- Silniki Diesla w totalnym odwrocie na rynku młodych używanych pojazdów w Polsce
- Mamy ranking najlepiej sprzedających się marek samochodów używanych do pięciu lat
AAA Auto, potentat sprzedaży używanych samochodów w Polsce, podał dane dotyczące rynku młodych pojazdów z drugiej ręki, czyli takich, które mają najwyżej pięć lat, a ich przebieg nie przekracza 50 tys. km. To sensacyjna porcja informacji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW 2024 r. sprzedano w Polsce przeszło 167 tys. młodych samochodów używanych, czyli aż o ponad połowę więcej (51 proc.) niż w 2023 r. Od wybuchu pandemii COVID-19 podaż nigdy tak nie wzrosła. Wrażenie robią też ceny.
Przeczytaj także: Chiński hybrydowy SUV z zasięgiem 1200 km mierzy w aż dwie Toyoty. Mam ceny i oczom nie wierzę
Młode auta używane: średnia cena w Polsce
Okazuje się bowiem, że mediana cen młodych samochodów używanych w Polsce w 2024 r. wyniosła 123 tys. 324 zł. To wzrost tylko o 3 proc., czyli o ok. jeden pkt proc. mniej niż ubiegłoroczny wskaźnik inflacji. "— Oznacza to, że samochody tak naprawdę nie stały się droższe — komentuje Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto".
Przeczytaj także: Ulubiony kompaktowy SUV Polaków ma nowe ceny. Ta wersja opłaca się najbardziej
Co ciekawe, szybko rośnie podaż samochodów pochodzących z firmowych flot i mających po dwa, trzy lata. Podczas pandemii COVID-19 i trudnej dostępności m.in. półprzewodników były problemy z podażą nowych aut, przez co firmy używały pojazdy dłużej niż zazwyczaj, więc siłą rzeczy ich liczba na rynku wtórnym była znacznie mniejsza.
Większa podaż młodych samochodów używanych w Polsce nakręca popyt, ale to nie jedyny powód ich sukcesu. Ponadto są dostępne od ręki i kosztują nawet o 40 proc. mniej niż fabrycznie nowy pojazd z salonu. Na dodatek ich średni przebieg spada.
Z danych AAA Auto wynika, że w 2024 r. mediana przebiegu zmniejszyła się do 22 tys. km z 24 tys. km w 2023 r. Samochody te szybciej też znajdują kupców.
Intrygująco wyglądają udziały silników benzynowych i Diesla w rynku młodych używanych samochodów w Polsce. O ile na całym rynku wtórnym w 2024 r. pojazdy z jednostkami benzynowymi miały 43 proc. udziału, a z dieslami aż 47 proc., o tyle wśród maksymalnie 5-letnich aut udział benzynowych silników wynosił już 58,6 proc., a samochodów z dieslem... zaledwie 20 proc. Mamy też ciekawy ranking.
Ranking najpopularniejszych marek młodych aut używanych w Polsce
Oto Top 10 najczęściej sprzedawanych w 2024 r. w Polsce marek samochodów używanych w wieku do pięciu lat i z przebiegiem do 50 tys. km. W procentach wyrażono udział w rynku każdej z marek, a w złotówkach ich medianę cen:
- Toyota: 10,5 proc.; 106 tys. 370 zł
- BMW: 9 proc.; 223 tys. zł
- Mercedes: 7,7 proc.; 213 tys. zł
- Audi: 7,3 proc.; 193 tys. 500 zł
- VW: 5,8 proc.; 122 tys. zł
- Kia: 5,1 proc.; 100 tys. 500 zł
- Renault: 4,9 proc.; 86 tys. zł
- Hyundai: 4,7 proc.; 90700 zł
- Ford: 4,1 proc.; 107 tys. 500 zł
- Volvo: 3,2 proc.; 193 tys. zł