Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Małe diesle - czy to jeszcze działa?

Małe diesle - czy to jeszcze działa?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Ależ oczywiście, że działa! Przepis jest następujący: trzeba się postarać o porządne podstawowe składniki dania. Tak się robi rozsądne kompakty. Co nie znaczy, że będą tanie...

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf
Auto Bild
Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf
  • Cichym bohaterem tego porównania jest Fiat Tipo, czyli pojazd, który w ogóle nie powinien rywalizować z takim towarzystwem
  • Volkswagen Golf pomimo agresywnej promocji cenowej po doposażeniu okazuje się stosunkowo drogi
  • Produkujmy teraz auta elektryczne zamiast diesli! Idiotyczny sposób określania ich emisyjności pozwala pisać w katalogach: zerowa emisja dwutlenku węgla

Tlenki azotu, dwutlenek węgla, cząstki stałe? Większość kierowców ma inne priorytety. Jeśli ktoś dużo jeździ i chłodno kalkuluje, to koszty paliwa podpowiadają zakup diesla. Niech pieniądze sobie palą użytkownicy benzyniaków, które w dodatku psują bilans CO2...

Musimy wam coś powiedzieć. Teraz. Wiecie, dlaczego wielkie koncerny motoryzacyjne nagle, na gwałt, zabierają się do produkcji samochodów elektrycznych? Na pewno nie dlatego, że przeciętnego kierowcę na nie stać.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z pewnością także nie ze względu na globalną produkcję dwutlenku węgla, bo w wielu krajach wytwarzanie prądu do ładowania aut elektrycznych wiąże się z emisją zanieczyszczeń, podobnie jak sama produkcja akumulatorów i komponentów elektrycznych.

O co więc chodzi?

Pomyślmy. Wiecie, że o ile konkretne auto musi mieścić się w emisji np. tlenków azotu czy węglowodorów, o tyle norma dwutlenku węgla dotyczy średniej emisji całej floty samochodów produkowanych przez dany koncern motoryzacyjny?

Do tej pory do obniżania średniej emisji całego katalogu modeli niemal każdej marki służyły diesle, bo emitują one znacznie mniej dwutlenku węgla niż auta benzynowe. Od jakiegoś czasu nad dieslami wiszą ciemne chmury, trzeba więc było znaleźć inny sposób na redukcję emisji CO2 przez sprzedawane samochody. I co?

Bum! Eureka! Produkujmy teraz auta elektryczne zamiast diesli! Idiotyczny sposób określania ich emisyjności pozwala pisać w katalogach: zerowa emisja dwutlenku węgla. A kominy elektrowni to co? No właśnie.

Dlatego może jednak diesle?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16V - jest z jednej strony prosto wykończony i niezbyt wymyślny...

...ale jednocześnie praktyczny i przyjazny. Obsługa jest bardzo prosta, prędkościomierz i reszta dają się łatwo odczytywać, fotele porządnie podpierają. Silnik okazuje się co prawda dość hałaśliwy, ale za to bardzo pracowity. Pomiary potwierdzają subiektywne wrażenia: tandem MultiJet 1.6 z krótko zestopniowaną skrzynią biegów zapewnia najlepszą elastyczność.

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf
Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW GolfAuto Bild

Diesel ma dość specyficzną charakterystykę, znaną z pierwszych wysilonych diesli o niewielkiej pojemności skokowej – chodzi o opóźnienie po mocnym dodaniu gazu. Jeśli ktoś lubi takie zachowanie (późna reakcja na gaz, za to potem ostry „strzał”), powinien kupić Tipo! Zawieszenie nie pracuje sportowo sztywno, ale niestety, też nie miękko ani przyjemnie.

Szczególnie drżące toczenie 18-calowych kół denerwuje w codziennej jeździe i radzimy zrezygnować z takich dużych „walców”. Na pocieszenie: jeżeli komuś nie jest potrzebny „luksus” jak w testowanej wersji, to może kupić Tipo z prezentowanym dieslem już za 65 900 zł. Fiat kojarzy się raczej z niską ceną.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Renault Megane 1.6 dCi 130 - tyle jest pewne: Francuzi znają się na dieslach!

Reszta to kwestia gustu... A może jednak nie? Mimo urody, która na wielu działa jak magnes, my mamy całkiem konkretne tematy do omówienia. Zaczniemy od silnika. Motor dCi w Meganie cicho dostarcza mocy i niemal bez wibracji. Trudno nie pomyśleć, że musiał go zaprojektować doświadczony konstruktor.

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf
Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW GolfAuto Bild

Diesel pozwala absolutnie niepozornie podróżować podmiejskimi szosami. Megane jest na papierze najmocniejszy i praktyka potwierdza tę przewagę: Renault szybko ucieka rywalom w sprincie do „setki”. Mało tego – jest też oszczędne! Reszta w Renault nie robi, niestety, już tak wspaniałego wrażenia: obsługa wszystkich funkcji na dotykowym ekranie z niezbyt intuicyjnym interfejsem potrafi doprowadzić kierowcę do białej gorączki.

Z tyłu jest odczuwalnie mniej miejsca niż u konkurentów, a z przodu fotele serwują tułowiowi miękkie boczki zamiast stabilnego podparcia bocznego. Lewarek skrzyni biegów działa niezbyt precyzyjnie, co daje się we znaki nawet w przypadku elastycznego diesla.

Honda Civic 1.6 i-DTEC - było sobie kiedyś... genialne auto.

Nazywało się „Honda Civic” i było znane jako „ufo”. Miało nad wyraz funkcjonalną koncepcję składania tylnej kanapy, sportowe zawieszenie, ciche silniki i oryginalny, fantastycznie funkcjonalny design. Civic był równie dobry, jak wyjątkowy. A teraz?

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf
Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW GolfAuto Bild

Wciąż jest oryginalny – tego nie można mu odmówić – ale w nadwoziu więcej znajdujemy wizualnej agresji niż wdzięku. Popatrzmy na wszechstronność: tylna kanapa składa się na płasko, żeby bagażnik mógł przyjąć na pokład większe przedmioty, tyle że załadunek utrudnia próg. Przestronność z przodu jest dobra, z tyłu za to brakuje miejsca nad głową.

Naprawdę brakuje, to nie jest kwestia gustu – opadający w bezsensownym punkcie dach zabiera miejsce i nie pomogło nawet niewygodnie nisko umieszczone siedzisko kanapy. Z tyłu trudno się odprężyć. Diesel czysto pracuje (według Euro 6d Temp), jednak w zależności od obciążenia i zakresu obrotów – odczuwalnie i słyszalnie.

Zawieszenie znosi większe nierówności, ale nie lubi poprzecznych niedoskonałości jezdni. A pedał sprzęgła mógłby trochę bardziej miękko pracować. Żeby jeździć szybko i bezpiecznie, tylnej osi brakuje precyzji utrzymania toru jazdy. Hamulce? Genialne!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hyundai i30 1.6 CRDi - o każdym nowym Hyundaiu można dziś powiedzieć, że...

...sprawy mają się dobrze!

Przede wszystkim dzięki pięcioletniej gwarancji i atrakcyjnym cenom... Odruchowo rzeczywiście tak chce się powiedzieć, ale jeżeli planujecie zakup Hyundaia, to warto dokładnie wypytać w salonie o gwarancję.

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf
Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW GolfAuto Bild

Niestety, ma ona wiele wyłączeń, wśród których można znaleźć nie tylko zawieszenie, lecz także, dość niespodziewanie, zestaw audio. Wracając jednak do tego, co jest dobre i ma się dobrze – i30 CRDi też można przyłożyć ten stempel. i30 dzielnie radzi sobie z wyzwaniami codzienności. Z tyłu dorośli siedzą wygodnie, a pełne obciążenie pasażerami „koreańczyk” znosi bez marudzenia.

Niestety, silnik zbyt mrukliwie pracuje. Do sportowej jazdy układowi kierowniczemu brakuje precyzji, wskazówka obrotomierza zbyt opornie porusza się w stronę czerwonego pola. Z kolei wskazówka na wadze odchyla się najmocniej. Cenimy i30 za przyjazny kokpit i choć wyglądu nie oceniamy na punkty, to i30 jest jednym z najspokojniej narysowanych azjatyckich aut na rynku, a stonowanymi liniami karoserii wyraźnie pikuje w stronę Golfa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Golf 1.6 TDI - 115 koni mechanicznych?

Trzy dekady temu taką moc miały kompakty GTI!

A dzisiaj legitymuje się nią spokojny diesel. Za sprawą znacznego przyrostu masy – choć od niedawna trend się odwraca – nie mamy do czynienia z rakietą, lecz z wszechstronnym samochodem. Siłą Golfa jest to, że nie pozwala sobie na słabości. Jest oszczędny, a lewarek skrzyni czysto pracuje, choć wybiera się tylko spośród 5 biegów. Hamulce są skuteczne, zachowanie na drodze – pewne, kabinę starannie wyciszono od hałasu wiatru i szumu opon, komfort też zadowala.

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf
Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW GolfAuto Bild

Niestety, VW mimo agresywnej promocji cenowej po doposażeniu okazuje się stosunkowo drogi. Do tego wiele opcji wymusza dopłatę do wersji Highline. Za to VW nadal robi dobre wrażenie jakościowe. Testowy egzemplarz wykazywał drobne słabości w zakresie harmonii amortyzacji nierówności.

Pod pełnym obciążeniem (ponad pół tony!) amortyzatory dobijają, natomiast krótkie nierówności auto pokonuje lekko drżąco. Diesel pod obciążeniem trochę za głośno pracuje – można by to na pewno doszlifować.

A teraz pora na wyniki pomiarów drogowych, dane katalogowe, wyposażenie i ceny opcji, gwarancje, ceny, a na końcu - punkty i klasyfikację!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

VWHondaHyundaiRenaultFiat
Przyspieszenie 0-50 km/h3,8 s3,3 s3,8 s3,0 s3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s10,3 s11,6 s9,4 s11,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h19,2 s17,7 s19,9 s16,1 s19,1 s
Elastyczność 60-100 km/h9,4 s (4. bieg)7,5 s (4. bieg)10,1 s (4. bieg)6,9 s (4. bieg)6,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h14,2 s (5. bieg)15,0 s (6. bieg)18,8 s (6. bieg)11,1 s (6. bieg)10,7 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1327/513 kg1388/447 kg1432/428 kg1362/528 kg1300/495 kg
Rozdział masy (przód/tył)63/37 proc.62/38 proc.60/40 proc.67/33 proc.66/34 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/11,0 m11,6/11,8 m11,0/11,1 m11,3/11,5 m11,4/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,9 m34,4 m36,4 m35,5 m36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,0 m33,7 m35,0 m35,9 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)61 dB (A)61 dB (A)60 dB (A)62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)67 dB (A)66 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)70 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe5,6 l/100 km5,5 l/100 km5,8 l/100 km5,5 l/100 km5,5 l/100 km
Zasięg890 km830 km860 km840 km900 km

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

VW GolfHonda CivicHyundai i30Renault MeganeFiat Tipo
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11901160117011501175
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14801510148014801480
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10101010103010051000
Zakres regulacji fotela(mm)240235230225225
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)755745720720735
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14551470145514301500
Wysokość nad głową z tyłu(mm)975910960935940
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350325370350370

Indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość oparcia tylnej kanapy od oparcia przedniego fotela po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca. Taka konfiguracja odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf - dane katalogowe (nieoceniane, oprócz pojemności bagażników):

GolfCivici30MeganeTipo
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)15981597158215981598
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/3250120/4000110/4000130/4000120/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)250/1500300/2000280/1500320/1750320/1750
Prędkość maksymalna (km/h)198201190199200
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)380-1270478-1245395-1301384-1247440-bd.
Pojemność zbiornika paliwa (l)5046504750
Marka i model opon testowanego autaDunlop Sport Maxx RTMichelin Primacy 3Michelin Primacy 3Michelin Primacy 3Goodyear Efficient Grip Perf.
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17235/45 R 17225/45 R 17205/50 R 17225/40 R 18
Emisja CO2 (g/km)106939910398
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1500/6601400/5001500/6501850/6951500/500

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

GolfCivici30MeganeTipo
Wersja1.6 TDI Comfortline1.6 i-DTEC Executive1.6 CRDi Go! Plus1.6 dCi 130 Bose Edition1.6 MultiJet 16V S-Design
Airbagi czołowe, boczne i kurtynoweSSSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNNNNN
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/LED720/N/2230 złS/N/SS/N/NS/N/4000 złS/S/N
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/1590 złN/S (dwustrefowa)N/S (dwustrefowa)N/S (dwustrefowa)N/S (jednostrefowa)
Elektr. ster. i podgrz./składane lusterkaS/NS/SS/SS/SS/N
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne530 zł (pakiet)SNS1500 zł (pakiet)
System multimedialny/nawigacja/DABS/4680/1020 złS/S/SS/S/SS/S/SS/3200 zł (pak. obie opcje)
Bluetooth/USB/Android Auto/CarPlayS/S/820 zł za obie opcjeS/S/N/NS/S/S/SS/S/N/NS/S/S/S
Kluczyk zbliżeniowyNSNSN
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/SS/S
Czujnik deszczu/zmierzchu530 zł (pakiet, obie opcje)S/SN/SS/S1500 zł (pakiet, obie opcje)
Podgrzewane fotele przednie1 180 złSN1 000 zł800 zł
Adaptacyjne amortyzatoryNSNNN
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/SS/NS/2200 zł (pakiet)S/2000 zł (pakiet)
Czujniki parkowania/kamera cofania1100 (p. i t.)/960 złS (p. i t.)/SS/SS/2500 zł (pakiet)3200 zł (pakiet, obie opcje)
Unikanie kolizji/czujnik martwego polaS/1510 zł (pakiet)S/SS/N2200 (pak.)/2500 zł (pak.)2000 zł (pakiet)/N
Asystent pasa ruchu/skaner znakówN/NS/SS/SS/SN/N
Monitoring ruchu podczas cofania1510 zł (pakiet)SNNN
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie2050/1640 zł (17-calowe)2500 zł/S (17-calowe)2300/3000 zł (17-calowe)2200 zł/S (17-calowe)2400/1300 zł (18-calowe)

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy:

GolfCivici30MeganeTipo
Cena podstawowa76 250 zł104 100 zł84 000 zł97 000 zł81 400 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata5 lat2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat8 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 35 tys. km
Cena po doposażeniu94 230 zł104 100 zł87 000 zł106 700 zł**90 200 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; **cena Renault obejmuje także automat parkujący, należący do jednego z wybranych pakietów.

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf - punkty i klasyfikacja:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pkt.VolkswagenHondaHyundaiRenaultFiat
Przestronność z przodu403231312930
Przestronność z tyłu302320201822
Pojemność bagażnika251318141316
Ładowność1511871110
Widoczność201816171618
Fotele, pozycja kierowcy302726252425
Ergonomia obsługi201816171516
Jakość wykończenia201817171615
Suma punktów200160152148142152
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VolkswagenHondaHyundaiRenaultFiat
Przyspieszenie251315111813
Elastyczność251416121820
Poziom hałasu151199107
Skrzynia biegów151314141211
Zachowanie na drodze302727262525
Komfort jazdy302423222020
Układ kierowniczy151414131212
Średnica zawracania543433
Skuteczność hamulców403539343532
Suma punktów200155160145153143
KosztyMaks. pkt.VolkswagenHondaHyundaiRenaultFiat
Cena po doposażeniu503530382837
Zużycie paliwa302323222323
Wyposażenie – komfort401920152017
Wyp. – bezpieczeństwo301820141913
Ubezpieczenia1077877
Gwarancja158101487
Przeglądy10979910
Suma punktów185119117120114114
Wynik końcowy585434429413409409
Miejsce w teście 1.2.3.4.4.

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf - spalanie katalogowe kontra zużycie paliwa zmierzone podczas testu:

Nowa procedura testująca spalanie (WLTP) w drodze, a tymczasem znowu samochody uchodzące za nowoczesne pochłaniają nawet o ponad połowę paliwa więcej, niż obiecują producenci.

Żródło: Auto Świat

Po wakacjach wejdą nowa procedura testowania zużycia paliwa i długo oczekiwane zmiany. Czy nowy cykl spalania będzie bardziej wiarygodny? Wiele wskazuje na to, że tak. Czy będzie „nie do oszukania”? Nie, nie będzie. To ciągle hamownia podwoziowa, a nie prawdziwa droga.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Fiat Tipo vs. Honda Civic, Hyundai i30, Renault Megane i VW Golf - podsumowanie:

Taniość w starciu z awangardą? Tak naprawdę cichym bohaterem tego porównania jest Fiat Tipo, czyli pojazd, który w ogóle nie powinien rywalizować z takim towarzystwem. Dlaczego? Ponieważ Tipo to projekt niskobudżetowy. Skoda Rapid, Renault Fluence, Peugeot 301 – oto jego prawdziwi rywale.

Ale skoro kompaktowy Fiat przebojem zdobywa polski rynek, pozostawiliśmy go w stawce porównania. Owszem, cena bardzo mu pomogła, ale... Przyznamy to: chyba nikt w Polsce nie kupił tak wyposażonego Tipo, jak to w naszym teście.

A może jednak kupił? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków