- Zazwyczaj marka Mercedes kojarzy się z mocnymi samochodami. Ale tym razem będzie inaczej - to Kia ma mocniejszy napęd elektryczny!
- Podczas wyprzedzania Kia połyka Mercedesa na śniadanie – na rozpędzenie się 80-120 km/h e-Niro potrzebuje 4,5 s, a Mercedes 6 s
- Żeby było jeszcze ciekawiej, Kia e-Niro uzyskuje dłuższy zasięg od Mercedesa EQA
- Mercedes ma skuteczniejsze hamulce, ale tylko przy pierwszym hamowaniu: po rozgrzaniu tarcz to Kia uzyskuje przewagę
- Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - punkty i klasyfikacja
- Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - testowe kontra katalogowe zużycie energii oraz zasięg (różnice nie są oceniane)
- Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - podsumowanie
Branżę samochodową opanowała cicha rewolucja. I trwa już co najmniej 10 lat. Elektryki powolutku zaczynają wypełniać swoją ekoniszę, a silnik spalinowy będzie sukcesywnie spychany na margines, czy kierowcy tego chcą, czy nie. Taka po prostu jest odgórna agenda.
Musimy się z tym pogodzić, natomiast martwi to, że jak dotąd na rynku jeszcze się nie ukonstytuowała silna elektryczna klasa średnia. Istnieje wciąż spora luka między małymi elektrykami z relatywnie niewielkimi akumulatorami a e-elitą, która szokuje tak osiągami, jak i cenami. Powinny ją zapełnić bardziej dostępne cenowo modele na prąd z zadowalającymi zasięgami i przestronnymi kabinami.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJedną z pierwszych takich propozycji była Kia e-Niro. Kompaktowy koreański SUV od 2018 r. stara się o względy mas. Mercedes z kolei dopiero teraz wystawia swojego konkurenta dla bardziej ekskluzywnej klienteli: EQA 250. Warto wiedzieć i pamiętać, że EQA to nic innego, jak zelektryfikowane GLA – podobieństwa da się zauważyć już na zewnątrz, natomiast w środku są one praktycznie identyczne.
Wcale nie należy traktować tego jako zarzut. Z przodu podoba nam się przestronność, a także wygodne, dobrze podpierające fotele. Szeroki horyzont ekranów systemu MBUX zapewnia bezstresową obsługę fanom tabletów i smartfonów, ale ci bardziej „analogowi” kierowcy będą potrzebować sporo czasu na integrację z samochodem. Jeśli ktoś nie jest przekonany do obsługi dotykowej na gładziku lub bezpośrednio na ekranie, może też próbować wydać polecenia głosowo – Mercedes rozumie wypowiadane przez kierowcę potrzeby jak mało która marka.
System nawigacyjny pracuje na bazie danych o ruchu w czasie rzeczywistym, możliwe jest także wyświetlanie wskazówek nawigacji na obrazie z przedniej kamery (modna nazwa: Augmented Reality). To wszystko odbywa się w starannie wykonanej i dość szlachetnej kabinie. Niro nie jest w stanie za tym wszystkim nadążyć, co ma swoje wady, ale też i zalety. Ilość miejsca dla kierowcy jest w porządku. Natomiast przednie fotele, materiały i funkcje łączności są prostsze niż w „merolu”.
Zazwyczaj porównanie popularnego auta z marką premium przynosi jeden wniosek: premium jest lepsze pod każdym względem, ale droższe. Czy tutaj Mercedes ogra Kię? Zaraz się przekonamy!
Sympatyczna pani odpowiadająca na polecenia głosowe nie rozumie nas tak dobrze i wolniej reaguje. Łączność z siecią czy nawigacja Kii e-Niro nie są tak dobre, jak w Mercedesie EQA. Co prawda, Kia też pokazuje korki i przejezdne drogi w czasie rzeczywistym, ale sposób prezentacji wydaje się mniej wyrafinowany i lekko przeładowany. Z drugiej strony koncepcja hybrydowej, dotykowo-przyciskowej obsługi Kii jest przemyślana i w wielu przypadkach może mniej odciągać uwagę kierowcy od drogi.
