To nowe inwestycje firmy Powerdot, która zapowiedziała, że do końca 2024 r. infrastruktura stworzona w ramach współpracy z franczyzobiorcami zwiększy się do ok. 60 dostępnych ładowarek. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami sklepy w Polsce, które mają parkingi na ponad 20 aut, do 1 stycznia 2025 r. muszą na nich wybudować stacje ładowania samochodów elektrycznych.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRobisz zakupy, a auto się ładuje
Wywodzący się z Portugalii inwestor i operator rozwija sieć ładowarek również w Polsce. Uruchomił już 150 punktów, a w realizacji znajduje się 1500 kolejnych. W 2023 r. Powerdot ogłosił dużą współpracę z Biedronką, na mocy której wybuduje przed sklepami tej sieci aż 600 szybkich stacji. Firma porozumiała się też z władzami Gorzowa Wielkopolskiego.
Innym modelem biznesowym tego inwestora i operatora jest właśnie współpraca z franczyzobiorcami. Firma podaje, że zrealizowała już 20 inwestycji z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność pod markami Intermarche, E. Leclerc, Auchan oraz SPAR.
Powstały ładowarki przy supermarketach w:
- Lublinie,
- Swarzędzu,
- Wieliczce,
- Gorzowie Wielkopolskim,
- Grudziądzu,
- Ostrzeszowie.
W tym roku wybudowanych zostanie 36 nowych stacji w kolejnych lokalizacjach.
Ponadto powstaną pierwsze ładowarki Powerdot na partnerskich stacjach paliw, w pierwszym kwartale 2024 r. m.in. w Słubicach i Puławach.
Na czym polega taka współpraca?
Wielu przedsiębiorców, zamiast stawiać samemu ładowarki, powierza skomplikowane kwestie ustawiania, a także utrzymania infrastruktury specjalistycznym firmom. Pokrywają one koszty inwestycji, a po wybudowaniu stacji, pełnią funkcję ich operatora, pobierając opłaty i na tym zarabiając. Obecnie właściciel sklepu uatrakcyjnia swój obiekt, a od 2025 r. spełni obowiązek udostępnienia takich punktów.
Partnerstwa z franczyzobiorcami mają tę zaletę, że wszelkie ustalenia prowadzi się z właścicielem jednego lub kilku obiektów. Procedury są uproszczone, decyzje zapadają szybko, nie ma rozbudowanych struktur zarządczych. Pojedyncze partnerstwa dotyczą wprawdzie kilku lub maksymalnie kilkunastu punktów ładowania, jednak ich znacząca suma sprawia, że są ważnym elementem całej infrastruktury należącej do Powerdot w Unii Europejskiej
– zauważa Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.