Auto Świat Wiadomości Aktualności Najbardziej wartościowe marki świata – Toyota i Mercedes w pierwszej dziesiątce

Najbardziej wartościowe marki świata – Toyota i Mercedes w pierwszej dziesiątce

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Mimo pandemii i kryzysu gospodarczego sto najbardziej wartościowych marek świata zyskało ogółem blisko 10 proc. Wśród nich znalazło się aż 15 producentów samochodów, ale oprócz jednej firmy i nowej w zestawieniu Tesli, wszyscy tracili. Najbardziej wartościową marką jest Apple, a wśród firm motoryzacyjnych Toyota.

Toyota logo
Toyota
Toyota logo

Interbrand opublikował coroczny raport stu najbardziej wartościowych marek świata. Najwyżej wyceniono firmę Apple (322,9 mld dolarów). Na drugim miejscu znalazł się Amazon, którego wartość marketingowa w 2020 roku wzrosła aż o 60 proc.(!) do 200,6 mld dolarów, a trzecie miejsce zdobył gigant z doliny krzemowej, czyli Microsoft (166 mld dolarów), który zaliczył niemniej imponujący wzrost wyceny – o 53 proc.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Choć wartość marketingowa całej setki urosła od 2019 roku o 9 proc., a jej wycena przekroczyła już 2 biliony dolarów, to w tym roku dominowały spadki – aż 57 firm miało mniejszą wycenę niż przed rokiem. Dla porównania rok wcześniej tylko 29 marek obniżyło swoją wartość.

Best Global Brands 2020 – branża motoryzacyjna na minusie

Jednak zacznijmy od W pierwszej dziesiątce znalazły się także dwie marki motoryzacyjne. Najwyżej wyceniono Toyotę (blisko 51,6 mld dolarów – spadek o 8 proc.), która znalazła się tuż za plecami spożywczej ikony – koncernu Coca Cola. Tuż za nią, na 8. miejscu, znalazł się Mercedes-Benz (49,3 mld dolarów – spadek o 3 proc.). Niewiele zabrakło też BMW, które z wyceną 39,7 mld dolarów uplasowało się na 11. miejscu w rankingu. Natomiast w całej setce zestawienia Best Global Brands 2020 mamy aż 15 marek motoryzacyjnych, w tym jednego debiutanta – Teslę na 40. miejscu.

Przeczytaj też:

Niestety, branża motoryzacyjna była jedną z tych, które kryzys gospodarczy wywołany pandemią i obostrzeniami, dotknął najbardziej. Prawie wszystkie marki motoryzacyjne w tym trudnym okresie znalazły się w grupie spadkowiczów, których wycenę obniżono względem 2019 r. Wyjątkiem jest tu Hyundai, którego wartość marketingowa wzrosła o 1 proc. Co ciekawe w TOP 100 znalazła się także druga marka koreańskiego koncernu – Kia (86. miejsce), która jednak nie poradziła sobie tak dobrze i zaliczyła 9-procentowy spadek wyceny względem ubiegłego roku. Jednak jeszcze większe spadki zaliczyły: Land Rover (- 13 proc.), Ford (- 12 proc.) i Honda (- 11 proc.)

Best Global Brands 2020 - marki motoryzacyjne

MiejsceMiejsce w Best Global Brands 2020MarkaWartość (w dolarach)
17Toyota51,6 mld
28Mercedes-Benz49,3 mld
311BMW39,7 mld
420Honda21,7 mld
536Hyundai14,3 mld
640Tesla12,8 mld
742Ford12,6 mld
844Audi12,4 mld
947Volkswagen12,3 mld
1055Porsche11,3 mld
1159Nissan10,6 mld
1279Ferrari6,4 mld
1386Kia5,8 mld
1493Land Rover5 mld
1595Mini5 mld
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków