Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Benzynowe sedany - Audi A4 kontra BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat

Benzynowe sedany - Audi A4 kontra BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Limuzyna klasy średniej aż się prosi o oszczędnego diesla. Niektórzy jednak nie lubią niedyskretnego klekotu pod maską i to właśnie dla nich zrobiliśmy poniższe porównanie. Zaraz się okaże, co potrafią limuzyny klasy średniej z niedużymi silnikami benzynowymi

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat
Zobacz galerię (28)
Auto Bild
Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat

Audi kontra reszta świata? Tym razem nie użyjemy tego sformułowania. Dlaczego? Ponieważ nowe A4 zmaga się wyłącznie z niemiecką konkurencją. W tym porównaniu występuje z małym silnikiem benzynowym pod maską.

Wersja 1.4 TFSI musi stawić czoła Passatowi 1.4 TSI ACT, BMW 318i i Mercedesowi C 180. Teraz pewnie zapaliła wam się czerwona lampka: volkswagenowski motor 1.4 TSI z układem odłączania cylindrów to przecież jeden z bohaterów afery spalinowej! Także w Audi pracuje jednostka 1.4, jednak tutaj bez systemu wyłączającego połowę cylindrów. Dlatego skandal z emisją CO2 nie dotyczy testowanej „A-czwórki”.

Tylko realne liczby mają znaczenie dla kierowców, dlatego „Auto Świat” sam mierzy zużycie paliwa testowanych samochodów

Skoro już jesteśmy przy dwutlenku węgla, a jego emisja jest zależna od spalania, to z tym większym zapałem zabraliśmy się do pomiaru zużycia paliwa i skonfrontowaliśmy to z bredniami podawanymi przez producentów w katalogach. Firmy samochodowe doskonale wiedzą, jak bardzo laboratoryjna procedura pomiarowa (spalanie katalogowe jest bowiem mierzone na hamowni podwoziowej) odbiega od rzeczywistych warunków jazdy. Dlatego sprytni prawnicy podpowiadają im, jak mają zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami ze strony klientów, gdyby auto paliło jednak więcej.

Przejrzyjcie katalog jakiegoś dowolnie wybranego samochodu – niekoniecznie z naszego porównania – i zwróćcie uwagę na to, co zwykle podaje się drobnym drukiem pod tabelką ze zużyciem paliwa. Jest tam zazwyczaj informacja o tym, że rzeczywiste spalanie może się różnić od katalogowego z powodu takich czynników, jak: silny wiatr, nachylenie drogi, obciążenie samochodu, ciśnienie w oponach, sposób jazdy, jakość paliwa, temperatura powietrza, liczba włączonych odbiorników prądu w aucie, ze szczególnym uwzględnieniem ogrzewania i klimatyzacji.

W katalogu VW obiecuje, że Passat będzie zużywał średnio 5,1 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 117 g/km. Potraficie sobie wyobrazić, na ile realistyczne są te dane? W teście zawsze sami sprawdzamy zużycie paliwa na 155-kilometrowej trasie. Efekt: w codziennych warunkach Passat łyka 7 litrów na setkę, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 167 g/km. I tylko tę wartość oceniamy i bierzemy pod uwagę w tym porównaniu. Podczas pomiaru spalania jeździmy zgodnie z przepisami.

Audi A4 1.4 TFSI - jeszcze lepszy od poprzednika

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanie
Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanieAuto Bild

dopiero przy drugim spojrzeniu to widać: tak, to nowe A4. Nie będziemy się już kłócić o design Audi. Może nie jest przełomowy, ale na pewno dojrzały, tak jak wymiary tej limuzyny. 4,73 m długości to więcej niż mierzą konkurenci. Gabaryty nadwozia nie przekładają się jednak na przestrzeń w środku – w BMW jest nieco więcej miejsca z tyłu, o Passacie nie wspominając.

Dopracowany układ jezdny oraz wysoka jakość wykończenia pozostają atutami A4

Audi stawia na inne wartości, jak chociażby bardzo starannie wykończone wnętrze i chłodna perfekcja. W tym aucie czuć, za co tak dużo się płaci. Żywiołowy, lubiący wysokie obroty silnik 1.4 TFSI cicho pracuje. W ogóle A4 jest dobrze wyciszone. To m.in. zasługa szkła akustycznego, montowanego przez Audi za dopłatą. Bardzo dobrze spisuje się komfortowe zawieszenie z adaptacyjną pracą regulowanych amortyzatorów, które zamontowano w testowanym A4.

Osobom ceniącym wygodę możemy je z czystym sumieniem polecić. Audi miękko resoruje, ale się nie buja. Prowadzi się je poręcznie i lekko. W bezpośrednim porównaniu musimy mu jednak wytknąć nieco syntetyczny układ kierowniczy. BMW serii 3 jest bardziej komunikatywne, lepiej czuć reakcje tego samochodu. Jednak także „trójka” ma twardsze resorowanie. Audi A4 to bardzo harmonijne auto, powstałe w wyniku udoskonalania tego, co już było dobre.

Audi A4 1.4 TFSI - plusy: Dopracowane silnik i zawieszenie. Bardzo miłe dla oka wnętrze, świetne wykończenie.

Audi A4 1.4 TFSI - minusy: Ilość miejsca z tyłu jest mniejsza, niż się spodziewaliśmy. Cena zaskakująco wyższa od BMW.

BMW 318i - silnik nie pasuje do reszty samochodu

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanie
Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanieAuto Bild

Poliftingowe BMW w miły sposób wydaje się klasyczne. Jego wymiary są zaskakująco kompaktowe, jest bowiem aż o 10 cm krótsze od Audi. Jeszcze bardziej zadziwia jednak to, że tylna część kabiny „trójki” jest nieco przestronniejsza niż w „A-czwórce” i klasie C. To podpowiada, że wygoda tylnych pasażerów miała wyższy priorytet podczas projektowania serii 3 niż w przypadku powyższych rywali. 318i to zatem auto stworzone z myślą o kierowcy, ale przy tym choć trochę rodzinne.

Trzy cylindry zużywają najmniej paliwa, ale BMW brakuje dynamiki

Chociaż... Z tym „autem dla kierowcy” nie do końca jest tak, jak się spodziewaliśmy. Wesoło terkoczący 3-cylindrowy silnik znamy już z Mini i w tym aucie go lubimy, w BMW zadebiutował w serii 2. Pod maską „trójki” sprawia jednak wrażenie wyraźnie przeciążonego obowiązkami.

Zupełnie nie pasuje do charakteru BMW serii 3, które po liftingu stało się sztywniejsze i ostrzejsze w prowadzeniu. Konkurenci pozwalają sprawniej się poruszać, choć trzeba przyznać, że minisilnik BMW pali najmniej: średnio wystarcza mu 6,4 l/100 km. To jednak za mało, żeby osiągnąć podium w tym porównaniu. Choć „trójka” to fajny samochód, a 3-cylindrowe 1.5 to dobry silnik, konkluzja brzmi: między nimi totalnie brakuje chemii.

BMW 318i - plusy: Klasyczny design i zwinne prowadzenie przemawiają za „trójką”. Do tego czytelne instrumenty.

BMW 318i - minusy: Nowy silnik sprawia wrażenie przeciążonego. Wraz z liftingiem usztywniono zawieszenie.

Mercedes C 180 - pneumatycznie komfortowy typ

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanie
Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanieAuto Bild

Wygląda jak mała klasa S. Trzecie miejsce modelu C 180 można rozumieć dwojako. Wariant pierwszy: przedostatnie miejsce, więcej nie dał rady. Nie jest to auto bez wad. Mercedes ma dość ciasną kabinę z tyłu i jest bardzo drogi. Po doposażeniu C 180 kosztuje o wiele więcej niż i tak drogie A4 czy seria 3.

Mercedes doszedł do eleganckiego i rozpoznawalnego stylu. Brawo!

Pytanie: czy dla potencjalnego właściciela Mercedesa będą to priorytetowe atrybuty nowego samochodu? Jeżeli będzie chciał mieć auto rodzinne, z pewnością wybierze klasę E. A jeśli klasa C jest dla niego za droga, to – jak niezbyt sympatycznie mawiają niektórzy – „po prostu nie stać go na Mercedesa”. Musimy jednak ocenić wszystkie porównywane auta jedną miarą, dlatego wybieramy wariant drugi: w kategorii „Napęd i zawieszenie” Mercedes wypada lepiej od BMW i co ciekawe – wygrywa także z nowiutkim Audi, między innymi dlatego, że jest wybitnie komfortowy dzięki opcjonalnemu zawieszeniu Airmatic.

Do tego prowadzi się go odprężająco, okazuje się zaskakująco szybki, ma szlachetne wykończenie. Mimo najwyższej masy auta 1,6-litrowy silnik turbo (co prawda, trochę szorstko pracuje i hałasuje na wysokich obrotach) dobrze „się zbiera” z każdych obrotów. C 180? Jesteśmy na tak!

Mercedes C 180 - plusy: C 180 punktuje wysokim komfortem jazdy i stylowo urządzonym wnętrzem. Dynamiczny silnik.

Mercedes C 180 - minusy: Mercedes każe słono płacić za to auto. Z tyłu stosunkowo mało miejsca dla pasażerów.

VW Passat 1.4 TSI - pod względem przestronności to gracz wyższej ligi

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanie
Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanieAuto Bild

Cenisz przestronność? Passat będzie zatem optymalnym wyborem. Volkswagen ma bowiem największą kabinę w tym porównaniu i jakby tego było mało, swoich konkurentów bije na głowę także pojemnością bagażnika (586 l). Zgoda, że nie budzi pożądania jak BMW, Audi czy Mercedes. Na pewno jednak nie brakuje mu dobrego stylu, który w swoim (nieco nudnym) minimalizmie jest ponadczasowy.

VW jeździ nie gorzej od rywali, a do tego przewyższa ich wielkością kabiny

Wnętrze ponadto bardzo solidnie wykończono. Kwestią gustu jest listwa dekoracyjna w kokpicie. Ogólny zachwyt budzi silnik, podobny do tego z Audi, jednak tu jest zamontowany poprzecznie i wyposażony w system odłączania cylindrów. Bardzo sprawnie funkcjonuje i uruchamia się częściej, niż można by się tego spodziewać. Podczas równomiernej jazdy na średnim poziomie obrotów dwa cylindry mogą przestać pracować, żeby ograniczyć zużycie paliwa.

Adaptacyjne zawieszenie DCC oferuje kierowcy szerokie spektrum ustawień – od twardości do miękkości. Passat nie ma oczywiście sportowych ambicji, jednak opcjonalny progresywny układ wspomagania kierownicy spełnia nawet wysokie wymagania i zapewnia dobrą precyzję prowadzenia. Właśnie dzięki takim talentom Passat finiszuje na pierwszej pozycji, a nie tylko ze względu na ilość miejsca.

VW Passat 1.4 TSI - plusy: Wielka kabina, dopracowane zawieszenie. Cichy i żywiołowy silnik, dobry układ kierowniczy.

VW Passat 1.4 TSI - minusy: Trudno się tutaj do czegokolwiek przyczepić. Może tylko wyświetlacz nawigacji mógłby być wyżej...

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane producentów:

VolkswagenAUDIMercedesBMW
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)1395139515951499
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/5000150/5000156/5300136/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)250/1500250/1500250/1200220/1250
Prędkość maksymalna (km/h)220210223210
Skrzynia biegówaut. 7man. 6aut. 7man. 6
Napędprzedniprzednitylnytylny
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)586-1152480480480
Opony testowanego auta (p-t)235/45 R 18 W245/40 R 18 Y225/45–245/40 R 18 Y225/45–255/40 R 18 Y
Pojemność zbiornika paliwa (l)66546660
Emisja CO2 (g/km)117128135129
Czynnik układu klimatyzacjiR134aR134aR134aR134a
Dł./szer./wys. (mm)4767/1832/14564726/1842/14274686/1810/14424633/1811/1429

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - wyniki pomiarów drogowych:

PassatA4C 180318i
Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s3,0 s3,3 s3,1 s
0-100 km/h8,9 s8,8 s8,9 s9,9 s
0-130 km/h14,9 s15,1 s14,4 s17,2 s
Elastyczność 60-100 km/h4,9 s4,7 s4,7 s5,8 s
Elastyczność 80-120 km/h6,3 s6,7 s6,1 s7,9 s
Masa rzeczywista/ładowność1434/536 kg1428/462 kg1537/453 kg1485/490 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.55/45 proc.53/47 proc.48/52 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,6 m11,7/11,5 m11,0/11,0 m11,1/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,4 m36,9 m35,8 m36,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,1 m33,9 m34,9 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)57 dB (A)57 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)64 dB (A)65 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)68 dB (A)68 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe7,0 l/100 km6,8 l/100 km7,2 l/100 km6,4 l/100 km
Zasięg940 km790 km915 km935 km

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - wymiary kabin:

