- Nie uwierzycie - hybrydy wcale nie są najoszczędniejsze!
- W stawce także downsizingowe benzynowe turbo
- Te SUV-y różnią charaktery, a nie tylko napęd
- Przeczytaj też:
- 1. Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G
- 2. Hyundai Tucson 1.6 T-GDI
- 3. Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid
- 4. Subaru Forester 2.0ie e-Boxer
- Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - punkty i klasyfikacja
- Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Podsumowanie
Alternatywa dla diesli? To już chyba znamy: auta benzynowe z instalacją gazową. No tak, ale przecież atutem diesli jest ogromny zasięg, a pod tym względem samochody z LPG nie wydają się konkurencyjne, podobnie jak ciągle bardzo drogie auta czysto elektryczne. Może jednak istnieje jakieś inne wyjście?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu
- Zobacz porównanie 4 par aut typu SUV
- ...a tu do kompletu - kolejne 4 pary SUV-ów
Nie tylko istnieje, lecz także ma wiele twarzy. Pierwszą z nich jest spalinowo-elektryczna Honda CR-V. To prawdziwa pełna hybryda z mocnym silnikiem elektrycznym, przez większość czasu pracująca w trybie szeregowym. 145-konny silnik spalinowy napędza generator, a ten zasila 184-konny motor elektryczny, dodatkowo akumulator pozwala rekuperować część energii z hamowania i stabilizuje układ.
W Subaru jest znacznie skromniej, bo tutaj 150-konny silnik spalinowy napędza na drodze mechanicznej koła samochodu poprzez bezstopniową przekładnię CVT, a równolegle może mu pomagać – jeżeli w akumulatorze jest zapas energii – 17-konny silniczek elektryczny. Hyundai, mimo że ma w ofercie miękką hybrydę z dieslem, do porównania staje z solidnym turbodoładowanym napędem benzynowym bez elektrycznego wspomagacza. A Mazda ciągle swoje: dwa litry bez turbo, za to z bardzo wysokim stopniem sprężania.
1. Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G
Mniej pod maską, więcej w baku – tak mogłoby brzmieć motto Mazdy. Silnik Skyactiv-G nie potrzebuje ani elektrowsparcia, ani turbodoładowania, by pracować oszczędnie. Według naszych pomiarów CX-5 zadowala się skromnymi 7,6 l/100 km. Linearnie pracujący dwulitrowiec mierzy się z masą 1593 kg – żaden z konkurentów nie jest tak lekki.
Dzięki temu Maździe starcza mniej mocy, by sprawnie się poruszać. W związku z tym testowy egzemplarz z manualną skrzynią sprawiał wrażenie żywszego i bardziej dynamicznego. Lewarek ma przyjemnie krótki skok i precyzyjnie leży w dłoni. Fotele mogłyby mieć za to miększe boczki siedziska. Sporo frajdy z jazdy po zakrętach, dobre wyciszenie i bogate wyposażenie.
Mazda CX-5 to wygodny SUV, jednak pod względem przestronności znajdą się lepsi rywale. Odnosząc ten model do obecnego portfolio Mazdy można śmiało powiedzieć, że to najwygodniejsze auto, jakie japońska marka ma w swojej ofercie, szczególnie pod względem ilości miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy. Mimo tego, w tym porównaniu CX-5 nie ogrywa rywali pojemnością kabiny. Najwyżej położony fotel kierowcy ułatwia wsiadanie, chociaż różnice między autami w stawce są pod tym względem niewielkie.
Plusy:
- niskie spalanie
- przyjemne prowadzenie
- cichy linearny silnik
- dobry mechanizm zmiany biegów
Minusy:
- z tyłu stosunkowo mało miejsca (ale na pewno nie ciasno)
- silnik nie dorównuje dynamiką najlepszym rywalom
Podsumowanie:
Mazda skompromitowała rywali: chociaż ta stosunkowo niewielka firma miała i ma ogromny potencjał innowacyjny i potrafi projektować skomplikowane układy napędowe, to tutaj pokazała, że prostota ma ogromną siłę przebicia. Najniższe spalanie wolnossącego silnika znokautowało konkurencję, osiągi już niekoniecznie.
Ocena: 447/585 punktów (szczegóły w tabelach)
2. Hyundai Tucson 1.6 T-GDI
Z punktu widzenia techniki Hyundai jest tutaj – jak to ująć, żeby nikogo nie obrazić... – tradycjonalistą? Chyba tak, bo benzynowe downsizingowe turbo to dziś praktycznie norma. Biegi są sortowane przez siedmiostopniową dwusprzęgłówkę. Tucson pracuje słyszalnie, ale ma znośną kulturę pracy, zmiany biegów są szybkie i bez szarpnięć, podczas ruszania spod świateł nie ma też szarpania.
Silnik jest żywiołowy – Hyundai odjeżdża reszcie stawki. W kokpicie podoba nam się klarowne rozmieszczenie instrumentów. Też fajne: dobrze podpierające i przyjemnie obszerne fotele. Za to trochę przeszkadza dość sztywne zawieszenie i także spalanie okazuje się za wysokie: 9,2 l/100 km!
Wydaje Ci się, że w Maździe jest niewiele miejsca jak na tak duże auto? Wsiądź do Hyundaia! Na szczęście ta uwaga tyczy się głównie tylnej kanapy. Fotel kierowcy posadowiono niżej niż w CX-5, jednak różnica wynosi tylko centymetr i można ją spokojnie pominąć, wybierając auto dla siebie.
Plusy:
- komfortowe siedzenia
- przejrzysty kokpit
- dobre osiągi w dużym zakresie prędkości jazdy
Minusy:
- niezbyt czule pracujące zawieszenie
- najmniej miejsca
- luki w wyposażeniu testowanej wersji
Podsumowanie:
Dwie dekady temu uznalibyśmy taki napęd za skomplikowany: bezpośredni wtrysk paliwa, niewielka pojemność, solidne turbodoładowanie, intercooler... Dziś takie cuda to norma nawet w miejskich autkach, ale pod względem dynamiki jazdy taka technika sprawdza się najlepiej w porównaniu.
Ocena: 442/585 punktów (szczegóły w tabelach)
3. Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid
CR-V jest w ofercie Hondy czymś na wzór praSUV-a. Chodzi o to, że to auto wyraża najbardziej pożądane cechy SUV-a. Wysoko się siedzi, bez najmniejszego wysiłku wsiada przez płaskie progi, w kabinie jest dużo miejsca. Honda częściowo usatysfakcjonuje też tych, którzy szukają oszczędności na stacji paliw (ale fanów hybryd już niekoniecznie).
Średnio 8,0 l/100 km na pętli testowej to co prawda nie jest jeszcze poziom diesla ani Mazdy, ale wobec gabarytów auta, pakowności, no i mocy to wynik godny pochwały. Napęd spokojnie pracuje, Honda to komfortowa towarzyszka codzienności. Ma dobrą twardość foteli i troskliwie filtrujące zawieszenie. Jedynie 750 kg maksymalnej masy holowanej to bardzo kiepski wynik.
Honda jest ogromnym samochodem jeżeli chodzi o przestronność kabiny - chociaż Subaru ma jeszcze więcej miejsca z przodu. Fotel kierowcy od poziomu Mazdy dzieli zaledwie pięć milimetrów. Wygodne wsiadanie dzięki wąskim progom.
Plusy:
- łatwe wsiadanie i wysiadanie
- dużo miejsca
- wysoki komfort siedzeń
- bezpieczne prowadzenie
Minusy:
- nisko otwierająca się klapa bagażnika
- niewielka masa holowana
- ograniczona prędkość maksymalna
Podsumowanie:
Pod względem funkcjonalnym to fantastyczny SUV: jako auto rodzinne CR-V sprawdza się znakomicie. Jednak w specyfikacji z zestawienia Honda nie jest w stanie dorównać Maździe poziomem wyposażenia. Do tego jej napęd hybrydowy wcale nie jest superoszczędny, co podważa sens inwestycji w hybrydę.
Ocena: 429/585 punktów (szczegóły w tabelach)
4. Subaru Forester 2.0ie e-Boxer
W przypadku Forestera faktycznie można mówić o egzotyce. Bokser pod maską byłby już wystarczająco wyjątkowy, ale ponadto Subaru serwuje swoją słynną „potrawę” teraz „pod napięciem”. Japończycy nazywają to „e-Boxer”. Akumulator w bagażniku, bokser i jednostka elektryczna pod maską – teoretycznie daje to sprytny zespół napędowy.
W praktyce, niestety, nie działa optymalnie. Przy ruszaniu obroty silnika często są wysokie, a osiągi rozczarowują. Korzyści w postaci niższego zużycia paliwa raczej umiarkowane – średnio aż 9,0 l/100 km na pętli testowej! Układ zawieszenia ma spore zapasy możliwości, jednak dość szorstko reaguje na nierówności. Układowi kierowniczemu brakuje jakiejkolwiek informacji zwrotnej.
Subaru zawodzi jedynie niezrozumiale małą ilością miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy - poza tym przestronność jest fantastyczna. Z przodu zmieszczą się nawet koszykarze, chociaż po odsunięciu fotela trudno będzie dosięgnąć do kierownicy, która mogłaby mocniej wysuwać się z kokpitu. Fotel kierowcy znajduje się najniżej względem jezdni, ale różnica względem Mazdy to tylko dwa centymetry.
Plusy:
- najlepsza przestronność i poczucie przestrzeni
- dobra widoczność
- solidne wykończenie
Minusy:
- wysokie spalanie
- niezbyt komunikatywny układ kierowniczy
- mały zbiornik paliwa
Podsumowanie:
W praktyce parametry napędu rozczarowują: dynamika jest kiepska, a spalanie wysokie nawet jak na typowego benzynowego SUV-a z wolnossącym silnikiem 2.0 (a na rynku jest ich już naprawdę bardzo niewiele...). Jak na hybrydowe standardy zużycie paliwa jest trudne do zaakceptowania.
Ocena: 416/585 punktów (szczegóły w tabelach)
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Mazda | Hyundai | Honda | SUBARU |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s | 3,2 s | 3,4 s | 4,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 8,2 s | 8,5 s | 11,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,4 s | 13,4 s | 14,9 s | 20,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,6 s | 4,3 s | 4,4 s | 6,4 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 7,1 s | 5,7 s | 6,4 s | 9,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1593/487 kg | 1655/545 kg | 1716/559 kg | 1728/457 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 58/42 proc. | 56/44 proc. | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,8 m | 11,7/11,7 m | 11,7/11,7 m | 11,4/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,9 m | 34,4 m | 35,7 m | 35,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,4 m | 34,8 m | 35,1 m | 35,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 58 dB (A) | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 66 dB (A) | 66 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) | 70 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,6 l/100 km | 9,2 l/100 km | 8,0 l/100 km | 9,0 l/100 km |
Zasięg | 760 km | 670 km | 710 km | 530 km |
Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Jednostka | Mazda CX-5 | Hyundai Tucson | Honda CR-V | Subaru Forester |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1125 | 1120 | 1130 | 1170 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1510 | 1500 | 1525 | 1520 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1020 | 1015 | 1010 | 1000 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 205 | 210 | 235 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 770 | 745 | 815 | 810 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1490 | 1490 | 1495 | 1500 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 970 | 970 | 970 | 930 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 370 | 340 | 365 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | CX-5 | Tucson | CR-V | Forester |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy/R4/16 + elektryczny | benzynowy/B4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1591 | 1993 | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 165/6000 | 177/5500 | 184/6200 (moc systemowa) | 150/5600 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 213/4000 | 265/1500 | 175/4000 | 194/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 198 | 201 | 180 | 188 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | dwusprzęgłowa, 7-biegowa | E-CVT | bezstopniowa CVT |
Napęd | na cztery koła | na cztery koła | na cztery koła | na cztery koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 506-1620 | 513-1503 | 497-1638 | 509-1779 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 62 | 57 | 48 |
Marka i model opon testowanego auta | Continental PremiumContact 6 | Continental SportContact 5 | Bridgestone Dueler H/L 33 | Continental PremiumContact 6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/55 R 19 | 245/45 R 19 | 235/60 R 18 | 225/55 R 18 |
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych | 179/- | 195/S | 166/S | 185/S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/750 | 1600/750 | 750/600 | 1870/750 |
Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | CX-5 | Tucson | CR-V | Forester |
Wersja | 2.0 Skyactiv-G AWD SkyPassion | 1.6 T-GDI 4WD 7DCT N-Line | 2.0i-MMD Hybrid AWD Elegance | 2.0ie e-Boxer Platinum |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Automatyczne światła drogowe | S | S | S | S |
Światła dzienne LED/pełne światła LED/p.mgielne | S/S (matrycowe)/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Klimatyzacja automatyczna/skórzana tapicerka | S (2-strefowa)/S | S (2-str.)/N (tylko w Premium) | S (2-strefowa)/N (od Lifestyle) | S (2-strefowa)/S (częściowo) |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/N (tylko w Premium) | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | S | S | S |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/S/900 zł | S/S/S | S/S/S |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Kierownica wielofunkcyjna/kluczyk zbliżeniowy | S/S | S/S | S/S | S/S |
Ekran head-up/wirtualne zegary | S/S | N/S | N (tylko w Executive)/S | N/N |
Podgrzewane fotele/kierownica/przednia szyba | S (p. wentylowane + t.)/S/N | S (p. + t.)/S/N | S (przód)/N (tylko Executive)/N | S (p. + t.)/S/N |
Automat parkujący/aut. zamykana klapa bagażnika | N/S | N/2000 zł | N/N (tylko Executive) | N/S |
Adaptacyjny tempomat/elektryczny fotel + pamięć | S/S | N/N (tylko w Premium) | S/N (tylko Executive) | S/S |
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania | S/S/S (360 stopni) | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/N (tylko w Premium) | S/N (od wersji Lifestyle) | S/S |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S (aktywny)/S | S (pasywny)/S | S (aktywny)/S | S (aktywny)/N |
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania | S | N (tylko w Premium) | N (od wersji Lifestyle) | S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/ładowarka indukcyjna | S/800 zł | S/S | S/N | S/N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2900 zł/S (19 cali) | 2900 zł/S (19 cali) | 2500 zł/S (18 cali) | bez dopłaty/S (18 cali) |
Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | CX-5 | Tucson | CR-V | Forester |
Cena wyjściowa | 155 900 zł | 138 400 zł | 161 000 zł | 178 353 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 5 lat | 3 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 15 tys. km |
Cena po doposażeniu | 156 700 zł | 141 300 zł | 161 000 zł | 178 353 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Mazda | Hyundai | Honda | Subaru |
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 27 | 29 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 23 | 26 | 25 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Ładowność | 15 | 11 | 13 | 13 | 11 |
Widoczność | 20 | 14 | 12 | 14 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 27 | 27 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 14 | 14 | 12 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 15 | 14 | 16 |
Suma punktów | 200 | 151 | 149 | 155 | 155 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Mazda | Hyundai | Honda | Subaru |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 19 | 19 | 14 |
Elastyczność | 25 | 22 | 23 | 23 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 | 10 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 10 | 13 | 12 | 9 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 27 | 25 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 20 | 23 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 14 | 12 | 11 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 33 | 31 | 31 |
Suma punktów | 200 | 159 | 164 | 159 | 145 |
Koszty | Maks. pkt. | Mazda | Hyundai | Honda | Subaru |
Cena po doposażeniu | 50 | 34 | 40 | 32 | 26 |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 18 | 20 | 18 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 34 | 22 | 21 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 24 | 17 | 18 | 22 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 8 | 7 | 6 |
Gwarancja | 15 | 10 | 14 | 10 | 10 |
Przeglądy | 10 | 7 | 10 | 7 | 5 |
Suma punktów | 185 | 137 | 129 | 115 | 116 |
Wynik końcowy | 585 | 447 | 442 | 429 | 416 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. | |
Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Mazda ograła rywali w mistrzowskim stylu. Pokazała, że dobry, oszczędny silnik benzynowy bez turbo na solowych występach może być oszczędniejszy od hybrydowych, spalinowo-elektrycznych rywali – od Hondy, a przede wszystkim od Subaru. Również od downsizingowego turbo. Co więcej, CX-5 zużyło w naszym teście dokładnie tyle benzyny, ile podaje producent w standaryzowanym teście spalania WLTP. Wysokie spalanie Hyundaia uzasadnia dynamika, w Subaru już niestety nie.
Podsumowanie
Kiedy zwyciężają prostota i rozsądek, można mieć inżynierską satysfakcję. Rywale prężyli się i napinali, odpalali różne techniczne fajerwerki, do tego niektórzy stosowali też elektryczny doping. I co? Nic. To Mazda, z najprostszym wolnossącym napędem benzynowym, spaliła najmniej. Gdyby ten superoszczędny motor zamontować w pełnej hybrydzie, zacząłby chyba produkować benzynę. Cztery bardzo fajne samochody, ale na pewno nie dla skner.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!