- Grupa Geely wyprzedziła Grupę Renault, Mercedesa, oraz grupę Hyundai-Kia
- Spada pozycja Grupy Volkswagen
- W sprzedaży aut na prąd w Europie dobrze radzi sobie BMW
- Nowe na europejskim rynku chińskie marki osiągają wzrosty sprzedaży po kilkaset proc.
- Zapraszamy do wzięcia udziału w ankiecie umieszczonej na końcu tekstu
Sprzedaż samochodów w Europie rośnie, ale niemrawo – w I półroczu tego roku zanotowano wzrost zaledwie o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Przyczyny są jasne: rosną ceny samochodów, spadł entuzjazm wobec samochodów na prąd. Niemniej to właśnie elektryki są motorem wzrostu rynku samochodowego w Europie.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTymczasem nie wiadomo, jak wprowadzane właśnie cła na chińskie samochody elektryczne wpłyną na przystępność cenową tych pojazdów i – w konsekwencji – także na ceny samochodów elektrycznych europejskich i koreańskich marek. Jest ryzyko, że popyt spadnie – choć już spadł znacznie w stosunku do oczekiwań np. sprzed roku.
Chińczycy już dziś sprzedają dziesiątki tysięcy samochodów elektrycznych
W ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku liczba zarejestrowanych w EU elektrycznych samochodów chińskich marek wyniosłą 70 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 26 proc. rok do roku. A zatem Chińczykom rośnie bardzo, podczas gdy innym rośnie mniej lub spada. Całkowity udział chińskich marek w rynku elektryków wyniósł 7,37 proc.
Najpopularniejszy chiński elektryk to...
...Volvo EX30. W pierwszym półroczu model ten zajął trzecie miejsce pod względem wielkości sprzedaży w kategorii aut na prąd. Czwarte miejsce też należy do "chińczyka" – to MG4.
Zdaniem analityków – poza problemami dla europejskich producentów, wynikających z agresywnej polityki cenowej chińskich marek – są i korzyści z ich obecności na rynku. Niskie ceny "chińczyków" pomagają rozruszać rynek. Bez nich ceny wzrosną, a sprzedaż spadnie.
Najwięcej w Europie sprzedaje wciąż Grupa VW, ale...
Grupa VW (czyli takie marki jak m.in. VW, Skoda, Porsche) odpowiadają za 178 tys. aut zarejestrowanych w Europie w pierwszej połowie 2024 r., jednak łączny spadek rok do roku wyniósł 14 proc. Marka Volkswagen sprzedała o 24 proc. mniej aut (trochę za sprawą starzenia się modeli ID.3 oraz ID.4), Porsche spadło aż o 55 proc.
Rośne natomiast BMW – ta marka zarejestrowała więcej samochodów niż marka Volkswagen (nie mylić z całą Grupą VW). Obecnie udział BMW w rynku wynosi prawie 10 proc. (w pierwszej połowie 2023 r. 7,5 proc.).
Niektóre chińskie marki biją gwałtownie zdobywają rynek
- Grupa Geely (marki Volvo, Polestar, Lotus, Geely) zwiększyła liczbę rejestracji o 52 proc. rok do roku;
- BYD zarejestrował 17 tys. aut – rok wcześniej zaledwie 3000 sztuk;
- BYD w elektrykach prześcignął Toyotę, Nissana, Smarta, Polestara, Citroena, Dacię, Forda, Porsche i inne marki
- Chińskie MG w rankingu aut elektrycznych zajmuje obecnie 8. miejsce w Europie
- Dobrze zaczęły sprzedaż w Europie takie chińskie marki jak Great Wall Motors, Xpeng, ZEEKR, Hongqi, Voyah
Tesla zaczyna pomału się nudzić
W pierwszej połowie tego roku Tesla sprzedała w Europie 161 tys. 600 samochodów – o ponad 20 tys. sztuk mniej niż rok wcześniej. Nie pomaga obniżanie cen – w tym trudno dorównać chińskim markom.