Mówiło się o tym od dawna, ale w końcu padło więcej konkretów. Volkswagen opublikował pierwszy szkic samochodu, który ma być najtańszym elektrykiem w ofercie niemieckiego koncernu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSzkic nie zdradza za wiele, ale nawet po tym skromnym zarysie widać zasadniczą zaletę przyszłego modelu: przestronność. Wskazuje na nią ewidentnie skrócona przednia część samochodu i wyjątkowo długa kabina pasażerska. Aerodynamiczna sylwetka — wraz z dość sporym tylnym spoilerem — sugerują całkiem niezły zasięg.
Przeczytaj także: Zadałem prezesce koncernu VW w Polsce trudne pytania. Nie tylko o auta z Chin
Niestety, na razie nie jest on znany. Nie padły też żadne inne dane techniczne (włącznie z wymiarami nadwozia), nie mówiąc o nazwach nowych modeli. Tak, modeli, bo koncern VW pisząc o tym projekcie, używa liczby mnogiej. Zresztą ograniczanie się do jednego modelu i jednej marki nie miałoby ekonomicznego sensu. Można zatem założyć, że odpowiednio zmodernizowane warianty tego elektryka będą oferowane pod markami Cupra, Seat i VW.
Profil samochodu ze szkicu wskazuje, że będzie mu bliżej do tradycyjnego hatchbacka niż do SUV-a, ale to jeszcze niczego nie przesądza. Każda z marek może przecież postawić na inny typ nadwozia. Koncern VW podał za to datę rozpoczęcia produkcji i spodziewaną cenę.
Elektryczne VW za ok. 85 tys. zł
Światowa premiera najtańszych elektryków koncernu VW odbędzie się w 2027 r. Producent zapowiedział jednocześnie, że cena auta wyniesie ok. 20 tys. euro, co dziś oznacza równowartość ok. 85 tys. zł. Ale to jeszcze nie koniec.
Przeczytaj także: Nowy Clubsport to najmocniejszy VW Golf GTI w ofercie. Takiego rozwiązania nie miał żaden poprzednik
Już za półtora roku, czyli pod koniec 2025 r. pojawią się pierwsze elektryczne modele z rodziny Electric Urban Car Family. Oparte na nowej platformie MEB Entry uplasują się powyżej elektryków za ok. 20 tys. euro. Nad tym przedsięwzięciem czuwa Seat, zaś samochody z serii Electric Urban Car Family będą produkowane w Hiszpanii. Pierwszym z nich może być hatchback VW zapowiedziany przez prototypowego Volkswagena ID. 2all.
Przedstawione w 2023 r. studium mierzy 405 cm długości, 181,2 cm szerokości i 153 cm wysokości (rozstaw osi: 260 cm). Jego bagażnik ma sporą pojemność 490 l, ale da się go jeszcze powiększyć — do 1330 l. Seryjny samochód w najbardziej wydajnej wersji może mieć do 450 km zasięgu.
Kolejnymi modelami z serii Electric Urban Car Family będzie hot hatch Cupry (także zapowiadany na 2025 r.) oraz dwa SUV-y — spodziewane w 2026 r. — które trafią do gam Volkswagena i Skody.
Koncern zapowiada, że ceny samochodów z Electric Urban Car Family będą się zaczynać na poziomie poniżej 25 tys. euro, co obecnie stanowi równowartość ok. 107 tys. zł.