Auto Świat Testy Porównania samochodów Lexus NX kontra BMW X4 - hybryda kontra diesel

Lexus NX kontra BMW X4 - hybryda kontra diesel

Zabawa, sport, przyjemność – tym trzem celom powinno służyć auto naszych marzeń. A jeśli byłoby do tego oszczędne, to już naprawdę stanowiłoby prawdziwy ideał. Czy jednak taki samochód w ogóle istnieje? Sprawdzamy który rodzaj zasilania będzie lepszy na co dzień – diesel w BMW X4 czy hybrydowy system stosowany w Lexusie NX 300h

Diesel kontra hybryda
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Diesel kontra hybryda

Lexusa NX 300h czyli japoński SUV to szczególny i oryginalny samochód. Rynkowy sukces mają mu zapewnić rzucający się w oczy wygląd oraz trzy silniki (bardzo nowoczesne rozwiązanie). Zaraz, zaraz – jak to trzy silniki? Otóż tak. Przygotowując Lexusa NX z napędem na obie osie, Japończycy dużo uwagi poświęcili oszczędnemu obchodzeniu się z paliwem. Podczas gdy Niemcy postawili na konwencjonalnego diesla, Azjaci – na hybrydę z najwyższej półki.

Lexus NX kontra BMW X4 - dwa silniki elektryczne i jednostka spalinowa

W ten sposób pod maskę Lexusa NX trafiły 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 155 KM, ale bez turbodoładowania, oraz 143-konna jednostka elektryczna. Z tyłu pojazdu znalazło się jeszcze miejsce na drugi motor elektryczny o mocy 68 KM. Moc systemowa tego układu wynosi 197 KM. Czy to jednak wystarczy, żeby zagrozić BMW X4 20d, napędzanemu przez stado 190 koni mechanicznych?

Żeby to sprawdzić, trzeba pojeździć oboma samochodami. W porównaniu z BMW, w którym silnik szorstko i chrapliwie pracuje, hybrydowy napęd Lexusa NX jest początkowo zupełnie niesłyszalny. Nic dziwnego, skoro auto przemieszcza się dzięki samej elektryczności. Wystarczy jednak mocniej nacisnąć pedał gazu – choćby po to, żeby szybciej pokonać skrzyżowanie – i już uruchamia się jednostka benzynowa.

Nie jest ona tak głośna, jak diesel rywala, ale i tak ją dobrze słychać. Benzyniak, zwłaszcza przy wysokich obrotach, charakterystycznie brzmi. Można powiedzieć, że jak odkurzacz. Z kolei BMW X4 20d pozostaje wierne niskim tonom, które jednak nie są zbyt natarczywe. Generujący je silnik współpracuje z fantastycznym ośmiostopniowym „automatem”, który zawsze w porę, bez szarpnięć i zgrzytów, znajduje odpowiednie przełożenie.

Planetarna skrzynia w Lexusie NX przypomina raczej bezstopniowy „automat”. Najpierw silnik spalinowy musi wejść na wysokie obroty, co oznajmia nieprzyjemnymi wysokimi tonami, a dopiero potem samochód zaczyna przyspieszać. Podczas dłuższej podróży takie atrakcje stają się trudne do zniesienia.

Lexus NX kontra BMW X4 - diesel lepszy na autostrady

Zarówno w mieście, jak i poza nim oba samochody toczą zaciętą walkę o palmę pierwszeństwa. Gdy obaj konkurenci startują spod świateł czy też wyprzedzają ciężarówki, o ułamki sekund lepsze jest BMW. Natomiast gdy znajdują się na autostradzie, przewaga niemieckiego samochodu nad Lexusem jest o wiele wyraźniejsza.

Przeczytaj też:

Podczas gdy przy 180 km/h w Lexusie uruchamia się ogranicznik prędkości, X4 łapie drugi oddech i oddala się od rywala. Na liczniku widać: 190, 200, 210… Lexus towarzyszy BMW już wtedy tylko we wstecznym lusterku. Dopiero gdy prędkość dochodzi do 212 km/h, możliwości X4 osiągają swój kres.

Pod względem spalania o remisie można mówić tylko wtedy, gdy spojrzymy na dane fabryczne, bo BMW podaje średnie zapotrzebowanie na paliwo 5,2 l/100 km, a Lexus – o 0,1 l/100 km wyższe. Jednak test pokazał, że jest zupełnie inaczej. Podczas gdy X4 wystarczyło 7,1 l/100 km, NX zużył na setkę 8,3 l.

Przejdźmy jeszcze do przestronności, przecież ten temat interesuje wszystkich, niezależnie od rodzaju napędu. Niemiecki samochód traci tu cenne punkty, bo wprawdzie nadwozie w stylu coupé jest ładne, ale ogranicza przestrzeń. Osoby wybierające się bawarskim pojazdem w dalszą trasę muszą się liczyć z poważnymi wyrzeczeniami. Trzeba zrezygnować przynajmniej z jednego plecaka i dwóch toreb podróżnych, które z powodzeniem zmieściłyby się w Lexusie NX.

Lexus NX i BMW X4 - dane techniczne

BMW X4Lexus NX
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16benz./R4/16 i dwa elektr.
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railwtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa (cm3)19952494
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4000190/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750
Prędkość maksymalna (km/h)212180
Skrzynia biegówaut. 8aut. (bezstopniowa)
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/t
Pojemność bagażnika (l)500-1400555-1600
Opony testowanego auta (p; t)245/45 R 19; 275/40 R 19235/55 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)6756
Emisja CO2 (g/km)138123
Dł./szer./wys. (mm)4671/1881/16244671/1881/1624

Lexus NX i BMW X4 - osiągi (pomiary testowe)

BMW X4Lexus NX
Przyspieszenie 0-50 km/h2,8 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,8 s14,9 s
Elastyczność 60-100 km/h4,9 s5,1 s
Elastyczność 80-120 km/h6,6 s6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1851/484 kg1855/540 kg
Rozdział masy (przód/tył)50/50 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,1/11,7 m12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,9 m38,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,4 m37,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe7,1 l/100 km8,3 l/100 km

Lexus NX i BMW X4 - gwarancja i ceny

BMW X4Lexus NX
Cena podstawowa testowanej wersji197 840 zł212 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)43,1 proc.47,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańco 15 tys. km
Cena po doposażeniu225 790 zł212 900 zł

Lexus NX kontra BMW X4 - nasza opinia

BMW jest mniej praktyczne, ale fajnie jeździ. Podoba mi się futurystyczny wygląd Lexusa NX, przekonuje mnie też napęd hybrydowy, ale z tej dwójki i tak zdecydowałbym się na BMW. Dlaczego? Ponieważ niemieckiego SUV-a lepiej się prowadzi, a poza tym lubię diesle. Nawet jeśli na papierze czasy przyspieszeń obu aut są porównywalne, to subiektywnie „bawarczyk” sprawia wrażenie dynamiczniejszego. Dochodzi jeszcze kwestia spalania, a pod tym względem X4 jest znacznie lepsze.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków