W czasach zagrożenia epidemicznego i rządowych zachęt do tego, by zostać w domu, kierowcy nie pozostaną bez pomocy. Serwisy i warsztaty są czynne, więc nie zostaniemy odprawieni z kwitkiem, gdy będziemy potrzebowali interwencji mechanika. Niemniej trzeba się liczyć z pewnymi ograniczeniami.

Część warsztatów pracuje w mniejszym składzie i skraca godziny pracy (szczególnie te punkty, które funkcjonowały do późnych godzin wieczornych). Niemniej z przeprowadzonych rozmów wynika, że obecnie czas oczekiwania na usługę wyraźnie się skrócił. Można zatem umówić się na przegląd czy drobną naprawę właściwie z dnia na dzień. Mniejsze obłożenie wykorzystywane jest np. do tego, aby wymienić opony czy dokonać niezbędnych przeglądów w autach testowych.

W przypadku niektórych stacji dostępna jest usługa odbioru i zwrotu auta z naprawy czy przeglądu. Wystarczy tylko wcześniej uzgodnić odpowiedni termin, by pracownicy serwisu odebrali samochód ze wskazanego miejsca, a następnie je odprowadzili. Na czas naprawy czy przeglądu można skorzystać z auta zastępczego.

Ze względów bezpieczeństwa kabiny aut oddawanych do serwisów są dezynfekowane, by ograniczyć ryzyko zarażenia. Tak jak do tej pory kierownicę, dźwignię zmiany biegów i siedzenia pokrywa się folią ochronną. Na życzenie klienta auto może być ponownie dezynfekowane przed odbiorem z serwisu.

Sprzedawcy zapewniają, że dostawy części zamiennych są realizowane na bieżąco. Zalecane jest jednak składanie zamówień telefonicznie lub online. Rekomendowane są także płatności bezgotówkowe. Nietrudno także spotkać się z prośbami o przemyślane zakupy, by uniknąć zwracania towaru i odsyłania do magazynu.

W salonach jest podobnie jak w serwisach. Tak jak w okresie wakacyjnym łatwiej o mniejszą obsadę. Pracownicy wykorzystują zaległy urlop albo korzystają z prawa do opieki nad małymi dziećmi. Ogranicza się także jazdy testowe do niezbędnego minimum.

Grupa FCA – Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Jeep

„Dealerzy ograniczają godziny pracy salonów oraz wyznaczają dyżury w salonach i serwisach. Nasza sieć dealerska ogranicza do niezbędnego minimum kontakty bezpośrednie np. poprzez ograniczenie projektu jazd próbnych. Decyzje są podejmowane indywidualnie przez Dealerów acz zachęcamy do przestrzegania zaleceń związanych z ograniczaniem bezpośrednich kontaktów” – wyjaśnia Rafał Grzanecki.

Jaguar, Land Rover

„Na chwilę obecną salony dilerskie pozostają otwarte. W części z nich wprowadzone zostały skrócone godziny pracy serwisu. Mając na uwadze panującą sytuację związaną z koronawirusem, wprowadzone zostały działania mające na celu zapobieganie temu zagrożeniu. Salony oferują możliwość zdalnej realizacji formalności lub odbioru samochodu wymagającego naprawy, bez konieczności przyjazdu Klienta do salonu. Samochody demonstracyjne oraz ekspozycyjne w salonie, są cyklicznie dezynfekowane. W obiektach znajdują się płyny do dezynfekcji, a pracownicy stosują się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego. Stale monitorujemy dynamiczną sytuację związaną z powyższym zagrożeniem. Na bieżąco reagujemy na wszelkie sygnały” - informuje Karolina Łęcka, PR & Marketing Coordinator.

Mazda

„Salony i serwisy Mazdy pracują, ale świadomi zagrożenia poprosiliśmy właścicieli o wprowadzenie niezbędnych środków ostrożności – ustawienie płynów do dezynfekcji rąk przy wejściu, ograniczenie kontaktu fizycznego przy powitaniu i pożegnaniu oraz zachowanie bezpiecznych odstępów podczas prowadzenia rozmów. Ograniczyliśmy też do niezbędnego minimum jazdy testowe i zaleciliśmy kontakt z Klientami przede wszystkim drogą telefoniczną i mailową” – tłumaczy Szymon Sołtysik, dyrektor PR Mazda Polska.

Nissan

„Decyzję w kwestii funkcjonowania salonów i serwisów zostawiamy w gestii właścicieli stacji dealerskich, którzy mają najlepszą orientację w sytuacji na lokalnych rynkach. W tej chwili nasze salony działają (poza jednym, który został zamknięty), aczkolwiek znakomita większość z nich ograniczyła godziny pracy oraz liczbę osób pracujących na miejscu. Jazdy testowe zostały zawieszone” - oświadcza Dorota Pajączkowska, PR Manager Nissan Sales CEE Oddział w Polsce.

Renault, Dacia

„Obecnie wszystkie zakłady Renault i Dacia są otwarte, ale funkcjonują w okrojonych składach i w zawężonych godzinach pracy ( najczęściej od 9-17.00). Respektując wszelkie wytyczne Ministerstwa Zdrowia dotyczące epidemii, zapraszamy wszystkich klientów do naszych salonów i serwisów, ale oczywiście tylko tych, którzy są zdrowi i nie przechodzą kwarantanny (powrót z zagranicy) . W porozumieniu z Dealerami wprowadziliśmy ograniczenia w zakresie jazd próbnych a program 365 dni testów Renault przyjmuje zgłoszenia na jazdy próbne na maj” - informuje Janusz Chodyła, attache prasowy Grupy Renault.

Seat

„Monitorujemy pracę salonów i serwisów – w obecnej chwili sieć dealerska i serwisowa SEAT-a działa bez przeszkód, choć naturalnie z wdrożonymi restrykcyjnymi zasadami higieny. Bezpieczeństwo Klientów i pracowników sieci dealerskiej i serwisowej SEAT/CUPRA jest generalnie i niezależnie od sytuacji najwyższym priorytetem, dlatego też oprócz praktyk wdrażanych obecnie przez dealerów (dezynfekcja samochodów, przestrzeni salonów, środki odkażające dla Klientów i pracowników) opracowujemy komunikację sumującą i porządkującą informacje ogólnodostępne na temat koronawirusa oraz dobre praktyki. Jesteśmy w nieustannym kontakcie ze stacjami dealerskimi i serwisowymi, prowadzimy również dialog z Klientami przez naszą infolinię oraz media społecznościowe. Intensywnie pracujemy nad zaproponowaniem maksymalnie kompletnego kontaktu z marką SEAT w przestrzeni online” - wyjaśnia Jakub Góralczyk, kierownik ds. PR marki Seat.

Skoda

„Generalnie decyzja o godzinach pracy salonu zależy od przedsiębiorcy. Codziennie otrzymujemy raport z każdego punktu dealerskiego o podjętych decyzjach dotyczących zmian pracy salonu i serwisu. Sytuacja jest dynamiczna, ale też przez nas monitorowana. Rekomendujemy każdemu przedsiębiorcy ustawienia informacji o godzinach otwarcia obiektu na „wizytówce” Google'a. Jeśli chodzi o szczególne zalecenia dla klientów, to punkty dealerskie powinny działać zgodnie z dostępnymi publicznie materiałami publikowanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Zdrowia” - tłumaczy Klaudyna Gorzan, kierownik ds. PR marki Skoda.

Suzuki

„W tej chwili salony i serwisy należące do naszej sieci dilerskiej dostosowują swoją działalność zgodnie z zaleceniami organów centralnych i samorządowych. Decyzje o ewentualnym ograniczeniu lub czasowym zawieszeniu działalności należą do właścicieli poszczególnych jednostek dilerskich” – mówi Sebastian Kościółek, manager ds. PR i produktu w Suzuki Motor Poland

Toyota

„Sieć Toyoty Motor Poland pracuje chociaż przechodzimy w tym tygodniu na funkcjonalność koncepcji „wirtualnego dilera” – zarówno w obszarze sprzedaży jak i obsługi serwisowej. W ramach zabezpieczenia klientów dilerzy dbają o higienę oraz dezynfekcję kluczowych przestrzeni wspólnych” – wyjaśnia Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland. Bez zmian w polskich fabrykach Toyoty. Zakłady produkują zgodnie z planem.

Volkswagen

„Zdrowie i bezpieczeństwo klientów oraz pracowników w salonach i serwisach Volkswagena ma dla nas najwyższy priorytet. Pozostajemy w stałym, codziennym kontakcie z naszą siecią dealerską. Na dziś wszystkie zakłady dealerskie jak i serwisowe cały czas działają, niektóre z nich w ograniczonym zakresie godzinowym. Poprosiliśmy o niezwłoczne poinformowanie nas w przypadku konieczności zamknięcia zakładów dealerskich, jak i serwisowych, z uwagi na lokalne regulacje lub inne okoliczności” - tłumaczy Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Volkswagen.

Volvo

„Obecnie większość salonów sprzedaży i serwisów jest czynna, ale pracuje w okrojonym składzie. Ci pracownicy, którzy mogą pracować zdalnie, odsyłani są do domu. Nasze salony uruchomiły możliwość zdalnego załatwienia większości spraw. Na stronach dealerów i na ich kanałach społecznościowych uruchomione są czaty. Zachęcamy klientów do korzystania z nich. Wiele salonów zdecydowało się na rezygnację z poczęstunku kawą, czy ciastkami oraz na wprowadzenie zaostrzonego rygoru higieny pracowników i czyszczenia salonów” – powiedział Mariusz Nycz, dyrektor marketingu Volvo Car Poland