że zawitają do Polski
BYD Atto 3 sforsował pierwszy europejski bastion. Zapamiętajcie ten samochód, bo będzie o nim głośno. Wszystko przez to, że to pierwsze auto chińskiego producenta, które świętuje taki triumf w Europie – w lipcu 2023 r. crossover z Shenzhen zajął pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych w Szwecji. Co lepsze (i nawet bardziej zaskakujące), po dołączeniu do listy samochodów spalinowych i hybrydowych, Atto 3 ustępuje miejsca tylko SUV-owi Volvo – XC60.
BYD Atto 3 to zimny prysznic dla innych producentów
Według danych opublikowanych przez organizację Mobility Sweden w lipcu 2023 r. Szwedzi zarejestrowali 721 sztuk BYD-a Atto 3. Drugi na liście Volkswagen ID.4 zanotował wynik słabszy o zaledwie 11 egzemplarzy, ale kolejne auta dzieli już przepaść. A przecież jeszcze do niedawna chiński samochód na szczycie listy sprzedaży w europejskim kraju był czymś zupełnie niewyobrażalnym! Łącznie więcej elektryków w Szwecji sprzedał jednak Volkswagen (1 tys. 133 szt.), ale BYD uplasował się tuż za nim (843 szt.).
Najpopularniejsze modele elektryczne w Szwecji w lipcu 2023 r.:
BYD Atto 3 | 721 egz. |
Volkswagen ID.4 | 710 egz. |
BMW i4 | 385 egz. |
Skoda Enyaq | 370 egz. |
Tesla Model Y | 359 egz. |
Oczywiście, nie można wysnuwać daleko idących wniosków na podstawie danych z jednego miesiąca. Gdyby spojrzeć na statystyki w ujęciu od stycznia do lipca, BYD Atto 3 nie byłby już bestsellerem – w Szwecji zarejestrowano w tym czasie zaledwie 1 tys. 396 takich samochodów. Zaledwie, bo w tym samym okresie w urzędach zgłoszono też 8 tys. 901 egzemplarzy Tesli Model Y, 5 tys. 126 sztuk Volvo XC40 z elektrycznym napędem czy 5 tys. 72 egzemplarze Volkswagena ID.4. Dopiero kolejne miesiące pokażą, czy to nie była anomalia spowodowana np. jednym, ale bardzo dużym zamówieniem flotowym na Atto 3.
BYD Atto 3 – co to za samochód?
Atto 3 to najważniejszy model eksportowy Chińczyków. Nie dziwi nas, że spotkał się w Europie z dość ciepłym przyjęciem, bo jest zgrabnym kompaktowym crossoverem (lub SUV-em, jeśli ktoś tak woli). Niektóre zagraniczne media ochrzciły go mianem chińskiego Volkswagena ID.4, ale to nie do końca trafne określenie – co prawda BYD Atto 3 ma 204-konny silnik elektryczny jak ID.4, ale umieszczony z przodu, a do tego przekazuje moc na przednią oś i jest o prawie 13 cm krótszy od Volkswagena.
Dane techniczne | BYD Atto 3 |
---|---|
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4455/1875/1615 mm |
Poj. bagażnika | 440-1338 l |
Napęd | Przedni |
Moc | 204 KM |
Poj. akumulatora | 60,5 kWh |
Zasięg (WLTP) | do 420 km |
Czas ładowania DC (30-80 proc.) | 29 min |
0-100 km/h | 7,3 s |
V-max | 160 km/h |
Chińczycy grają oczywiście ceną – w państwach Europy Zachodniej BYD Atto 3 kosztuje mniej więcej tyle samo, ile trzeba byłoby zapłacić za schodzącą powoli z rynku pierwszą generację Hyundaia Kony Electric z 64-kWh akumulatorem i 204-konnym silnikiem. Chociaż podobny pod względem konstrukcji (przedni napęd i silnik z przodu) oraz osiągów (zasięg, przyspieszenie) koreański samochód jest jednak znacznie mniejszy.
BYD (skrót od "Build Your Dreams") to chińska marka założona w 1995 r. Obecnie jest największym producentem zelektryfikowanych samochodów na świecie – w 2022 r. Chińczycy sprzedali ich łącznie 1 mln 862 tys. 428. W Europie modele tej marki są oficjalnie sprzedawane w Niemczech, Niderlandach, Belgii, Austrii, Norwegii, Szwecji, Danii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i we Francji. Prędzej czy później do tej listy dołączy także Polska.