Audi chce mocniej postawić na luksus, ale nawet marce premium potrzebny jest mały samochód. Czy to szansa na odrodzenie Audi A2 w elektrycznym wydaniu e-tron?
Niektóre auta po prostu wyprzedzają swoje czasy. Już w 1990 r. ówczesny szef Audi Ferdinand Piëch podczas wiedeńskiego sympozjum silnikowego marzył o "samochodzie trzylitrowym", który do końca XX w. miał być gotowy do seryjnej produkcji. Właśnie tak się stało. W 2000 r. zaprezentowano Audi A2, małe auto o lekkiej konstrukcji, zoptymalizowane pod względem aerodynamiki. Oszczędny model, który w najlepszych warunkach rzeczywiście zużywał trzy litry oleju napędowego na 100 km, ale ze względu na drogą produkcję kosztował mały majątek. Autko z 21-litrowym zbiornikiem paliwa w cenie samochodu klasy średniej. To w połączeniu z trudnym do zaakceptowania w tamtych czasach designem sprawiło, że A2 poniosło spektakularną porażkę. W sumie od listopada 1999 r. do lipca 2005 r. w niemieckim Neckarsulm powstało zaledwie 176 tys. 377 egzemplarzy Audi A2, z czego tylko 6450 sztuk tego najbardziej oszczędnościowego trzylitrowego wariantu A2 TDI 3L.
Audi A2 e-tron – nowe otwarcie
Od tamtych czasów świat motoryzacji bardzo się zmienił. Oszczędnościowe pod względem zużycia paliwa auta są jak najbardziej pożądane, a kontrowersyjne, przykuwające uwagę kształty zaczęły się podobać. Audi A2 stało się poszukiwanym towarem na rynku wtórnym. Jeśli chce się kupić egzemplarz w przyzwoitym stanie, trzeba sięgnąć głęboko do portfela. Czy to znaczy, że nadeszła pora na spadkobiercę niedocenionego w swoich czasach A2?
Wydaje się, że tak. Zwłaszcza że Audi będzie wkrótce potrzebowało podstawowego modelu. Markus Duesmann, szef Audi, wysyła małe A1 wraz z najmniejszym SUV-em Q2 w 2025 r. na emeryturę – oba samochody nie będą miały kontynuacji. Klasa modeli kompaktowych pozostaje, ale od 2027 r. już nie jako tradycyjne A3, lecz auto elektryczne. Wszystkie trzy – A1, Q2 i A3 – mogłyby więc przyczynić się do comebacku A2.
O tym, że Audi wciąż podoba się koncepcja A2, świadczy studium AI:ME z 2019 r. Aerodynamicznie ukształtowane nadwozie wychodzi naprzeciw potrzebie maksymalizacji zasięgu, no i A2 e-tron powinno w 2026 r. zyskać zdecydowanie większe grono fanów niż jego protoplasta 20 lat wcześniej, także dlatego, że w trendzie są teraz aerodynamicznie doszlifowane crossovery o niewielkich wymiarach zewnętrznych (ok. 4,2 m), ale z wnętrzem co najmniej tej wielkości, co w A3.
A podzespoły techniczne? To Audi mogłoby tak jak wiele razy wcześniej, zaczerpnąć z zasobów Volkswagena. Koncern z Wolfsburga i tak już pracuje nad odchudzoną wersją MEB (modułowej platformy samochodów elektrycznych). Modele studyjne VW ID.Life i Cupra Urban Rebel dają przedsmak małych elektryków plasujących się poniżej ID.3 i Cupry Born. Z lepszym wyposażeniem, być może większą mocą i zasięgiem Audi A2 e-tron mogłoby kosztować nawet ok. 30 000 euro, mniej niż elektryczny następca A4, ale nadal w segmencie premium i z wysoką marżą, dokładnie tak, jak boss Duesmann sobie tego życzy.
Audi A2 e-tron – naszym zdaniem
Jeden samochód zamiast trzech to dobry sposób na uporządkowanie portfolio, które obecnie zapełnia wszystkie możliwe nisze. A małe auto elektryczne, które będzie raczej drugim samochodem w rodzinie, wydaje się dobrym pomysłem – używane jest na krótkich dystansach, więc problem zasięgu i infrastruktury nie jest tak palący.
Galeria zdjęć
1/6 Audi A2 e-tron
1/6
Bernhard Reichel Car Design / Auto Bild
Od 2026 r. nowy model o historycznej koncepcji i nazwie mógłby stać się spadkobiercą nie tylko wycofywanych A1 i Q2, lecz także kompaktowego A3
2/6 Audi AI:ME
2/6
Auto Świat
Studium AI:ME zostało pokazane w 2019 r. na salonie w Szanghaju. Wtedy skupiono się na autonomicznej jeździe na poziomie 4, czyli bez rąk na kierownicy. A2 e-tron też mogłoby się tego nauczyć
3/6 Audi A2 (1999-2005)
3/6
Auto Bild
Pierwsze A2 było za drogie, a jego podporządkowany aerodynamice wygląd nie podbił serc klientów
4/6 Volkswagen ID.Life
4/6
Auto Bild, Volkswagen / Auto Świat
Jesienią 2021 r. podczas IAA w Monachium
Volkswagen pokazały studium małego samochodu elektrycznego skonstruowanego na odchudzonej platformie MEB
5/6 Cupra Urban Rebel Concept
5/6
Seat
Cupra Urban Rebel również została pokazana na IAA w Monachium w 2021 r. jako studium miejskiego samochodu elektrycznego. Hiszpańskie auto ma być już bliskie seryjnej produkcji, ale o spektakularnym ospoilerowaniu
można raczej zapomnieć
6/6 Audi Q4 e-tron
6/6
Auto Bild
Producent z bawarskiego Ingolstadt stawia teraz bardziej na luksus niż za czasów pierwszego A2.
Audi Q4 e-tron jest odpowiednikiem Volkswagena ID.4 i Škody Enyaq w segmencie premium. W klasie małych samochodów podobny zabieg
mógłby się również udać
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.