Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowe Audi A6 dla tych, którzy chcą jeździć (prawie) za darmo. Ma nawet seryjny napęd quattro

Nowe Audi A6 dla tych, którzy chcą jeździć (prawie) za darmo. Ma nawet seryjny napęd quattro

Moc sięgającą 220 kW (299 KM) i 270 kW (367 KM) będą miały dwa nowe modele Audi. Niemiecki producent poszerza gamę nowego Audi A6 o hybrydy typu plug-in. Dzięki zastosowaniu akumulatora nowej generacji udało się zwiększyć pojemność baterii o 45 proc. w porównaniu z poprzednikiem i teraz, co pozwoliło na wydłużenie zasięgu w trybie czysto elektrycznym do ponad 100 km.

Audi A6 z napędem hybrydowym plug-in
Audi
Audi A6 z napędem hybrydowym plug-in
  • Audi A6 w wersji hybrydowej plug-in dostępne są z dwoma poziomami mocy: 220 kW (299 KM) oraz 270 kW (367 KM)
  • Dzięki akumulatorowi o pojemności netto 20,7 kWh nowe modele oferują zasięg elektryczny przekraczający 100 km
  • Standardowe wyposażenie obejmuje napęd quattro, skrętne tylne koła, a w przypadku aut z mocniejszym napędem także sportowe zawieszenie

Jeszcze większa elastyczność, jeszcze lepsza wydajność, a przede wszystkim możliwość pogodzenia korzyści płynących z napędu elektrycznego z zaletami jednostek spalinowych — to główne atuty nowej generacji Audi A6, która teraz dostępna jest również z napędem hybrydowym plug-in. Model dostępny jest z nadwoziem Avant (kombi) i Limouzine (sedan) i niezależnie od wybranej wersji nadwoziowej wyróżnia się długim rozstawem osi, wydłużoną maską, szerokim rozstawem kół, a w przypadku Avanta dodatkowo bardziej zaakcentowaną tylną częścią, którą wieńczy spojler na krawędzi dachu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hybrydy plug-in Audi A6 w trybie elektrycznym pokonają ponad 100 km

Ale wygląd wyglądem, a w przypadku napędu hybrydowego typu plug-in kluczowym aspektem są parametry techniczne, bo to one decydują o przydatności tego rozwiązania. Zarówno limuzyna, jak i kombi, dostępne są w dwóch wariantach mocy i momentu obrotowego, tj. 220 kW (299 KM) i 450 Nm oraz 270 kW (367 KM) i 500 Nm.

Słabsze modele przyspieszają od 0 do 100 km na godz. w 6,0 s i zużywają od 15,0 do 16,2 kWh na 100 km. Po wyczerpaniu zapasu energii średnie zużycie paliwa sięga od 6,5 do 7,6 l na 100 km. Mocniejsze wersje mają niemal takie samo zapotrzebowanie na prąd i paliwo, chociaż są zauważalnie dynamiczniejsze — sprint do "setki" trwa 5,3 s.

Głównym elementem układu hybrydowego jest akumulator wysokiego napięcia, którego pojemność w porównaniu z poprzednikiem zwiększyła się o ok. 45 proc. i teraz wynosi 20,7 kWh netto (25,9 kWh brutto). Większa bateria w połączeniu ze skuteczniejszym odzyskiwaniem energii (stopień rekuperacji można regulować za pomocą łopatek przy kierownicy) pozwala pokonywać w trybie elektrycznym ponad 100 km. Ponowne naładowanie akumulatora do 100 proc. zajmuje 2,5 godz., a maksymalna moc ładowania AC teraz wynosi 11 kW.

Napęd quattro i skrętna tylna oś w standardzie

W zależności od preferencji kierowcy oraz zapasu energii zelektryfikowane Audi A6 może pracować w trybie EV lub hybrydowym. W tym pierwszym auta poruszają się wyłącznie na napędzie elektrycznym. W drugim system zarządzania hybrydowego utrzymuje określony poziom naładowania, aby zachować wystarczającą ilość energii elektrycznej do późniejszego wykorzystania. Oprócz automatycznego trybu hybrydowego żądany poziom naładowania można indywidualnie wybierać za pomocą cyfrowego suwaka.

Zaletą Audi A6 z hybrydowym napędem plug-in jest seryjny układ quattro. Moc przenoszona jest na cztery koła poprzez zelektryfikowaną dwusprzęgłową skrzynię biegów. Standardowym wyposażeniem jest także skrętna tylna oś. Przy prędkości do ok. 60 km na godz. tylne koła skręcają się do pięciu stopni w kierunku przeciwnym do przednich, co poprawia zwrotność. Podczas jazdy z większą prędkością tylne koła skręcają się w tym samym kierunku co przednie, zwiększając dzięki temu stabilność i precyzję prowadzenia.

Auta w Niemczech już wycenione, fizycznie u klientów latem br.

Do szybkich podróży zachęcają również szczelniejsze okna i zoptymalizowane uszczelki drzwi. Dzięki tym zabiegom projektanci Audi o 30 proc. poprawili izolację akustyczną. W przypadku mocniejszych wersji większą frajdę podczas dynamicznej jazdy gwarantuje seryjne zawieszenie sportowe ze sztywniej zestrojonymi sprężynami/amortyzatorami, które obniża A6 e-hybrid o 20 mm w porównaniu ze standardowym zawieszeniem.

Jak na razie Audi udostępniło ceny hybryd plug-in Audi A6 na niemieckim rynku. W przypadku słabszego napędu sedana wyceniono na 65 800 euro (ok. 280 tys. zł), a kombi na 68 300 euro (ok. 290,5 tys. zł). Ceny Audi A6 Limousine z napędem o mocy 270 kW startują od 75 050 euro (ok. 319,2 tys. zł), a A6 Avant od 77 550 euro (ok. 330 tys. zł). Pierwsze egzemplarze mają trafić na rynek latem br.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków