• Obecnie wszystkie dostępne silniki to litrowe trzycylindrówki. Ale za to udane
  • Oprócz wersji turbo dostępna jest nadal prosta odmiana wolnossąca z pośrednim, wielopunktowym wtryskiem paliwa
  • Silniki 1.0 TSI to już sprawdzone i niezawodne konstrukcje, które nie boją się dużych przebiegów przy umiejętnej eksploatacji
  • W ofercie odmiana z automatyczną skrzynią DSG o 7 biegach!
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Dlaczego mielibyście wybrać Skodę Fabię? Odpowiedzi na to pytanie będzie kilka, a wszystkie są dla nas bardzo proste, bo znamy ten samochód z naszych testów i porównań. A w tych drugich nowa generacja Skody jak dotąd nie doczekała się pogromcy, zmiatając z podium wszystkich konkurentów. Nawet takich, którzy wcześniej swobodnie wygrywali nasze porównania. Więc coś w tym musi być. Co dokładnie?

Nowa Skoda Fabia to przede wszystkim bardzo przestronne auto jak na samochód segmentu B. Jest w środku tak duża, że trudno mówić tutaj o aucie miejskim, bowiem zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie jest zaskakująco dużo miejsca. Na przednich fotelach wygodnie usiądzie nawet wyjątkowy dryblas, i gwarantujemy, że będzie to dla niego niespodziewane doświadczenie. Z tyłu wszystko zależy od strony, po której się siedzi oraz wzrostu kierowcy. Za kierowcą przeciętnego wzrostu będzie dużo miejsca. Za pasażerem - bardzo dużo.

Nowa Skoda Fabia ma 410 cm długości, a rozstaw osi, czyli parametr w największym stopniu decydujący o tym, ile będzie miejsca w kabinie, to aż 256 cm. To prawie tyle, ile w Volkswagenie Golfie V, czyli aucie lokowanym o klasę wielkości wyżej od Fabii! Bagażnik Skody pomieści 380 litrów i jest to o 30 litrów więcej, niż w Golfie V. Można się spierać o niuanse, czyli np. o uwzględnianie pojemności schowka pod podłogą bagażnika i dojazdowe koło zapasowe, ale, tak czy inaczej, Skoda Fabia jak na auto segmentu B, zwane „miejskim”, oferuje imponujące możliwości przewozowe. Ale to jest poradnik kupującego, a nie test, dlatego od razu zajmiemy się wersjami silnikowymi.

Skoda Fabia 1.0 MPI 80 KM - od 62 000 zł

Cena dotyczy wersji Active. I to jest silnik, zrobiony „po staremu”, nie licząc liczby cylindrów i pojemności skokowej. Nie ma wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania. Jedyny parametr, który można uznać za robiący wrażenie jak na 80 KM, to prędkość maksymalna - wynosi ona 179 km/h. Ale nie myślcie, że to jest auto do jazdy po autostradzie, bo przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje aż 15,5 sekundy.

Dynamiczna jazda wymaga utrzymywania silnika na wysokich obrotach, bowiem maksymalny moment obrotowy, wynoszący 93 Nm, przypada na zakres od 3700 do 3900 obrotów na minutę. Z kolei moc maksymalna uzyskiwana jest przy 6300 obrotach na minutę - a auto ma 5-biegową skrzynię, więc na trasie spodziewajcie się wysokiego poziomu obrotów silnika. Średnie spalanie katalogowe to 5,0-5,5 l/100 km. Kolejna pozycja w palecie silników to:

Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM - od 69 050 zł

Cena dotyczy specyfikacji Ambition. Ta odmiana, mimo niewielkiej różnicy w mocy „na papierze”, w praktyce sprawia wrażenie znacznie, znacznie mocniejszego samochodu. I nic dziwnego, bo maksymalny moment obrotowy wynosi aż 175 Nm i dostępny jest w zakresie od 1600 do 3500 obrotów na minutę.