VW PassatAudi A4Mercedes C180BMW 318i
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1180117011801165
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1530149014701480
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1010103010401015
Zakres regulacji fotela(mm)245240250235
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)805745755770
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1520146014701470
Wysokość nad głową z tyłu(mm)935925910935
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350350340330

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - wyposażenie:

PassatA4C 180318i
Wersja1.4 TSI Highline DSG1.4 TFSI SportAvantgardeStandard
Airbagi czołowe kierowcy/pasażeraS/SS/SS/SS/S
Boczne poduszki powietrzneSSSS
Airbag kolanowyNNNN
Kurtyny powietrzneSSSS
Lakier metaliczny2 560 zł4 330 zł4 084 zł3 923 zł
Światła przeciwmgielneSNNS
Reflektory ksenonowe/LEDN/3580 złS/5780 złN/4529 złN/5554 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SN/SN/S
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Zawieszenie adaptacyjne3 100 zł4 760 zł6 231 zł4 849 zł
Radioodtwarzacz CD/USBS/SS/740 złS/SS/S
Sterowanie radiem na kierownicySSSS
Bluetooth/kamera cofaniaS/1660 złS/2190 złS/5917 zł2)S/8865 zł4)
Nawigacja/elektr. reg. fotel z pamięcią4360/5330 zł7190/5820 zł4451/6074 zł7009/4849 zł
Tempomat/skórzana tapicerkaS/S1460/8740 złS/8587 zł1366/7890 zł
Podgrzewane fotele przednieS1 760 zł1 702 zł1 631 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąSSS8865 zł4)
Monitoring martwego pola4830 zł1)3 940 zł6440 zł3)8865 zł4)
Asystent utrzymania pasa ruchu4830 zł1)2 190 zł6440 zł3)8865 zł4)
Czujniki parkowania (przód i tył)/deszczuS/S3790 zł/S59172)/314 zł3041 zł/S
Aluminiowe felgiSSSS

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - ceny, gwarancja, przeglądy:

PassatA4C 180318i
Cena podstawowa testowanej wersji124 190 zł140 170 zł132 951 zł124 600 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)49,5 proc.50,7 proc.52,8 proc.50,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat30 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazańwg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu142 490 zł5)176 080 zł6)191 071 zł7)161 102 zł8)

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - punkty i klasyfikacja:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pkt.PassatA4C 180318i
Przestronność z przodu4036353534
Przestronność z tyłu3026232324
Pojemność bagażnika2522171717
Ładowność15119910
Widoczność2017161616
Fotele, pozycja kierowcy3028282828
Ergonomia obsługi2018181818
Jakość wykończenia2018191918
Suma punktów200176165165165
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.PassatA4C 180318i
Przyspieszenie2513131311
Elastyczność2521212119
Poziom hałasu1514141412
Skrzynia biegów1515141514
Zachowanie na drodze3027282728
Komfort jazdy3028292927
Układ kierowniczy1514141515
Średnica zawracania54455
Skuteczność hamulców4032333329
Suma punktów200168170172160
KosztyMaks. pkt.PassatA4C 180318i
Cena po doposażeniu5035292632
Utrata wartości157767
Zużycie paliwa3022232124
Wyposażenie – komfort3024222422
Wyp. – bezpieczeństwo3024222224
Ubezpieczenia108767
Gwarancja1581098
Przeglądy2013131313
Suma punktów200141133127137
Wynik końcowy600485468464462
Miejsce w teście1.2.3.4.

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - spalanie katalogowe kontra testowe:

Spalanie katalogowe kontra testowe
Spalanie katalogowe kontra testoweŻródło: Auto Świat

Volkswagen powinien się mocno zawstydzić, ponieważ jego flagowa limuzyna klasy średniej spaliła w naszym teście aż o 37 proc. więcej benzyny, niż deklarują dane katalogowe. Najmniejsza różnica wystąpiła w przypadku BMW, które przy okazji zużyło najmniej paliwa.

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - podsumowanie:

Na nieszczęście konkurentów z segmentu VW wcale nie chce być mniej „premium”,

a do tego ma przestronniejszą niż oni kabinę, wielki bagażnik, bogate wyposażenie i atrakcyjną cenę. Największy zawód? Dynamika nowego silnika BMW.

Jak zwykle zachęcamy do komentowania - najciekawsze wpisy zacytujemy w dedykowanej publikacji.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski