Auto Świat Testy Porównania samochodów 4 razy 4x4 - starcie kompaktowych SUV-ów

Mnóstwo żwiru, piachu, błota i kilka kałuż. Tym razem, żeby porównywane SUV-y mogły wykazać się czymś więcej niż tylko brylowaniem na parkingach pod supermarketami, zabraliśmy je na żwirownię. Jest to wymarzony plac zabaw dla aut z napędem 4x4 – nie ma żadnych niespodziewanych przeszkód, ukrytych pod nawierzchnią, a w żwirze, o ile utrzymamy odpowiednią prędkość, tak łatwo nie ugrzęźniemy. Tylko nie myślcie, że chcieliśmy w ten sposób zasymulować poważne przeszkody terenowe – nic podobnego, to nie są auta do jazdy w wymagającym terenie.

Nasza testowa czwórka spisała się dzielnie, choć na wszelki wypadek czekała ogromna koparka, by ratować auta z opresji. Przez uprzejmość nie napiszemy, czy i ile razy była używana.

Z technicznego punktu widzenia napędy czterech testowych kandydatów są praktycznie identyczne. Wszystkie te samochody to „genetyczne przednionapędówki” z poprzecznie umieszczonym zespołem napędowym, który w wersjach 2WD przenosi moc tylko na przednie koła.

SUV Seata z pewnością pozwoli koncernowi VW zarobić sporo pieniędzy. Ale czy Ateca ogra rynkową konkurencję?

W odmianach 4x4 mamy dodatkowo do czynienia z wałem napędowym i elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym, które w razie potrzeby przekazuje napęd też na tylną oś. Do tego dochodzi elektronicznie sterowany system, przyhamowujący poszczególne koła. I mimo że na twarzach koneserów jazdy terenowej te wszystkie rozwiązania wywołują co najwyżej szeroki uśmiech, to na krótkich odcinkach potrafią się sprawdzić. Na żwirowni akurat Seat radził sobie najlepiej. Jednak czy w innych kategoriach też ogra rywali?

Na pewno ma mocne atuty. Ateca zdumiewa przestronnością kabiny. Choć jej nadwozie mierzy 4,36 m długości, czyli o 11 cm mniej niż w Tucsonie, oferuje odczuwalnie najwięcej miejsca w obu rzędach siedzeń. Przednie, jak i tylne miejsca są też wygodne, te pierwsze imponują sportowym krojem i dobrym podparciem ciała.

Właściwie tylko pod względem pojemności bagażnika (485 l) i ładowności

(535 kg) hiszpański SUV musi zadowolić się drugą lokatą. Pierwsza przypadła bowiem Tucsonowi, który po pionowym ustawieniu oparcia tylnej kanapy mieści 513 l i bierze na pokład do 558 kg. Prosty, ale wysmakowany kokpit punktuje bezproblemową obsługą. Hyundai sprawia też wrażenie przestronnego i przewiewnego.

Z przodu mamy dobrze wyprofilowane fotele, z tyłu – wygodną, szeroką kanapę z regulowanym oparciem. Czas teraz zajrzeć do kabiny rodzeństwa, które nie wiadomo, czy jest bardziej francuskie, czy bardziej japońskie. Fani obu marek mają z pewnością odmienne zdania na ten temat, my jedynie podpowiemy, że Renault i Nissan korzystają z tej samej bazy konstrukcyjnej, dlatego tu szczególnie jesteśmy ciekawi wyniku pojedynku. W kokpicie Kadjara uwagę przyciąga zestaw instrumentów z wyświetlaczem, który pozwala zmienić grafikę prędkościomierza tudzież obrotomierza. Do wyboru są 4 ustawienia – miły dodatek. W Nissanie zegary są klasyczne i czytelne, co w istotny sposób różnicuje obie marki, i uznajemy to za dobre posunięcie.

Porównanie 4x4: Seat Ateca kontra Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Renault Kadjar
Porównanie 4x4: Seat Ateca kontra Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Renault KadjarAuto Bild

W kategorii przestronności Kadjar zebrał o punkt więcej od Qashqaia z racji wyższej kabiny – w drugim rzędzie siedzeń pasażerowie ucieszą się z tego, że mają nieco więcej powietrza nad głowami niż w Nissanie. W nim z kolei nie przypadły nam do gustu fotele – siedziska są za krótkie, oparcie za niskie, a gąbka jest zbyt miękka i nie podpiera wystarczająco mocno ciała. W Renault jednak nie robią tego lepiej: „umeblowanie” stylowo wygląda, ale nie oferuje wystarczająco mocnego podparcia bocznego i siedziska także tu są dość krótkie. Taki jest jednak koszt produkcji dwóch modeli stworzonych na tej samej bazie. Jeżeli baza jest pod każdym względem dopracowana, to super. Ale jeżeli nie, to... To ktoś dziedziczy wady zamiast zalet.

Ponieważ jednak ani Kadjar, ani Qashqai nie są z pewnością nieudanymi samochodami i już sam ich wygląd zachęca do mocniejszego dodania gazu, to zobaczmy, co się stanie, kiedy ten gaz wciśniemy. Renault i Nissana napędza teoretycznie ta sama (choć pełnej zbieżności oprogramowania nie można być pewnym) 4-cylindrowa jednostka o mocy 130 KM, ale z różnym skutkiem. W Qashqaiu silnik sprawia wrażenie nieco bardziej żywiołowego, chętniej też wkręca się na obroty. W Kadjarze z kolei został nieco lepiej wyciszony i pracuje z wyższą kulturą – choć dane testowe nie odzwierciedlają subiektywnych odczuć. To ma sens: przewaga w dynamice Nissana jest bardzo niewielka, więc za odczucie większej żywiołowości jednostki napędowej odpowiada zapewne inny jej odgłos przedostający się do kabiny.

Porównanie 4x4: Seat Ateca kontra Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Renault Kadjar
Porównanie 4x4: Seat Ateca kontra Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Renault KadjarAuto Bild

Nie odkryjemy też niczego nowego, jeżeli stwierdzimy, że Francuzi już od dawna nie robią tak miękkich samochodów, z których niegdyś słynęli. Ale twardość, którą serwuje Kadjar w wersji Bose z kołami w rozmiarze 225/45 R 19, to przesada. Kiedy pokonujemy poprzeczne nierówności, zawieszenie nieprzyjemnie tłucze. Lepiej wybrać 17-calowe koła. Z drugiej strony tak sztywne zestrojenie przekłada się na zwinne i poręczne prowadzenie.

Z kolei Nissan nie jeździ tak harmonijnie, jak Renault, prowadzi się go mniej pewnie i bardziej się buja. W połączeniu z gąbczastym, słabo wyczuwalnym układem kierowniczym daje to mniejszą przyjemność z prowadzenia, i to nie tylko na krętej drodze. Qashqai z pewną zwłoką reaguje na szybkie polecenia wydawane kierownicą. Subiektywny i nieco zaskakujący efekt takiej dysharmonii układu jezdnego jest taki, że Nissan wcale nie okazuje się bardziej komfortowy od Renault.

SUV-y jednak z założenia nie temu mają służyć, żeby szybko gnać nimi po zakrętach. To znacznie lepiej potrafią nawet duże rodzinne kombi. O tym wie też Hyundai, który stworzył auto dla kierowców nielubiących się napinać. Tucsona napędza spokojnie pracujący, nieprzesadnie wysilony 2-litrowy diesel o mocy 136 KM. To sympatyczny silnik, który wystarczająco sprawnie sprawuje się w tym aucie. Osiągi ma lepsze niż Nissan i Renault, większy pojemnościowo motor też mniej „się męczy”, bo może pracować na niższych obrotach.

Porównanie 4x4: Seat Ateca kontra Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Renault Kadjar
Porównanie 4x4: Seat Ateca kontra Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Renault KadjarAuto Bild

Tucson jeździ opanowanie i poręcznie, sprawnie połyka nierówności. Plamę dają tylko hamulce, które zatrzymują Hyundaia dopiero po ponad 38 m. To najsłabszy wynik w tym porównaniu. Seat osiągnął tylko nieco lepszy rezultat, co też nie daje powodów do dumy. Jednak to tyle, jeśli chodzi o krytykę, bowiem poza tym Ateca gra w innej lidze niż konkurenci. 150-konny, 2-litrowy diesel ładnie ciągnie od „dołu”, żywiołowo się wkręca na obroty. To wpisuje się w dynamiczno-sportowy charakter Ateki. Zgodnie z filozofią marki auto prowadzi się poręcznie i pewnie, sprężyście resoruje, a układ kierowniczy precyzyjnie przenosi polecenia kierowcy na koła.

Komu polecamy każde z testowanych aut? Tym, którzy poszukują pewności gwarancyjnej, proponujemy potężnie wyglądającego Hyundaia z pięcioletnią ochroną. Renault to tutaj designerski typ, a elektroniczne zegary są jedyne w swoim rodzaju. Jeżeli ktoś wolałby Kadjara w mniej zelektronizowanej postaci, może postawić na Qashqaia z klasycznymi zegarami.

Porównanie 4x4: Seat Ateca kontra Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Renault Kadjar
Porównanie 4x4: Seat Ateca kontra Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Renault KadjarAuto Bild

A Seat? Ateca będzie tym samochodem, którego pierwsze egzemplarze, które ledwo zjechały z taśmy produkcyjnej, zostały już z pewnością kupione przez działy badawczo-rozwojowe Hyundaia, Nissana i Renault. Koncern Volkswagena zainwestował gigantyczne pieniądze w platformę konstrukcyjną, z której korzysta Seat, i gdy prowadzi się nowy model Ateca, nie sposób tego nie poczuć.

Zapewne wśród czytelników pojawi się zarzut, dlaczego w porównaniu nie ma Hyundaia z silnikiem 1.7 CRDi albo Seata 1.6 TDI. Niestety, tylko opisane w tym tekście auta były jednocześnie dostępne do testu. Poza tym zbliżony pułap cen zachęcił nas do takiego właśnie zestawienia – uznaliśmy, że mimo niezręcznych różnic pojemności i tak będzie ono ciekawe. Polecamy też waszej uwadze wykresy zużycia paliwa. Nie po raz pierwszy zobaczycie na nich, że obniżanie pojemności silników przy jednoczesnym podwyższaniu mocy wcale nie musi owocować najniższym spalaniem. Może dzięki temu dwulitrowce nie zginą.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Renault Kadjar 1.6 dCi, Seat Ateca 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

SeatHyundaiRenaultNissan
Przyspieszenie 0-50 km/h2,8 s3,2 s3,7 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s10,5 s11,2 s11,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,9 s18,4 s19,7 s19,5 s
Elastyczność 60-100 km/h7,1 s (4. bieg)6,4 s (4. bieg)7,3 s (4. bieg)7,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h14,1 s (6. bieg)12,1 s (6. bieg)13,6 s (6. bieg)12,9 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1565/535 kg1692/558 kg1598/461 kg1559/471 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.60/40 proc.61/39 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,8 m11,8/11,1 m11,4/11,5 m11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)37,6 m38,8 m35,4 m35,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)37,9 m38,2 m35,8 m36,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe5,7 l/100 km6,1 l/100 km6,3 l/100 km5,7 l/100 km
Zasięg960 km1010 km1020 km1140 km

Hyundai Tucson 2.0 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Renault Kadjar 1.6 dCi, Seat Ateca 2.0 TDI - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Seat AtecaHyundai TucsonRenult KadjarNissan Qashqai
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1140112011151115
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1495150014751475
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)103510151005985
Zakres regulacji fotela(mm)210205215215
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)765745745745
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1470149014601460
Wysokość nad głową z tyłu(mm)1020970970950
Wysokość siedziska z tyłu(mm)370370370350

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Hyundai Tucson 2.0 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Renault Kadjar 1.6 dCi, Seat Ateca 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

AtecaTucsonKadjarQashqai
Wersja2.0 TDI 4Drive Style2.0 CRDi 4WD StyleEnergy dCi 130 4x4 Bose1.6 dCi 4x4-i N-Connecta
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/SS/NS/NS/N
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/LEDS/N/SS/N/SS/N/SS/N/N
Elektr. otwierana i zamykana klapa bagażnika1 427 zł2 000 złNN
Klimatyzacja automatycznaSSSS
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterkaS/SS/SS/SS/S
System multimedialny z odtwarzaczem MP3S (ekr. 8 cali, 8 głośników)S (ekr. 8 cali, 6 głośników)S (bd., 8 głośników)S (ekr. 7 cali, 6 głośników)
Kierownica wielofunkcyjna/komputer pokł.S/SS/SS/SS/S
Bluetooth/złącze USBS/SS/SS/SS/S
Nawigacja/elektrochromatyczne lusterko3416 zł/SS/SS/2700 zł (+szklany dach)S/S
Kluczyk zbliżeniowy/podgrzewane fotele1549/2064 złS/SS/1500 złS/1500 zł
Czujnik światła/deszczuS/SS/SS/SS/S
Tempomat/aktywny tempomatS/734 złS/NS/NS/N
Czujniki parkowania/kamera cofaniaS/1013 złS/SS/3500 zł (pakiet)S/S
System unikania kolizjiS4500 zł (pakiet)3500 zł (pakiet)N
Monitoring martwego pola1 549 zł4500 zł (pakiet)3500 zł (pakiet)N
Asystent utrzymania pasa ruchu1834 zł (pakiet)SSS
Automat parkujący/skaner znaków drogowych2350/1834 zł (pakiet)N/S3500 zł (pakiet)/SN/S
Lakier met./felgi standardowe/w teście2696 zł/17"/17"2600 zł/17"/17"2200 zł/19"/19"2400 zł/18"/18"

