• Francuski przedsiębiorca przejechał Taycanem ponad 188 tys. km. To niezły wyczyn w elektryku
  • Jean-Hubert Revolon wspomina, jak stał kilkadziesiąt metrów od stacji ładowania, ale nie mógł do niej dotrzeć od strony miasta, bo ta znajdowała się przy autostradzie
  • Markus Kreutel potrafi przejechać Taycanem nawet 1500 km dziennie, ale też spotykają go "przygody"
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Porsche podkreśla, że wielu klientów osiągnęło już takie przebiegi swoimi elektrykami. Dystans 100 tys. km to niezły wyczyn w samochodzie zasilanym tylko i wyłącznie prądem. To dlatego, że ładowanie baterii jest czasochłonne, a sieć szybkich ładowarek wciąż jest stosunkowo niewielka. Nie da się tego porównać do tankowania auta spalinowego. Dlatego elektryki jeżdżą głównie po miastach i z reguły nie pokonują dużych odległości. Nie dotyczy to jednak poniższych osób.

Rekordzistą, przynajmniej tym znanym, jest Jean-Hubert Revolon, francuski przedsiębiorca z okolic Lyonu, który elektrykiem odwiedził niemal wszystkie kraje sąsiadujące. Odebrał on Taycana 4S w maju 2020 r. i od tej chwili przejechał nim 188 119 km (gdy to czytasz, pewnie licznik pokazuje już zdecydowanie więcej).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Revolon chwali prowadzenie elektrycznego Porsche i niskie koszty eksploatacji. Do tej pory wymiany wymagał tylko jeden czujnik zawieszenia. Zdarzają się jednak "przygody" z ładowaniem. Francuz przypomniał, jak stał swoim Porsche zaledwie kilkadziesiąt metrów od stacji ładowania, ale nie mógł do niej dotrzeć z powodu opuszczonego szlabanu, ponieważ punkt znajdował się przy autostradzie i nie można było do niego dojechać z miasta, jak błędnie wskazywała nawigacja.

Porsche Taycan 4S z przebiegiem 188 119 km Foto: Porsche
Porsche Taycan 4S z przebiegiem 188 119 km

Na drugim miejscu znalazł się pracownik Porsche Markus Kreutel. Niemiec jest dyrektorem ds. planowania nadwozi w Porsche i odpowiada za produkcję surowych nadwozi w Stuttgarcie-Zuffenhausen, Lipsku oraz Bratysławie. Często więc podróżuje pomiędzy tymi miastami swoim służbowym Taycanem Turbo. Kreutel podaje, że dziennie potrafi przejechać 1500 km. Z tego powodu korzysta z szybkich ładowarek po trasie. Niestety infrastruktura ładowania nadal pozostawia sporo do życzenia i przysparza problemów kierowcom, którzy chcą pokonać długą trasę elektrykiem. "Stacja ładowania w Timisoarze (w Rumunii – przyp. red.), do której dojechałem o godz. 2 w nocy, niestety nie działała. Następna stacja w Aradzie znajdowała się przy nieoświetlonej bocznej ulicy".

Biały Taycan Turbo przejechał już 134 911 km i dobrze znosi intensywną eksploatację "Akumulator nadal ma 91 proc. swojej pierwotnej pojemności" – powiedział Kreutel. Jak na razie wystąpiła tylko jedna drobna usterka — odpadła plastikowa osłona zamka tylnej klapy.

Porsche Taycan Turbo przejechał już 134 911 km Foto: Porsche
Porsche Taycan Turbo przejechał już 134 911 km

Bardzo dużo Taycanem podróżuje także pewien farmaceuta z Marsylii, który już dawno przekroczył sześciocyfrową wartość (obecnie to: 113 977 km). Co ciekawe, Guillaume Takvorian kupił Taycana 4S spontanicznie, w maju 2020 r. "W Centre Porsche Toulon właśnie pojawiła się dostawa nowiutkich egzemplarzy Porsche Taycan. Po jeździe próbnej od razu zdecydowałem się na zakup" – wspomina.

Takvorian potwierdza, że elektryczny Taycan to "prawdziwe" Porsche, a ponadto docenia wysoki komfort jazdy Taycanem. "Uwielbiam brzmienie mojej 911 Targa, ale na dalekich trasach cisza we wnętrzu Porsche Taycan jest bardzo przyjemna".

Porsche Taycan 4S & 911 Targa (991) Foto: Porsche
Porsche Taycan 4S & 911 Targa (991)

Poza głośną pracą wentylatora, który wymieniono w ramach gwarancji, nie miał jak dotąd żadnych problemów z autem. Ładuje je w nocy za pomocą domowego wallboxa. Na stacjach szybkiego ładowania jeździ tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Szczęściarz.

100 tys. km elektryczne Porsche pokonało również w magazynie "Auto Bild". Dziennikarze przejechali taki dystans Taycanem 4S w kolorze Frozen Blue. Test trwał od 17 października 2020 r. do listopada 2022 r. "Z mojej perspektywy nasz wytrzymałościowy test Porsche Taycan potwierdził co najmniej trzy rzeczy. Po pierwsze, ten samochód przyciąga uwagę jak mało który" – powiedział Tom Drechsler, redaktor naczelny "Auto Bild and Auto" w Bild Group. "Po drugie, elektryczne Porsche musiało być prawdziwym Porsche i właśnie taki jest Taycan. Po trzecie, nasz test udowodnił, że jazda z wykorzystaniem energii elektrycznej na długich dystansach jest absolutnie możliwa".

Porsche Taycan w trzech odsłonach i wielu wersjach

Obecnie trzema największymi rynkami zbytu Porsche Taycan są: Stany Zjednoczone, Chiny oraz Wielka Brytania/Irlandia. W pełni elektryczny model jest teraz dostępny jako sedan lub kombi Sport Turismo, określane raczej mianem "shooting brake", które występuje ponadto w wersji Cross.

Największym zasięgiem na jednym ładowaniu akumulatora (513 km wg WLTP) może pochwalić model Taycan 4S. Aktualnym posiadaczem rekordu najszybszego seryjnego samochodu elektrycznego jest z kolei Taycan Turbo S, który pokonał północną pętlę Nürburgringu w czasie 7 minut 33 sekund.

Porsche Taycan - egzemplarz nr 100 000 Foto: Porsche
Porsche Taycan - egzemplarz nr 100 000