• Elektryki o rakietowych osiągach zapewne już znacie. Poznajcie elektryki o bardzo dobrych, ale nieprzesadnych osiągach - to bardziej racjonalna opcja
  • Różnica w przestronności kabiny i wygodzie podróżowania na tylnej kanapie między Polestarem a Hyundaiem jest gigantyczna
  • Ioniq 5 już pokazał, co potrafi w naszych wcześniejszych porównaniach. Czy i tym razem zmiecie konkurencję z podium?
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

To nie może być przypadek, bo specjaliści od marketingu bardzo starannie dobierają nazwy swoich produktów: wszystkie trzy auta ze zdjęcia mają cyfrę w nazwie modelu. Dla nas to wystarczająca motywacja, żeby sprawdzić, czy przypadkiem te liczby nie oddają przy okazji ocen, jakie można wystawić noszącym je dumnie pojazdom. Od razu zdradzimy, że Polestar z pewnością nie dostanie dwójki. Ale co będzie dalej, to się dopiero okaże. Kolejna podpowiedź: nasi stali czytelnicy pewnie już się domyślają, czego się spodziewać. Nie zawiodą się!

O ile Q4 i Ioniq 5 są dość wysokie i można je zaliczyć do SUV-ów (nawet jeżeli Hyundai wygląda jak kompaktowy hatchback), o tyle Polestar wybrał inną drogę: liftbacka z akcentami, które mają się kojarzyć z crossoverami. Nie zapominajcie jednak, że auta elektryczne mają pod podłogą akumulator, który zmniejsza użyteczną wysokość kabiny. Efekt może być tylko jeden – najniższe w stawce szwedzkie auto jest w miarę przestronne z przodu, ale z tyłu będzie już ciasno, a dorośli będą musieli siedzieć z pochylonymi głowami.

Polestar jest przy tym konsekwentnie dotykowy, co nie służy bezpieczeństwu jazdy, bo odciąga uwagę kierowcy od drogi – przycisków i pokręteł musicie szukać w innych markach. Rolę pokładowego centrum sterowania przejmuje ponad 11-calowy ekran "napędzany" Androidem, z mapami i nawigacją od Google’a, ze Spotify i z radiem internetowym. To wszystko działa, jednak system często wchodził w tryb offline, a wtedy dostępne są tylko wybrane funkcje, raczej nieliczne.

Audi Q4 e-tron - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Audi Q4 e-tron - schemat wymiarów

Bagażnik Polestara pomieści mizerne 405--1095 litrów, do tego dochodzi 35-litrowy schowek pod maską silnika, w sam raz na kabel do ładowania. "Szwed" przyjmie na pokład 469 kilogramów, a na hak weźmie półtorej tony. Audi – tylko tonę, ale za to ładowność rośnie do 522 kilogramów.

Q4 jest niemal tak samo długie, jak Polestar (4,59 vs 4,61 m), ale oferuje w środku więcej miejsca i wygodniejszą pozycję siedzącą, szczególnie z tyłu, bo tam jest wyraźnie przestronniej. Bagażnik jest znacznie większy i mieści od 520 do 1490 l.

Audi nie eksperymentowało z instrumentami i postawiło na klasyczny układ. Ekran dotykowy o przekątnej 11,6 cala szybko reaguje, a struktura menu jest logiczna. Do tego zapewniono oddzielny panel sterowania klimatyzacją – to się chwali.

Hyundai Ioniq 5 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 - schemat wymiarów

Jednak zdecydowanym zwycięzcą w dziedzinie przestronności kabiny jest Ioniq 5. Jego wnętrze jest po prostu ogromne, co nie dziwi, biorąc pod uwagę gigantyczny, trzymetrowy rozstaw osi. Tylna kanapa oferuje wygodną podróż w klasie biznesowej – ilość miejsca na nogi jest rewelacyjna, a pasażerowie mogą korzystać z przesuwanych foteli z pochylanymi oparciami. Bagażnik pomieści od 527 do 1587 litrów z tyłu oraz 57 litrów z przodu. Wizerunek pakownego auta psuje bardzo niska ładowność – zaledwie 370 kilogramów. Hyundai weźmie na hak 1,6 tony.

Kokpit Hyundaia urządzono ekstrawagancko, co idealnie pasuje do spektakularnie narysowanego nadwozia. Dwa wielkie, 12-calowe ekrany, eleganckie instrumenty kierowcy z trzema konfiguracjami do wyboru, logiczny układ menu plus bezcenne przyciski szybkiego wyboru.

Polestar 2 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Polestar 2 - schemat wymiarów

Napęd Hyundaia stanowi jeden silnik elektryczny o mocy 217 KM, umieszczony z tyłu. Akumulator pomieści 72,6 kWh, a prędkość maksymalna 185 km/h osiągana jest żwawo i bez najmniejszego trudu. Warto dodać, że Audi i Polestar nie pojadą szybciej niż 160 km/h. Moc można precyzyjnie dozować, a rekuperacja jest regulowana. Szczególnie dobrze funkcjonuje tryb i-Pedal, który umożliwia prowadzenie auta niemal bez używania pedału hamulca, z zatrzymaniem włącznie. Ioniq 5 trzyma się pewnie drogi, układ kierowniczy jest przyjemnie bezpośredni, chociaż mógłby zapewniać nieco więcej wyczucia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Przednie koła Polestara napędza silnik elektryczny o mocy 231 KM. Akumulator ma pojemność 75 kWh. Przyspieszenie jest podobne jak w Hyundaiu. "Szweda" można prowadzić niemal wyłącznie z wykorzystaniem pedału gazu i kierownicy aż do zatrzymania. Rekuperacja jest regulowana i – na życzenie – bardzo silna. Polestar wypada najzwinniej w tym porównaniu, i to mimo niedającego wyczucia układu kierowniczego, a koszt stanowi ograniczony komfort resorowania.

Audi wykorzystuje platformę MEB i korzysta z tej samej techniki, co koncernowy kuzyn VW ID.4 oraz kuzynka Škoda Enyaq. W tym przypadku chodzi o tylny napęd, 204 KM i 76,6 kWh w akumulatorze. W bezpośrednim porównaniu z Hyundaiem i Polestarem Audi przyspiesza mniej dynamicznie. Rekuperacja i tutaj jest regulowana, ale Audi nie zahamuje do zatrzymania, tylko będzie się toczyło dalej z prędkością 5 km/h – szkoda.

Zestrojenie zawieszenia Audi można określić jako zrównoważone i komfortowe. Adaptacyjne amortyzatory resorują bardziej miękko od swoich odpowiedników w Hyundaiu, a już zdecydowanie bardziej wyrozumiale od ortodoksyjnie twardego Polestara. Układ kierowniczy Audi działa jednocześnie bardzo lekko i precyzyjnie, a to rzadkie dobrodziejstwo.

A teraz — czas na twarde dowody w sprawie, czyli: tabele!

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Hyundai Audi Polestar
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 3,6 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s 8,9 s 7,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 12,6 s 14,8 s 12,4 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 20,3 s - (ogr. elektronicznie) 20,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 3,9 s 4,6 s 3,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 5,2 s 6,6 s 5,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 2060/370 kg 2118/522 kg 2021/469 kg
Rozdział masy (przód/tył) 48/52 proc. 48/52 proc. 55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,4/12,4 m 10,5/10,5 m 11,9/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,0 m 37,5 m 36,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,6 m 36,1 m 33,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 56 dB (A) 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 63 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 67 dB (A) 68 dB (A)
Zużycie energii podczas oszczędnej jazdy 19,9 kWh/100 km 20,4 kWh/100 km 20,0 kWh/100 km
Zużycie energii na pętli testowej 27,3 kWh/100 km 25,8 kWh/100 km 28,0 kWh/100 km
Odchylenie od katalogowego zużycia prądu +53 proc. +43 proc. +54 proc.
Zasięg testowy 270 km 300 km 270 km
Odchylenie od katalogowego zasięgu -40 proc. -39 proc. -48 proc.

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Ioniq 5 Q4 2
Przedni silnik - - elektryczny, synchroniczny
Moc/moment obrotowy przedniego silnika - - 231 KM/330 Nm
Tylny silnik elektryczny, synchroniczny elektryczny, synchroniczny -0
Moc/moment obrotowy tylnego silnika 217 KM/350 Nm 204 KM/310 Nm -0
Łączna moc | prędkość maksymalna 217 KM | 185 km/h 204 KM | 160 km/h 231 KM | 160 km/h
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Skrzynia biegów 1-biegowa 1-biegowa 1-biegowa
Napęd tylny tylny przedni
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) 255/45 R 20 235/45 | 255/40 R 21 245/40 R 20
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 SUV Hank. Ventus S1 Evo 3 EV Continental SportContact 6
Zasięg wg cyklu mieszanego WLTP 451 km 493 km 518 km
Zużycie energii wg cyklu mieszanego WLTP 17,9 kWh/100 km 18,0 kWh/100 km 18,2 kWh/100 km
Rodzaj baterii/pojemność netto litowo-jonowa/72,6 kWh litowo-jonowa/76,6 kWh litowo-jonowa/75,0 kWh
Moc ładowania prądem przemiennym/stałym 11/350 kW 11/135 kW 11/155 kW
Przyłącze ładowania CCS (z tyłu, po prawej) CCS (z tyłu, po prawej) CCS (z tyłu, po lewej)
Pojemność bagażnika 527-1587 l + 57 l z przodu 520-1490 l 405-1095 l + 35 l z przodu
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1600/750 kg 1000/750 kg 1500/750 kg

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Ioniq 5 Q4 2
Wersja 73 kWh RWD Uniq e-tron 40 78 kWh FWD
Pompa ciepła w układzie ogrzewania S 4930 zł 21 500 zł (pakiet)
Reflektory LED/asystent świateł drogowych S/S S (matryc. – 5630)/500 zł S (matr. – 16 500 zł, p.)/S
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S 6430 zł (pakiet, za 2 opcje) 16 500 zł (pakiet, za 2 op.)
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. klapa bagażnika S/S 2340/2440 zł S/S
Rozpoznawanie znaków/regulowane amortyzatory S/N 15 230 (pak.)/6870 zł S/N
Wyświetlacz head-up/nawigacja S/S 15 230 zł (pak., za 2 opcje) N/S
Skórzana tapicerka/elektr. regulowane fotele N (tylko skóra eko)/S 12 170/8540 zł (pakiet) 21 500 zł/S
Kamera cofania/czujniki par./zdalne parkowanie S/S/S 6430 zł (p., za 2 op.)/N S/S/N
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) 2940 zł (3-strefowa) S (2-strefowa)
Podgrzewane fotele przednie/tylne/kierownica S/S/S 1700/N/900 zł S/21 500 zł (pak., za 2 op.)
Elektrycznie składane/przyciemniane lusterka S/S (wewnętrzne) 8540 zł (p. zewn. + wewn.) S/S (16 500 zł p. zewn. + w.)
Asystent pasa ruchu/martwego pola lusterek S/S S/3390 zł S/16 500 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2900/2000 zł 3490/9660 zł 4900/4900 zł

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Ioniq 5 Q4 2
Cena wyjściowa 243 900 zł 222 400 zł 253 000 zł
Gwarancja mech./perforacyjna/na baterie 5 lat/12 lat/8 lat 4 lata/12 lat/8 lat 2 lata/12 lat/8 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 245 900 zł 309 110 zł* 295 900 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu jest punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Audi zawiera dodatkowo sportowe fotele za 3040 zł.

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Hyundai Audi Polestar
Przestronność z przodu 40 36 34 34
Przestronność z tyłu 30 28 24 21
Pojemność bagażnika 25 20 19 17
Ładowność 15 9 12 11
Widoczność 20 14 14 10
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 27 26
Ergonomia obsługi 20 14 16 16
Jakość wykończenia 20 17 16 18
Suma punktów 200 163 162 153
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Hyundai Audi Polestar
Przyspieszenie 25 19 18 19
Elastyczność 25 23 22 23
Poziom hałasu 15 12 13 12
Zasięg 40 16 17 16
Zachowanie na drodze 30 25 25 27
Komfort jazdy 30 23 25 21
Układ kierowniczy 15 13 14 12
Średnica zawracania 5 2 5 3
Skuteczność hamulców 40 35 32 35
Suma punktów 225 168 171 168
Koszty Maks. pkt. Hyundai Audi Polestar
Cena po doposażeniu 50 30 24 25
Zużycie energii 30 22 23 22
Wyposażenie – komfort 50 37 38 38
Wyp. – bezpieczeństwo 40 31 34 34
Ubezpieczenia 10 7 6 6
Gwarancja 15 14 12 8
Przeglądy 10 10 10 10
Suma punktów 205 151 147 143
Wynik końcowy 630 482 480 464
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – katalogowe kontra testowe zużycie energii

Audi Hyundai i Polestar - test zużycia energii Foto: Auto Bild
Audi Hyundai i Polestar - test zużycia energii

Widzicie to, co my? No to teraz powiedzcie: dlaczego gdyby auta benzynowe lub diesle paliły o połowę więcej niż w katalogu, byłaby afera, a elektrykom uchodzi to bezkarnie? I klienci nie protestują? Może dlatego, że koszt jazdy na prądzie i tak pozostaje niższy niż na paliwie.

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 - zasięgi katalogowe kontra testowe

Audi Hyundai i Polestar - test zasięgu Foto: Auto Bild
Audi Hyundai i Polestar - test zasięgu

Dla kupujących samochody elektryczne musi to być prawdziwy dramat – nic dziwnego, skoro auto wymaga ładowania już po połowie obiecanego dystansu. Czas zabrać się znowu do rewizji standaryzowanej procedury testowej, tak żeby wyniki osiągane przez auta elektryczne stały się miarodajne. Teraz to żart.

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 i Polestar 2 – podsumowanie

Motoryzacja staje na głowie. I bardzo dobrze – hegemonia kilku marek

nie powinna trwać wiecznie. Dlaczego? Po pierwsze, byłoby trochę nudniej. Po drugie, Koreańczycy tym akurat modelem wprowadzili długo oczekiwaną świeżość do oferty samochodów dostępnych w Europie. Nie ma co owijać w bawełnę i silić się na eufemizmy, żeby kogoś nie obrazić: Ioniq 5 to genialny projekt, zarówno technicznie, wizualnie, jak i ergonomicznie. Dziś jest więc mistrzem.