Hyundai Tucson 2.0 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Renault Kadjar 1.6 dCi, Seat Ateca 2.0 TDI - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

AtecaTucsonKadjarQashqai
Cena podstawowa testowanej wersji116 800 zł123 990 zł120 900 zł114 250 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)43,3 proc.46,7 proc.43,7 proc.46,1 proc.
Gwarancja mechaniczna4 lata5 lat2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu130 575 zł128 490 zł125 900 zł115 750 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Renault Kadjar 1.6 dCi, Seat Ateca 2.0 TDI - dane katalogowe producentów (nieoceniane poza pojemnością bagażnika)

AtecaTucsonKadjarQashqai
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1968199515981598
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500136/2750-4000130/4000130/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750373/1500320/1750320/1750
Prędkość maksymalna (km/h)196184190190
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6man. 6
Napęd4x44x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)485-1579513-1503472-1478430-1585
Opony testowanego auta225/55 R 17225/60 R 17225/45 R 19215/55 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)55626565
Emisja CO2 (g/km)128139129133
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7502200/7501800/7501800/750
Dł./szer./wys. (mm)4363/1841/16114475/1850/16454449/1836/16124377/1806/1595

Hyundai Tucson 2.0 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Renault Kadjar 1.6 dCi, Seat Ateca 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.AtecaTucsonKadjarQashqai
Przestronność z przodu4033312929
Przestronność z tyłu3027252423
Pojemność bagażnika2521222120
Ładowność1512131010
Widoczność2017161616
Fotele, pozycja kierowcy3027262424
Ergonomia obsługi2017161515
Jakość wykończenia2017161616
Suma punktów200171165155153
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AtecaTucsonKadjarQashqai
Przyspieszenie2519171717
Elastyczność2520222021
Poziom hałasu1513121111
Skrzynia biegów1514121111
Zachowanie na drodze3027262625
Komfort jazdy3024242221
Układ kierowniczy1515131312
Średnica zawracania54333
Skuteczność hamulców4029283433
Suma punktów200165157157154
KosztyMaks. pkt.AtecaTucsonKadjarQashqai
Cena po doposażeniu5034353641
Utrata wartości1514121412
Zużycie paliwa3022202022
Wyposażenie – komfort3024242424
Wyp. – bezpieczeństwo3027242620
Ubezpieczenia107778
Gwarancja151214810
Przeglądy2020202020
Suma punktów200160156155157
Wynik końcowy600496478467464
Miejsce w teście1.2.3.4.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Renault Kadjar 1.6 dCi, Seat Ateca 2.0 TDI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Auto Świat

Gdyby nie wynik francuskiego auta, moglibyśmy chyba po raz pierwszy z czystym sumieniem rekomendować wiarygodność danych katalogowych wszystkich porównywanych samochodów. Różnice rzędu kilkunastu procent są – jak na wyniki zwykle oglądane na tym wykresie – bardzo przyzwoite. Oby to była zapowiedź dobrego trendu.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Renault Kadjar 1.6 dCi, Seat Ateca 2.0 TDI - Nie ma bata na Seata?

Seat Ateca zrobił na nas wrażenie już podczas pierwszego porównania i także teraz okazuje się trudnym przeciwnikiem dla konkurentów. To auto na czasie. Na drugim miejscu ląduje bardzo udany i wyważony Hyundai. A w pojedynku braci tym razem Kadjar plasuje się przed Qashqaiem.

Z pewnością macie swoją wizję wyników tego porównania. A może już macie doświadczenia z testowanymi samochodami i chcecie się nimi podzielić? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków