Auto Świat Wiadomości Aktualności Wersja za 1,33 mln zł hitem wśród klientów Porsche 911 w Polsce

Wersja za 1,33 mln zł hitem wśród klientów Porsche 911 w Polsce

Jak kupować, to kupować: w 2024 r. w Polsce blisko połowę zarejestrowanych nowych Porsche 911 stanowiły topowe wersje, a wśród nich największymi hitami okazały się odmiany Turbo S i GT3 RS kosztujące odpowiednio minimum 1 mln 249 tys. zł i 1 mln 331 tys. zł. Dotarłem do sensacyjnych danych, a kolejną niespodzianką na temat naszego rynku podzielił się ze mną członek zarządu Porsche odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

Porsche 911 GT3 RS (generacja 992)
Porsche
Porsche 911 GT3 RS (generacja 992)
  • W 2024 r. w Polsce zarejestrowano 4131 nowych aut Porsche: to aż o przeszło półtora raza więcej od pierwszych rejestracji osobowych Fiatów
  • Przeciętny wiek polskiego klienta Porsche również szokuje, wyraźnie odbiegając od średniej europejskiej
  • Udział bazowej wersji Porsche 911 w pierwszych rejestracjach był identyczny, jak odmiany za ponad 1,3 mln zł
  • Co 67. polski klient Porsche za sam lakier dopłacił ponad 50 tys. zł

Porsche wprawdzie zakończyło 2024 r. w Polsce 4-procentowym spadkiem pierwszych rejestracji (w porównaniu z 2023 r.), ale naprawdę nie ma na co narzekać. Z wynikiem 4131 aut i tak pod tym względem wyraźnie wyprzedziło m.in. Fiata (2661 pierwszych rejestracji samochodów osobowych), Jeepa (2508), Mitsubishi (1970) i Alfę Romeo (1523; dane: IBRM Samar). To jeszcze nie koniec, bo znacznie ciekawsze rzeczy wynikają z danych, do których udało mi się dotrzeć.

Okazuje się, że w 2024 r. w Polsce aż 48 proc. pierwszych rejestracji Porsche 911 stanowiły najdroższe wersje tego modelu, głównie z rodziny Turbo i GT3. Oto szczegóły.

Przeczytaj także: Intrygująca historia Porsche 911: jak legenda o mało nie zniknęła

Porsche 911: im drożej, tym wyższy popyt

Porsche 911 GT3 RS (generacja 992)
Porsche 911 GT3 RS (generacja 992)Krzysztof Wojciechowicz / Porsche

Bazowa odmiana, czyli Porsche 911 Carrera Coupe (obecnie od 643 tys. zł) w całym zeszłorocznym wolumenie tego modelu w Polsce miała jedynie 9 proc. udziału. To tyle samo, ile Porsche 911 GT3 (od 1 mln 103 tys. zł) bądź Porsche 911 GT3 RS (obecnie niedostępne, ale ostatnia cena z 2024 r. wynosiła minimum 1 mln 331 tys. zł). Mało tego, co czwarte zarejestrowane nowe Porsche 911 w Polsce w 2024 r. należało właśnie do rodziny GT3!

Przeczytaj także: Porsche: co oznacza 911 i skąd się wzięła Carrera? Odkrywamy tajemnice nazw tej marki

Rewelacyjnie ma się też rodzina Turbo: to co piąte rejestrowane u nas nowe Porsche 911. A co 10. Porsche 911 w Polsce było odmianą Turbo S — obecnie już niedostępną — która w 2024 r. kosztowała co najmniej 1 mln 249 tys. zł.

Porsche 911 Turbo S (generacja 992)
Porsche 911 Turbo S (generacja 992)Porsche

Ogółem najczęściej rejestrowaną wersją Porsche 911 w Polsce w 2024 r. była Carrera 4 GTS Coupe (13 proc. udziału), która obecnie kosztuje od 893 tys. zł.

Klienci Porsche nie wahają się też dopłacić fortuny za lakier. W 2024 r. co 67. z nich skorzystał z opcji Paint To Sample, czyli palety obejmującej średnio 60 odcieni dla każdego modelu (łącznie jest ich ok. 140). Tak wyglądał Top 3 najpopularniejszych Porsche w Polsce z Paint To Sample (w nawiasach ceny lakierów):

  1. Porsche 911: 38 samochodów (56495 zł)
  2. Porsche Cayenne: 20 samochodów (50284 zł)
  3. Porsche Panamera: 4 samochody (50266 zł)

Jakby tego było mało, polscy klienci Porsche są nadzwyczaj młodzi.

Popyt na Porsche w Polsce w ciągu pięciu lat wzrósł 2-krotnie

O polskim rynku rozmawiałem z Detlevem von Platen, członkiem zarządu Porsche AG odpowiedzialnym za globalną sprzedaż i marketing.

Przeczytaj także: Obejrzałem najdroższego Mercedesa. Pięciu Polaków kupiło go jeszcze przed premierą

— Polska jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków Porsche w Europie — powiedział mi von Platen. — Co więcej, w ciągu zaledwie pięciu lat popyt na nasze samochody wzrósł tu dwukrotnie.

Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG odpowiedzialny za sprzedaż i marketing
Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG odpowiedzialny za sprzedaż i marketingPorsche

A jaka jest średnia wieku polskiego klienta tej niemieckiej marki?

— W Polsce nasza marka i gama naszych produktów ekscytują osoby w każdym wieku. Statystyczny polski nabywca Porsche ma 45 lat, jest więc o całe 10 lat młodszy od średniej europejskiej — zaskakuje mnie Detlev von Platen. — Klientów z Polski, tak jak wielu innych, cechuje "żywa" pasja do naszej marki i naszych wyjątkowych samochodów sportowych. Szczególne miejsce w ich sercach zajmują kultowe modele Turbo S i GT3, a także ekskluzywne edycje limitowane. Podobnie jak nasza Panamera: udział tej linii modelowej w sprzedaży Porsche w Polsce należy do najwyższych w całej Europie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji