Auto Świat Testy Porównania samochodów Japonia i Korea na starcie: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5 i Subaru Forester

Japonia i Korea na starcie: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5 i Subaru Forester

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Wolnossący silnik benzynowy o przyzwoitej pojemności, jego kolega z mikrohybrydą i przekładnią CVT, pełna hybryda i downsizingowe turbo – tak szerokiej palety napędów dawno nie mieliśmy w zestawieniu. Tu każdy znajdzie coś dla siebie...

Porównanie: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Subaru Forester
Auto Bild
Porównanie: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Subaru Forester
  • Nie uwierzycie - hybrydy wcale nie są najoszczędniejsze!
  • W stawce także downsizingowe benzynowe turbo
  • Te SUV-y różnią charaktery, a nie tylko napęd

Alternatywa dla diesli? To już chyba znamy: auta benzynowe z instalacją gazową. No tak, ale przecież atutem diesli jest ogromny zasięg, a pod tym względem samochody z LPG nie wydają się konkurencyjne, podobnie jak ciągle bardzo drogie auta czysto elektryczne. Może jednak istnieje jakieś inne wyjście?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj też:

Nie tylko istnieje, lecz także ma wiele twarzy. Pierwszą z nich jest spalinowo-elektryczna Honda CR-V. To prawdziwa pełna hybryda z mocnym silnikiem elektrycznym, przez większość czasu pracująca w trybie szeregowym. 145-konny silnik spalinowy napędza generator, a ten zasila 184-konny motor elektryczny, dodatkowo akumulator pozwala rekuperować część energii z hamowania i stabilizuje układ.

W Subaru jest znacznie skromniej, bo tutaj 150-konny silnik spalinowy napędza na drodze mechanicznej koła samochodu poprzez bezstopniową przekładnię CVT, a równolegle może mu pomagać – jeżeli w akumulatorze jest zapas energii – 17-konny silniczek elektryczny. Hyundai, mimo że ma w ofercie miękką hybrydę z dieslem, do porównania staje z solidnym turbodoładowanym napędem benzynowym bez elektrycznego wspomagacza. A Mazda ciągle swoje: dwa litry bez turbo, za to z bardzo wysokim stopniem sprężania.

1. Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G

Mazda CX-5 - kokpit
Mazda CX-5 - kokpitAuto Bild

Mniej pod maską, więcej w baku – tak mogłoby brzmieć motto Mazdy. Silnik Skyactiv-G nie potrzebuje ani elektrowsparcia, ani turbodoładowania, by pracować oszczędnie. Według naszych pomiarów CX-5 zadowala się skromnymi 7,6 l/100 km. Linearnie pracujący dwulitrowiec mierzy się z masą 1593 kg – żaden z konkurentów nie jest tak lekki.

Dzięki temu Maździe starcza mniej mocy, by sprawnie się poruszać. W związku z tym testowy egzemplarz z manualną skrzynią sprawiał wrażenie żywszego i bardziej dynamicznego. Lewarek ma przyjemnie krótki skok i precyzyjnie leży w dłoni. Fotele mogłyby mieć za to miększe boczki siedziska. Sporo frajdy z jazdy po zakrętach, dobre wyciszenie i bogate wyposażenie.

Mazda CX-5 - schemat wymiarów
Mazda CX-5 - schemat wymiarówAuto Bild

Mazda CX-5 to wygodny SUV, jednak pod względem przestronności znajdą się lepsi rywale. Odnosząc ten model do obecnego portfolio Mazdy można śmiało powiedzieć, że to najwygodniejsze auto, jakie japońska marka ma w swojej ofercie, szczególnie pod względem ilości miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy. Mimo tego, w tym porównaniu CX-5 nie ogrywa rywali pojemnością kabiny. Najwyżej położony fotel kierowcy ułatwia wsiadanie, chociaż różnice między autami w stawce są pod tym względem niewielkie.

Plusy:

  • niskie spalanie
  • przyjemne prowadzenie
  • cichy linearny silnik
  • dobry mechanizm zmiany biegów

Minusy:

  • z tyłu stosunkowo mało miejsca (ale na pewno nie ciasno)
  • silnik nie dorównuje dynamiką najlepszym rywalom

Podsumowanie:

Mazda skompromitowała rywali: chociaż ta stosunkowo niewielka firma miała i ma ogromny potencjał innowacyjny i potrafi projektować skomplikowane układy napędowe, to tutaj pokazała, że prostota ma ogromną siłę przebicia. Najniższe spalanie wolnossącego silnika znokautowało konkurencję, osiągi już niekoniecznie.

