- Nissan X-Trail to szeregowa hybryda, która w wersji z napędem na wszystkie koła e-4orce ma układ generujący łącznie 213 KM
- Toyota RAV4 jest klasyczną hybrydą, w której wykorzystano trzy silniki – benzynowy oraz dwa elektryczne, a łączna moc układu odmiany 4x4 AWD-i wynosi 222 KM
- Nissan X-Trail e-4orce w pięcioosobowej wersji kosztuje minimum 206 200 zł, natomiast Toyota RAV4 AWD-i to wydatek od 197 900 zł
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Toyota RAV4 jest głośniejsza od Nissana X-Traila
- Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4: na prądzie nie pojadą daleko…
- Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4: dynamiczne prowadzenie nie jest ich popisową dyscypliną
- Toyota RAV4 nie lubi jazdy w terenie
- Nissan X-Trail pali więcej niż Toyota RAV4
- Nissan X-Trail: dlaczego jest tak ciężki?
- Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4: hamują podobnie, ale nie najlepiej
- Nissan X-Trail i Toyota RAV4 — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – punkty i klasyfikacja
- Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4 – podsumowanie
Bez ładowarki i bez konieczności uzupełniania prądu w akumulatorach, ale też bez korzyści związanych z użytkowaniem elektrycznego samochodu (bezpłatne parkowanie w centrum miasta, jazda buspasem). Ci, którzy jeżdżą klasycznymi (tzw. samoładującymi się hybrydami), nie liczą jednak na żadne przywileje, ale poszukują auta, które za sprawą niskiego zużycia paliwa ma być alternatywą dla diesla wybieranego głównie przez kierowców, którzy rocznie pokonują bardzo duże przebiegi.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJeżeli do tego liczycie na hybrydę z napędem na obie osie, do wyboru macie zaledwie kilka modeli. Wśród nich do porównania wybraliśmy Toyotę RAV4 AWD-i, a zatem przedstawicielkę koncernu, który stał się potentatem w produkcji modeli hybrydowych. Do rywalizacji stanął drugi japoński model – debiutujący w 2022 r. Nissan X-Trail E-4orce, do którego napędu użyto szeregowej hybrydy.
Nowość Nissana zrobiła potężny jakościowy skok w porównaniu z poprzednikiem. Jednak w przypadku tego modelu uwagę zwraca również zastosowanie oryginalnej techniki napędowej.
Wprawdzie, tak jak w klasycznej hybrydzie, jest tu połączenie silnika benzynowego (w tym przypadku trzycylindrowego 1.5) oraz elektrycznego, ale w Nissanie spalinowa jednostka pełni rolę generatora prądu, natomiast napęd na koła przekazywany jest wyłącznie przez elektryczną jednostkę. Można zatem bez przesady powiedzieć, że odbywa się to tak, jak w pełni elektrycznym samochodzie.
W efekcie udało się połączyć najlepsze cechy dwóch światów – duży moment obrotowy już od startu, a zatem świetne przyspieszenie, jak w aucie elektrycznym, a jednocześnie spokojną jazdę na dużym dystansie bez obaw o brak zasięgu. No i oczywiście nie ma potrzeby szukania ładowarki i uzupełniania prądu w akumulatorach. Od czasu do czasu trzeba tylko zatankować benzynę, ale to akurat zajmuje zaledwie kilka minut.
Kolejne zalety to prostsza budowa, bo nie ma potrzeby stosowania ani skrzyni biegów, ani wału napędowego. Poza tym Nissan X-Trail nie musi pobierać prądu z baterii, żeby ogrzać część pasażerską, bo czerpie ciepło z silnika spalinowego.
W Toyocie RAV4 współpraca silników spalinowego oraz elektrycznych odbywa się na nieco innych zasadach. W trakcie spokojnej jazdy po mieście 2,5-litrowy benzyniak pracuje cicho, a momentami (np. gdy dojeżdżamy powoli do świateł i delikatnie obchodzimy się z pedałem gazu) wyłącza się nawet.
Podczas szybkiej jazdy hybrydowy układ żongluje działaniem spalinowego i elektrycznego napędu łącząc lub rozdzielając ich działanie. Niestety powoduje to również wzrost hałasu benzynowej jednostki.
Momentami jej dźwięk staje się niewspółmiernie głośny do prędkości, z jaką się poruszamy. Zatem system żyje trochę własnym życiem, ale za to przekonuje niedużym, jak na moc układu (222 KM) zużyciem paliwa, które średnio wyniosło w teście 7,7 l/100 km.
Podczas spokojnego przemieszczania się Nissan X-Trail przekonuje niemal bezgłośną jazdą. Jednak podczas próby dynamicznej jazdy do uszu pasażerów zaczyna docierać donośny, a przy tym nieprzyjemny dźwięk trzycylindrowego, benzynowego silnika.
Toyota RAV4 jest głośniejsza od Nissana X-Traila
Trzeba jednak przyznać, że jest on mniej dokuczliwy niż hałas benzyniaka w klasycznej hybrydzie Toyoty RAV4. Choć trzeba przyznać, że Toyota znacznie poprawiła działanie systemu w porównaniu z Priusem pierwszej generacji.
Teraz samochód też wyje podczas dynamicznej jazdy, ale przynajmniej rozpędza się sprawnie. W efekcie setkę uzyskuje się po 8,1 s. No dobrze Nissan X-Trail okazuje się pod tym względem lepszy, bo 100 km/h jedzie się nim już po 7,5 s.
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4: na prądzie nie pojadą daleko…
Czysto elektryczna jazda w obu przypadkach możliwa jest tylko przez kilkaset metrów, bo baterie są niewielkie (1,6 kWh w przypadku Toyoty; 2,1 kWh w Nissanie). Mimo wszystko Nissan X-Trail chętniej jeździ w elektrycznym trybie, bo do około 75 km/h, podczas gdy Toyota do około 30 km/h. Powyżej tej prędkości system odmawia przyjęcia polecenia, gdy kierowca użyje przycisku EV.
Oba modele mają podobnie zachowujące się układy kierownicze. Nie są one, niestety w zadowalającym stopniu precyzyjne. Momentami w ich pracy wyczuwa się wręcz lekką sztuczność.
Ani jedna, ani druga cecha nie spodoba się kierowcom, którzy lubią dynamicznie prowadzić samochód. Jednocześnie taki sposób pracy układów kierowniczych pasuje do charakterów obu samochodów, których kierowcy będą raczej preferowali spokojne prowadzenie.
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4: dynamiczne prowadzenie nie jest ich popisową dyscypliną
W szczególności Nissan sprawia wrażenie ciężkiego auta pod względem prowadzenia. Zresztą w rzeczywistości jego masa jest aż o ponad 200 kg większa od masy Toyoty.
Testowany Nissan X-Trail toczy się na 20-calowych kołach. Efekt? Pomimo tego, że zawieszenie nie jest przesadnie twarde, to i tak podczas pokonywania poprzecznych nierówności komfort resorowania obniża się odczuwalnie. Toyota RAV4 z 18-calowymi oponami okazuje się pod tym względem znacznie lepsza.
Gdyby przyszło nam pojechać w teren, to układ napędowy Nissana oferuje bardziej równomierny rozkład mocy. W przypadku tego modelu do przednich kół dociera 204 KM, tymczasem do tylnych 136 KM.
Z kolei w przypadku Toyoty RAV4 na przód trafia 178 KM produkowanych przez spalinowy silnik oraz/lub 120 KM z elektrycznej jednostki. Z kolei do tylnych kół dociera zaledwie 54 KM z elektrycznego silnika.
Toyota RAV4 nie lubi jazdy w terenie
Test na bezdrożach potwierdził, że Toyota RAV4 nie jest żadnym terenowym zawodnikiem. Na zaśnieżonym stoku o nachyleniu 23 stopni samochód zaczął bezradnie mielić kołami i zatrzymał się wyjątkowo szybko.
Nissan wydaje się pod tym względem bardziej utalentowany, a to za sprawą większej mocy przekazywanej na tylne koła. Niemniej jednak oba pojazdy z prześwitem około 18 cm nie nadają się do jazdy po mocno wyboistej drodze.
Pod względem zużycia paliwa Nissan przegrywa z kretesem z Toyotą. Średnie zapotrzebowanie na benzynę na poziomie 9,1 l/100 km w przypadku zelektryfikowanego pojazdu, to wyjątkowo wysokie spalanie.
Nissan X-Trail pali więcej niż Toyota RAV4
Jedynie w mieście, gdzie w większym stopniu wykorzystuje się elektryczny napęd, udaje się zaoszczędzić nieco paliwa. Wystarczy jednak podróżować głównie autostradami, żeby zapotrzebowanie na benzynę przekroczyło nawet 10 l/100 km.
Jednak w porównaniu z 2-litrowym benzyniakiem X-Traila pierwszej serii, to i tak oszczędność. W przypadku tamtego auta 11 l to było średnie spalanie testowe, a podczas dynamicznej jazdy dochodziło nawet do 19 l/100 km.
A pamiętajmy przy tym, że było to znacznie lżejsze auto, bo ważyło 1430 kg. Jak zatem widać wysiłek włożony w hybrydyzację przynosi pozytywne skutki.
Nissan X-Trail: dlaczego jest tak ciężki?
W przypadku Nissana X-Traila obecnej generacji wpływ na wysokie spalanie ma z pewnością wysoka masa pojazdu. Tajemnicą pozostaje, dlaczego samochód waży aż niemal 1,9 tony. Taka masa nie może wynikać wyłącznie z tego, że na pokładzie są baterie zasilające hybrydowy układ.
Nissan X-Trail musi uznać wyższość Toyoty RAV4 pod względem transportowych możliwości. Po pierwsze dlatego, że jego bagażnik ma pojemność 575-1396 l, podczas gdy kufer rywalki ma pojemność 580-1690 l.
Owszem, niemal identyczna bazowa wartość w obu przypadkach okazuje się imponująca, ale już wielkość kufra X-Traila po złożeniu siedzeń nie napawa optymizmem. W dodatku Nissan przewiezie znacznie mniej, bo jego ładowność to tylko 448 kg (Toyoty – 506 kg).
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4: hamują podobnie, ale nie najlepiej
Na zbliżonym poziomie wypada skuteczność hamulców testowanych, japońskich SUV-ów – Nissan zatrzymuje się od 100 km/h po 36,7 m lub po 35,7 m po rozgrzaniu tarcz, a Toyota odpowiednio po 37 m bądź po 35,7 m. Przyznajmy jednak, że w obu przypadkach skuteczność układów hamulcowych nie jest na imponującym poziomie.
Testowane samochody oferowane są za podobną cenę. Nissan X-Trail e-4orce o mocy 213 KM z 5-osobowym nadwoziem (w ofercie jest też 7-osobowa wersja) to wydatek minimum 206 200 zł (odmiana N-Connecta). Tymczasem Toyota RAV4 AWD-i o mocy 222 KM jest o 8300 zł tańsza, bo zapłacimy za nią od 197 900 zł (specyfikacja Comfort).
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Nissan | Toyota |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s | 8,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 12,2 s | 12,7 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 19,8 s | 19,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,9 s | 4,3 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 5,1 s | 5,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1897/448 kg | 1679/506 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,6 m | 11,6/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,7 m | 37,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,7 m | 35,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 62 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130/160 km/h | 67/71 dB (A) | 69/72 dB (A) |
Spalanie testowe | 9,1 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Zasięg | 600 km | 710 km |
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Nissan | Toyota |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzyna, turbo/R3/12 + 2 x elektr. | benz./R4/16 + 2 x elektr. |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1497 cm3 | 2487 cm3 |
Moc maksymalna silnika benzynowego | 158 KM/4600 obr./min | 178 KM/5700 obr./min |
Maks. moment obrotowy silnika benzynowego | 250 Nm | 221 Nm |
Moc maksymalna silników elektrycznych (przedni/tylny) | 204/136 KM | 120/54 KM |
Maks. moment obrotowy silników elektr. (przedni/tylny) | 330/195 Nm | 202/121 Nm |
Moc maksymalna układu hybrydowego | 213 KM | 222 KM |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 180 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | reduktor/4x4 | automatyczna bezstopniowa/4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa | 575-1396/55 l | 580-1690 l |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 4 | Michelin Pilot Sport 4 SUV |
Rozmiar opon testowanego auta | 255/45 R 20 V | 225/60 R 18 V |
Emisja CO2 | 152 g/km | 130 g/km |
Średnie zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1800/750 kg | 1650/750 kg |
Długość/szerokość/wysokość | 4680/1840/1720 mm | 4600/1855/1685 mm |
Rozstaw osi | 2705 mm | 2690 mm |
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Nissan | Toyota |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km | co 15 tys. km |
Cena | 206 200 zł | 197 900 zł |
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Nissan | Toyota |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1135 | 1110 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1505 | 1510 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1000 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 750 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1465 | 1500 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 940 | 985 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 350 |
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Toyota | Nissan |
Przestronność z przodu | 40 | 26 | 29 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 18 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 19 |
Ładowność | 15 | 10 | 7 |
Widoczność | 20 | 14 | 12 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 21 | 21 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 17 |
Suma punktów | 200 | 140 | 139 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Toyota | Nissan |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 19 |
Elastyczność | 25 | 18 | 19 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 14 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 23 | 20 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 10 | 10 |
Średnica zawracania | 5 | 2 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 22 | 22 |
Suma punktów | 200 | 141 | 141 |
Koszty | Maks. pkt. | Toyota | Nissan |
Cena | 50 | 31 | 30 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 17 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 12 | 12 |
Przeglądy | 10 | 6 | 6 |
Suma punktów | 115 | 73 | 70 |
Wynik końcowy | 515 | 354 | 350 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4 – podsumowanie
Pomimo różnego podejścia do elektryfikacji Nissan X-Trail oraz Toyota RAV4 okazują się podobnymi modelami. Oba auta zapewniają zadowalający komfort jazdy oraz prowadzenie, które w zupełności wystarczy w przypadku aut, które mają rodzinny charakter. Poza tym, pomimo napędu 4x4 żaden z nich nie jest kandydatem do jazdy po bezdrożach, choć Nissan spełnia się w tej roli nieco lepiej. Zwycięstwo Toyoty to przede wszystkim zasługa niższego spalania oraz nieznacznie korzystniejszej ceny.