- Elektryki o rakietowych osiągach zapewne już znacie. Poznajcie elektryki o bardzo dobrych, ale nieprzesadnych osiągach — to bardziej racjonalna opcja
- Różnica w przestronności kabiny i wygodzie podróżowania na tylnej kanapie między Polestarem a Hyundaiem jest gigantyczna
- Ioniq 5 już pokazał, co potrafi w naszych wcześniejszych porównaniach. Czy i tym razem zmiecie konkurencję z podium?
- Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz
- Przeczytaj też:
- Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – punkty i klasyfikacja
- Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – katalogowe kontra testowe zużycie energii
- Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 — zasięgi katalogowe kontra testowe
- Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – podsumowanie
To nie może być przypadek, bo specjaliści od marketingu bardzo starannie dobierają nazwy swoich produktów: wszystkie trzy auta ze zdjęcia mają cyfrę w nazwie modelu. Dla nas to wystarczająca motywacja, żeby sprawdzić, czy przypadkiem te liczby nie oddają przy okazji ocen, jakie można wystawić noszącym je dumnie pojazdom. Od razu zdradzimy, że Polestar z pewnością nie dostanie dwójki. Ale co będzie dalej, to się dopiero okaże. Kolejna podpowiedź: nasi stali czytelnicy pewnie już się domyślają, czego się spodziewać. Nie zawiodą się!
Przeczytaj też:
- Używany Mercedes klasy C – czy warto kupić?
- BMW 330i kontra Mercedes C 300 — odwieczni rywale
- Czy BMW serii 3 gwarantuje trwałość klasy premium?
O ile Q4 i Ioniq 5 są dość wysokie i można je zaliczyć do SUV-ów (nawet jeżeli Hyundai wygląda jak kompaktowy hatchback), o tyle Polestar wybrał inną drogę: liftbacka z akcentami, które mają się kojarzyć z crossoverami. Nie zapominajcie jednak, że auta elektryczne mają pod podłogą akumulator, który zmniejsza użyteczną wysokość kabiny. Efekt może być tylko jeden – najniższe w stawce szwedzkie auto jest w miarę przestronne z przodu, ale z tyłu będzie już ciasno, a dorośli będą musieli siedzieć z pochylonymi głowami.
Polestar jest przy tym konsekwentnie dotykowy, co nie służy bezpieczeństwu jazdy, bo odciąga uwagę kierowcy od drogi – przycisków i pokręteł musicie szukać w innych markach. Rolę pokładowego centrum sterowania przejmuje ponad 11-calowy ekran "napędzany" Androidem, z mapami i nawigacją od Google’a, ze Spotify i z radiem internetowym. To wszystko działa, jednak system często wchodził w tryb offline, a wtedy dostępne są tylko wybrane funkcje, raczej nieliczne.
Bagażnik Polestara pomieści mizerne 405--1095 litrów, do tego dochodzi 35-litrowy schowek pod maską silnika, w sam raz na kabel do ładowania. "Szwed" przyjmie na pokład 469 kilogramów, a na hak weźmie półtorej tony. Audi – tylko tonę, ale za to ładowność rośnie do 522 kilogramów.
Q4 jest niemal tak samo długie, jak Polestar (4,59 vs 4,61 m), ale oferuje w środku więcej miejsca i wygodniejszą pozycję siedzącą, szczególnie z tyłu, bo tam jest wyraźnie przestronniej. Bagażnik jest znacznie większy i mieści od 520 do 1490 l.
Audi nie eksperymentowało z instrumentami i postawiło na klasyczny układ. Ekran dotykowy o przekątnej 11,6 cala szybko reaguje, a struktura menu jest logiczna. Do tego zapewniono oddzielny panel sterowania klimatyzacją – to się chwali.
Jednak zdecydowanym zwycięzcą w dziedzinie przestronności kabiny jest Ioniq 5. Jego wnętrze jest po prostu ogromne, co nie dziwi, biorąc pod uwagę gigantyczny, trzymetrowy rozstaw osi. Tylna kanapa oferuje wygodną podróż w klasie biznesowej – ilość miejsca na nogi jest rewelacyjna, a pasażerowie mogą korzystać z przesuwanych foteli z pochylanymi oparciami. Bagażnik pomieści od 527 do 1587 litrów z tyłu oraz 57 litrów z przodu. Wizerunek pakownego auta psuje bardzo niska ładowność – zaledwie 370 kilogramów. Hyundai weźmie na hak 1,6 tony.
Kokpit Hyundaia urządzono ekstrawagancko, co idealnie pasuje do spektakularnie narysowanego nadwozia. Dwa wielkie, 12-calowe ekrany, eleganckie instrumenty kierowcy z trzema konfiguracjami do wyboru, logiczny układ menu plus bezcenne przyciski szybkiego wyboru.
Napęd Hyundaia stanowi jeden silnik elektryczny o mocy 217 KM, umieszczony z tyłu. Akumulator pomieści 72,6 kWh, a prędkość maksymalna 185 km/h osiągana jest żwawo i bez najmniejszego trudu. Warto dodać, że Audi i Polestar nie pojadą szybciej niż 160 km/h. Moc można precyzyjnie dozować, a rekuperacja jest regulowana. Szczególnie dobrze funkcjonuje tryb i-Pedal, który umożliwia prowadzenie auta niemal bez używania pedału hamulca, z zatrzymaniem włącznie. Ioniq 5 trzyma się pewnie drogi, układ kierowniczy jest przyjemnie bezpośredni, chociaż mógłby zapewniać nieco więcej wyczucia.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzednie koła Polestara napędza silnik elektryczny o mocy 231 KM. Akumulator ma pojemność 75 kWh. Przyspieszenie jest podobne jak w Hyundaiu. "Szweda" można prowadzić niemal wyłącznie z wykorzystaniem pedału gazu i kierownicy aż do zatrzymania. Rekuperacja jest regulowana i – na życzenie – bardzo silna. Polestar wypada najzwinniej w tym porównaniu, i to mimo niedającego wyczucia układu kierowniczego, a koszt stanowi ograniczony komfort resorowania.
Audi wykorzystuje platformę MEB i korzysta z tej samej techniki, co koncernowy kuzyn VW ID.4 oraz kuzynka Škoda Enyaq. W tym przypadku chodzi o tylny napęd, 204 KM i 76,6 kWh w akumulatorze. W bezpośrednim porównaniu z Hyundaiem i Polestarem Audi przyspiesza mniej dynamicznie. Rekuperacja i tutaj jest regulowana, ale Audi nie zahamuje do zatrzymania, tylko będzie się toczyło dalej z prędkością 5 km/h – szkoda.
Zestrojenie zawieszenia Audi można określić jako zrównoważone i komfortowe. Adaptacyjne amortyzatory resorują bardziej miękko od swoich odpowiedników w Hyundaiu, a już zdecydowanie bardziej wyrozumiale od ortodoksyjnie twardego Polestara. Układ kierowniczy Audi działa jednocześnie bardzo lekko i precyzyjnie, a to rzadkie dobrodziejstwo.
A teraz — czas na twarde dowody w sprawie, czyli: tabele!
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Hyundai | Audi | Polestar |
---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s | 3,6 s | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s | 8,9 s | 7,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 12,6 s | 14,8 s | 12,4 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 20,3 s | - (ogr. elektronicznie) | 20,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 3,9 s | 4,6 s | 3,7 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 5,2 s | 6,6 s | 5,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2060/370 kg | 2118/522 kg | 2021/469 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 48/52 proc. | 48/52 proc. | 55/45 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,4/12,4 m | 10,5/10,5 m | 11,9/12,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,0 m | 37,5 m | 36,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,6 m | 36,1 m | 33,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 56 dB (A) | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 63 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 67 dB (A) | 68 dB (A) |
Zużycie energii podczas oszczędnej jazdy | 19,9 kWh/100 km | 20,4 kWh/100 km | 20,0 kWh/100 km |
Zużycie energii na pętli testowej | 27,3 kWh/100 km | 25,8 kWh/100 km | 28,0 kWh/100 km |
Odchylenie od katalogowego zużycia prądu | +53 proc. | +43 proc. | +54 proc. |
Zasięg testowy | 270 km | 300 km | 270 km |
Odchylenie od katalogowego zasięgu | -40 proc. | -39 proc. | -48 proc. |
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Ioniq 5 | Q4 | 2 |
---|---|---|---|
Przedni silnik | - | - | elektryczny, synchroniczny |
Moc/moment obrotowy przedniego silnika | - | - | 231 KM/330 Nm |
Tylny silnik | elektryczny, synchroniczny | elektryczny, synchroniczny | -0 |
Moc/moment obrotowy tylnego silnika | 217 KM/350 Nm | 204 KM/310 Nm | -0 |
Łączna moc | prędkość maksymalna | 217 KM | 185 km/h | 204 KM | 160 km/h | 231 KM | 160 km/h |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Skrzynia biegów | 1-biegowa | 1-biegowa | 1-biegowa |
Napęd | tylny | tylny | przedni |
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) | 255/45 R 20 | 235/45 | 255/40 R 21 | 245/40 R 20 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 SUV | Hank. Ventus S1 Evo 3 EV | Continental SportContact 6 |
Zasięg wg cyklu mieszanego WLTP | 451 km | 493 km | 518 km |
Zużycie energii wg cyklu mieszanego WLTP | 17,9 kWh/100 km | 18,0 kWh/100 km | 18,2 kWh/100 km |
Rodzaj baterii/pojemność netto | litowo-jonowa/72,6 kWh | litowo-jonowa/76,6 kWh | litowo-jonowa/75,0 kWh |
Moc ładowania prądem przemiennym/stałym | 11/350 kW | 11/135 kW | 11/155 kW |
Przyłącze ładowania | CCS (z tyłu, po prawej) | CCS (z tyłu, po prawej) | CCS (z tyłu, po lewej) |
Pojemność bagażnika | 527-1587 l + 57 l z przodu | 520-1490 l | 405-1095 l + 35 l z przodu |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1600/750 kg | 1000/750 kg | 1500/750 kg |
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Ioniq 5 | Q4 | 2 |
---|---|---|---|
Wersja | 73 kWh RWD Uniq | e-tron 40 | 78 kWh FWD |
Pompa ciepła w układzie ogrzewania | S | 4930 zł | 21 500 zł (pakiet) |
Reflektory LED/asystent świateł drogowych | S/S | S (matryc. – 5630)/500 zł | S (matr. – 16 500 zł, p.)/S |
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu | S/S | 6430 zł (pakiet, za 2 opcje) | 16 500 zł (pakiet, za 2 op.) |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. klapa bagażnika | S/S | 2340/2440 zł | S/S |
Rozpoznawanie znaków/regulowane amortyzatory | S/N | 15 230 (pak.)/6870 zł | S/N |
Wyświetlacz head-up/nawigacja | S/S | 15 230 zł (pak., za 2 opcje) | N/S |
Skórzana tapicerka/elektr. regulowane fotele | N (tylko skóra eko)/S | 12 170/8540 zł (pakiet) | 21 500 zł/S |
Kamera cofania/czujniki par./zdalne parkowanie | S/S/S | 6430 zł (p., za 2 op.)/N | S/S/N |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | 2940 zł (3-strefowa) | S (2-strefowa) |
Podgrzewane fotele przednie/tylne/kierownica | S/S/S | 1700/N/900 zł | S/21 500 zł (pak., za 2 op.) |
Elektrycznie składane/przyciemniane lusterka | S/S (wewnętrzne) | 8540 zł (p. zewn. + wewn.) | S/S (16 500 zł p. zewn. + w.) |
Asystent pasa ruchu/martwego pola lusterek | S/S | S/3390 zł | S/16 500 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2900/2000 zł | 3490/9660 zł | 4900/4900 zł |
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Ioniq 5 | Q4 | 2 |
---|---|---|---|
Cena wyjściowa | 243 900 zł | 222 400 zł | 253 000 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna/na baterie | 5 lat/12 lat/8 lat | 4 lata/12 lat/8 lat | 2 lata/12 lat/8 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 245 900 zł | 309 110 zł* | 295 900 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu jest punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Audi zawiera dodatkowo sportowe fotele za 3040 zł.
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Hyundai | Audi | Polestar |
---|---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 36 | 34 | 34 |
Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 24 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 19 | 17 |
Ładowność | 15 | 9 | 12 | 11 |
Widoczność | 20 | 14 | 14 | 10 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 27 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 18 |
Suma punktów | 200 | 163 | 162 | 153 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Hyundai | Audi | Polestar |
Przyspieszenie | 25 | 19 | 18 | 19 |
Elastyczność | 25 | 23 | 22 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 13 | 12 |
Zasięg | 40 | 16 | 17 | 16 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 25 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 2 | 5 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 32 | 35 |
Suma punktów | 225 | 168 | 171 | 168 |
Koszty | Maks. pkt. | Hyundai | Audi | Polestar |
Cena po doposażeniu | 50 | 30 | 24 | 25 |
Zużycie energii | 30 | 22 | 23 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 37 | 38 | 38 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 31 | 34 | 34 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 6 | 6 |
Gwarancja | 15 | 14 | 12 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 205 | 151 | 147 | 143 |
Wynik końcowy | 630 | 482 | 480 | 464 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – katalogowe kontra testowe zużycie energii
Widzicie to, co my? No to teraz powiedzcie: dlaczego gdyby auta benzynowe lub diesle paliły o połowę więcej niż w katalogu, byłaby afera, a elektrykom uchodzi to bezkarnie? I klienci nie protestują? Może dlatego, że koszt jazdy na prądzie i tak pozostaje niższy niż na paliwie.
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 — zasięgi katalogowe kontra testowe
Dla kupujących samochody elektryczne musi to być prawdziwy dramat – nic dziwnego, skoro auto wymaga ładowania już po połowie obiecanego dystansu. Czas zabrać się znowu do rewizji standaryzowanej procedury testowej, tak żeby wyniki osiągane przez auta elektryczne stały się miarodajne. Teraz to żart.
Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – podsumowanie
Motoryzacja staje na głowie. I bardzo dobrze – hegemonia kilku marek
nie powinna trwać wiecznie. Dlaczego? Po pierwsze, byłoby trochę nudniej. Po drugie, Koreańczycy tym akurat modelem wprowadzili długo oczekiwaną świeżość do oferty samochodów dostępnych w Europie. Nie ma co owijać w bawełnę i silić się na eufemizmy, żeby kogoś nie obrazić: Ioniq 5 to genialny projekt, zarówno technicznie, wizualnie, jak i ergonomicznie. Dziś jest więc mistrzem.
Galeria zdjęć
SUV? Nie dajcie się zwieść - w podłodze są baterie i w efekcie wysokość kabiny jest co najwyżej taka, jak w kombi.
Jak widać, Audi nie udało się wygospodarować schowka pod maską. A konkurentom - owszem.
W kokpicie e-trona pozostawiono dedykowany panel klimatyzacji i prawdziwe przyciski. Super!
Dużo miejsca, ale pozycja siedziska kanapy absurdalnie niska i co za tym idzie niewygodna.
Audi ma bagażnik tylko z tyłu. Jego minimalna pojemność to 520 litrów (całkiem nieźle jak na najkrótsze auto w porównaniu), a maksymalna – 1490 l.
Kompaktowy hatchback? Nie prawda! Mimo złudnych proporcji, Ioniq 5 to auto klasy średniej i to jeszcze wysokie.
Schowek pod maską Hyundaia pomieści 57 litrów.
Starannie dobrane tworzywa, modernistyczny styl i dobra ergonomia.
Tutaj koreańskie auto jest bezkonkurencyjne: z tyłu jest po prostu mega wygodnie.
Hyundai ma największe pojemności bagażników: z tyłu 527-1587 l, a z przodu 57 litrów. Niestety, ładowność to zaledwie 370 kg – bardzo mało.
Polestar nie wygląda ani specjalnie ekstrawagancko, ani futurystycznie, trudno w nim też odnaleźć seksapil czy wdzięk. Ale ma swój styl - to liftback o standardowej wysokości, takiej jaką mają auta spalinowe. A to oznacza niskie wnętrze, bo pod podłogą są baterie.
35-litrowy schowek pod maską Polestara. Pod nim znajduje się silnik - jako jedyny w porównaniu szwedzki elektryk ma przedni napęd.
W kabinie Polestara prawie wszystko jest dotykowe, a to nie sprzyja ergonomii i bezpieczeństwu czynnemu. Pokładowe multimedia napędza Android. Jeżeli będzie działał tak, jak w niektórych smartfonach to... To się jeszcze okaże.
W szwedzkim aucie jest zdecydowanie najciaśniej w stawce.
Polestar to zawodnik dłuższy od Audi, jednak jego bagażnik pomieści mniej: od 405 do 1095 litrów. Na pocieszenie z przodu czeka 35-litrowy kuferek.
Czy taka jest kolejność na podium? Niezupełnie!