- Dwa silniki elektryczne o mocy do 761 KM (standardowo do 658 KM) i zmienny napęd na 4 koła
- Akumulator może być ładowany na stacji szybkiego ładowania prądem stałym z mocą do 200 kW
- Megaekran taki w jak w kokpitach innych Mercedesów EQS, ale ze specyficznymi dla AMG funkcjami
- Elektryk z szeroką gamą sztucznie generowanych dźwięków – może brzmieć jak rasowy sportowiec
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ bazuje na mercedesowskiej architekturze aut elektrycznych z rodziny EQ przeznaczonej dla pojazdów luksusowych i klasy wyższej. Jego sercem jest zorientowany na osiągi dwusilnikowy napęd z jednostkami elektrycznymi na przedniej i tylnej osi napędzającymi 4 koła (AMG Performance 4MATIC+). Wersja podstawowa osiąga maksymalną moc 658 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 950 Nm. Z dostępnym opcjonalnie pakietem Dynamic Plus moc w trybie Race Start z funkcją boost wzrasta do 761 KM. Maksymalny moment obrotowy sięga 1020 Nm.
Dzięki temu supernapędowi Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s przy poziomie naładowania akumulatora wynoszącym co najmniej 75 procent. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h (z opcjonalnym pakietem Dynamic Plus). W wersji podstawowej AMG EQS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy (przy minimalnym poziomie naładowania akumulatora 30 proc.). Prędkość maksymalna jest tu ograniczona do 220 km/h.
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ z pojemnym akumulatorem
Do magazynowania prądu służy Mercedesowi-AMG EQS 53 4MATIC+ potężny 400-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 107,8 kWh. System zarządzania energią został dostosowany specjalnie dla AMG. W programach jazdy Sport i Sport+ nacisk kładziony jest na osiągi, w programie jazdy Comfort na zasięg. Nową generację akumulatorów cechują większa gęstość energii i większa pojemność ładowania. System zarządzania akumulatorem aktualizowany jest online.
Inną zaletą nowej generacji akumulatorów jest skrócenie czasu ładowania z maksymalną mocą do 200 kW na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym. W optymalnych warunkach akumulator Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ można „zatankować” energię elektryczną potrzebną na przejechanie kolejnych 300 km w ciągu 19 min. Dzięki ładowarce pokładowej elektryczne AMG można wygodnie ładować w domu lub w publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym o mocy do 22 kW (opcjonalnie).
Moc silników zasilanych akumulatorem przenoszona jest na drogę za pośrednictwem bezstopniowego napędu na wszystkie koła. Rozkład momentu obrotowego pomiędzy osie zależy od wybranego programu jazdy – w programie Comfort system stawia na maksymalną wydajność, za to w obu trybach sportowych moc jest przenoszona jest ze wskazaniem na tył, co przekłada się na większą dynamikę poprzeczną.
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ ze skrętną tylną osią
Podobnie jak spalinowa klasa S i elektryczny EQS także Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ otrzymał skrętną tylną oś. Przy prędkościach poniżej 60 km/h koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym niż koła przednie. Dzięki temu AMG EQS jest zwrotny, co ma znaczenie zwłaszcza przy szybkiej zmiany kierunku jazdy i manewrowania. Kąt skrętu kół wynoszący do 9 st. znacznie poprawia zwrotność dużego auta, jego średnica zawracania to 11,5 m. Od prędkości ponad 60 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku co koła przednie, co zwiększa stabilność jazdy i bezpieczeństwo przy dużych prędkościach, szybkich zmianach pasa ruchu lub nagłych manewrach wymijania.
Elektryczne AMG zostało seryjnie wyposażone także w zawieszenie pneumatyczne, kompozytowy układ hamulcowy z wielkimi tarczami (opcjonalnie ceramiczny) i pięć programów jazdy – oprócz wspomnianych dwóch sportowych i komfortowego, także na śliską nawierzchnię i indywidualny. Wybór określonego programu zmienia charakterystykę napędu i mocy, ustawienia zawieszenia, układu kierowniczego, a także dźwięki wydawane przez samochód, zwane AMG Sound Experience. Dzięki temu z natury cichy, bo elektryczny Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ może mieć mocne brzmienie samochodu sportowego, uzyskiwane za pomocą generatora dźwięku – szczególnie donośne w trybie Race Start.
Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ - niski współczynnik oporu powietrza
Dopracowany pod względem aerodynamicznym Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ ma współczynnik oporu powietrza 0,23. Aerodynamicznie zoptymalizowano wiele części, wśród nich te najbardziej widoczne: przedni splitter, tylny spojler, dyfuzor i 21- lub 22-calowe obręcze kół. We wnętrzu uwagę zwraca potężny zakrzywiony panel wyświetlaczy zwany przez Mercedesa MBUX Hyperscreen. Rozpościera się na całej szerokości auta pomiędzy przednimi słupkami. W porównaniu z innymi modelami rodziny EQ, MBUX w Mercedesie-AMG EQS 53 4MATIC+ dysponuje dodatkowymi funkcjami, które podkreślają wyczynowy charakter sportowca. Dotyczy to w szczególności wskaźników w cyfrowym kokpicie, ale także ekranu multimediów i wyświetlacza head-up. Szybki dostęp do programów jazdy zapewnia odpowiedni przycisk bezpośredniego wejścia na konsoli środkowej.
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ produkowany jest w Factory 56, ultanowoczesnej fabryce otwartej w 2020 r. w zakładach Daimlera w podstuttgarckim Sindelfingen. W tej samej fabryce powstaje EQS, ale także luksusowe limuzyny z napędem spalinowym – klasa S i Mercedes-Maybach klasy S. Pierwsze elektryczne AMG jest już dostępne w Polsce i, jak się należało spodziewać, ma bardzo wysoką cenę – od 728 600 zł. Wspomniany pakiet AMG Dynamic Plus pozwalający m.in. na osiągnięcie mocy 761 KM wyceniono na 20 418 zł, a hamulce ceramiczne – 21 439 zł.