Auto Świat Testy Testy nowych samochodów 12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia

12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Pierwsza część tytułu wiele obiecuje, ale druga szybko przynosi otrzeźwienie. Tak, pod maskami porównywanych kombi pracują jednolitrowe, trzycylindrowe „ekokosiarki” z turbodoładowaniem. Wojująca „trzycylindrowość” dopadła wszystkich

12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
Zobacz galerię (18)
Auto Bild
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia

Kompaktowe kombi z litrowymi silnikami nie są tym, co dynamiczni polscy kierowcy ze znanymi w całej Europie wyścigowymi ambicjami lubią najbardziej. Pewnie myślicie: kombi z silnikiem 1.0 – czy może być coś nudniejszego? Otóż jesteście w błędzie, bowiem to całkiem sensowny sposób na przemieszczanie się. Nadwozie kombi pozwala bez stresu stawiać czoła wyzwaniom codzienności i nadaje się do tego nawet lepiej niż niejeden z pozoru pakowny SUV z dieslem.

Downsizingowe benzyniaki pracują radośniej niż większość mocnych, ale szorstkich silników wysokoprężnych. Mają też mało palić – np. Skoda obiecuje, że nowe 1.0 TSI zużyje średnio tylko 4,6 l/100 km. Takie osiągnięcia zawstydziłyby diesle. I naprawdę ledwo czuć, że w jednostkach TSI i podobnych pracują tylko 3 cylindry. Nowoczesne układy doładowania „łatają” słaby dolny zakres obrotów, natomiast szlachetne układy wtryskowe i sprytne mechanizmy wyrównoważające – nieparzystą liczbę cylindrów. Jedyne, czego nie sposób obejść, to charakterystyczny terkot trzycylindrowca spod maski.

Skoda obiecuje 4,6 l/100 km. Sądzicie, że dotrzymuje słowa?

Ten, kto z jakiegoś powodu lubi taki ton silnika, będzie zachwycony każdym z uczestników tego porównania. A ten, kto reaguje na taki „nieparzysty” gang alergicznie, nie będzie miał wyjścia – trzycylindrowce pakuje pod maski Skoda i cała konkurencja z tego porównania. Taki mamy stan rzeczy i zamiast złorzeczyć, musimy sumiennie przetestować i porównać samochody.

Przeciwko 115-konnej Octavii stawiły się: Opel Astra Sports Tourer z jednostką 1.0 Turbo o mocy 105 KM, 120-konna Kia cee’d SW 1.0 T-GDI oraz „klasyk” w tej lidze, czyli Ford Focus 1.0 EcoBoost w wersji 125-konnej. To właśnie Ford był prekursorem supernowoczesnych wysilonych minisilników, a na oryginalny motor z marszu posypały się nagrody.

Tym bardziej ciekawi byliśmy, jak taki klasyk wypadnie w konfrontacji z najnowszymi konstrukcjami. Nasze punktowane porównanie wyjaśni, które kombi oferuje najlepsze połączenie dużego bagażnika i małego silnika.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - klasyk gatunku R3 turbo

12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i OctaviaAuto Bild

W Focusie tkwi życie. Kierowcy, którzy lubią „aktywnie” prowadzić auto, najlepiej niech pakują swoje graty do rodzinnego Forda. Jednolitrowy silnik EcoBoost osiąga najwyższą moc w tym porównaniu

i jednocześnie jego 3 cylindry brzmią jak szczególnie pracowita maszyneria. Takie brzmienie można nawet polubić, a to wśród trzycylindrowców niebagatelna zaleta. Układ kierowniczy i zawieszenie są nastawione na... sport. Nie, nie pomyliliśmy się! Litrowy Focus mocno trzyma się drogi, zwinnie można go prowadzić na zakrętach.

Co to za plątanina? To jest wielokrotnie nagradzany prekursor ekstremalnego downsizingu od Forda. Trzy cylindry generują 125 KM i dają się lubić.