Moc maksymalna występuje w przedziale od 5000 do 5500 obrotów na minutę i nawet przy pięciobiegowej skrzyni, którą ma ta wersja silnikowa, możecie się spodziewać znacznie niższego poziomu obrotów na trasie niż w wersji 1.0 MPI. Dynamika jest znakomita: 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu już po 10,6 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 193 km/h, co podpowiada znakomitą aerodynamikę nadwozia. Średnie katalogowe zużycie paliwa: 50,-5,6 l/100 km. Ale osiągi mogą być jeszcze lepsze przy trudnym do zauważenia wzroście spalania. Zapewni je...

Skoda Fabia 1.0 TSI 110 KM - od 67 000 zł

Dziwicie się, że cena Fabi ze 110-konnym silnikiem jest niższa niż z silnikiem o mocy 95 KM? Tak to już sobie wymyślił importer, może po to, aby zachęcić klientów do zakupu mocniejszego auta, które dostępne jest już w specyfikacji Active, czyli podstawowej.

Na tle odmiany 95-konnej, prędkość maksymalna rośnie do 205 km/h, a przyspieszenie do „setki” skraca się do 10 sekund. Maksymalna moc silnika dostępna jest przy 5500 obrotach na minutę, a maksymalny moment obrotowy (200 Nm) między 2000 a 3000 obrotów na minutę. Średnie spalanie: 5,0-5,7 l/100 km. Została nam jeszcze jedna kombinacja napędu nowej Skody, czyli...

Skoda Fabia 1.0 TSI 110 KM DSG - od 75 550 zł

Skrzynia DSG wyjątkowo dobrze współpracuje z niewielkimi silnikami i jest to jedna z najlepiej działających skrzyń biegów, skonstruowanych przez człowieka. Konkurencją może dla niej być przynajmniej ZF 8HP, skrzynia hydrokinetyczna, którą uważamy za najlepszy automat na świecie, stosowany w wielu autach klasy premium ze wzdłużnym układem napędowym, jak np. Alfa Romeo czy BMW.

Skrzynia DSG w Skodzie błyskawicznie zmienia biegi, a w mieście utrzymuje silnik na bardzo niskich obrotach, oglądanych raczej przez kierowców ciężarówek niż typowych właścicieli samochodów miejskich. Cena dotyczy specyfikacji Ambition, a ultraszybkie zmiany biegów skracają czas przyspieszania do 100 km/h o jedną dziesiątą sekundy (do 9,9 s). Średnie spalanie: 5,5-6,1 l/100 km.

Ta wyższa niż w wersji manualnej pierwsza liczba bierze się stąd, że spalanie katalogowe podawane jest dla pełnego zakresu wyposażenia, dostępnego z danym silnikiem. A odmiana bez automatu dostępna jest też w najtańszej specyfikacji Active, stąd może zejść niżej z dolną granicą spalania. A teraz - wyposażenie.

Skoda Fabia Active - wyposażenie standardowe zawiera m.in.:

  • LANE ASSIST - asystent pasa ruchu
  • FRONT ASSIST - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania
  • HILL HOLD CONTROL - system wspomagania ruszania pod
  • wzniesienia
  • Połączenia alarmowe – manualne lub automatyczne wezwanie
  • pomocy po wypadku
  • Usługa Care Connect - 1 rok
  • Radio SWING (ekran 6,5", dwa gniazda USB-C)
  • 4 głośniki
  • Bluetooth
  • Klimatyzacja manualna
  • Fotel kierowcy regulowany na wysokość
  • Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
  • Reflektory LED BASIC z przodu
  • DRIVER ALERT - funkcja wykrywania zmęczenia
  • kierowcy
  • EASY LIGHT ASSIST - czujnik zmierzchu
  • Stalowe obręcze kół 15"
  • DAB+ - funkcja odbioru programów radiowych
  • w formie cyfrowej
  • Lusterka boczne w kolorze nadwozia

Kolejnym stopniem luksusu jest specyfikacjia Ambition, która zawiera między innymi takie elementy dodatkowe:

  • Czujnik parkowania z tyłu z MANOEUVRE ASSIST
  • Tempomat
  • LIGHT AND RAIN ASSIST – czujnik zmierzchu i deszczu,
  • automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
  • (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light)
  • Radio BOLERO (ekran 8", dwa gniazda USB-C)
  • SmartLink
  • 6 głośników
  • Fotel pasażera regulowany na wysokość
  • Hamulce tarczowe z tyłu
  • Parasolka w drzwiach kierowcy

Jest jeszcze specyfikacja Style, która zawiera dodatkowo takie elementy:

  • Obręcze kół ze stopów lekkich 16" z nakładkami AERO
  • EASY START - bezkluczykowy system uruchamiania silnika
  • Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej
  • CLIMATRONIC - dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • Elektrycznie sterowane szyby tylne
  • Podłokietnik z przodu z uchwytem na napoje z nawiewami
  • Skórzana dwuramienna kierownica wielofunkcyjna
  • Pakiet CHROM - chromowana listwa wzdłuż dolnej linii
  • szyb bocznych
  • Oświetlenie Ambiente - białe/czerwone
  • Dywaniki tekstylne (dwa z przodu i dwa z tyłu)dla pasażerów z tyłu
  • Fotel kierowcy i pasażera z regulacją pod lędźwie

Jak zwykle u Skody, również do nowej Fabii dostępne są atrakcyjnie wycenione pakiety - jedne mniej, inne bardziej warte uwagi. I tak do wersji Ambition można dokupić aluminiowe koła, dwuramienną skórzaną kierownicę wielofunkcyjną oraz kamerę cofania za 2950 zł.

Podobną kwotę - 2800 zł - wydamy, dodając do specyfikacji Style reflektory przednie Bi-Led (mijania i drogowe) z funkcją adaptacji świateł AFS oraz statycznego doświetlania zakrętów, bezkluczykowy dostęp do samochodu, dwuramienną skórzaną kierownicę podgrzewaną oraz przyciemniane tylne szyby boczne i szybę pokrywy bagażnika.

Za zaledwie 1000 zł do specyfikacji Ambition można dokupić pakiet z podłokietnikiem przednim i uchwytem na napoje, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby oraz przednie fotele z cenną manualną regulacją odcinka lędźwiowego.

Pakiet „Wygodna podróż” dla specyfikacji Style zawiera przednie i tylne czujniki parkowania z asystentem manewrowania i kosztuje 2200 zł, a jeżeli ktoś ma naprawdę zasobny portfel, to może wydać 4200 zł na pakiet „Infotainment” z nawigacją Amundsen (ekran 9,2 cala), dwa gniazda USB-C z tyłu i jedno USB-C w podsufitce obok lusterka wstecznego (np. do zasilania kamery samochodowej), indukcyjną ładowarkę do smartfona oraz interfejs SmartLink z możliwością połączenia bezprzewodowego.

Na czym by tu jeszcze dać Skodzie zarobić? Na przykład na zwiększonym z 40 do 50 l zbiorniku paliwa - taka bardzo racjonalna opcja kosztuje bowiem zaledwie 200 zł. Zapasowe koło dojazdowe kosztuje 500 zł wraz z kluczem i podnośnikiem.

Skoda Fabia – jaką wersję polecamy?

W obecnym cenniku zdecydowanie najrozsądniej, jeżeli chodzi o proporcję ceny do osiągów i przyjemności z jazdy, prezentuje się Skoda Fabia 1.0 TSI 110 KM z manualną skrzynią biegów w specyfikacji Active. Za 67 000 zł można wyjechać z salonu samochodem o naprawdę dobrych osiągach za jeszcze w miarę rozsądną cenę. Różnica w stosunku do wersji bez turbo to 5000 zł i zdecydowanie warto dopłacić tę kwotę, aby cieszyć się dynamicznym autem.