Powód, dla którego rodziny z dziećmi w wieku szkolnym czy aktywni seniorzy wolą siedzieć w Niro, znajduje się mniej więcej w okolicach słupka B. Przy czym w mniejszym stopniu liczy się tu przestrzeń na wysokości kolan, a w większym – absurdalnie mała wysokość siedziska nad podłogą. Mercedes oferuje minimalnie wyższą i szerszą kabinę, tymczasem Kia zapewnia nieco więcej miejsca na nogi.
Decydującym parametrem w tym miejscu okazuje się wspomniana wcześniej odległość między podłogą a siedziskiem. W Kii e-Niro ten niezwykle ważny parametr wynosi 34 cm. Całkiem OK, choć osobom z długimi nogami będzie już mało wygodnie. Natomiast w Mercedesie EQA narzekać będą nawet dzieci w wieku szkolnym, bo wspomniana odległość wynosi zaledwie 29 cm. Dlaczego tak?
W obu autach przestrzeń między osiami wypełnia akumulator, jednak w przypadku Mercedesa EQA w większym stopniu wymusza on podniesienie wewnętrznej podłogi, a na pasażerach – przyjęcie mniej komfortowej, „żabiej” pozycji. Żeby sobie to lepiej uzmysłowić, usiądźcie na skrzynce na butelki wody i podciągnijcie nogi. À propos skrzynek wody: Kia zmieści o dwie więcej w zdecydowanie większym bagażniku.
A teraz – dodamy wreszcie gazu. Mercedes zawsze rusza z miejsca żwawo. Mimo to przyspieszanie w „elektromerolu” wydaje się nieco powściągliwe. Nie czuć mocnego e-uderzenia, które wgniata w fotel, zamiast tego ruszanie jest płynne i dobrze ułożone. Cicho, bez szarpnięć, niemal medytacyjnie – 190 KM ma ręce pełne roboty przy masie 2 ton. Do tej charakterystyki dobrze pasuje czysto zestrojone zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami, które łagodnie reaguje na drobne nierówności i sprawnie się rozprawia z długimi pofalowaniami. Komfort jazdy i wrażenie dopracowania psują, niestety, 20-calowe koła.
Kia ze swoimi seryjnymi 17-calowymi kołami wcale nie radzi sobie lepiej. Na pofalowanej jezdni „koreanka” zaczyna się mocno bujać, karoseria wyraźnie wpada w niepokój. Za to e-Niro startuje spod świateł z buksującymi kołami. Jego 204 KM muszą poruszać „tylko” 1757 kg, pierwsza stówka pojawia się na liczniku już po 7,1 s (Mercedes: 8,5 s).
Jeśli ktoś pomyślał teraz o sportowym charakterze, to powinien od razu zakopać tę myśl. Wspomniane znaczące wychyły karoserii razem z ekstremalnie lekko pracującym układem kierowniczym i płynącymi przezeń słabymi informacjami zwrotnymi odbierają każdemu zakrętowi dreszczyk emocji. Ale już na długich prostych i podczas wyprzedzania Kia połyka Mercedesa na śniadanie – na rozpędzenie się 80-120 km/h e-Niro potrzebuje 4,5 s, a Mercedes 6 s. To aż o 33 proc. dłużej!
I to ma być klasa premium?
Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Kia | Mercedes |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s | 8,5 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 11,2 s | 13,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 3,5 s | 4,5 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 4,5 s | 6,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1757/473 kg | 1984/486 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,2 m | 11,2/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,2 m | 35,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,3 m | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 69 dB (A) |
Zużycie energii w teście | 20,5 kWh/100 km | 23,5 kWh/100 km |
Zasięg | 312 km | 283 km |
Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Jednostka | Kia e-Niro | Mercedes EQA |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1135 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1485 | 1460 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 990 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 250 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 780 | 770 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1445 | 1450 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 930 | 950 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 340 | 290 |
Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | E-NIRO | EQA |
Silnik elektryczny | synchron. z mag. trwałym | asynchroniczny |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Typ baterii | litowo-jonowo-polimerowa | litowo-jonowa |
Pojemność baterii | 64 kWh | 66,5 kWh |
Łączna moc układu hybrydowego | 204 KM | 190 KM |
Łączny moment obrotowy ukł. hybrydowego | 395 Nm | 375 Nm |
Prędkość maksymalna | 167 km/h | 160 km/h |
Skrzynia biegów | jednobiegowa | jednobiegowa |
Napęd/hamulce (przód + tył) | na przednie koła/tw + t | na przednie koła/tw + t |
Pojemność bagażnika | 451-1405 l | 340-1320 l |
Współczynnik oporu powietrza Cx | 0,29 | 0,28 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Pirelli P Zero Elect MO |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/55 R 17 | 235/45 R 20 |
Maksymalna moc ładowania | 80 kW | 100 kW |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | brak możliwości holowania | 750/750 kg |
Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | E-NIRO | EQA |
Wersja | XL | 250 + pakiet Edition 1 |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N |
Reflektory dzienne LED/główne LED | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (1-strefowa) | S (2-strefowa) |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/9784 zł (pakiet) |
Elektrochromatyczne lusterko | S | S |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/510 zł/S |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/S |
Wirtualne zegary/skórzana tapicerka | S/S | S/S |
Adaptacyjny tempomat/regulowane amortyzatory | S/N | 7299 (pakiet)/5053 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | S (wentylowane)/S/N | S (went. 3063 zł)/N/N |
Elektrycznie sterowane fotele/pamięć | S/S | 3216 zł za obie opcje |
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy | N/S | S/S |
Czujniki park. tylne/przednie/aut. parkujący | S/S/N | 9784 zł (pakiet) |
Kamera cofania/ładowarka indukcyjna | S/S | S/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/9784 zł (pakiet) |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/7299 zł (pakiet) |
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego tył | S/S | S/N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2800 zł/S (17 cali) | 3216-9443 zł/S (20 cali) |
Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | E-NIRO | EQA |
Cena wyjściowa | 188 900 zł | 239 154 zł |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat lub 150 tys. km | 2 lata |
Gwarancja na akumulator | 7 lat lub 150 tys. km | 8 lat/160 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 30 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 188 900 zł | 268 079 zł |
Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Kia | Mercedes |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 15 |
Ładowność | 15 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 23 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 17 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 18 |
Suma punktów | 200 | 154 | 159 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Kia | Mercedes |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 18 |
Elastyczność | 25 | 23 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 12 |
Zasięg | 30 | 16 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 24 |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 34 |
Suma punktów | 215 | 167 | 163 |
Koszty i zasięg | Maks. pkt. | Kia | Mercedes |
Cena | 50 | 32 | 22 |
Zużycie energii | 30 | 17 | 15 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 33 | 35 |
Wyposażenie – bezpiecz. | 40 | 28 | 27 |
Ubezpieczenie | 10 | 7 | 5 |
Gwarancja | 15 | 15 | 9 |
Przeglądy | 10 | 5 | 8 |
Suma punktów | 205 | 137 | 121 |
Wynik końcowy | 620 | 458 | 443 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - testowe kontra katalogowe zużycie energii oraz zasięg (różnice nie są oceniane)
Ten wykres plus zasięgi pokazują, że technologie magazynowania i zarządzania energią są dalekie od doskonałości. Katalogowe zużycie energii niedoszacowane o 30 proc. względem realnych do osiągnięcia wartości w autach sprzedawanych pod ekologicznymi hasłami to nieporozumienie. A co by było, gdybyśmy test przeprowadzili zimą?
Gdy płaci się takie pieniądze za samochód, wypada spodziewać się tego, że zajedzie on tak daleko, jak obiecuje katalog. Tymczasem... konfigurator Mercedesa informuje o zasięgu 424 km. W teście udało się przejechać... zaledwie 283 km. To jakiś żart. Kia wypada lepiej, ale też nie optymalnie: 455 kontra 312 km.
Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - podsumowanie
No i jak, które auto ma większe szanse zelektryfikować ulice? Biorąc pod uwagę całokształt kompetencji do ceny zakupu, to zdecydowanie Kia. Na tle znacznie cięższego Mercedesa e-Niro ma o wiele lepsze osiągi i niemal rakietową elastyczność, a do tego zużywa odczuwalnie mniej energii, co wydłuża jego zasięg. Niestety, pod względem dystansu przejeżdżanego na prądzie oba pojazdy bardzo nas zawiodły. Nie to obiecują producenci. To musi się zmienić.
Galeria zdjęć
Kia e-Niro to elektryczna odmiana samochodu opartego na uniwersalnej platformie, dającej możliwość niemal dowolnej konfiguracji napędu. Poznacie ją m.in. po braku grilla chłodnicy.
204 KM i 395 Nm - tyle oferuje estetycznie zamaskowany przedni zespół napędowy Kii e-Niro.
Funkcjonalne miejsce pracy z raczej prostymi materiałami. Również Kia stawia na cyfrowe zegary...
...których zbliżenie widzicie na tym zdjęciu. Jak widać jest tu trochę "nakombinowane". Po zmroku czytelność się poprawia, bo widać mniej wzorniczych ozdobników.
Wybór zakresu jazdy przez pokrętło na środku. Wolelibyśmy dźwignię, ale do tego też można się przyzwyczaić, bo podczas jazdy nie trzeba tu niczego przestawiać.
Przednie fotele Kii e-Niro oferują gorszy komfort niż te w Mercedesie EQA.
Kia e-Niro oferuje zdecydowanie bardziej komfortowe miejsca tylne z lepszym podparciem ud niż w Mercedesie EQA.
Kia e-Niro mimo mniejszej długości nadwozia ma znacznie większy kufer. Minimalna pojemność to 451 litrów – jak na SUV-a to niedużo, ale wobec wyniku rywala już zdecydowanie więcej. Maksymalnie do 1405 l, ładowność: 473 kg.
Podobnie jak Kia e-Niro, również Mercedes EQA wykorzystuje platformę technologiczną, umożliwiającą producentowi montaż różnych układów napędowych.
Gdyby to była Tesla, mielibyśmy tutaj pewnie dodatkowy bagażnik. Ale to tylko Mercedes, który serwuje nam plątaninę rur. A pod nią - 190 KM i 375 Nm.
Wnętrze jak w GLA. Kierownica z przyciskami w ramionach, w pełni cyfrowe instrumenty i trzy duże rozety nawiewów.
Gładzik na tunelu środkowym – jak to się tutaj zmieściło? Odpowiedź jest prosta: manetka wybierania zakresu jazdy znajduje się przy kierownicy.
Na ekranie dotykowym jest wyświetlany także przepływ energii. Fajny gadżet, ale odradzamy wpatrywanie się weń podczas jazdy.
Przednie fotele Mercedesa EQA oferują na dalekich trasach dobry komfort, a na zakrętach – podparcie boczne.
Nieprzyjemna pozycja z tyłu Mercedesa EQA ze względu na małą odległość między kanapą a podłogą.
Znacznie mniejszy niż w koreańskiej rywalce bagażnik Mercedesa EQA ma zaledwie 340 litrów przy komplecie pasażerów – dziś nawet kompakty oferują więcej. Po złożeniu kanapy wejdzie tu 1320 l, a ładowność to przyzwoite 486 kg.