Auto Świat Testy Porównania samochodów Nowy Opel Insignia kontra Ford Mondeo, Mazda 6 i Skoda Superb - kto wyprzedzi Opla?

Nowy Opel Insignia kontra Ford Mondeo, Mazda 6 i Skoda Superb - kto wyprzedzi Opla?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowa Insignia ma wilczy apetyt na sukces i już w pierwszym porównaniu na punkty musi się zmierzyć z uznanymi rywalami. Superpraktyczny Superb, pociągająca Mazda 6 i wielkie Mondeo mocno ostrzą na nią zęby...

Nowy Opel Insignia kontra Ford Mondeo, Mazda 6 i Skoda Superb - kto wyprzedzi Opla?
Zobacz galerię (30)
Auto Bild
Nowy Opel Insignia kontra Ford Mondeo, Mazda 6 i Skoda Superb - kto wyprzedzi Opla?

Dzieje się w Rüsselsheim! Niemiecka marka z tradycjami oficjalnie przeszła w ręce francuskiego koncernu PSA (Peugeot/Citroën). Dotychczasowy prezes Karl-Thomas Neumann już opuścił pokład. Opel po 88 latach pod panowaniem General Motors obiera nowy kurs. Czy będzie on trafiony, pokażą czas i kolejne modele.

Dobra wiadomość: Opel wciąż będzie wytwarzał samochody i niestrudzenie konsekwentnie odnawia swoją paletę modelową. Do salonów właśnie wjechała nowa Insignia, która zastępuje poprzedniczkę produkowaną aż przez 9 lat.

Nowy model nie będzie miał jednak łatwego życia, bo klasa średnia jest gęsto obstawiona przez konkurencję. Do pierwszego porównania dobraliśmy: Forda Mondeo, Mazdę 6 i Skodę Superb. Nowa Insignia w wersji liftback nosi przydomek „Grand Sport”. Ma pięcioro drzwi i aż 4,9 m długości. Karoseria jest stosunkowo niska, a tył – mocno pochylony. Całość harmonijnie i zgrabnie narysowano. Najprzyjemniej patrzy się na to wszystko jednak od przodu. Wąskie reflektory świetnie wyglądają w połączeniu ze stylowym grillem i uskrzydlonym piorunem w znaczku Opla.

Insignia wygląda jak po liftingu, ale to zupełnie nowe auto: większe i znacznie lżejsze

Wnętrze też się designerom udało. Sporo tu płynnych linii i konsekwentnie poprowadzonych krzywizn. Jedynie zestaw instrumentów wygląda na tle tego wszystkiego trochę blado. Ma 8-calowy ekran, który potrafi wyświetlać wirtualne zegary w dwóch trybach (Sport i Tour), a wokół niego umieszczono tradycyjne analogowe wskaźniki. Znacznie lepszą czytelność i obsługę wykazują 8-calowy ekran dotykowy systemu nawigacji oraz wyświetlacz przezierny z projekcją bezpośrednio na szybie czołowej.

Nowa Insignia sprawia w środku wrażenie przestronnej. Według naszych pomiarów oferuje w kabinie więcej miejsca niż Mondeo, ale mniej niż Superb, który pod tym względem bije wszelkie rekordy. Wygodne fotele Opla mają stosunkowo sztywne obicia, są świetnie wyprofilowane i dobrze podtrzymują z boku. Tylna kanapa generalnie też jest w porządku, aczkolwiek bardzo nisko umieszczono siedzisko. Oznacza to, że osoby o wzroście powyżej 185 cm będą siedzieć z uniesionymi kolanami, a dodatkowo opadająca w tym miejscu linia dachu powoduje, że oprą się głowami o sufit.

Na tylnej kanapie Skody jest wygodniej. Nic dziwnego, bo nawet w klasie wyższej mało który samochód oferuje więcej miejsca niż Superb. Z przodu z kolei czeskie auto jest odrobinę ciaśniej skrojone niż Opel, fotele są duże i wygodne, ale nie tak doskonałe, jak te w Insignii. Bardzo podoba nam się za to prosty kształt deski rozdzielczej. Całość sprawia wrażenie nowoczesności i szlachetności, obsługa nie budzi żadnych wątpliwości. Wiele uwagi poświęcono też czytelnym wskaźnikom.

Mondeo otrzymało nowoczesny system multimedialny. Umeblowanie Forda jest przyjemnie miękkie, w obu rzędach pasażerowie mają też wystarczająco dużo przestrzeni. W porównaniu z konkurentami Mazda przegrywa właśnie ilością miejsca w kabinie. Nie ma co prawda dramatu, nie jest to ciasny samochód. Po prostu na rzecz zgrabnej linii nadwozia poświęcono kilka cm w środku. Niezbyt obszerne są też fotele, co w połączeniu z otulającym kierowcę kokpitem i zegarami osadzonymi w tubach kojarzy nam się z Alfą.