Ocena: 447/585 punktów (szczegóły w tabelach)

2. Hyundai Tucson 1.6 T-GDI

Hyundai Tucson - kokpit
Hyundai Tucson - kokpitAuto Bild

Z punktu widzenia techniki Hyundai jest tutaj – jak to ująć, żeby nikogo nie obrazić... – tradycjonalistą? Chyba tak, bo benzynowe downsizingowe turbo to dziś praktycznie norma. Biegi są sortowane przez siedmiostopniową dwusprzęgłówkę. Tucson pracuje słyszalnie, ale ma znośną kulturę pracy, zmiany biegów są szybkie i bez szarpnięć, podczas ruszania spod świateł nie ma też szarpania.

Silnik jest żywiołowy – Hyundai odjeżdża reszcie stawki. W kokpicie podoba nam się klarowne rozmieszczenie instrumentów. Też fajne: dobrze podpierające i przyjemnie obszerne fotele. Za to trochę przeszkadza dość sztywne zawieszenie i także spalanie okazuje się za wysokie: 9,2 l/100 km!

Hyundai Tucson – wymiary
Hyundai Tucson – wymiaryŻródło: Auto Świat

Wydaje Ci się, że w Maździe jest niewiele miejsca jak na tak duże auto? Wsiądź do Hyundaia! Na szczęście ta uwaga tyczy się głównie tylnej kanapy. Fotel kierowcy posadowiono niżej niż w CX-5, jednak różnica wynosi tylko centymetr i można ją spokojnie pominąć, wybierając auto dla siebie.

Plusy:

  • komfortowe siedzenia
  • przejrzysty kokpit
  • dobre osiągi w dużym zakresie prędkości jazdy

Minusy:

  • niezbyt czule pracujące zawieszenie
  • najmniej miejsca
  • luki w wyposażeniu testowanej wersji

Podsumowanie:

Dwie dekady temu uznalibyśmy taki napęd za skomplikowany: bezpośredni wtrysk paliwa, niewielka pojemność, solidne turbodoładowanie, intercooler... Dziś takie cuda to norma nawet w miejskich autkach, ale pod względem dynamiki jazdy taka technika sprawdza się najlepiej w porównaniu.

Ocena: 442/585 punktów (szczegóły w tabelach)

3. Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid

Honda CR-V - kokpit
Honda CR-V - kokpitAuto Bild

CR-V jest w ofercie Hondy czymś na wzór praSUV-a. Chodzi o to, że to auto wyraża najbardziej pożądane cechy SUV-a. Wysoko się siedzi, bez najmniejszego wysiłku wsiada przez płaskie progi, w kabinie jest dużo miejsca. Honda częściowo usatysfakcjonuje też tych, którzy szukają oszczędności na stacji paliw (ale fanów hybryd już niekoniecznie).

Średnio 8,0 l/100 km na pętli testowej to co prawda nie jest jeszcze poziom diesla ani Mazdy, ale wobec gabarytów auta, pakowności, no i mocy to wynik godny pochwały. Napęd spokojnie pracuje, Honda to komfortowa towarzyszka codzienności. Ma dobrą twardość foteli i troskliwie filtrujące zawieszenie. Jedynie 750 kg maksymalnej masy holowanej to bardzo kiepski wynik.

Schemat wymiarów Honda CR-V
Schemat wymiarów Honda CR-VAuto Bild

Honda jest ogromnym samochodem jeżeli chodzi o przestronność kabiny - chociaż Subaru ma jeszcze więcej miejsca z przodu. Fotel kierowcy od poziomu Mazdy dzieli zaledwie pięć milimetrów. Wygodne wsiadanie dzięki wąskim progom.

Plusy:

  • łatwe wsiadanie i wysiadanie
  • dużo miejsca
  • wysoki komfort siedzeń
  • bezpieczne prowadzenie

Minusy:

  • nisko otwierająca się klapa bagażnika
  • niewielka masa holowana
  • ograniczona prędkość maksymalna

Podsumowanie:

Pod względem funkcjonalnym to fantastyczny SUV: jako auto rodzinne CR-V sprawdza się znakomicie. Jednak w specyfikacji z zestawienia Honda nie jest w stanie dorównać Maździe poziomem wyposażenia. Do tego jej napęd hybrydowy wcale nie jest superoszczędny, co podważa sens inwestycji w hybrydę.

Ocena: 429/585 punktów (szczegóły w tabelach)

4. Subaru Forester 2.0ie e-Boxer

Subaru Forester - kokpit
Subaru Forester - kokpitAuto Bild

W przypadku Forestera faktycznie można mówić o egzotyce. Bokser pod maską byłby już wystarczająco wyjątkowy, ale ponadto Subaru serwuje swoją słynną „potrawę” teraz „pod napięciem”. Japończycy nazywają to „e-Boxer”. Akumulator w bagażniku, bokser i jednostka elektryczna pod maską – teoretycznie daje to sprytny zespół napędowy.

W praktyce, niestety, nie działa optymalnie. Przy ruszaniu obroty silnika często są wysokie, a osiągi rozczarowują. Korzyści w postaci niższego zużycia paliwa raczej umiarkowane – średnio aż 9,0 l/100 km na pętli testowej! Układ zawieszenia ma spore zapasy możliwości, jednak dość szorstko reaguje na nierówności. Układowi kierowniczemu brakuje jakiejkolwiek informacji zwrotnej.

Schemat wymiarów Subaru Forester
Schemat wymiarów Subaru ForesterAuto Bild

Subaru zawodzi jedynie niezrozumiale małą ilością miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy - poza tym przestronność jest fantastyczna. Z przodu zmieszczą się nawet koszykarze, chociaż po odsunięciu fotela trudno będzie dosięgnąć do kierownicy, która mogłaby mocniej wysuwać się z kokpitu. Fotel kierowcy znajduje się najniżej względem jezdni, ale różnica względem Mazdy to tylko dwa centymetry.

Plusy:

  • najlepsza przestronność i poczucie przestrzeni
  • dobra widoczność
  • solidne wykończenie

Minusy:

  • wysokie spalanie
  • niezbyt komunikatywny układ kierowniczy
  • mały zbiornik paliwa

Podsumowanie:

W praktyce parametry napędu rozczarowują: dynamika jest kiepska, a spalanie wysokie nawet jak na typowego benzynowego SUV-a z wolnossącym silnikiem 2.0 (a na rynku jest ich już naprawdę bardzo niewiele...). Jak na hybrydowe standardy zużycie paliwa jest trudne do zaakceptowania.

Ocena: 416/585 punktów (szczegóły w tabelach)

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuMazdaHyundaiHondaSUBARU
Przyspieszenie 0-50 km/h3,5 s3,2 s3,4 s4,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s8,2 s8,5 s11,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,4 s13,4 s14,9 s20,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h5,6 s4,3 s4,4 s6,4 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h7,1 s5,7 s6,4 s9,1 s
Masa rzeczywista/ładowność1593/487 kg1655/545 kg1716/559 kg1728/457 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.58/42 proc.56/44 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,8/11,8 m11,7/11,7 m11,7/11,7 m11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,9 m34,4 m35,7 m35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,4 m34,8 m35,1 m35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)58 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)66 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)7,6 l/100 km9,2 l/100 km8,0 l/100 km9,0 l/100 km
Zasięg760 km670 km710 km530 km

Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

DaneJednostkaMazda CX-5Hyundai TucsonHonda CR-VSubaru Forester
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1125112011301170
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1510150015251520
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1020101510101000
Zakres regulacji fotela(mm)215205210235
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)770745815810
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1490149014951500
Wysokość nad głową z tyłu(mm)970970970930
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360370340365

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaCX-5TucsonCR-VForester
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy/R4/16 + elektrycznybenzynowy/B4/16 + elektryczny
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1998159119931995
Moc maksymalna (KM/obr./min)165/6000177/5500184/6200 (moc systemowa)150/5600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)213/4000265/1500175/4000194/4000
Prędkość maksymalna (km/h)198201180188
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowadwusprzęgłowa, 7-biegowaE-CVTbezstopniowa CVT
Napędna cztery kołana cztery kołana cztery kołana cztery koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)506-1620513-1503497-1638509-1779
Pojemność zbiornika paliwa (l)58625748
Marka i model opon testowanego autaContinental PremiumContact 6Continental SportContact 5Bridgestone Dueler H/L 33Continental PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta225/55 R 19245/45 R 19235/60 R 18225/55 R 18
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych179/-195/S166/S185/S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/7501600/750750/6001870/750

Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieCX-5TucsonCR-VForester
Wersja2.0 Skyactiv-G AWD SkyPassion1.6 T-GDI 4WD 7DCT N-Line2.0i-MMD Hybrid AWD Elegance2.0ie e-Boxer Platinum
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzneS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Automatyczne światła drogoweSSSS
Światła dzienne LED/pełne światła LED/p.mgielneS/S (matrycowe)/SS/S/SS/S/SS/S/S
Klimatyzacja automatyczna/skórzana tapicerkaS (2-strefowa)/SS (2-str.)/N (tylko w Premium)S (2-strefowa)/N (od Lifestyle)S (2-strefowa)/S (częściowo)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/N (tylko w Premium)S/SS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneSSSS
System multim./nawigacja/radio DABS/S/SS/S/900 złS/S/SS/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android AutoS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Kierownica wielofunkcyjna/kluczyk zbliżeniowyS/SS/SS/SS/S
Ekran head-up/wirtualne zegaryS/SN/SN (tylko w Executive)/SN/N
Podgrzewane fotele/kierownica/przednia szybaS (p. wentylowane + t.)/S/NS (p. + t.)/S/NS (przód)/N (tylko Executive)/NS (p. + t.)/S/N
Automat parkujący/aut. zamykana klapa bagażnikaN/SN/2000 złN/N (tylko Executive)N/S
Adaptacyjny tempomat/elektryczny fotel + pamięćS/SN/N (tylko w Premium)S/N (tylko Executive)S/S
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/S (360 stopni)S/S/SS/S/SS/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/SS/N (tylko w Premium)S/N (od wersji Lifestyle)S/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS (aktywny)/SS (pasywny)/SS (aktywny)/SS (aktywny)/N
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofaniaSN (tylko w Premium)N (od wersji Lifestyle)S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/ładowarka indukcyjnaS/800 złS/SS/NS/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2900 zł/S (19 cali)2900 zł/S (19 cali)2500 zł/S (18 cali)bez dopłaty/S (18 cali)

Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyCX-5TucsonCR-VForester
Cena wyjściowa155 900 zł138 400 zł161 000 zł178 353 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata5 lat3 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 15 tys. km
Cena po doposażeniu156 700 zł141 300 zł161 000 zł178 353 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G, Subaru Forester 2.0ie e-Boxer - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.MazdaHyundaiHondaSubaru
Przestronność z przodu4029272932
Przestronność z tyłu3024232625
Pojemność bagażnika2518181818
Ładowność1511131311
Widoczność2014121416
Fotele, pozycja kierowcy3025272725
Ergonomia obsługi2014141412
Jakość wykończenia2016151416
Suma punktów200151149155155
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.MazdaHyundaiHondaSubaru
Przyspieszenie2516191914
Elastyczność2522232321
Poziom hałasu1512111010
Skrzynia biegów151013129
Zachowanie na drodze3026272523
Komfort jazdy3022202322
Układ kierowniczy1515141211
Średnica zawracania54444
Skuteczność hamulców4032333131
Suma punktów200159164159145
KosztyMaks. pkt.MazdaHyundaiHondaSubaru
Cena po doposażeniu5034403226
Zużycie paliwa3021182018
Wyposażenie – komfort4034222129
Wyp. – bezpieczeństwo3024171822
Ubezpieczenia107876
Gwarancja1510141010
Przeglądy1071075
Suma punktów185137129115116
Wynik końcowy585447442429416
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Auto Bild

Mazda ograła rywali w mistrzowskim stylu. Pokazała, że dobry, oszczędny silnik benzynowy bez turbo na solowych występach może być oszczędniejszy od hybrydowych, spalinowo-elektrycznych rywali – od Hondy, a przede wszystkim od Subaru. Również od downsizingowego turbo. Co więcej, CX-5 zużyło w naszym teście dokładnie tyle benzyny, ile podaje producent w standaryzowanym teście spalania WLTP. Wysokie spalanie Hyundaia uzasadnia dynamika, w Subaru już niestety nie.

Podsumowanie

Kiedy zwyciężają prostota i rozsądek, można mieć inżynierską satysfakcję. Rywale prężyli się i napinali, odpalali różne techniczne fajerwerki, do tego niektórzy stosowali też elektryczny doping. I co? Nic. To Mazda, z najprostszym wolnossącym napędem benzynowym, spaliła najmniej. Gdyby ten superoszczędny motor zamontować w pełnej hybrydzie, zacząłby chyba produkować benzynę. Cztery bardzo fajne samochody, ale na pewno nie dla skner.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski