• Zazwyczaj marka Mercedes kojarzy się z mocnymi samochodami. Ale tym razem będzie inaczej - to Kia ma mocniejszy napęd elektryczny!
  • Podczas wyprzedzania Kia połyka Mercedesa na śniadanie – na rozpędzenie się 80-120 km/h e-Niro potrzebuje 4,5 s, a Mercedes 6 s
  • Żeby było jeszcze ciekawiej, Kia e-Niro uzyskuje dłuższy zasięg od Mercedesa EQA
  • Mercedes ma skuteczniejsze hamulce, ale tylko przy pierwszym hamowaniu: po rozgrzaniu tarcz to Kia uzyskuje przewagę

Branżę samochodową opanowała cicha rewolucja. I trwa już co najmniej 10 lat. Elektryki powolutku zaczynają wypełniać swoją ekoniszę, a silnik spalinowy będzie sukcesywnie spychany na margines, czy kierowcy tego chcą, czy nie. Taka po prostu jest odgórna agenda.

Musimy się z tym pogodzić, natomiast martwi to, że jak dotąd na rynku jeszcze się nie ukonstytuowała silna elektryczna klasa średnia. Istnieje wciąż spora luka między małymi elektrykami z relatywnie niewielkimi akumulatorami a e-elitą, która szokuje tak osiągami, jak i cenami. Powinny ją zapełnić bardziej dostępne cenowo modele na prąd z zadowalającymi zasięgami i przestronnymi kabinami.

Jedną z pierwszych takich propozycji była Kia e-Niro. Kompaktowy koreański SUV od 2018 r. stara się o względy mas. Mercedes z kolei dopiero teraz wystawia swojego konkurenta dla bardziej ekskluzywnej klienteli: EQA 250. Warto wiedzieć i pamiętać, że EQA to nic innego, jak zelektryfikowane GLA – podobieństwa da się zauważyć już na zewnątrz, natomiast w środku są one praktycznie identyczne.

Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro Foto: Auto Bild
Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro

Wcale nie należy traktować tego jako zarzut. Z przodu podoba nam się przestronność, a także wygodne, dobrze podpierające fotele. Szeroki horyzont ekranów systemu MBUX zapewnia bezstresową obsługę fanom tabletów i smartfonów, ale ci bardziej „analogowi” kierowcy będą potrzebować sporo czasu na integrację z samochodem. Jeśli ktoś nie jest przekonany do obsługi dotykowej na gładziku lub bezpośrednio na ekranie, może też próbować wydać polecenia głosowo – Mercedes rozumie wypowiadane przez kierowcę potrzeby jak mało która marka.

System nawigacyjny pracuje na bazie danych o ruchu w czasie rzeczywistym, możliwe jest także wyświetlanie wskazówek nawigacji na obrazie z przedniej kamery (modna nazwa: Augmented Reality). To wszystko odbywa się w starannie wykonanej i dość szlachetnej kabinie. Niro nie jest w stanie za tym wszystkim nadążyć, co ma swoje wady, ale też i zalety. Ilość miejsca dla kierowcy jest w porządku. Natomiast przednie fotele, materiały i funkcje łączności są prostsze niż w „merolu”.

Sympatyczna pani odpowiadająca na polecenia głosowe nie rozumie nas tak dobrze i wolniej reaguje. Łączność z siecią czy nawigacja Kii e-Niro nie są tak dobre, jak w Mercedesie EQA. Co prawda, Kia też pokazuje korki i przejezdne drogi w czasie rzeczywistym, ale sposób prezentacji wydaje się mniej wyrafinowany i lekko przeładowany. Z drugiej strony koncepcja hybrydowej, dotykowo-przyciskowej obsługi Kii jest przemyślana i w wielu przypadkach może mniej odciągać uwagę kierowcy od drogi.

Powód, dla którego rodziny z dziećmi w wieku szkolnym czy aktywni seniorzy wolą siedzieć w Niro, znajduje się mniej więcej w okolicach słupka B. Przy czym w mniejszym stopniu liczy się tu przestrzeń na wysokości kolan, a w większym – absurdalnie mała wysokość siedziska nad podłogą. Mercedes oferuje minimalnie wyższą i szerszą kabinę, tymczasem Kia zapewnia nieco więcej miejsca na nogi.

Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro Foto: Auto Bild
Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro

Decydującym parametrem w tym miejscu okazuje się wspomniana wcześniej odległość między podłogą a siedziskiem. W Kii e-Niro ten niezwykle ważny parametr wynosi 34 cm. Całkiem OK, choć osobom z długimi nogami będzie już mało wygodnie. Natomiast w Mercedesie EQA narzekać będą nawet dzieci w wieku szkolnym, bo wspomniana odległość wynosi zaledwie 29 cm. Dlaczego tak?

W obu autach przestrzeń między osiami wypełnia akumulator, jednak w przypadku Mercedesa EQA w większym stopniu wymusza on podniesienie wewnętrznej podłogi, a na pasażerach – przyjęcie mniej komfortowej, „żabiej” pozycji. Żeby sobie to lepiej uzmysłowić, usiądźcie na skrzynce na butelki wody i podciągnijcie nogi. À propos skrzynek wody: Kia zmieści o dwie więcej w zdecydowanie większym bagażniku.

Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro Foto: Auto Bild
Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro

A teraz – dodamy wreszcie gazu. Mercedes zawsze rusza z miejsca żwawo. Mimo to przyspieszanie w „elektromerolu” wydaje się nieco powściągliwe. Nie czuć mocnego e-uderzenia, które wgniata w fotel, zamiast tego ruszanie jest płynne i dobrze ułożone. Cicho, bez szarpnięć, niemal medytacyjnie – 190 KM ma ręce pełne roboty przy masie 2 ton. Do tej charakterystyki dobrze pasuje czysto zestrojone zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami, które łagodnie reaguje na drobne nierówności i sprawnie się rozprawia z długimi pofalowaniami. Komfort jazdy i wrażenie dopracowania psują, niestety, 20-calowe koła.

Kia ze swoimi seryjnymi 17-calowymi kołami wcale nie radzi sobie lepiej. Na pofalowanej jezdni „koreanka” zaczyna się mocno bujać, karoseria wyraźnie wpada w niepokój. Za to e-Niro startuje spod świateł z buksującymi kołami. Jego 204 KM muszą poruszać „tylko” 1757 kg, pierwsza stówka pojawia się na liczniku już po 7,1 s (Mercedes: 8,5 s).

Jeśli ktoś pomyślał teraz o sportowym charakterze, to powinien od razu zakopać tę myśl. Wspomniane znaczące wychyły karoserii razem z ekstremalnie lekko pracującym układem kierowniczym i płynącymi przezeń słabymi informacjami zwrotnymi odbierają każdemu zakrętowi dreszczyk emocji. Ale już na długich prostych i podczas wyprzedzania Kia połyka Mercedesa na śniadanie – na rozpędzenie się 80-120 km/h e-Niro potrzebuje 4,5 s, a Mercedes 6 s. To aż o 33 proc. dłużej!

I to ma być klasa premium?

Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Kia Mercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,1 s 8,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 11,2 s 13,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 3,5 s 4,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 4,5 s 6,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1757/473 kg 1984/486 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc. 53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,2 m 11,2/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 37,2 m 35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 69 dB (A)
Zużycie energii w teście 20,5 kWh/100 km 23,5 kWh/100 km
Zasięg 312 km 283 km

Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Jednostka Kia e-Niro Mercedes EQA
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1135 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1485 1460
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 990 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 220 250
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 780 770
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1445 1450
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 930 950
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 340 290

Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta E-NIRO EQA
Silnik elektryczny synchron. z mag. trwałym asynchroniczny
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Typ baterii litowo-jonowo-polimerowa litowo-jonowa
Pojemność baterii 64 kWh 66,5 kWh
Łączna moc układu hybrydowego 204 KM 190 KM
Łączny moment obrotowy ukł. hybrydowego 395 Nm 375 Nm
Prędkość maksymalna 167 km/h 160 km/h
Skrzynia biegów jednobiegowa jednobiegowa
Napęd/hamulce (przód + tył) na przednie koła/tw + t na przednie koła/tw + t
Pojemność bagażnika 451-1405 l 340-1320 l
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,29 0,28
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Pirelli P Zero Elect MO
Rozmiar opon testowanego auta 215/55 R 17 235/45 R 20
Maksymalna moc ładowania 80 kW 100 kW
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez brak możliwości holowania 750/750 kg

Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie E-NIRO EQA
Wersja XL 250 + pakiet Edition 1
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy S/S/S/S S/S/S/N
Reflektory dzienne LED/główne LED S/S S/S
Klimatyzacja automatyczna S (1-strefowa) S (2-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/9784 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne lusterko S S
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/510 zł/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S
Wirtualne zegary/skórzana tapicerka S/S S/S
Adaptacyjny tempomat/regulowane amortyzatory S/N 7299 (pakiet)/5053 zł
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba S (wentylowane)/S/N S (went. 3063 zł)/N/N
Elektrycznie sterowane fotele/pamięć S/S 3216 zł za obie opcje
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy N/S S/S
Czujniki park. tylne/przednie/aut. parkujący S/S/N 9784 zł (pakiet)
Kamera cofania/ładowarka indukcyjna S/S S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/9784 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/7299 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego tył S/S S/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2800 zł/S (17 cali) 3216-9443 zł/S (20 cali)

Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny E-NIRO EQA
Cena wyjściowa 188 900 zł 239 154 zł
Gwarancja mechaniczna 7 lat lub 150 tys. km 2 lata
Gwarancja na akumulator 7 lat lub 150 tys. km 8 lat/160 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 188 900 zł 268 079 zł

Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Kia Mercedes
Przestronność z przodu 40 30 33
Przestronność z tyłu 30 23 22
Pojemność bagażnika 25 18 15
Ładowność 15 12 12
Widoczność 20 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 23 27
Ergonomia obsługi 20 17 17
Jakość wykończenia 20 16 18
Suma punktów 200 154 159
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Kia Mercedes
Przyspieszenie 25 20 18
Elastyczność 25 23 20
Poziom hałasu 15 11 12
Zasięg 30 16 13
Zachowanie na drodze 30 24 24
Komfort jazdy 30 22 24
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 34 34
Suma punktów 215 167 163
Koszty i zasięg Maks. pkt. Kia Mercedes
Cena 50 32 22
Zużycie energii 30 17 15
Wyposażenie – komfort 50 33 35
Wyposażenie – bezpiecz. 40 28 27
Ubezpieczenie 10 7 5
Gwarancja 15 15 9
Przeglądy 10 5 8
Suma punktów 205 137 121
Wynik końcowy 620 458 443
Miejsce w teście  1. 2.

Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - testowe kontra katalogowe zużycie energii oraz zasięg (różnice nie są oceniane)

Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro Foto: Auto Bild
Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro

Ten wykres plus zasięgi pokazują, że technologie magazynowania i zarządzania energią są dalekie od doskonałości. Katalogowe zużycie energii niedoszacowane o 30 proc. względem realnych do osiągnięcia wartości w autach sprzedawanych pod ekologicznymi hasłami to nieporozumienie. A co by było, gdybyśmy test przeprowadzili zimą?

Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro Foto: Auto Bild
Czy ten duet zelektryfikuje motoryzację? Mercedes EQA kontra Kia e-Niro

Gdy płaci się takie pieniądze za samochód, wypada spodziewać się tego, że zajedzie on tak daleko, jak obiecuje katalog. Tymczasem... konfigurator Mercedesa informuje o zasięgu 424 km. W teście udało się przejechać... zaledwie 283 km. To jakiś żart. Kia wypada lepiej, ale też nie optymalnie: 455 kontra 312 km.

Kia e-Niro kontra Mercedes EQA - podsumowanie

No i jak, które auto ma większe szanse zelektryfikować ulice? Biorąc pod uwagę całokształt kompetencji do ceny zakupu, to zdecydowanie Kia. Na tle znacznie cięższego Mercedesa e-Niro ma o wiele lepsze osiągi i niemal rakietową elastyczność, a do tego zużywa odczuwalnie mniej energii, co wydłuża jego zasięg. Niestety, pod względem dystansu przejeżdżanego na prądzie oba pojazdy bardzo nas zawiodły. Nie to obiecują producenci. To musi się zmienić.