Dzięki redukcji masy auta Opel z dieslem nareszcie ma osiągi adekwatne do mocy

Mazdę napędza 2,2-litrowy diesel o mocy 150 KM, który świetnie uzupełnia charakter tego samochodu. Czterocylindrowa jednostka ostro bierze się do pracy, lubi wchodzić na obroty, a zawieszenie jest idealnie przygotowane na temperament silnika. Mazdę stosunkowo sztywno zestrojono, dzięki czemu auto prowadzi się lekko i zwinnie. Nasza testówka toczyła się na aż 19-calowych kołach, ale bardziej denerwowała wrażliwość układu kierowniczego na wstrząsy.

Takie rzeczy w Fordzie się nie dzieją, ale jego układ kierowniczy jest jak na limuzynę klasy średniej zbyt czuły i ta charakterystyka wprowadza niepotrzebny niepokój. Testowy egzemplarz był wyposażony w elektroniczną kontrolę amortyzatorów, która umożliwia wybór między trybami Normal, Comfort i Sport. Polecamy to ostatnie ustawienie. Wówczas Mondeo jeszcze wystarczająco miękko filtruje nierówności, ale nie buja tak, jak w trybie komfortowym.

Dwulitrowe TDCi rozwija 150 sympatycznych, pracowitych koni. Niezbyt głośno przy tym hałasuje, ale też nie reaguje na gaz tak zdecydowanie, jak na przykład motor Mazdy. Akurat w tej kategorii bardzo dobrze (nareszcie!) wypada diesel Opla. Do tej pory ta marka nie miała szczęścia do diesli albo – w sumie wychodzi na to samo – wyjątkowo duża masa Insignii nie pozwalała napędowi rozwinąć skrzydeł.

Insignia ma fantastyczne hamulce, ale poliftingowe Mondeo wcale nie jest o wiele gorsze

Nowy Opel ma w tym gronie najwyższą moc (170 KM), którą nareszcie można odczuć. Jednostka szybko reaguje na gaz, błyskawicznie buduje moc i dynamicznie napędza samochód. Jednak silnik słychać bardziej niż w Fordzie i Skodzie, szczególnie przy obciążeniu brzmienie robi się mało przyjemne. W Oplu odnotowaliśmy też najwyższe spalanie: zużył 6,1 l/100 km, podczas gdy Ford 5,8, Skoda 5,5, a Mazda 5,4 l/100 km.

W przeciwieństwie do Forda i Skody testowy Opel nie był wyposażony w elektroniczną regulację amortyzatorów. Efekt? Wszystko jak trzeba, poza poprzecznymi uskokami jezdni, które zawieszenie przekazuje do kabiny. Poza tym amortyzacja jest skuteczna, a prowadzenie poręczne. Podobał nam się dobrze reagujący układ kierowniczy. Świetne okazały się też hamulce: z prędkości 100 km/h Insignia zatrzymała się po zaledwie 34,3 m. Ford potrzebował tylko o 40 cm więcej.

Skoda z adaptacyjnym zawieszeniem oferuje sporą rozpiętość ustawień – od komfortowej miękkości aż do sportowej sztywności. System reaguje z większym wyczuciem niż w Fordzie, Skoda spokojniej toczy się po nierównościach. Jak na nasz gust układ kierowniczy Superba obraca się jednak zbyt lekko. A silnik? 2.0 TDI o mocy 150 KM radośnie bierze się do roboty i lekko wkręca. Jak to jednak zwykle w Skodach bywa, jest nieco gorzej wyciszony niż w Volkswagenach, co jednak nie znaczy, że hałasuje. A teraz... Czas podsumować punkty!

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D, Opel Insignia 2.0 CDTI i Skoda Superb 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

OpelSkodaFordMazda
Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s3,4 s3,4 s3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s9,1 s9,7 s9,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,4 s14,9 s16,3 s14,7 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)5,7 s7,1 s8,1 s6,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)10,4 s13,6 s15,9 s12,0 s
Masa rzeczywista/ładowność1595/590 kg1584/481 kg1693/567 kg1520/535 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.58/42 proc.60/40 proc.63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,2/12,3 m11,7/11,8 m11,8/11,8 m12,1/12,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,3 m36,5 m34,7 m35,4 m
Hamowanie ze  100 km/h (gorące)34,2 m36,1 m34,6 m35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)56 dB (A)57 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)65 dB (A)65 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km5,5 l/100 km5,8 l/100 km5,4 l/100 km
Zasięg1020 km1200 km1060 km1140 km

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D, Opel Insignia 2.0 CDTI i Skoda Superb 2.0 TDI - wymiary kabin (oceniane)

OpelSkodaFordMazda
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1190118011501140
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1515152515401500
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)103010101010990
Zakres regulacji fotela(mm)240255260230
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)795830760770
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1490151015401485
Wysokość nad głową z tyłu(mm)925920910910
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335360360345

*przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym od pedału hamulca o 100 cm, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D, Opel Insignia 2.0 CDTI i Skoda Superb 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

InsigniaSuperbMondeo6
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/pasekcommon rail/pasekcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1956196819972191
Moc maksymalna (KM/obr./min)170/3750150/3500150/3500150/4500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750340/1750350/2000380/1800
Prędkość maksymalna (km/h)226220213211
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)490-1450620-1760550-1446489
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)62/1566/-62/-62/-
Marka i model opon testowanego autaContinental SportContact 5Pirelli Cinturato P7Continental SportContact 5Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta245/45 R 18235/45 R 18235/45 R 18225/45 R 19
Emisja CO2 (g/km)136105109107
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1950/7502000/7401650/7501600/730

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D, Opel Insignia 2.0 CDTI i Skoda Superb 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

InsigniaSuperbMondeo6
WersjaGr. Sport 2.0 CDTI Innovation2.0 TDI Ambition2.0 TDCi TitaniumSkyactiv-D SkyENERGY
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNSSN
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielneN/5900/800 złS/N/SN/4200 zł/SN/S/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowaSSSS
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterkaS/3000 zł (pakiet)S/SS/SS/S
Aktywne zawieszenie3 500 zł4 200 zł9000 zł (pakiet)N
System multimedialny/elektrochromatyczne lusterkoS/SS/SS/SS/S
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/3000 złS/S/6400 złS/S/9360 zł (pakiet)S/S/2100 zł
Elektrycznie regulowany fotel kierowcy2 000 zł3 800 zł9000 zł (pakiet)N1)
Podgrzewane fotele przód/tył1000/8800 zł (zaw. inne opcje)1000/1000 złS/1100 złS/N1)
Czujnik deszczu/światła/skórzana tapicerkaS/S/8800 zł (zaw. inne opcje)S/S/6500 złS/S/12 000 złS/S/N1)
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/3000 złS/1600 złS/9000 zł (pakiet)S/N1)
Czujniki parkowania p + t/kamera cofaniaS/3000 zł (pakiet)1400/1600 zł9000 (pakiet)/9360 zł (pakiet)S/N1)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/SS/1600 zł900 zł/SS/N1)
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. przy cofaniu)3000 zł (pakiet)1 500 zł9000 zł (pakiet)S
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/1000 zł2100/300 złS/SN1)/N1)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/3000 zł (pakiet)200/2700 złS/9360 zł (pakiet)N1)/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2500 zł/18 cali (2500 zł)2500 zł/18 cali (3000 zł)2300 zł/18 cali (3000 zł)2600 zł/19 cali (4940 zł)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)dostępne tylko w najwyższej wersji wyposażeniowej SkyPASSION, oferowanej dopiero z mocniejszym silnikiem Diesla (175 KM).

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D, Opel Insignia 2.0 CDTI i Skoda Superb 2.0 TDI - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

InsigniaSuperbMondeo6
Cena podstawowa123 300 zł117 110 zł122 950 zł134 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)43,2 proc.44,1 proc.49,5 proc.42,0 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu145 500 zł148 510 zł149 410 zł141 940 zł

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D, Opel Insignia 2.0 CDTI i Skoda Superb 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.insigniasuperbmondeo6
Przestronność z przodu4037373835
Przestronność z tyłu3025272423
Pojemność bagażnika2517232017
Ładowność151391211
Widoczność2016171617
Fotele, pozycja kierowcy3028272627
Ergonomia obsługi2018181717
Jakość wykończenia2017171615
Suma punktów200171175169162
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.
Przyspieszenie2515141214
Elastyczność2519161518
Poziom hałasu1512141312
Skrzynia biegów1513131314
Zachowanie na drodze3026252527
Komfort jazdy3024252322
Układ kierowniczy1514141314
Średnica zawracania53443
Skuteczność hamulców4037293531
Suma punktów200163154153155
KosztyMaks. pkt.
Cena po doposażeniu5035343436
Utrata wartości1514131015
Zużycie paliwa3026282728
Wyposażenie – komfort3026262622
Wyp. – bezpieczeństwo3029303022
Ubezpieczenia108888
Gwarancja1588810
Przeglądy2017171712
Suma punktów200163164160153
Wynik końcowy600497493482470
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D, Opel Insignia 2.0 CDTI i Skoda Superb 2.0 TDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Żródło: Auto Świat

W dziedzinie ekonomii Opel się nie popisał, bo spalił najwięcej w teście. Ale za to uczciwiej traktuje klientów niż pozostałe marki, bowiem Insignia zużyła tylko o 17 proc. paliwa więcej, niż podano w katalogu. W przypadku konkurentów katalogowe „niedopowiedzenie” wynosi wstydliwe 38 proc.

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D, Opel Insignia 2.0 CDTI i Skoda Superb 2.0 TDI - podsumowanie

Opel pożarł Skodę, Skoda zjadła Forda, a Ford połknął Mazdę. Fantastyczny debiut nowej Insignii. Superb wielki jak zawsze, Mondeo ciągle imponuje formatem. Mazda? Gdyby akcyza była mądrze liczona – liniowo i od mocy silnika – to japońskie auto raczej nie byłoby ostatnie.

Sądzicie, że powinno być na końcu stawki? I czy to dobrze, że znalazł się Opel, który wreszcie pokonał "nieobjeżdżalnego" dotąd Superba? Zapraszamy do komentowania, a jeżeli chcecie przeczytać nasze komentarze do Waszych wpisów, zapraszamy tutaj - Czytelnicy Mają Głos!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków