- Design najtańszego elektrycznego SUV-a Kii nadzorował Karim Habib, który pracował przy dwóch poprzednich generacjach BMW serii 7
- Znam cenę i datę polskiej premiery Kii EV2
- Osoba nr 1 w Kii powiedziała mi, czy w grę wchodzi jeszcze tańszy elektryk
- Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
Zanim pochodzący z Bejrutu Karim Habib został szefem designu Kii, był jednym kluczowych stylistów BMW, gdzie pracował m.in. przy dwóch poprzednich wcieleniach BMW serii 7 (F01 i G11) oraz BMW X3 trzeciej generacji (G01). Dziś Habib stoi za jedną z najśmielej wyglądających gam na motoryzacyjnym rynku. Właśnie pojawił się jej podstawowy element.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTo Kia EV2, czyli miejski elektryczny SUV, którego prototypowa wersja właśnie miała światową premierę podczas Kia EV Day 2025 na południu Hiszpanii. Byłem tam jako jeden z kilku polskich dziennikarzy i zdobyłem wiele informacji niedostępnych w oficjalnym materiale przekazanym prasie.
Przeczytaj także: Pojeździłem Omodą E5. W tym chińskim SUV-ie tylko dwie rzeczy nie są premium
Najtańszy elektryk Kii: wymiary i zasięg
Jak sama nazwa wskazuje, Kia EV2 uplasuje się poniżej SUV-a EV3. Prototypowa wersja EV2 jest od niego aż o ćwierć metra krótsza, o 5 cm węższa, ale już o pół centymetra wyższa, mierząc 406 cm długości, 180 cm szerokości i 157,5 cm wysokości. Z kolei rozstawem osi prototyp ustępuje większemu EV3 o 11,5 cm (256,5 cm vs 268 cm).
Przeczytaj także: Rozmawiałem z dyrektorem Stellantisa na Europę. "Tychy nie są w najbardziej niebezpiecznej sytuacji"
Jak udało mi się dowiedzieć, Kia EV2 będzie dostępna w dwóch wersjach akumulatora trakcyjnego. Mniejszy ma zapewniać zasięg ok. 300 km, większy 400 km.
Projekt nadwozia prototypu powstał w europejskim ośrodku designu Kii, zaś wnętrze — w południowokoreańskim. Między wyglądem karoserii "konceptu" a wersją seryjną ma być taka różnica jak pomiędzy zapowiedziami Kii EV3 i EV4 a ich finalnymi postaciami. A to oznacza, że prototyp z zewnątrz praktycznie się nie zmieni. Całe szczęście, bo wygląda doskonale.
Główne różnice mogą się sprowadzać do bocznych lusterek i drzwi (w seryjnym aucie raczej nie będą się otwierać tak, jak w "koncepcie").
Kia EV2: cena i jeszcze tańszy model
Ze zdobytych przeze mnie informacji wynika, że seryjna wersja Kii EV2 pojawi się w Polsce w drugim kwartale 2026 r. Auto będzie produkowane w Korei i korzysta z platformy E-GMP zaprojektowanej wyłącznie dla samochodów elektrycznych.
Przeczytaj także: Pojeździłem aktualnym numerem 1 w Polsce. Toyota C-HR często mnie zaskakiwała. I raz przeraziła
Bazowa wersja Kii EV2 ma kosztować ok. 30 tys. euro, co według obecnego kursu oznacza równowartość mniej więcej 124 tys. zł. Najtańsza Kia EV3 to dziś wydatek 166 tys. 900 zł.
Czy w gamie może się znaleźć jeszcze tańszy samochód elektryczny niż EV2? Spytałem o to osobę nr 1 w Kii, czyli jej prezesa Ho Sung Songa. Oto co usłyszałem w odpowiedzi:
"Jeśli chcemy poszerzyć grono klientów naszych aut elektrycznych, absolutnie potrzebujemy mniejszego lub tańszego modelu od EV2. Obecnie analizujemy, jaki on mógłby być. I może już za rok, na Kia EV Day 2026 pokażemy, nad czym pracujemy".