- W 2020 r. znacząco wzrosło zainteresowanie mechaników danymi o samochodach hybrydowych (aż o 29 proc.)
- W rankingu najczęściej serwisowanych marek pojazdów dominują Ford i Volkswagen
- Wśród aut elektrycznych przeważają antomiast Nissan Leaf (roczniki od 2010 do 2018), Renault Zoe oraz Tesla Model S
Ford i Volkswagen wciąż królują w zestawieniach Autodaty. To najczęściej serwisowane marki samochodów w 21 krajach świata (Australia, Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Rosja, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania oraz Włochy) w 2020 r.
Nieco inaczej wygląda zestawienie najczęściej obsługiwanych modeli aut. W ścisłej czołówce nadal znajdują się Ople (Corsa, Astra) oraz Fordy (Fiesta i Focus). W TOP10 nie zabrakło także BMW (seria 3), Fiata (500) i Nissana (Qashqai). Japońska marka króluje także w rankingu modeli elektrycznych. W 2020 r. mechanicy najczęściej poszukiwali danych serwisowych Nissana Leaf (roczniki od 2010 do 2018), Renault Zoe oraz Tesli Model S.
TOP 10 najczęściej serwisowanych samochodów osobowych
Marka i model | Generacja lub roczniki |
Opel Corsa | D (S07) |
Ford Fiesta | 2013 |
Ford Focus | 2004 - 2008 |
Fiat 500 | Od 2007 |
Opel Astra | J (P10) |
Ford Fiesta | 2008 |
BMW serii 3 | E90/91/92/93 2005 - 2014 |
Nissan Qashqai | J10 |
Nissan Qashqai | J11 (od 2014) |
Volkswagen Golf VII | 2012 - 2017 |
W statystykach uwzględniono także samochody dostawcze. W warsztatach zwykle najczęściej goszczą popularne modele Volkswagena (Transporter) i Forda (Transit, Transit Custom). Mechanicy często poszukują także danych o francuskich autach (Berlingo, Partner i Traffic). Dotyczy to nie tylko statystyk dla wszystkich państw ale także lokalnych, czyli m.in. naszego rynku.
TOP 10 najczęściej serwisowanych samochodów dostawczych na świecie
Marka i model | Generacja lub roczniki |
Volkswagen Transporter T5 | 2004 – 2015 |
Ford Transit | 2006 |
Ford Transit Custom | 2012 |
Mercedes Sprinter | 2006 – 2018 |
Citroen Berlingo | III |
Peugeot Partner | III |
Opel Vivaro | A (X83) |
Ford Transit | (2014) |
Renault Traffic II | 2001 – 2014 |
Fiat Ducato | 2006 - 2014 |
Polskie statystyki najczęściej serwisowanych aut porównywalne są z globalnymi jedynie w przypadku modeli dostawczych. Zupełnie inaczej wygląda ranking aut osobowych. W naszym kraju do warsztatów trafiają inne auta niż choćby u naszych zachodnich sąsiadów. Zwykle mechanicy poszukują dokumentacji na temat Audi A4, Opla Astra H czy Forda Mondeo (2007 r.). W pierwszej 10 nie zabrakło także BMW (seria 3) czy Skody (Octavia II).
TOP 10 najczęściej serwisowanych samochodów osobowych w Polsce
Marka i model | Generacja lub roczniki |
Audi A4 | 2001 - 2008 |
Opel Astra | H (A04) |
Ford Mondeo | 2007 |
Volkswagen Passat | 2005 - 2011 |
Opel Insignia | A 2008 - 2017 |
Ford Focus | 2004 – 2008 |
Opel Astra | J (P10) |
Skoda Octavia | II (2004 – 2013) |
BMW serii 3 | E90/91/92/93 2005 - 2014 |
Opel Vectra | C (Z02) |
Równie interesująco przedstawiają się statystyki dotyczą najczęściej serwisowanych układów napędów. W przypadku odmian benzynowych w Polsce dominują Opel Astra H, Audi A4 (roczniki 2001 – 2008) i BMW serii 3 (E46). W TOP3 na liście diesli znalazły się zaś dwa modele dostawcze (Transporter T5 i Ducato oraz Volkswagen Passat (roczniki 2005 -2011). Prawdziwą niespodzianką jest zaś zestawienie najczęściej serwisowanych hybryd. W TOP3 znalazły się Peugeot 508 (roczniki 2011 – 2018), Audi A4 (od 2019 roku) i Toyota Auris (roczniki 2012 -2019). W przypadku elektryków to zaś Mitsubishi i, Tesla Model S i Nissan Leaf poprzedniej generacji.
Jakie podzespoły naprawiano?
Autorzy raportu podkreślają, że po wprowadzeniu obostrzeń dotyczących m.in. zamkniętych granic i ograniczeń w przemieszczaniu się warsztaty we wszystkich krajach opustoszały. Szczególnie w okresie luty-kwiecień odnotowano drastyczny spadek korzystania z bazy danych dla mechaników. Znacząco zmniejszył się także ruch na drogach, co nie pozostało bez konsekwencji. Gdy tylko poluzowano obostrzenia, mechanicy musieli częściej zmagać się z konsekwencjami wydłużonego postoju samochodów. Dużo częściej sprawdzono bowiem informacje z działu poświęconego elektryce i akumulatorom (aż o 37 proc. częściej niż w 2019 r.) oraz autom hybrydowym (o 29 proc.). Równie często sprawdzano dane na temat układów klimatyzacji jako konsekwencje fali ogromnych upałów na północnej półkuli. Ponadto w ścisłej czołówce najczęściej poszukiwanych informacji były dane o układzie rozrządu, planach serwisowych oraz specyfikacje techniczne.