Zakład powstanie w sąsiedztwie istniejącej już fabryki firmy Umicore. To inwestycja nowo utworzonego producenta materiałów do produkcji akumulatorów do elektryków Ionway — spółki joint venture stworzonej przez należącą do Grupy Volkswagen firmę PowerCo oraz właśnie Umicore. Mówi się o stworzeniu do 900 miejsc pracy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Na wybór Nysy wpływ miały także wsparcie polskiego rządu (dotacja w wysokości 350 mln euro) oraz dostęp do odnawialnych źródeł energii i wykwalifikowanych pracowników z regionu. Łączna wartość inwestycji do 2030 r. wyniesie 1,7 mld euro (z uwzględnieniem dotacji).

W Nysie i innych lokalizacjach (trwa ich wybór) będzie produkowany aktywny materiał katodowy (CAM) oraz materiały prekursorowe (pCAM), które będą dostarczane do europejskich gigafabryk ogniw akumulatorowych PowerCo, w niemieckim Salzgitter i Walencji.

Uniezależnić się m.in. od Chin

Plany spółki Ionway zakładają, że do 2030 r. jej roczna zdolność produkcyjna osiągnie 160 GWh, co przekłada się na wyposażenie w akumulatory 2,2 mln samochodów elektrycznych. Nowe inwestycje mają zwiększyć rolę Unii Europejskiej na globalnym rynku elektromobilności.

Volkswagen zamierza stworzyć efektywny łańcuch dostaw konkurencyjnych cenowo materiałów katodowych, które będą produkowane z odpowiedzialnie pozyskiwanych surowców.

– Naszym wspólnym celem jest to, by samochody elektryczne stały się dostępne dla każdego, zaczynając od teraz – powiedział Thomas Jansseune, dyrektor generalny Ionway.

Fabryki w Nysie Foto: Volkswagen
Fabryki w Nysie