- Hybrydowe BMW serii 3 rozpędza się do setki w 5,7 s i spala średnio 7,1 l/100 km.
- W BMW 330e akumulator jest niewielki (11,2 kWh), a ładowarka pokładowa słaba (3,7 kW).
- BMW obiecuje zasięg na prądzie do 59 km, my w trybie EV przejechaliśmy mniej.
Powstanie BMW datowane jest na rok 1916, ale to inna data w historii bawarskiej marki wywołuje silne emocje. W 1972 roku BMW utworzyło dział Motorsport GmbH, który stał się matecznikiem dla modeli M. Pierwszym jego dziełem było BMW serii 6 3.0 CSL.
BMW 330e xDrive – 2-litrowego benzyniaka wspomaga 109-konny elektryk
Uhonorowaniem okrągłej, 50. rocznicy stworzenia działu motosportu w BMW jest kolorowy emblemat marki widoczny na przedniej i tylnej pokrywie testowanego BMW 330e xDrive. Kto jednak spodziewa się, że pod maską tego auta będzie pracować mocny silnik V8 lub przynajmniej R6, może czuć się rozczarowany.
Przeczytaj też:
Do napędu BMW 330e wykorzystano 2-litrowego czterocylindrowca o niewygórowanej mocy 184 KM. Na szczęście wspomagany jest przez 109-konną elektryczną jednostkę. Łączna moc systemowa hybrydowego napędu w 330e wynosi 292 KM. W teście sprawdzimy, czy ta wartość jest w stanie dostarczyć tyle samo emocji, co generowana przez klasycznego benzyniaka z większą liczbą cylindrów.
BMW 330e xDrive – świetny sprint
Wyniki przeprowadzonych przez nas pomiarów potwierdzają świetne osiągi hybrydowego modelu. Pierwsza setka ze startu osiągana jest w 5,7 s (o 0,1 s szybciej niż zapewnia producent). Także czasy elastyczności, które gwarantuje hybrydowy napęd, są imponujące, zwłaszcza że silniki dobrze współpracują z przytomnie działającym 8-biegowym ZF-em. Chwalić będziemy też współpracę między jednostkami spalinową a elektryczną oraz doskonałą trakcję kół, zagwarantowaną przez świetnie działający napęd xDrive. Ale żeby nie było tak różowo: po pełnym wciśnięciu pedału gazu dźwięk, który wydobywa się spod maski i wydechu, nie usatysfakcjonuje fana modelu BMW wyposażonego w znaczek "M".
BMW 330e xDrive – rozsądne spalanie
Pewną rekompensatę braku rasowych dźwięków ukoić może wizyta 330e na stacji paliw. Wspomniane wcześniej klasyczne benzyniaki R6 i V8 nie miałyby możliwości uzyskania takiego wyniku spalania, jaki osiągnął nasz hybrydowy sedan. Średnio w teście zużył 7,1 l/100 km, co wobec mocy napędu 292 KM jest bardzo dobrą wartością. Tak jak to bywa w przypadku hybryd, najniższe spalanie odnotowaliśmy w mieście – 5,5 l/100 km. Auto oszczędne było także poza nim podczas jazdy z prędkością 90 km/h – 6,3 l/100 km. Im wyższe prędkości, tym większe zużycie – na ekspresówce i autostradzie wynosiło odpowiednio 6,8 i 8,4 l/100 km. Powyższe wartości uzyskaliśmy w trybie hybrydowym, czyli podczas jazdy z rozładowanym akumulatorem trakcyjnym.
BMW 330e xDrive – zima nie sprzyja jeździe w trybie EV
Gdy go naładowaliśmy (niewielka pojemność 11,2 kWh, słaba ładowarka pokładowa 3,7 kW), komputer pokładowy obiecał zasięg 37 km. Wartość ta mocno nas zaskoczyła, zwłaszcza że folder BMW mówi o zasięgu EV do 59 km. Nie przejmując się wskazaniami komputera, ruszyliśmy na warszawskie ulice, by sprawdzić realny zasięg. Ten wypadł wręcz fatalnie – 29 km. Za słaby wynik mogła odpowiadać niska temperatura otoczenia (+3 st. C), startowaliśmy jednak z redakcyjnego garażu, w którym było ciepło (15 st. C), wnętrza nie trzeba było więc na starcie mocno rozgrzewać. Powyższy wynik zasięgu zaskoczył nas także z innego powodu. Gdy wcześniej testowaliśmy BMW 330e z napędem na jedną oś (temperatura otoczenia była wyższa), przejechaliśmy na prądzie 45 km.
BMW 330e xDrive – większa masa nie psuje frajdy z jazdy
Hybrydowa "trójka" mimo dużej masy (1,9 t) nadal jest bardzo zwinna, choć nie każdemu przypadną do gustu sztywne podwozie (felgi "19-ki" nie sprzyjają komfortowi) i bezpośredni układ kierowniczy.
BMW 330e xDrive – naszym zdaniem
Choć większości z nas hybryda kojarzy się z ekologią i oszczędzaniem, to w przypadku tego modelu jego zakup wcale nie oznacza rezygnacji z dobrych osiągów czy świetnego prowadzenia. Można narzekać na brak 6 cylindrów pod maską, ale w dobie rosnących cen paliw użytkownicy docenią za to niskie spalanie. Kto jednak nastawia się na ładowanie auta w domu i dojazdy do pracy na prądzie zimą, będzie rozczarowany niewielkim zasięgiem. Te osoby odsyłamy do konkurencji z gwiazdą na masce. Model C300e 4Matic z dwukrotnie większym akumulatorem z pewnością o wiele dalej zajedzie na prądzie...
Ocena końcowa: 4+
BMW 330e xDrive – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,1 s |
0-100 km/h | 5,7 s |
0-130/0-160 km/h | 9,2/14,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,0 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,8 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1876/469 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 48/52 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,5/11,5 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 43,6 m (opony zimowe) |
gorące | 43,2 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Zużycie testowe: 95 okt. | prąd | 7,1 l | 37,2 kWh na 100 km |
Zasięg: na benzynie | prądzie | 560 | 29 km |
BMW 330e xDrive – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektr. (PHEV) |
Ustawienie silników | benz. i elektr. z przodu |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Moc maks. silników (benz. + elektr.) | 184 KM/5000 obr./min + 109 KM |
Maks. moment obr. (benz. + elektr.) | 300 Nm/1350 obr./min + bd. |
Łączne moc/mom. sys. hybrydowego | 292 KM/420 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 5,8 s; 230 km/h |
Zużycie (95 okt.); emisja CO2 | 1,7 l/100 km; 38 g/km (WLTP) |
Poj. akum. netto/zasięg elektr. WLTP | 11,2 kWh/59 km (mieszany) |
Czas ładowania AC 3,7 kW | 3 godziny 45 minut |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 375/40 l |
Model opon test. auta | Continental WinterContact TS860S |
Rozmiar opon (p | t) | 225/40 | 255/35 R 19 |
BMW 330e xDrive – wyposażenie
Wersja | 330e xDrive |
6 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klima aut./sys. wsp. Professional | S/10 000 zł |
Pakiet Sportowy M | 17 000 zł |
Zawieszenie adaptacyjne M | 2800 zł |
Elektr. sterowane okno dachowe | 5500 zł |
Lakier Blue Portimao/alufelgi 19” | 4400/5100 zł |
BMW 330e xDrive – gwarancja/ceny
Cena podstawowej wersji | 255 000 zł |
Gwarancja mech./perfor./akum. | 2 lata/12 l./8 l. lub 160 tys. km |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 341 700 zł |