Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Megane chce namieszać w klasie

Megane chce namieszać w klasie

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Albo raczej: znowu chce. Wcześniej niespecjalnie się to udało, teraz inżynierowie Renault zwarli szeregi ze stylistami i stworzyli coś, co – jak wierzą – doda sprzedaży skrzydeł. My najpierw sprawdzimy, czy Mégane podetnie skrzydła konkurencji

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra
Zobacz galerię (18)
Auto Bild
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra

Poprzednikowi przypisywaliśmy pewien urok. Niestety, nie pomogło mu to w wynikach sprzedaży. Teraz do akcji wkracza nowy model, który ma zmienić dotychczasowy stan rzeczy. Renault przez ostatnie 1,5 roku zmodernizowało niemal całą paletę modelową – teraz kolej na Mégane’a.

Na pewno nie będzie miał lekko, bowiem konkurencja w tej klasie jest silna i gotowa na odparcie każdego ataku. W pierwszym punktowanym porównaniu przeciwko nowej „megance” występują: wciąż świeżutka (choć bardzo podobna do poprzedniczki) Astra, świetnie jeżdżący Ford Focus, korzystnie wyceniony Hyundai i30 z długą gwarancją oraz wyraźnie sportowa Honda Civic. Ta właśnie piątka za moment stanie do walki o prymat w nowym rozdaniu klasy kompaktowej, której inicjatorami są Opel i Renault.

W szranki stanęły samochody z idealnymi do zestawienia niedużymi dieslami, których moc zawiera się w granicach 120--136 KM. Nie jest to co prawda dużo jak na bardzo wyrośnięte dziś samochody kompaktowe, jednak będziecie zaskoczeni, jak różne okazały się osiągi zmierzone podczas pomiarów testowych. Największą niespodziankę sprawiła tutaj Astra, której poprzednia generacja mimo wizualnego podobieństwa była znacznie cięższym samochodem.

Teraz nowy diesel Opla nareszcie został zamontowany w samochodzie, w którym może w pełni pokazać swój potencjał. I robi to bez oglądania się na rywali, tak że już na starcie zostawia ich daleko z tyłu. Jak zwykle możecie też liczyć na porównanie fabrycznych danych o średnim spalaniu z wynikami naszych pomiarów. I już na wstępie zapowiemy, że niektóre marki będą miały się czego wstydzić, bo auta spaliły znacznie więcej, niż obiecywano.

Ford Focus 1.5 TDCi - Wciąż to potrafi!

Aktualny Focus jest produkowany już od 5 lat, ale pod względem dynamiki jazdy żaden z konkurentów nie potrafi mu dorównać. Prowadzi się go zwinnie i poręcznie, jego bezpośredni układ kierowniczy zawsze czeka z niecierpliwością na kolejny zakręt. Mało tego: Focus też świetnie amortyzuje nierówności. Całość współgra w idealnej harmonii. To jest sztuka znana niewielu inżynierom, co w dzisiejszym świecie motoryzacji, w którym firmy nawzajem kupują od siebie specjalistów, może dziwić.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel AstraAuto Bild

A jednak nawet w dobie globalizacji i zapewne dobrze rozwiniętego szpiegostwa przemysłowego nadal istnieją firmy, które potrafią zrobić coś, czego inni nie osiągnęli. Możemy tylko powtórzyć: układ jezdny Focusa to najlepsze pasywne zawieszenie na rynku, jeśli chodzi o kompromis między komfortem a frajdą z jazdy. Tyle że samo zawieszenie nie wystarczy, żeby ograć rywali. Do tego Ford musiałby być choć trochę żwawszy po wciśnięciu gazu, a tymczasem ma on najgorsze przyspieszenie w stawce.

Także cena nie jest magnesem, jeżeli doposażymy Forda do poziomu, jaki wyznaczyliśmy w tym porównaniu dla wszystkich samochodów. W pewnych kwestiach jednak Focus nie jest w stanie ukryć swojego zaawansowanego wieku. Szczególnie w porównaniu z Mégane’em i Astrą kokpit sprawia wrażenie już niezbyt świeżego. Z tyłu jest stosunkowo ciasno, tylko Renault zostało równie ściśle skrojone.

Honda Civic 1.6 i-DTEC - Styliści Civica na pewno dobrze się bawili.

Kompakt Hondy prezentuje się odważnie i futurystycznie, co oczywiście ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni cieszą się, że „ufo” wygląda jeszcze bardziej nieziemsko, drudzy narzekają – przyznacie, iż coś w tym jest – że niedawny lifting Civica przypomina trochę bazarowy tuning: wszędzie, gdzie tylko się dało, widać przetłoczenia i spoilery.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel AstraAuto Bild

Ale tego raczej nie zmienimy, przynajmniej do drogowej premiery następcy. Niezmiennie natomiast pozostajemy fanami mechanizmu składania tylnej kanapy, dzięki któremu można postawić siedziska do pionu niczym w fotelu kinowym lub złożyć całość na płasko – bagażnik jest dzięki temu nie tylko duży, lecz także funkcjonalny. Patrząc na bryłę nadwozia, trudno wyobrazić sobie, gdzie konstruktorzy zmieścili tak ogromny kufer (477 l). Radość sprawiają też: 120-konny diesel 1.6, precyzyjny mechanizm biegów, zwinne prowadzenie i sportowo bezpośredni układ kierowniczy (który czasem trochę męczy podczas jazdy autostradowej).

Dlaczego zatem Civic ląduje na dalekiej pozycji? No cóż, pozycja za kierownicą jest zbyt wysoka, a obsługa urządzeń pokładowych – częściowo wręcz kuriozalna. Amortyzacja też mogłaby być bardziej komfortowa. Jasna sprawa: ten Civic to raczej coś dla zdeklarowanych miłośników Hondy. Jednak tylko tych gotowych wyłożyć całkiem pokaźną sumę.

Hyundai i30 1.6 CRDi - Aż trudno uwierzyć, że obecna generacja jest oferowana już od 4 lat.

Auto wciąż atrakcyjnie wygląda, zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Zaletą uporządkowanego kokpitu jest prosta obsługa. Ktoś, kto docenia logikę działania, po przesiadce z Hondy Civic do i30 poczuje trudną do opisania ulgę – to jak teleportacja z galaktyki chaosu do krainy prostoty.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel AstraAuto Bild

Z pewnością ma to wpływ na aktywne bezpieczeństwo jazdy i bardzo dobrze, bo koreański producent nie oferuje w tym zakresie niemal żadnych systemów wspomagających kierowcę. Zapewne trzeba będzie na nie poczekać do premiery kolejnej generacji kompaktu, ale naszym zdaniem obecny model jest na tyle dobry, że można jednak było zainwestować w prace rozwojowe nad wdrożeniem kilku systemów asystujących. Hyundai jest przestronny, szczególnie z tyłu oferuje odczuwalnie więcej przestrzeni niż większość konkurentów.

Jeśli często podróżujecie w czwórkę, warto rozważyć Hyundaia. Jeżeli jednak lubicie jeździć dynamicznie – lepiej nie. 136-konne 1.6 CRDi sprawia wrażenie ociężałego, niektórzy rywale mają lepsze osiągi. Poza tym kultura jego pracy pozostawia wiele do życzenia, jednostka potrafi robić sporo hałasu i przenosić wibracje do kabiny. Niezbyt wiele radości sprawia też prowadzenie i30. Dużą winę ponosi nieprecyzyjny i pozbawiony czucia układ kierowniczy. Więcej radości daje 5-letnia gwarancja.

Opel Astra 1.6 CDTI - No i co wy na to?

Spodziewaliście się, że Opel wymiecie konkurentów z podium? Styl auta wzbudza różne opinie: jedni cieszą się, że Astra V jest tak podobna do poprzedniczki, innym brakuje tego przyjemnego posmaku nowości, kiedy patrzymy na awangardowo, od nowa wystylizowany samochód. Opel wygrywa dzięki swojej wszechstronności. Ma dużo miejsca z przodu, sporo z tyłu, za kierownicą siedzi się wygodnie.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel AstraAuto Bild

Z tyłu oferuje nieco więcej przestrzeni niż Ford i Renault (szczególnie nad głowami pasażerów), jeszcze lepszą przestronność znajdziecie tylko w Hyundaiu i Hondzie. 1,6-litrowy diesel o mocy 136 KM zaskakująco dobrze ciągnie i najmniej spala – 4,8 l/100 km. Przyznacie, że to kusząca kombinacja, tym bardziej że osiągi 1,6-litrowej Astry są tak dobre, że nie powstydziłby się ich 2-litrowy diesel. Przy dużym obciążeniu i na wyższych obrotach dynamiczny silnik staje się jednak głośny, jego brzmienie zwyczajnie denerwuje. Nad tym Opel powinien popracować.

A co z układem jezdnym? Astry nie prowadzi się co prawda tak zwinnie, jak Focusa, ale auto pewnie trzyma się drogi. Komfort jest wysoki, tylko poprzeczne nierówności czasami przekazywane są do kabiny. Dopracowania wymaga też mechanizm zmiany biegów, bo skok lewarka jest duży. Są to jednak drobiazgi, zasadniczo Astra to podręcznikowy kompakt: przestronny, praktyczny, dynamiczny i oszczędny. Kombinacja zalet Opla okazała się nie do pobicia.

Renault Megane 1.6 dCi - Gdybyśmy przyznawali punkty za design, Mégane na pewno zgarnąłby ich komplet.

Uważamy, że prezentuje się naprawdę ciekawie. Stylowo urządzono też kokpit, z prędkościomierzem na wyświetlaczu (seryjny od Intens), którego wygląd można zmieniać. Z kolei duży pionowy ekran z nawigacją TomTom to coś, co jedni będą kochać, a inni (konkretnie ci, którzy chcą jeździć samochodem, a niekoniecznie tabletem) – nienawidzić. Do obsługi menu można się szybko przyzwyczaić. Z przodu siedzi się wygodnie na miłych w dotyku fotelach, z tyłu – zdecydowanie gorzej.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra
Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel AstraAuto Bild

Jest ciasno, poza Focusem wszyscy konkurenci oferują lepszą przestronność. Tę niechlubną cechę Mégane odziedziczył po poprzedniku, i to mimo ogromnego rozstawu osi w nowym modelu. Pozytywnie zaskoczył nas natomiast silnik: 130-konne 1.6 cicho pracuje i lubi obroty. W porównaniu z poprzednikiem Renault dopracowało układ kierowniczy, tyle że wciąż sprawia on wrażenie nieco sztucznego.

I nareszcie zafundowano pasażerom komfort: Mégane skutecznie amortyzuje długie pofałdowania jezdni, prowadzi się go przyjemnie i bez niemiłych niespodzianek. W sumie jest to auto na tyle odmienne od poprzednika, że śmiało możemy mówić o rewolucji w ofercie Renault. Gdyby nie ciasnota na tylnej kanapie, moglibyśmy polecić to auto wszystkim – nawet rodzinom. Chociaż w sumie... Zanim dzieci podrosną, zmieszczą się z tyłu bez problemu!

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - dane katalogowe:

OpelRenaultHyundaiFordHonda
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/8diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)15981598158214991597
Moc maksymalna (KM/obr./min)136/3500130/4000136/4000120/3600120/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/2000320/1750280/1500270/1950300/2000
Prędkość maksymalna (km/h)205199197193207
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6man. 6man. 6
Napędprzedniprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)370-1210384-1247378-1316363-1262477-1378
Opony testowanego auta225/45 R 17205/55 R 16205/55 R 16215/50 R 17225/45 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)4847535350
Emisja CO2 (g/km)103103999898
Czynnik układu klimatyzacjiR1234yfR1234yfR1234yfR134aR134a
Dł./szer./wys. (mm)4370/1809/14854359/1814/14384300/1780/14654358/1823/14844370/1770/1470

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wyniki pomiarów drogowych:

AstraMeganei30FocusCivic
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s3,2 s3,5 s4,0 s3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s9,6 s10,6 s11,2 s10,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h15,3 s16,6 s18,5 s19,2 s18,1 s
Elastyczność 60-100 km/h5,7 s (na 4. biegu)6,6 s (na 4. biegu)9,9 s (na 4. biegu)7,5 s (na 4. biegu)7,6 s (na 4. biegu)
Elastyczność 80-120 km/h10,1 s (na 6. biegu)10,8 s (na 6. biegu)18,4 s (na 6. biegu)15,6 s (na 6. biegu)13,4 s (na 6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność1330/545 kg1358/532 kg1379/541 kg1367/533 kg1366/504 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/38 proc.65/35 proc.62/38 proc.61/39 proc.65/35 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,3 m11,4/11,2 m11,2/11,0 m10,9/11,0 m11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,1 m36,8 m34,1 m36,2 m35,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,3 m35,4 m34,6 m35,9 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)60 dB (A)61 dB (A)58 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)66 dB (A)68 dB (A)66 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe4,8 l/100 km5,3 l/100 km5,0 l/100 km5,4 l/100 km4,9 l/100 km
Zasięg990 km880 km1050 km980 km1010 km

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wymiary kabin:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

OpelRenaultHyundaiFordHonda
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11701150113011401130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14501480148014451460
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1040100510301035995
Zakres regulacji fotela(mm)245225190230220
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)735720755730750
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14401430148014101440
Wysokość nad głową z tyłu(mm)960935940925925
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335350375370360

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - wyposażenie i opcje:

AstraMeganei30FocusCivic
Wersja1.6 CDTI Dynamic1.6 dCi 130 Intens1.6 CRDi Comfort1.6 TDCi Titanium1.6 i-DTEC Sport
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/NS/NS/NS/NS/N
Reflektory ksenonowe/LEDN/5500 złN/3500 złN (dost. w Premium)/N4100 zł/NN/N (dost. w Executive)
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowanyS/2100 złS/2200 złS/2100 złS/1950 złS/2500 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SN/SN/SN/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/SS/S
Elektr. ster. lusterka/skórzana tapicerkaS/5000 złS/5300 złS/N (dost. w Premium)S/6500 złS/N (dost. w Executive)
System multimedialny z odtwarzaczem MP3SSSSS
Kierownica wielofunkcyjnaSSSSS
Bluetooth/złącze USBS/SS/SS/SS/SS/S
Nawigacja/adaptacyjne zawieszenie3000 zł/NS/N5500 zł1)/N4120 zł/NS/N
Komputer pokładowy/dostęp bez kluczykaS/1500 złS/SS/N (dost. w Premium)S/3400 złS/N (dost. w Executive)
Czujnik światła i deszczu/podgrzewane foteleS/1500 złS/850 złN (dost. w Premium)/1000 zł800/900 zł2900 zł1)/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/2200 złS/NS/3000 złS/N
Czujniki parkowania/kamera cofania1000/3500 zł1)S/N (dost. w Bose)S/5500 zł1)1100/1000 złN (dost. w Executive)/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąS1 800 złN3200 zł1)2900 zł1)
Monitoring martwego pola3500 zł1)2 500 złN2 500 zł2900 zł1)
Asystent utrzymania pasa ruchuS1 000 złN3200 zł1)2900 zł1)
System rozpoznawania znaków drogowychS450 złN3200 zł1)2900 zł1)
Felgi aluminiowe standardowe/w teścieS (17 cali)/S (17 cali)S (16 cali)/S (16 cali)S (16 cali)/S (16 cali)S (16 cali)/2150 zł (17 cali)S (17 cali)/S (17 cali)

1)pakiet.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości:

AstraMeganei30FocusCivic
Cena podstawowa testowanej wersji84 900 zł86 100 zł83 100 zł88 740 zł93 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)44,3 proc.45,8 proc.50,2 proc.52,3 proc.47,8 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata5 lat2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazańwg wskazańwg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu95 400 zł92 700 zł89 600 zł107 910 zł95 900 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - punkty i klasyfikacja:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pktAstraMeganei30FocusCivic
Przestronność z przodu403028242523
Przestronność z tyłu302119252022
Pojemność bagażnika251414141418
Ładowność151111111110
Widoczność201616171614
Fotele, pozycja kierowcy302726242625
Ergonomia obsługi201717181615
Jakość wykończenia201717161716
Suma punktów200153148149145143
Napęd i zawieszenieMaks. pktAstraMeganei30FocusCivic
Przyspieszenie251716151315
Elastyczność251918121516
Poziom hałasu15998108
Skrzynia biegów151313121414
Zachowanie na drodze302525242626
Komfort jazdy302423222620
Układ kierowniczy151312111413
Średnica zawracania544443
Skuteczność hamulców403227342726
Suma punktów200156147142149141
KosztyMaks. pktAstraMeganei30FocusCivic
Cena po doposażeniu503637383236
Utrata wartości1512119810
Zużycie paliwa302523242224
Wyposażenie – komfort302726232724
Wyp. – bezpieczeństwo302323162323
Ubezpieczenia1077867
Gwarancja158814810
Przeglądy201313131313
Suma punktów200151148145139147
Wynik końcowy600460443436433431
Miejsce w teście1.2.3.4.5.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa:

Auto Świat

Ekopropaganda w pełnej krasie - europejski test spalania znowu nabija przyszłych właścicieli w butelkę. Nie wiadomo tylko, czy spodziewać się w niej paliwa, czy może próżni, która niewątpliwie musiała być mocno nagromadzona w głowach twórców testu na hamowni, nieprzystającego do realnych warunków jazdy.

Nowe Renault Megane kontra Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 i nowy Opel Astra - podsumowanie:

Brawa dla Astry i Megane’a! Renault zdobyło drugie miejsce w tym porównaniu – chapeau bas! Wyprzedziło tak lubiane auta, jak Ford Focus i Hyundai i30. Honda jest w tym wyostrzonym wydaniu raczej czymś dla fanów. A na czele stawki dumnie jedzie Astra.

Jeżeli uważacie, że kolejność na podium jest taka, jaka powinna być lub przeciwnie - macie w tym temacie zdanie odrębne - zapraszamy do komentowania. Chcecie być cytowani? Piszcie!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków