• Nie uwierzycie: mimo tak odmiennych koncepcji napędu oba auta w naszych testach drogowych odnotowały niemal identyczne osiągi
  • Peugeot zaszalał z liczbą wyświetlaczy w bardzo eleganckim i nowocześnie wyglądającym kokpicie. Czy to wyjdzie na dobre ergonomii obsługi?
  • 308 ma turbo, trzy cylindry i downsizing, ale Mazda nie pozostaje mu dłużna ze swoją miękką hybrydą oraz odłączaniem dwóch cylindrów podczas spokojnej jazdy
  • Jak myślicie, które auto będzie droższe: japońskie, czy francuskie?
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Tak zupełnie kompaktowe to one nie są: długość w granicach 4,4 metra to już trochę za dużo, żeby tak o nich mówić. A jednak oba plasują się w ciągle rosnącej klasie kompaktowej. Z jednej strony to dobrze, że w samochodach rośnie jeszcze coś oprócz cen. Ale z drugiej – wraz z wymiarami nadwozi oczekiwania i wymagania rosną. Również te dotyczące stylu i tutaj zarówno japońskie, jak i francuskie auto ma bardzo dużo do zaoferowania tak na zewnątrz, jak i w kabinach.

Typowy dla Peugeota i-Cockpit z małą kierownicą oraz usytuowanymi ponad nią zegarami przywodzi na myśl duże kolorowe wyświetlacze head-up, ale... To wszystko wygląda bardzo ciekawie i oryginalnie, jednak wysocy kierowcy – mimo ogromnej ilości miejsca na nogi – będą narzekali na kontakt kierownicy z kolanami. Peugeot ukształtował ją co prawda tak, aby tego uniknąć, jednak to znowu jest auto dla wielu, ale nie dla wszystkich. Problem dałoby się częściowo rozwiązać, radykalnie zwiększając odległość, na jaką kolumnę kierownicy można wysunąć z kokpitu, bo im bliżej tułowia kierowcy, tym jego uda znajdują się niżej. Do tego niektóre informacje na wskaźnikach są za małe.

Wrażenie z prowadzenia Peugeota jest... specyficzne. Niby układ kierowniczy nie ma bardziej bezpośredniego przełożenia od tego w Maździe, ale kombinacja miniaturowej kierownicy z niewielkimi siłami niezbędnymi do jej obracania przynosi spontaniczną i miejscami nazbyt żywiołową reakcję na skręt. Krótkie nierówności jezdni są na tyle odczuwalne, że można pomyśleć, iż 308 będzie miało twarde zawieszenie.

Na szczęście większe niedoskonałości drogi są już należycie filtrowane, tym razem zgodnie z legendą o komforcie francuskich samochodów. Trzycylindrowy silnik terkocze po zimnym starcie i podczas przyspieszania, ale już przy tempie autostradowym pozostaje w tle szumu powietrza i odgłosu toczących się opon – napęd został dobrze wygłuszony, a ciszy sprzyja długie finalne przełożenie skrzyni.

Mazda 3 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Mazda 3 - schemat wymiarów

Francuski system inforozrywki jest z pewnością nowoczesny. Zapewnia bezprzewodowe parowanie telefonu przez interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, wymaga jednak przyuczenia, żeby ogarniać wszystko, co dzieje się na pokładzie samochodu. Ciekawym pomysłem są programowane przyciski szybkiego dostępu do wybranych funkcji, ale one również są dotykowe, a w połączeniu z menu na górnym ekranie głównym tworzą czasem wrażenie natłoku funkcji.

Spece od ergonomii w Peugeocie chyba zorientowali się po fakcie, że trochę się zagalopowali, bo zaoferowali nawet samouczki w formie klipów wideo. Na auto do ulicznego wynajmu ten typ się nie nadaje – zbyt trudno będzie się z nim dogadać „na szybko”, nawet głosem. Kombajn multimedialny Peugeota miewa problemy ze zrozumieniem poleceń albo rozumie je na swój sposób. Widać, że producent jeszcze raczkuje z rozpoznawaniem mowy – MBUX to zdecydowanie nie jest. Do tego ten schowany w podmenu ściemniacz ekranu dotykowego. Można to zrobić zdecydowanie lepiej.

Peugeot 308 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Peugeot 308 - schemat wymiarów

Dla odmiany solidnie poskładana i starannie wykończona Mazda proponuje klasyczne doświadczenie automobilizmu w logicznym i ergonomicznym wydaniu, bez znaków zapytania. Już sama praca układu kierowniczego jest od razu odczytywana jako bardziej intuicyjna. Wolnossący silnik benzynowy o dużej pojemności, połączony z precyzyjnie działającą manualną skrzynią biegów z krótkim skokiem pewnie pracującej dźwigni, tylko dodaje przyjaznego charakteru Maździe i łączy ją z kierowcą, korzystając przede wszystkim z twardych walorów samochodu, a nie multimedialnych gadżetów.

Niestety, mimo pokaźnego jak na silnik bez turbo momentu obrotowego poniżej 3 tys. obrotów na minutę niewiele się dzieje i żeby wyprzedzić tira, trzeba redukować dwa biegi w dół. Wobec tak przyjemnej skrzyni to żadna ujma. Zawieszenie dzielnie poradziło sobie z wybojami na naszym torze testowym, dopiero po solidnej porcji wstrząsów tył auta potrafi niespodziewanie podskoczyć, pozostaje jednak w granicach kontroli.

System inforozrywki Mazdy nie jest tak „wszystko mający”, jak w Peugeocie, ale za to szybki, sprawny i łatwy w obsłudze za pomocą manipulatora na konsoli środkowej. Możemy wybaczyć nadmiarowy czas niezbędny do wpisania celu „kółkiem literowym” – przynajmniej działa to niezawodnie. Dobre fotele Mazdy zostały pobite przez te z Peugeota (warto dopłacić za certyfikowane przez AGR) – ale ocenę za fotele łączymy z pozycją za kierownicą.

Mazda 3 kontra Peugeot 308 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Mazda Peugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 9,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,8 s 15,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,0 s 5,4 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 7,5 s 6,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1383/492 kg 1336/514 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,5 m 11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,8 m 34,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,6 m 35,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km
Zasięg 770 km 770 km

Mazda 3 kontra Peugeot 308 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta 3 308
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, MHEV/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./pasek
Pojemność skokowa 1998 cm3 1199 cm3
Moc maksymalna 122 KM przy 6000 obr./min 131 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 213 Nm przy 4000 obr./min 230 Nm przy 1750 obr./min
Prędkość maksymalna 197 km/h 210 km/h
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika 351-1026 l 412-1323 l
Pojemność zbiornika paliwa 51 l 52 l
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 Michelin Primacy 4 S1
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 18 225/45 R 17
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 127 g/km; S 129 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1300/600 kg 1200/680 kg

Mazda 3 kontra Peugeot 308 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie 3 308
Wersja 2.0 e-Skyactiv G Hikari 1.2 Allure Pack EAT8
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy S/S/S/S S/S/S/N
Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) S S
Światła przeciwmgielne/pełne światła LED N/S (matrycowe) N/S
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S (+ lewe zewnętrzne) S
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/S
Elektr. fotele/skóra/kluczyk zbliżeniowy 8000 zł za 2 op./S 2300 zł/S (półskóra eko)/S
Ładowarka indukcyjna do telefonu 990 zł S
Ekran head-up/wirtualne zegary S/S N/S
Podgrzewane fotele/kanapa/kierownica/szyba S/N/S/N 800/N/900/800 zł
Elektr. klapa bagażnika/wentylowane fotele N/N N/N
Adaptacyjny tempomat/utrz. na środku pasa S/S S/700 zł
Czujniki park. przednie/tylne/kamera cofania S/S/S (360 stopni) S/S/S (360 st. + 1900 zł)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/S
Wykryw. zmęczenia/ruchu poprz. z tyłu/z przodu S/S*/S S/S/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2800-4100 zł/S (18 cali) 2500-3500 zł/S (17 cali)

*z funkcją autonomicznego hamowania podczas cofania.

Mazda 3 kontra Peugeot 308 - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny 3 308
Cena wyjściowa 118 900 zł** 116 300 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 119 890 zł 122 600 zł***

**cena oszacowana przez redakcję, w Polsce najsłabszy napęd Mazdy 3 ma 150 KM i w specyfikacji Hikari kosztuje 122 900 zł; ***cena Peugeota zawiera fotel AGR za 2000 zł.

Mazda 3 kontra Peugeot 308 - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Mazda Peugeot
Przestronność z przodu 40 31 34
Przestronność z tyłu 30 18 17
Pojemność bagażnika 25 12 15
Ładowność 15 11 11
Widoczność 20 8 10
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 27
Ergonomia obsługi 20 16 12
Jakość wykończenia 20 17 17
Suma punktów 200 140 143
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mazda Peugeot
Przyspieszenie 25 16 16
Elastyczność 25 20 20
Poziom hałasu 15 11 12
Skrzynia biegów 15 10 12
Zachowanie na drodze 30 27 26
Komfort jazdy 30 23 24
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 35 33
Suma punktów 200 159 160
Koszty i zasięg Maks. pkt. Mazda Peugeot
Cena 50 36 36
Zużycie paliwa 30 23 23
Wyposażenie – komfort 50 29 29
Wyposażenie – bezpiecz. 40 34 27
Ubezpieczenie 10 7 7
Gwarancja 15 10 8
Przeglądy 10 7 7
Suma punktów 205 146 137
Wynik końcowy 605 445 440
Miejsce w teście 1. 2.

Mazda 3 kontra Peugeot 308 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Mazda 3 vs Peugeot 308 - test spalania Foto: Auto Świat
Mazda 3 vs Peugeot 308 - test spalania

Jak na nowoczesne, duże (czytaj: ciężkie i bogato wyposażone) kompakty, które „robią setkę” w około 10 sekund, spalanie trzeba uznać za bardzo przyzwoite. Natomiast orędownicy downsizingu i redukowania liczby cylindrów nie będą zadowoleni, bo dwulitrowa Mazda bez trudu stawia czoła turbodoładowanej „kosiarce” z Peugeota.

Podsumowanie

A jednak nie łączy ich tylko kolor karoserii! Na przykład spalanie: niemal identyczne. Osiągi testowe: prawie takie same. Na tym jednak podobieństwa się kończą i jest to naprawdę delikatne sformułowanie. Fani inforozrywki zakochają się w Peugeocie, o ile zniosą to, że nawigacja nie zawsze zaprowadzi ich tam, gdzie chcieli. Zwolennicy bardziej tradycyjnej motoryzacji zdecydowanie lepiej odnajdą się w Maździe. My także ulegliśmy jej przemyślanej konstrukcji.