Auto Świat EV Wiadomości Chińskie marki panoszą się na europejskim rynku. Wielkie przyrosty sprzedaży

Chińskie marki panoszą się na europejskim rynku. Wielkie przyrosty sprzedaży

Z opracowania Samar na podstawie danych JATO Dynamics wynika, że pozycja chińskich marek na europejskim rynku aut elektrycznych gwałtownie rośnie.

MG4
MG4MG
  • Grupa Geely wyprzedziła Grupę Renault, Mercedesa, oraz grupę Hyundai-Kia
  • Spada pozycja Grupy Volkswagen
  • W sprzedaży aut na prąd w Europie dobrze radzi sobie BMW
  • Nowe na europejskim rynku chińskie marki osiągają wzrosty sprzedaży po kilkaset proc.
  • Zapraszamy do wzięcia udziału w ankiecie umieszczonej na końcu tekstu

Sprzedaż samochodów w Europie rośnie, ale niemrawo – w I półroczu tego roku zanotowano wzrost zaledwie o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Przyczyny są jasne: rosną ceny samochodów, spadł entuzjazm wobec samochodów na prąd. Niemniej to właśnie elektryki są motorem wzrostu rynku samochodowego w Europie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tymczasem nie wiadomo, jak wprowadzane właśnie cła na chińskie samochody elektryczne wpłyną na przystępność cenową tych pojazdów i – w konsekwencji – także na ceny samochodów elektrycznych europejskich i koreańskich marek. Jest ryzyko, że popyt spadnie – choć już spadł znacznie w stosunku do oczekiwań np. sprzed roku.

Chińczycy już dziś sprzedają dziesiątki tysięcy samochodów elektrycznych

W ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku liczba zarejestrowanych w EU elektrycznych samochodów chińskich marek wyniosłą 70 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 26 proc. rok do roku. A zatem Chińczykom rośnie bardzo, podczas gdy innym rośnie mniej lub spada. Całkowity udział chińskich marek w rynku elektryków wyniósł 7,37 proc.

Najpopularniejszy chiński elektryk to...

...Volvo EX30. W pierwszym półroczu model ten zajął trzecie miejsce pod względem wielkości sprzedaży w kategorii aut na prąd. Czwarte miejsce też należy do "chińczyka" – to MG4.

Zdaniem analityków – poza problemami dla europejskich producentów, wynikających z agresywnej polityki cenowej chińskich marek – są i korzyści z ich obecności na rynku. Niskie ceny "chińczyków" pomagają rozruszać rynek. Bez nich ceny wzrosną, a sprzedaż spadnie.

Najwięcej w Europie sprzedaje wciąż Grupa VW, ale...

Grupa VW (czyli takie marki jak m.in. VW, Skoda, Porsche) odpowiadają za 178 tys. aut zarejestrowanych w Europie w pierwszej połowie 2024 r., jednak łączny spadek rok do roku wyniósł 14 proc. Marka Volkswagen sprzedała o 24 proc. mniej aut (trochę za sprawą starzenia się modeli ID.3 oraz ID.4), Porsche spadło aż o 55 proc.

Rośne natomiast BMW – ta marka zarejestrowała więcej samochodów niż marka Volkswagen (nie mylić z całą Grupą VW). Obecnie udział BMW w rynku wynosi prawie 10 proc. (w pierwszej połowie 2023 r. 7,5 proc.).

Niektóre chińskie marki biją gwałtownie zdobywają rynek

  • Grupa Geely (marki Volvo, Polestar, Lotus, Geely) zwiększyła liczbę rejestracji o 52 proc. rok do roku;
  • BYD zarejestrował 17 tys. aut – rok wcześniej zaledwie 3000 sztuk;
  • BYD w elektrykach prześcignął Toyotę, Nissana, Smarta, Polestara, Citroena, Dacię, Forda, Porsche i inne marki
  • Chińskie MG w rankingu aut elektrycznych zajmuje obecnie 8. miejsce w Europie
  • Dobrze zaczęły sprzedaż w Europie takie chińskie marki jak Great Wall Motors, Xpeng, ZEEKR, Hongqi, Voyah

Tesla zaczyna pomału się nudzić

W pierwszej połowie tego roku Tesla sprzedała w Europie 161 tys. 600 samochodów – o ponad 20 tys. sztuk mniej niż rok wcześniej. Nie pomaga obniżanie cen – w tym trudno dorównać chińskim markom.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków