Auto Świat Wiadomości Żywiołowo wzrosła podaż młodych aut używanych w Polsce. "Samochody nie stały się droższe"

Żywiołowo wzrosła podaż młodych aut używanych w Polsce. "Samochody nie stały się droższe"

W 2024 r. sprzedano w Polsce aż o ponad połowę więcej młodych samochodów używanych, czyli liczących maksymalnie pięć lat i z przebiegiem do 50 tys. km. Na dodatek ich średnia cena rosła mniej niż inflacja. Znamy powody.

Salon sprzedaży samochodów używanych AAA Auto w czeskiej Pradze w dzielnicy Dolni Chabry
Salon sprzedaży samochodów używanych AAA Auto w czeskiej Pradze w dzielnicy Dolni ChabryKrzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
  • Silniki Diesla w totalnym odwrocie na rynku młodych używanych pojazdów w Polsce
  • Mamy ranking najlepiej sprzedających się marek samochodów używanych do pięciu lat

AAA Auto, potentat sprzedaży używanych samochodów w Polsce, podał dane dotyczące rynku młodych pojazdów z drugiej ręki, czyli takich, które mają najwyżej pięć lat, a ich przebieg nie przekracza 50 tys. km. To sensacyjna porcja informacji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W 2024 r. sprzedano w Polsce przeszło 167 tys. młodych samochodów używanych, czyli aż o ponad połowę więcej (51 proc.) niż w 2023 r. Od wybuchu pandemii COVID-19 podaż nigdy tak nie wzrosła. Wrażenie robią też ceny.

Przeczytaj także: Chiński hybrydowy SUV z zasięgiem 1200 km mierzy w aż dwie Toyoty. Mam ceny i oczom nie wierzę

Młode auta używane: średnia cena w Polsce

Okazuje się bowiem, że mediana cen młodych samochodów używanych w Polsce w 2024 r. wyniosła 123 tys. 324 zł. To wzrost tylko o 3 proc., czyli o ok. jeden pkt proc. mniej niż ubiegłoroczny wskaźnik inflacji. "— Oznacza to, że samochody tak naprawdę nie stały się droższe — komentuje Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto".

Przeczytaj także: Ulubiony kompaktowy SUV Polaków ma nowe ceny. Ta wersja opłaca się najbardziej

Co ciekawe, szybko rośnie podaż samochodów pochodzących z firmowych flot i mających po dwa, trzy lata. Podczas pandemii COVID-19 i trudnej dostępności m.in. półprzewodników były problemy z podażą nowych aut, przez co firmy używały pojazdy dłużej niż zazwyczaj, więc siłą rzeczy ich liczba na rynku wtórnym była znacznie mniejsza.

Większa podaż młodych samochodów używanych w Polsce nakręca popyt, ale to nie jedyny powód ich sukcesu. Ponadto są dostępne od ręki i kosztują nawet o 40 proc. mniej niż fabrycznie nowy pojazd z salonu. Na dodatek ich średni przebieg spada.

Z danych AAA Auto wynika, że w 2024 r. mediana przebiegu zmniejszyła się do 22 tys. km z 24 tys. km w 2023 r. Samochody te szybciej też znajdują kupców.

Intrygująco wyglądają udziały silników benzynowych i Diesla w rynku młodych używanych samochodów w Polsce. O ile na całym rynku wtórnym w 2024 r. pojazdy z jednostkami benzynowymi miały 43 proc. udziału, a z dieslami aż 47 proc., o tyle wśród maksymalnie 5-letnich aut udział benzynowych silników wynosił już 58,6 proc., a samochodów z dieslem... zaledwie 20 proc. Mamy też ciekawy ranking.

Ranking najpopularniejszych marek młodych aut używanych w Polsce

Oto Top 10 najczęściej sprzedawanych w 2024 r. w Polsce marek samochodów używanych w wieku do pięciu lat i z przebiegiem do 50 tys. km. W procentach wyrażono udział w rynku każdej z marek, a w złotówkach ich medianę cen:

  1. Toyota: 10,5 proc.; 106 tys. 370 zł
  2. BMW: 9 proc.; 223 tys. zł
  3. Mercedes: 7,7 proc.; 213 tys. zł
  4. Audi: 7,3 proc.; 193 tys. 500 zł
  5. VW: 5,8 proc.; 122 tys. zł
  6. Kia: 5,1 proc.; 100 tys. 500 zł
  7. Renault: 4,9 proc.; 86 tys. zł
  8. Hyundai: 4,7 proc.; 90700 zł
  9. Ford: 4,1 proc.; 107 tys. 500 zł
  10. Volvo: 3,2 proc.; 193 tys. zł
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków