Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Siedem nawyków kierowców, które prowadzą prosto do warsztatu. Mechanik zaciera ręce

Siedem nawyków kierowców, które prowadzą prosto do warsztatu. Mechanik zaciera ręce

W znacznej mierze to kierowca decyduje, w jakim stanie będzie jego samochód. Niektórych awarii nie da się uniknąć, ale wiele prowokujemy sami. Lenistwo, brak czasu, poszukiwanie oszczędności za wszelką cenę, złe nawyki, brak wiedzy – to powody błędów najczęściej popełnianych przez kierowców. Sprawdź, czy również masz je na sumieniu i jeśli tak, to czym one grożą.

Nie każda diagnoza mechanika okazuje się trafiona. Gorzej, jeśli za błąd fachowca klient musi płacić podwójnie.
Nie każda diagnoza mechanika okazuje się trafiona. Gorzej, jeśli za błąd fachowca klient musi płacić podwójnie.Źródło: Auto Bild
  • Błędy popełniane przez kierowców wynikają z lenistwa, braku czasu, poszukiwania oszczędności i złych nawyków. Wiele osób popełnia je czasem zupełnie nieświadomie
  • Błędy te mogą skutkować wysokimi kosztami i problemami z samochodem. Znacznie zwiększamy ryzyko wizyty w warsztacie
  • Zebraliśmy najczęstsze błędy i złe nawyki kierowców. Przy każdym dokładnie wyjaśniamy, czym grozi taka jazda

Nowe auta są coraz łatwiejsze w obsłudze (oczywiście, dla kierowców, ale już na pewno nie dla mechaników), coraz rzadziej wymagają planowych wizyt w serwisie. W dodatku samochód inaczej niż kiedyś nie jest już dorobkiem życia, więc tym, jak mają się nasze auta, nie przejmujemy się aż tak bardzo. Dlatego też często zupełnie bezwiednie, popełniamy błędy, które na dłuższą metę mogą nas sporo kosztować.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

1. Zwlekanie z przeglądem samochodu od ostatniej chwili

Skoro zgodnie z instrukcją od wymiany do wymiany oleju może minąć nawet 30 tys. km, to wielu kierowców sądzi, że przecież konstruktorzy musieli zostawić jakiś margines bezpieczeństwa i wydłużają okresy przeglądowe o kolejne kilka tys. km. To błąd. Standardowe okresy międzyprzeglądowe są zwykle określone nie dość, że bardzo optymistycznie, to do tego z uwzględnieniem optymalnych warunków eksploatacji samochodu. W przypadku wyższych przebiegów lub intensywnej eksploatacji okresy między wymianami oleju warto wręcz skracać. Czym jest intensywna eksploatacja? To nie tylko ostra jazda czy holowanie ciężkich przyczep, to również jeżdżenie w ruchu miejskim na krótkich odcinkach.

Przeczytaj także: 15 aut, które swoje lata mają, a wciąż są dobre. Każde polecamy z innego powodu

Coraz więcej nowych aut ma układy monitorujące zarówno niektóre parametry jakościowe oleju, jak i sposób jazdy. Na podstawie tych danych sterownik określa, kiedy auto powinno trafić do serwisu na wymianę oleju. Warto wiedzieć, że w sterowniku silnika są zapisywane informacje o tym, jak długo od wyświetlenia monitu o konieczności wymiany oleju kierowca zwlekał z wizytą w warsztacie, coraz częściej informacje takie są wręcz online w czasie rzeczywistym wysyłane przez auto wprost na serwery producenta. Takie dane to dla producenta świetny argument, np. w razie jakichkolwiek roszczeń gwarancyjnych

Przeciąganie okresów między wymianami oleju
Przeciąganie okresów między wymianami olejuŹródło: Auto Świat Archwium
Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji