Interbrand opublikował coroczny raport stu najbardziej wartościowych marek świata. Najwyżej wyceniono firmę Apple (322,9 mld dolarów). Na drugim miejscu znalazł się Amazon, którego wartość marketingowa w 2020 roku wzrosła aż o 60 proc.(!) do 200,6 mld dolarów, a trzecie miejsce zdobył gigant z doliny krzemowej, czyli Microsoft (166 mld dolarów), który zaliczył niemniej imponujący wzrost wyceny – o 53 proc.
Choć wartość marketingowa całej setki urosła od 2019 roku o 9 proc., a jej wycena przekroczyła już 2 biliony dolarów, to w tym roku dominowały spadki – aż 57 firm miało mniejszą wycenę niż przed rokiem. Dla porównania rok wcześniej tylko 29 marek obniżyło swoją wartość.
Best Global Brands 2020 – branża motoryzacyjna na minusie
Jednak zacznijmy od W pierwszej dziesiątce znalazły się także dwie marki motoryzacyjne. Najwyżej wyceniono Toyotę (blisko 51,6 mld dolarów – spadek o 8 proc.), która znalazła się tuż za plecami spożywczej ikony – koncernu Coca Cola. Tuż za nią, na 8. miejscu, znalazł się Mercedes-Benz (49,3 mld dolarów – spadek o 3 proc.). Niewiele zabrakło też BMW, które z wyceną 39,7 mld dolarów uplasowało się na 11. miejscu w rankingu. Natomiast w całej setce zestawienia Best Global Brands 2020 mamy aż 15 marek motoryzacyjnych, w tym jednego debiutanta – Teslę na 40. miejscu.
Niestety, branża motoryzacyjna była jedną z tych, które kryzys gospodarczy wywołany pandemią i obostrzeniami, dotknął najbardziej. Prawie wszystkie marki motoryzacyjne w tym trudnym okresie znalazły się w grupie spadkowiczów, których wycenę obniżono względem 2019 r. Wyjątkiem jest tu Hyundai, którego wartość marketingowa wzrosła o 1 proc. Co ciekawe w TOP 100 znalazła się także druga marka koreańskiego koncernu – Kia (86. miejsce), która jednak nie poradziła sobie tak dobrze i zaliczyła 9-procentowy spadek wyceny względem ubiegłego roku. Jednak jeszcze większe spadki zaliczyły: Land Rover (- 13 proc.), Ford (- 12 proc.) i Honda (- 11 proc.)
Best Global Brands 2020 - marki motoryzacyjne
Miejsce | Miejsce w Best Global Brands 2020 | Marka | Wartość (w dolarach) |
---|---|---|---|
1 | 7 | Toyota | 51,6 mld |
2 | 8 | Mercedes-Benz | 49,3 mld |
3 | 11 | BMW | 39,7 mld |
4 | 20 | Honda | 21,7 mld |
5 | 36 | Hyundai | 14,3 mld |
6 | 40 | Tesla | 12,8 mld |
7 | 42 | Ford | 12,6 mld |
8 | 44 | Audi | 12,4 mld |
9 | 47 | Volkswagen | 12,3 mld |
10 | 55 | Porsche | 11,3 mld |
11 | 59 | Nissan | 10,6 mld |
12 | 79 | Ferrari | 6,4 mld |
13 | 86 | Kia | 5,8 mld |
14 | 93 | Land Rover | 5 mld |
15 | 95 | Mini | 5 mld |