Interbrand opublikował coroczny raport stu najbardziej wartościowych marek świata. Najwyżej wyceniono firmę Apple (322,9 mld dolarów). Na drugim miejscu znalazł się Amazon, którego wartość marketingowa w 2020 roku wzrosła aż o 60 proc.(!) do 200,6 mld dolarów, a trzecie miejsce zdobył gigant z doliny krzemowej, czyli Microsoft (166 mld dolarów), który zaliczył niemniej imponujący wzrost wyceny – o 53 proc.

Choć wartość marketingowa całej setki urosła od 2019 roku o 9 proc., a jej wycena przekroczyła już 2 biliony dolarów, to w tym roku dominowały spadki – aż 57 firm miało mniejszą wycenę niż przed rokiem. Dla porównania rok wcześniej tylko 29 marek obniżyło swoją wartość.

Best Global Brands 2020 – branża motoryzacyjna na minusie

Jednak zacznijmy od W pierwszej dziesiątce znalazły się także dwie marki motoryzacyjne. Najwyżej wyceniono Toyotę (blisko 51,6 mld dolarów – spadek o 8 proc.), która znalazła się tuż za plecami spożywczej ikony – koncernu Coca Cola. Tuż za nią, na 8. miejscu, znalazł się Mercedes-Benz (49,3 mld dolarów – spadek o 3 proc.). Niewiele zabrakło też BMW, które z wyceną 39,7 mld dolarów uplasowało się na 11. miejscu w rankingu. Natomiast w całej setce zestawienia Best Global Brands 2020 mamy aż 15 marek motoryzacyjnych, w tym jednego debiutanta – Teslę na 40. miejscu.

Niestety, branża motoryzacyjna była jedną z tych, które kryzys gospodarczy wywołany pandemią i obostrzeniami, dotknął najbardziej. Prawie wszystkie marki motoryzacyjne w tym trudnym okresie znalazły się w grupie spadkowiczów, których wycenę obniżono względem 2019 r. Wyjątkiem jest tu Hyundai, którego wartość marketingowa wzrosła o 1 proc. Co ciekawe w TOP 100 znalazła się także druga marka koreańskiego koncernu – Kia (86. miejsce), która jednak nie poradziła sobie tak dobrze i zaliczyła 9-procentowy spadek wyceny względem ubiegłego roku. Jednak jeszcze większe spadki zaliczyły: Land Rover (- 13 proc.), Ford (- 12 proc.) i Honda (- 11 proc.)

Best Global Brands 2020 - marki motoryzacyjne

Miejsce Miejsce w Best Global Brands 2020 Marka Wartość (w dolarach)
1 7 Toyota 51,6 mld
2 8 Mercedes-Benz 49,3 mld
3 11 BMW 39,7 mld
4 20 Honda 21,7 mld
5 36 Hyundai 14,3 mld
6 40 Tesla 12,8 mld
7 42 Ford 12,6 mld
8 44 Audi 12,4 mld
9 47 Volkswagen 12,3 mld
10 55 Porsche 11,3 mld
11 59 Nissan 10,6 mld
12 79 Ferrari 6,4 mld
13 86 Kia 5,8 mld
14 93 Land Rover 5 mld
15 95 Mini 5 mld