Układ jezdny wyróżnia się przy tym wyczuwalną rezerwą możliwości nawet podczas bardzo ofensywnego prowadzenia po krętej drodze. Jednak nie znaczy to, że jazda jest niekomfortowa. Amortyzacja okazuje się jędrna, ale dobrze wybiera małe nierówności i radzi sobie także wtedy, gdy samochód jest mocno obciążony bagażem i pasażerami. Nadal uważamy, że Focus ma jeden z najpłynniej działających układów jezdnych

z pasywną amortyzacją i wyróżnia się na rynku. W związku z tym szkoda więc, że we wnętrzu zauważa się drobne niedociągnięcia: mechanizm składania kanapy jest staromodny. W drugim rzędzie jest niezbyt przestronnie, a bagażnik jest najmniejszy w porównaniu. Obsługa przez ekran dotykowy okazuje się nieco zagmatwana – nie uporządkowano logicznie menu. Tak czy inaczej, niezbyt wyrośnięte rodziny poczują się w Focusie naprawdę dobrze obsłużone.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - plusy: ożywiony, kulturalnie pracujący silnik, skuteczne hamulce, wysoki poziom asystentów bezpieczeństwa.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - minusy: ograniczona przestrzeń z tyłu i w bagażniku, najwyższe koszty zakupu po doposażeniu w tym porównaniu.

Kia ceed 1.0 T-GDI 120 KM - nadal genialnie wygląda

12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i OctaviaAuto Bild

W zasadzie w cee’dzie mało co przeszkadza... Ale niewiele też zachwyca. Dla przeciętnego użytkownika nie byłoby z tym problemu, jednak w tak szacownym gronie rywali owa „zwyczajność” może okazać się kłopotem. Bo Kia to nie jest złe auto, tyle że tak się akurat składa, iż konkurencja w kilku istotnych dziedzinach ma więcej do zaoferowania. „Koreanka” miękko resoruje, ale przy dużym obciążeniu zawieszenie potrafi dobijać.

Ten motor nie zabłysnął. Nie jest to na pewno zły napęd, a 7-letnia gwarancja podpowiada, że Kia jest pewna jego niezawodności. Tyle że rywale jeżdżą lepiej.

Układ kierowniczy zapewnia wygodne, lekkie manewrowanie na parkingu, lecz podczas jazdy po krętej drodze kierowca zatęskni za lepszym wyczuciem auta. Osiągający imponujące 120 KM silnik turbo dyskretnie pracuje, choć trochę bez ikry – nadąża za rywalami, ale subiektywnie wkłada w swoją pracę większy wysiłek. Szczególnie na najwyższym biegu nie ma co liczyć na utrzymanie prędkości na choćby lekkim wzniesieniu, jeśli motor nie ma odpowiednio wysokich (wyższych niż u rywali) obrotów.

Spalanie 6,3 l/100 km, które cee’d osiągnął na naszej pętli testowej, jest w porządku, ale to najgorszy wynik w porównaniu. Przednie fotele są całkiem wygodne, choć gąbka w nich okazuje się dość miękka. Cee’d nawet przy gwałtownych manewrach kierownicą zachowuje stabilność, ale nie lubi dynamicznej jazdy. Za to w kabinie trudno znaleźć wady: na wszystkich miejscach mamy do dyspozycji dużą przestrzeń, bagażnik jest pojemny, a obsługa nie wymaga wertowania instrukcji.

Kia cee'd 1.0 T-GDI 120 KM - plusy: bezproblemowa obsługa, 7 lat gwarancji, bogate wyposażenie z zakresu komfortu.

Kia cee'd 1.0 T-GDI 120 KM - minusy: przeciętne osiągi, ociężałe prowa-

dzenie, mało układów asystujących, słaba elastyczność na 6. biegu.

Opel Astra 1.0 Turbo 105 KM - nowy model, a jak po liftingu...

12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i OctaviaAuto Bild

Opel Astra Sports Tourer mimo swojej „dynamicznej” nazwy tak naprawdę powinien mieć predyspozycje na auto rodzinne. Przedział bagażowy zabierze przecież maksymalnie 1630 l, a auto jest jak na swoją klasę ogromne (a przynajmniej z zewnątrz). Jednak przy bliższym poznaniu tego w sumie sympatycznego i efektownego pojazdu zaczynają się schody.

Najmniej koni i tylko 5 biegów. Mimo najniższej mocy silniczek Opla nie musi ciągnąć się w ogonie peletonu, ale subiektywnie sprawia wrażenie ociężałego.

Według producenta litrowy silnik powinien zużywać zaledwie 4,5 l/100 km, ale oczywiście, nie mieści się w tak optymistycznych ramach, tyle że ta zasada dotyczy chyba każdego nowego samochodu. Opel spalił w teście 5,8 l benzyny na 100 km i jest to najlepszy rezultat w porównaniu. Duży wybór asystentów i opcji rozrywkowych udowadnia, że Opel Astra to nowoczesna konstrukcja, ale... nie do końca dopracowana. Na przykład lewarek skrzyni biegów potrafi się opierać szybkim zmianom przełożenia i nieprzyjemnie wtedy haczy.

Oparciom foteli brakuje szerokości. Ogólnie komfortowe zawieszenie czasem mało harmonijnie reaguje na nierówności jezdni, a kierowcę często irytują odbicia w szybach czołowej i bocznych. Charakter silnika też wyszedł trochę „nieszczęśliwy”. Poniżej 2000 obr./min motor 1.0 ospale reaguje na gaz, ponadto drażni jego charakterystyczny warkot. Zajmowanie miejsc na tylnej kanapie nie jest wygodne, a gdy już ktoś się tam wgramoli, zdziwi się, że w tak wielkim kombi może być tak mało miejsca z tyłu na nogi. Za to Opel Astra zwinnie jeździ i czujnie reaguje na ruchy kierownicą.

Opel Astra 1.0 Turbo 105 KM - plusy: wygodna pozycja za kierownicą nawet dla wysokich kierowców, komfort jazdy, oszczędny napęd benzynowy.

Opel Astra 1.0 Turbo 105 KM - minusy: z tyłu trudno się wsiada, subiektywnie ociężały silnik, tylko 5-biegowa skrzynia, głośne szumy toczenia opon.

Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM - wielka kabina w dużym nadwoziu

12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i Octavia
12 cylindrów... i aż 4 auta: Focus, cee'd, Astra i OctaviaAuto Bild

Skoda jest nastawiona na praktyczność nawet w drobiazgach. Mały plastikowy klips przytrzymuje kwity parkingowe, zegary dzięki dużym cyfrom są ultraczytelne, a hamulec postojowy jest tradycyjny, mechaniczny. Wszystko dobrze pasuje i ma sens, nic nie jest przekombinowane. Nie znaczy to jednak, że Skoda jest nudziarą. Pod jej maską tkwi jeden z najpracowitszych silników w tej stawce. Choć nominalnie ma o 5 KM mniej od motoru Kii, to swoją moc lepiej przekłada na koła. Od 80 do 120 km/h Octavia przyspiesza o kilka sekund szybciej od cee’da.

Nowa „trójka” dobrze ciągnie. Mały napęd dużej Skody mile zaskakuje najlepszą dynamiką w porównaniu. Dopiero przy komplecie pasażerów traci wigor.

1.0 TSI Skody równomiernie i oszczędnie pracuje – 5,9 l/100 km to drugi najlepszy wynik w tym porównaniu. Do dyspozycji jest 200 Nm momentu obrotowego. Turbobenzyniak równomiernie buduje moc. Lewarek skrzyni biegów gładko porusza się między przełożeniami, wchodzą one bez protestów. Bardziej beztrosko się nie da. Także zawieszenie daje bezstresowe poczucie komfortu. Amortyzatory sprawnie wygładzają nierówności jezdni, a przy pełnym obciążeniu rzadko dobijają.

Jazda na wprost jest nadzwyczaj stabilna – tym samym polecamy Octavię zwłaszcza tym osobom, które robią duże przebiegi w trasie. Ale też codzienna jazda po mieście świetnie udaje się Octavii. Oferuje ona najwięcej miejsca i ma wygodne, choć na wysokości ramion słabo obejmujące kierowcę, fotele. W sumie składa się to wszystko na pewne zwycięstwo. Na Skodę nie ma mocnych.

Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM - plusy: obszerna kabina, dobra widoczność, wygodne wsiadanie, bezbłędne zachowanie na drodze.

Skoda Octavia 1.0 TSI 115 KM - minusy: przy pełnym obciążeniu samochodu silnikowi brakuje rezerwy mocy, ładowność jest dość ograniczona.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych Auto Świata

OctaviaAstraFocusCee’d
Przyspieszenie 0-50 km/h3,8 s3,7 s3,4 s3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s11,6 s11,2 s11,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,3 s19,1 s18,1 s18,8 s
Elastyczność 60-100 km/h8,0 s (4. bieg)10,6 s (4. bieg)10,3 s (4. bieg)9,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h15,0 s (6. bieg)15,9 s (5. bieg)16,1 s (6. bieg)20,0 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1331/486 kg1307/543 kg1376/524 kg1385/435 kg
Rozdział masy (przód/tył)56/44 proc.56/44 proc.58/42 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/11,3 m11,3/11,1 m10,6/10,4 m11,3/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)37,1 m36,0 m36,2 m35,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,2 m35,6 m35,5 m37,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)66 dB (A)65 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe5,9 l/100 km5,8 l/100 km5,9 l/100 km6,3 l/100 km
Zasięg850 km820 km920 km830 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin

Skoda OctaviaOpel AstraFord FocusKia ceed
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1180116511401150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1470145014601475
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1030105510351045
Zakres regulacji fotela(mm)235245230215
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)790720710750
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1455144014451475
Wysokość nad głową z tyłu(mm)9901000980980
Wysokość siedziska z tyłu(mm)340345375345

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji

OctaviaAstraFocusCee’d
Wersja1.0 TSI Style1.0 Turbo Elite1.0 EcoBoost Titanium1.0 T-GDI GT-Line
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/SS/NS/NS/N
Reflektory ksenonowe/LEDS/4200 złS/5900 zł4100 zł/NN/N
Światła przeciwmgielneSS800 zł (pakiet)S
Klimatyzacja automatycznaSSSS
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterkaS/SS/SS/SS/S
System multimedialny z odtwarzaczem MP3S (ekr. 6,5 cala, 8 głośników)S (ekran 7 cali, 6 głośników)S (ekran 8 cali, 6 głośników)S (ekran 7 cali, 6 głośników)
Kierownica wielofunkcyjna/komputer pokł.S/SS/SS/SS/S
Bluetooth/złącze USBS/SS/SS/SS/S
Nawigacja/elektrochromatyczne lusterko6000 (pakiet)/200 zł3100 zł/S4120/3200 zł (pakiet)S/S
Kluczyk zbliżeniowy/podgrzewane fotele1600/800 złS/1500 złS/900 złS/2500 zł
Czujnik światła/deszczu700 zł (za obie opcje)S/S800 zł (pakiet, za obie opcje)S/S
Tempomat/aktywny tempomatS/2800 złS/NS/3000 złS/N
Czujniki parkowania/kamera cofaniaS/1150 złS/2900 zł (pakiet)1100/1000 złS/S
System unikania kolizji1 200 złS3200 zł (pakiet)N
Monitoring martwego polaN2900 zł (pakiet)2 500 złN (dostępny w wersji L)
Asystent utrzymania pasa ruchu6000 zł (pakiet)S3200 zł (pakiet)N
Automat parkujący/skaner znaków drogowych1250/6000 zł (pakiet)2900 zł (pakiet)/S1500/3200 zł (pakiet)N (dostępny w wersji L)/N
Lakier met./felgi al. w testowanym rozmiarze2000 zł/S (17 cali)2200/1400 zł (17 cali)1950/2150 zł (17 cali)2000 zł/S (17 cali)

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancja

OctaviaAstraFocusCee’d
Cena podstawowa testowanej wersji82 770 zł79 400 zł85 690 zł85 540 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)43,2 proc.43,2 proc.46,8 proc.46,0 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata2 lata7 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 15 tys. km
Cena po doposażeniu94 870 zł86 800 zł102 060 zł85 540 zł

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pktOctaviaAstraFocuscee’d
Przestronność z przodu4032302729
Przestronność z tyłu3027202023
Pojemność bagażnika2524212021
Ładowność15910108
Widoczność2018171716
Fotele, pozycja kierowcy3028282726
Ergonomia obsługi2019181717
Jakość wykończenia2017171717
Suma punktów200174161155157
Napęd i zawieszenieMaks. pktOctaviaAstraFocuscee’d
Przyspieszenie2514131313
Elastyczność2514121210
Poziom hałasu1512101010
Skrzynia biegów1515131412
Zachowanie na drodze3027272825
Komfort jazdy3026272824
Układ kierowniczy1514141512
Średnica zawracania54454
Skuteczność hamulców4026303026
Suma punktów200152150155136
KosztyMaks. pktOctaviaAstraFocuscee’d
Cena po doposażeniu5036393339
Utrata wartości1513131111
Zużycie paliwa3022222220
Wyposażenie – komfort3028282828
Wyp. – bezpieczeństwo3021222216
Ubezpieczenia109878
Gwarancja1588815
Przeglądy2020201310
Suma punktów200157160144147
Wynik końcowy600483471454440
Miejsce w teście1.2.3.4.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa

Auto Świat

Jedno trzeba im przyznać: wszystkie niewiele palą. Ale żadne z testowanych aut nie zbliżyło się nawet do wyniku deklarowanego przez producenta, a uzyskanego w warunkach laboratoryjnych. Tymczasem propozycje nowej procedury europejskiego testu spalania są od dawna gotowe, tyle że jak dotąd eurobiurokracja jest nie do pokonania.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - dane producentów (wyłącznie do celów informacyjnych, nie mają wpływu na klasyfikację)

SkodaOpelFordKia
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)999999998998
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5500105/5500125/6000120/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000170/1800170/1400171/1500
Prędkość maksymalna (km/h)200195193187
Skrzynia biegówman. 6man. 5man. 6man. 6
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)610-1740540-1630490-1516528-1642
Opony testowanego auta225/45 R 17225/45 R 17215/50 R 17225/45 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)50485553
Emisja CO2 (g/km)106103110120
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1300/6201150/6201200/6551200/600
Dł./szer./wys. (mm)4659/1814/14504702/1809/15104556/1858/14924505/1780/1485

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia ceed 1.0 T-GDI, Opel Astra 1.0 Turbo, Skoda Octavia 1.0 TSI - podsumowanie

Trzy cylindry dają radę? Tak. Najlepsze wrażenie zrobił dynamiczny napęd Octavii, która też okazała się najprzestronniejszym i najpraktyczniejszym samochodem w stawce. Trzycylindrowiec Forda nadal dobrze sobie radzi, ale Focus jako całość musiał ustąpić miejsca na podium Astrze. Kia to świetne auto, ale... nie najlepsze.

Jeżeli macie podobne zdanie - zapraszamy do komentowania. Jeżeli odmienne - tym bardziej podzielcie się nim w komentarzach. Każdy głos jest cenny.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków