Auto Świat EV Wiadomości Kierowcy elektryków nie chcą korzystać z aplikacji lub specjalnych kart na stacjach

Kierowcy elektryków nie chcą korzystać z aplikacji lub specjalnych kart na stacjach

Już w połowie kwietnia br. na każdej nowo uruchamianej stacji ładowania za pobrany prąd będzie można zapłacić kartą bankową. Powerdot informuje, że terminale płatnicze działają już na 100 szybkich stacjach sieci, a z możliwości płacenia z pominięciem aplikacji dostawcy energii korzysta aż 70 proc. użytkowników aut elektrycznych.

Stacja ładowania - zdjęcie ilustracyjne
Stacja ładowania - zdjęcie ilustracyjnePowerdot
  • Unijne rozporządzenie AFIR wprowadza obowiązek umożliwienia płatności bez potrzeby zawierania umowy z operatorem stacji ładowania
  • Nowe przepisy zakładają wyposażenie każdej stacji uruchamianej od połowy kwietnia br. w terminal płatniczy lub czytnik kart
  • Z badań przeprowadzonych przez Powerdot wynika, że znaczna większość użytkowników aut elektrycznych korzysta z możliwości płacenia z pominięciem aplikacji dostawcy energii

W przypadku tankowania benzyny, diesla czy gazu LPG sprawa jest banalnie prosta — podjeżdżasz pod dystrybutor, wlewasz paliwo, idziesz za nie zapłacić i odjeżdżasz. Równie łatwo wygląda to na stacjach automatycznych, gdzie określasz maksymalną kwotę, za jaką chcesz zatankować paliwo, system blokuje na koncie wybraną należność i po zatankowaniu pobiera tyle pieniędzy, ile wskazuje dystrybutor.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

AFIR naprzeciw oczekiwaniom użytkowników aut elektrycznych

Ale użytkownicy samochodów elektrycznych od początku mieli pod górkę. Nie dość, że same pojazdy zeroemisyjne stawiają przed kierowcami nowe wyzwania — m.in. konieczność planowania trasy, godzenie się na szereg wyrzeczeń w porównaniu z modelami spalinowymi — to na dodatek musieli posiadać nawet po kilka aplikacji, o ile zamierzali ładować pojazd na ładowarkach zarządzanych przez różnych operatorów.

Użytkownikom aut elektrycznych, narzekającym na konieczność instalowania aplikacji, z pomocą przyszło unijne rozporządzenie AFIR ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Wchodzi ono w życie 13 kwietnia br., a artykuł 5 tego rozporządzenia mówi o nowym obowiązku dotyczącym wszystkich stacji oddawanych do użytku od dnia, w którym AFIR nabiera mocy prawnej.

Przepisy stanowią, że każda nowo uruchomiona stacja powinna umożliwiać dokonywanie płatności bez potrzeby zawierania umowy z operatorem. Witold Chmarzyński, radca prawny z kancelarii CC Law, wyjaśnił, że "sprowadza się to de facto do konieczności wyposażenia każdej nowo uruchamianej stacji w terminal płatniczy lub czytnik kart". Na stacjach o mocy poniżej 50 kW teoretycznie można będzie zainstalować urządzenie, które będzie generowało np. kod Blik lub QR, tak żeby nie było konieczności zakładania konta u dostawcy usługi ładowania.

100 stacji Powerdot w Polsce już z terminalami płatniczymi

Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce, że na obecnie stawianych stacjach terminale płatnicze są już montowane. W efekcie już teraz użytkownicy aut elektrycznych mogą płacić kartą za ładowanie pojazdu już w ponad 100 lokalizacjach. I nic dziwnego, bo jak informuje Powerdot, aż 70 proc. sesji ładowania na stacjach już wyposażonych w terminale płatnicze opłacanych jest "ad hoc", a zaledwie 30 proc. przy użyciu aplikacji dostawcy usług ładowania.

Sposób płatności za ładowanie na stacjach Powerdot
Sposób płatności za ładowanie na stacjach PowerdotPowerdot

- Przewaga użytkowników wybierających wygodę i niezależność jest miażdżąca. Nasze dane potwierdzają, jak bardzo potrzebna jest nowa regulacja, chociaż dla operatorów stacji oznacza ona dodatkowe koszty związane z instalacją urządzeń płatniczych. Kierowcy elektryków ewidentnie mają dość instalowania na swoich smartfonach dziesiątek różnych aplikacji. Chcą, aby ładowanie auta było szybkie i proste – komentuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.

Powerdot zapowiada, że zamierza wyprzedzić przepisy AFIR, które wymagają do końca 2026 r. wzbogacenia w terminale płatnicze także już istniejących stacji, o ile ich moc wynosi co najmniej 50 kW. W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy firma chce zamontować ww. terminale na wszystkich swoich stacjach.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków