- Nie uwierzycie: mimo tak odmiennych koncepcji napędu oba auta w naszych testach drogowych odnotowały niemal identyczne osiągi
- Peugeot zaszalał z liczbą wyświetlaczy w bardzo eleganckim i nowocześnie wyglądającym kokpicie. Czy to wyjdzie na dobre ergonomii obsługi?
- 308 ma turbo, trzy cylindry i downsizing, ale Mazda nie pozostaje mu dłużna ze swoją miękką hybrydą oraz odłączaniem dwóch cylindrów podczas spokojnej jazdy
- Jak myślicie, które auto będzie droższe: japońskie, czy francuskie?
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- Mazda 3 kontra Peugeot 308 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Mazda 3 kontra Peugeot 308 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Mazda 3 kontra Peugeot 308 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Mazda 3 kontra Peugeot 308 - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Mazda 3 kontra Peugeot 308 - punkty i klasyfikacja
- Mazda 3 kontra Peugeot 308 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
- Podsumowanie
Tak zupełnie kompaktowe to one nie są: długość w granicach 4,4 metra to już trochę za dużo, żeby tak o nich mówić. A jednak oba plasują się w ciągle rosnącej klasie kompaktowej. Z jednej strony to dobrze, że w samochodach rośnie jeszcze coś oprócz cen. Ale z drugiej – wraz z wymiarami nadwozi oczekiwania i wymagania rosną. Również te dotyczące stylu i tutaj zarówno japońskie, jak i francuskie auto ma bardzo dużo do zaoferowania tak na zewnątrz, jak i w kabinach.
Przeczytaj też:
- Nowy Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG – kompakt cyfrowej ery
- Astra, złotko, ale się zmieniłaś!
- Jeździliśmy nowym Renault Megane E-Tech. Tak, jest elektryczne!
Typowy dla Peugeota i-Cockpit z małą kierownicą oraz usytuowanymi ponad nią zegarami przywodzi na myśl duże kolorowe wyświetlacze head-up, ale... To wszystko wygląda bardzo ciekawie i oryginalnie, jednak wysocy kierowcy – mimo ogromnej ilości miejsca na nogi – będą narzekali na kontakt kierownicy z kolanami. Peugeot ukształtował ją co prawda tak, aby tego uniknąć, jednak to znowu jest auto dla wielu, ale nie dla wszystkich. Problem dałoby się częściowo rozwiązać, radykalnie zwiększając odległość, na jaką kolumnę kierownicy można wysunąć z kokpitu, bo im bliżej tułowia kierowcy, tym jego uda znajdują się niżej. Do tego niektóre informacje na wskaźnikach są za małe.
Wrażenie z prowadzenia Peugeota jest... specyficzne. Niby układ kierowniczy nie ma bardziej bezpośredniego przełożenia od tego w Maździe, ale kombinacja miniaturowej kierownicy z niewielkimi siłami niezbędnymi do jej obracania przynosi spontaniczną i miejscami nazbyt żywiołową reakcję na skręt. Krótkie nierówności jezdni są na tyle odczuwalne, że można pomyśleć, iż 308 będzie miało twarde zawieszenie.
Na szczęście większe niedoskonałości drogi są już należycie filtrowane, tym razem zgodnie z legendą o komforcie francuskich samochodów. Trzycylindrowy silnik terkocze po zimnym starcie i podczas przyspieszania, ale już przy tempie autostradowym pozostaje w tle szumu powietrza i odgłosu toczących się opon – napęd został dobrze wygłuszony, a ciszy sprzyja długie finalne przełożenie skrzyni.
Francuski system inforozrywki jest z pewnością nowoczesny. Zapewnia bezprzewodowe parowanie telefonu przez interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, wymaga jednak przyuczenia, żeby ogarniać wszystko, co dzieje się na pokładzie samochodu. Ciekawym pomysłem są programowane przyciski szybkiego dostępu do wybranych funkcji, ale one również są dotykowe, a w połączeniu z menu na górnym ekranie głównym tworzą czasem wrażenie natłoku funkcji.
Spece od ergonomii w Peugeocie chyba zorientowali się po fakcie, że trochę się zagalopowali, bo zaoferowali nawet samouczki w formie klipów wideo. Na auto do ulicznego wynajmu ten typ się nie nadaje – zbyt trudno będzie się z nim dogadać „na szybko”, nawet głosem. Kombajn multimedialny Peugeota miewa problemy ze zrozumieniem poleceń albo rozumie je na swój sposób. Widać, że producent jeszcze raczkuje z rozpoznawaniem mowy – MBUX to zdecydowanie nie jest. Do tego ten schowany w podmenu ściemniacz ekranu dotykowego. Można to zrobić zdecydowanie lepiej.
Dla odmiany solidnie poskładana i starannie wykończona Mazda proponuje klasyczne doświadczenie automobilizmu w logicznym i ergonomicznym wydaniu, bez znaków zapytania. Już sama praca układu kierowniczego jest od razu odczytywana jako bardziej intuicyjna. Wolnossący silnik benzynowy o dużej pojemności, połączony z precyzyjnie działającą manualną skrzynią biegów z krótkim skokiem pewnie pracującej dźwigni, tylko dodaje przyjaznego charakteru Maździe i łączy ją z kierowcą, korzystając przede wszystkim z twardych walorów samochodu, a nie multimedialnych gadżetów.
Niestety, mimo pokaźnego jak na silnik bez turbo momentu obrotowego poniżej 3 tys. obrotów na minutę niewiele się dzieje i żeby wyprzedzić tira, trzeba redukować dwa biegi w dół. Wobec tak przyjemnej skrzyni to żadna ujma. Zawieszenie dzielnie poradziło sobie z wybojami na naszym torze testowym, dopiero po solidnej porcji wstrząsów tył auta potrafi niespodziewanie podskoczyć, pozostaje jednak w granicach kontroli.
System inforozrywki Mazdy nie jest tak „wszystko mający”, jak w Peugeocie, ale za to szybki, sprawny i łatwy w obsłudze za pomocą manipulatora na konsoli środkowej. Możemy wybaczyć nadmiarowy czas niezbędny do wpisania celu „kółkiem literowym” – przynajmniej działa to niezawodnie. Dobre fotele Mazdy zostały pobite przez te z Peugeota (warto dopłacić za certyfikowane przez AGR) – ale ocenę za fotele łączymy z pozycją za kierownicą.
Mazda 3 kontra Peugeot 308 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Mazda | Peugeot |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 9,7 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,8 s | 15,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,0 s | 5,4 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 7,5 s | 6,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1383/492 kg | 1336/514 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,5 m | 11,2/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,8 m | 34,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,6 m | 35,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,6 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Zasięg | 770 km | 770 km |
Mazda 3 kontra Peugeot 308 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | 3 | 308 |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, MHEV/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./pasek |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 122 KM przy 6000 obr./min | 131 KM przy 5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 213 Nm przy 4000 obr./min | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Prędkość maksymalna | 197 km/h | 210 km/h |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika | 351-1026 l | 412-1323 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 51 l | 52 l |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 | Michelin Primacy 4 S1 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/45 R 18 | 225/45 R 17 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 127 g/km; S | 129 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1300/600 kg | 1200/680 kg |
Mazda 3 kontra Peugeot 308 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | 3 | 308 |
---|---|---|
Wersja | 2.0 e-Skyactiv G Hikari | 1.2 Allure Pack EAT8 |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N |
Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) | S | S |
Światła przeciwmgielne/pełne światła LED | N/S (matrycowe) | N/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | S (2-strefowa) |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S (+ lewe zewnętrzne) | S |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/S/S |
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S |
Elektr. fotele/skóra/kluczyk zbliżeniowy | 8000 zł za 2 op./S | 2300 zł/S (półskóra eko)/S |
Ładowarka indukcyjna do telefonu | 990 zł | S |
Ekran head-up/wirtualne zegary | S/S | N/S |
Podgrzewane fotele/kanapa/kierownica/szyba | S/N/S/N | 800/N/900/800 zł |
Elektr. klapa bagażnika/wentylowane fotele | N/N | N/N |
Adaptacyjny tempomat/utrz. na środku pasa | S/S | S/700 zł |
Czujniki park. przednie/tylne/kamera cofania | S/S/S (360 stopni) | S/S/S (360 st. + 1900 zł) |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/S |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Wykryw. zmęczenia/ruchu poprz. z tyłu/z przodu | S/S*/S | S/S/N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2800-4100 zł/S (18 cali) | 2500-3500 zł/S (17 cali) |
*z funkcją autonomicznego hamowania podczas cofania.
Mazda 3 kontra Peugeot 308 - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | 3 | 308 |
---|---|---|
Cena wyjściowa | 118 900 zł** | 116 300 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 119 890 zł | 122 600 zł*** |
**cena oszacowana przez redakcję, w Polsce najsłabszy napęd Mazdy 3 ma 150 KM i w specyfikacji Hikari kosztuje 122 900 zł; ***cena Peugeota zawiera fotel AGR za 2000 zł.
Mazda 3 kontra Peugeot 308 - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Mazda | Peugeot |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 34 |
Przestronność z tyłu | 30 | 18 | 17 |
Pojemność bagażnika | 25 | 12 | 15 |
Ładowność | 15 | 11 | 11 |
Widoczność | 20 | 8 | 10 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 12 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 140 | 143 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Mazda | Peugeot |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 16 |
Elastyczność | 25 | 20 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 10 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 33 |
Suma punktów | 200 | 159 | 160 |
Koszty i zasięg | Maks. pkt. | Mazda | Peugeot |
Cena | 50 | 36 | 36 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 29 | 29 |
Wyposażenie – bezpiecz. | 40 | 34 | 27 |
Ubezpieczenie | 10 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 |
Suma punktów | 205 | 146 | 137 |
Wynik końcowy | 605 | 445 | 440 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Mazda 3 kontra Peugeot 308 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
Jak na nowoczesne, duże (czytaj: ciężkie i bogato wyposażone) kompakty, które „robią setkę” w około 10 sekund, spalanie trzeba uznać za bardzo przyzwoite. Natomiast orędownicy downsizingu i redukowania liczby cylindrów nie będą zadowoleni, bo dwulitrowa Mazda bez trudu stawia czoła turbodoładowanej „kosiarce” z Peugeota.
Podsumowanie
A jednak nie łączy ich tylko kolor karoserii! Na przykład spalanie: niemal identyczne. Osiągi testowe: prawie takie same. Na tym jednak podobieństwa się kończą i jest to naprawdę delikatne sformułowanie. Fani inforozrywki zakochają się w Peugeocie, o ile zniosą to, że nawigacja nie zawsze zaprowadzi ich tam, gdzie chcieli. Zwolennicy bardziej tradycyjnej motoryzacji zdecydowanie lepiej odnajdą się w Maździe. My także ulegliśmy jej przemyślanej konstrukcji.
Galeria zdjęć
Mazda 3 to bardzo duży kompaktowy hatchback. Mówimy o nadwoziu - w środku zbyt wiele miejsca nie znajdziecie. Za to gładkie, duże powierzchnie blachy rzeczywiście wyglądają wspaniale i cieszą czystością formy.
Dwa litry bez turbo, za to z miękką hybrydą i odłączaniem dwóch cylindrów podczas spokojnej jazdy. Efekt? Spalanie nawet lekko niższe niż u downsizingowego trzycylindrowego rywala!
Wsiadasz, zapinasz pas i jedziesz. Żadnych zagadek w klasycznie relaksującym i świetnie wykonanym kokpicie Mazdy.
Dwie bardzo przyjemne rzeczy: dżojstikowo precyzyjna dźwignia biegów oraz pokrętło na wzór iDrive z BMW.
Ciągle słyszymy, że Mazda ma krótkie siedziska. No bo ma. Ale czy to musi dyskwalifikować wygodny fotel? Zdecydowanie nie.
Jak na auto z tak ogromnym rozstawem osi, przekraczającym 2,7 metra, w "trójce" jest klaustrofobicznie ciasno z tyłu.
Wysoki próg załadunkowy, mały otwór załadunkowy i bagażnik o pojemności ledwo konkurującej z najlepszymi pod tym względem autami miejskimi.
Jest czerwony? Jest. Ma cztery koła i silnik spalinowy? Ma. I na tym (prawie) podobieństwa się kończą...
Pod maską Peugeota czeka przyjemnie elastyczny na tle rywalki downsizingowy motor 1.2 turbo, uzyskujący ponad 100 KM na litr pojemności skokowej. Czy pali mniej od dwulitrowej Mazdy? Niekoniecznie.
Fantastyczna jak na popularne auto jakość tworzyw w Peugeocie nie odbiega od tego, co spotkacie w bardzo dobrej pod tym względem Maździe, ale styl jest tutaj zdecydowanie bardziej ozdobny. Jak widzicie, dolny panel dotykowy chętnie odbija światło zza okien samochodu.
Ten pstryczek po prawej to... Selektor trybu pracy automatycznej skrzyni biegów.
Bardzo wygodne fotele z certyfikatem AGR - warto do nich dopłacić.
Z tyłu w Peugeocie... Sami widzicie. Ciasno.
Bagażnik Peugeota ma nieco większa pojemność niż ten w Maździe, natomiast po złożeniu oparcia powstaje solidny próg.
Chciałoby się wziąć oba. My wybieramy...