- Oba samochody mają ogromne bagażniki, jednak na tylnej kanapie tylko jedno z nich jest wygodne. Wiecie, które?
- Dwusprzęgłowa skrzynia DSG kontra hydrokinetyczny automat
- Czy tak różne samochody mogą mieć identyczne osiągi?
- Przeczytaj też:
- Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — punkty i klasyfikacja
- Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
- Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant —podsumowanie
Kombi nie mają dziś łatwego życia. Każdy lub prawie każdy chce mieć SUV-a. Argumenty, które stoją za tym trendem, nie muszą być racjonalne – wystarczy, że pseudoterenówki z przednim napędem modnie bojowo wyglądają, i już jesteśmy bliżej decyzji o zakupie.
My jednak pobawimy się w bardziej racjonalne rozważania, bo kombi nie są bez szans. Mają mniejszą powierzchnię czołową, niższy współczynnik oporu powietrza, a więc palą mniej, szczególnie na autostradzie.
Z reguły zapewniają też lepszą dynamikę jazdy przy takiej samej mocy silników, a dynamika prowadzenia jest już znacznie wyższa niż w porównywalnych pod względem praktycznym SUV-ach. Bagażniki? Ogromne! Może więc jednak kombi?
Przeczytaj też:
- Używany Mercedes klasy C – czy warto kupić?
- BMW 330i kontra Mercedes C 300 — odwieczni rywale
- Czy BMW serii 3 gwarantuje trwałość klasy premium?
Rozpocznijmy zatem od kluczowych zagadnień. W którym z naszych konkurentów będzie wygodniej na tylnej kanapie? W Volkswagenie Golfie. Kiedy popatrzycie na niemieckie kombi oraz na nowego Peugeota 308 SW, to poza ogromnym kontrastem krzykliwości stylów nie znajdziecie istotnych różnic w wymiarach nadwozi. A jednak Volkswagenowi udało się wygospodarować znacznie więcej miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. I do tego wrócimy.
W kokpitach obaj producenci silą się na nowoczesność, która przejawia się dotykową obsługą, a w Peugeocie – dodatkowo – nietypową i tradycyjną już dla aut tej marki pozycją malutkiej kierownicy pod, a nie przed zegarami, które oczywiście są wirtualne. Francuskie auto ma nieco słabiej zaakcentowane profilowanie foteli, ale kierowcy każdego z prezentowanych kombi nie powinni odczuwać jakiegoś istotnego dyskomfortu, o ile zaakceptują dotykową obsługę. Peugeot może się pochwalić staranniejszym wykończeniem kabiny, która robi przyjemniejsze i bardziej przytulne wrażenie niż ta w Volkswagenie, a do tego rzeczywiście przyciąga odważnym wzornictwem.
Znaczących różnic nie znajdziecie w bagażnikach – około 600 litrów przy komplecie pasażerów i ponad 1600 litrów, kiedy na pokładzie jadą tylko kierowca i pasażer, a kanapa jest złożona. Nie brakuje też ułatwiających eksploatację rozwiązań, jak na przykład 12-woltowe gniazdko czy schowki pod podłogą bagażników, które pomieszczą roletę.
Dopiero kiedy zaczynamy liczyć kilogramy, które możemy załadować do samochodu i bezpiecznie nim podróżować, Volkswagen wysuwa się na prowadzenie, ponieważ weźmie na pokład o 72 kg więcej, a na hak – nawet o 200 kg więcej. Takie rzeczy w pakownym rodzinnym kombi mają znaczenie, bo autem można przewieźć tyle, ile się w nim zmieści, tylko pod warunkiem, że nie przekroczy się maksymalnej dopuszczalnej ładowności pojazdu.
Z bagażnika udamy się prosto na tylną kanapę, o której już wspomnieliśmy, ale teraz pora na szczegóły. Mimo większego rozstawu osi już samo zajmowanie miejsc tylnych jest w przypadku francuskiego kombi bardziej skomplikowane i wymaga więcej gimnastyki niż u niemieckiego konkurenta z bardziej pudełkowatym nadwoziem.
Próba posadowienia się za rosłym kierowcą w Peugeocie może się nie udać, jeżeli z tyłu zechce zająć miejsce dorosły pasażer, podczas gdy w Volkswagenie będzie on miał nie tylko ponad 4 cm więcej miejsca na nogi, lecz także prawie 4 cm więcej miejsca nad głową, a wyżej umieszczone siedzisko kanapy lepiej podeprze nogi. Niemieckie auto jest również szersze w kabinie.
Oba samochody zostały bogato wyekwipowane w pokładowe systemy komunikacyjne i multimedialne. Nasza rada: nie proście Peugeota "podnieś temperaturę o 21 stopni". Zamiast tego wystarczy proste "21 stopni". W Peugeocie szczególnie spodobały nam się programowalne przyciski szybkiego wyboru, chociaż trzeba też nadmienić, że i w nich, i w centralnym kokpicie lubi odbijać się światło zza szyb samochodu, a to pogarsza czytelność.
Do tego można się jednak przyzwyczaić, natomiast do tego, że w obu samochodach multimedia potrafią czasem działać z opóźnieniem, a w nawigacji Golfa cały czas brakuje pokrętła do regulacji głośności już trudniej. Volkswagenie, zrozum to wreszcie: dotykowa obsługa wszystkiego to nie jest dobra droga.
Od tego człowiek ma zmysł dotyku, żeby mógł wyczuć pod palcami przyciski i nie musiał dzięki temu odrywać wzroku od drogi. Samochód to nie smartfon na kołach, tutaj kierowca odpowiada za życie i zdrowie swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu. Oczywiście, te uwagi kierujemy po części także do projektantów Peugeota, w którym też jest "dotykowo".
A jak nasze kombi poradziły sobie podczas jazdy? W tym porównaniu, a nie zdarza się to często, Peugeot resoruje bardziej komfortowo od Volkswagena. Przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, testowany Golf ma w wersji R-Line sportowe zawieszenie. Po drugie, dokupiliśmy 18-calowe opony (308 ma "17-ki"). W efekcie Golf jeździ zwinniej, co w połączeniu z pudełkowatym nadwoziem może zaskakiwać, bo 308 wygląda przy nim jak po solidnym tuningu optycznym.
Pod względem osiągów panuje praktycznie remis, różnice są kosmetyczne!
W obu przypadkach 130 KM wystarcza do rozpędzenia się do 100 km/h w około 10 sekund oraz do przekroczenia prędkości 200 km/h. Różnice przynosi sposób rozwijania mocy. Niemiecki motor ma cztery cylindry i co za tym idzie, pracuje mniej mrukliwie oraz bardziej równomiernie od francuskiego trzycylindrowca.
Mniejsze drgania są szczególnie odczuwalne podczas ruszania i jazdy na niskich obrotach, a tak się składa, że obie skrzynie automatyczne konsekwentnie utrzymują silniki w dolnych rejestrach obrotomierza, kiedy tylko jest to możliwe. Dwusprzęgłowa skrzynia Volkswagena jest żwawsza w reakcjach i nie powoduje strat mocy, natomiast podczas ruszania ustępuje płynnością hydrokinetycznemu automatowi Peugeota. Oba samochody potrafią "żeglować" z wysprzęglonym silnikiem, z tym że w Peugeocie jest to możliwe jedynie w trybie "eko".
I już mieliśmy przechodzić do puenty, ale przecież nie każdy z was musi wiedzieć, czym różni się skrzynia DSG od tradycyjnego automatu, więc ekspresowo to wyjaśnimy. Tradycyjny automat ma przekładnie planetarne, które odpowiadają za poszczególne biegi, oraz sprzęgło hydrokinetyczne. Przełożenia załączane są przez siłowniki hydrauliczne sterujące sprzęgłami wielopłytkowymi.
Sprzęgło hydrokinetyczne zaś niezbędne jest do płynnego ruszania z miejsca, kiedy to silnik pracuje, a koła samochodu stoją w miejscu. Poślizg w takim sprzęgle realizowany jest na drodze hydraulicznej – olejowi nadawana jest energia kinetyczna po stronie silnika samochodu, która jest następnie odbierana po stronie skrzyni biegów. Stare, dobre, niezawodne rozwiązanie.
Dalsza część tekstu oraz tabele — pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW przypadku DSG mamy do czynienia z dwiema skrzyniami o konstrukcji podobnej do manualnych. W pierwszej skrzyni mamy pierwszy bieg, auto stoi, silnik pracuje. Po dodaniu gazu sprzęgło wielopłytkowe pierwszej skrzyni załącza ją do pracy, a w drugiej czeka już drugi bieg. Zmiana biegu polega więc na wyłączeniu sprzęgła pierwszej skrzyni i włączeniu sprzęgła w drugiej. Sprzęgła są dwa, skrzynie także dwie, ale wszystko znajduje się we wspólnej obudowie.
Według przeprowadzonego przez naszą redakcję Narodowego Auto Testu aż 28 proc. Polaków ma w samochodach skrzynie automatyczne, więc ta garść teorii może się komuś przydać. Kupując nowe auto na gwarancji, warto skorzystać z wygody, którą zapewnia jazda bez konieczności wciskania sprzęgła i ręcznej zmiany biegów, szczególnie w mieście. Ceny wyjściowe porównywanych samochodów dzieli 12 000 zł, ale po wyrównaniu poziomu wyposażenia różnica ta rośnie do 29 000 zł.
A teraz — czas na twarde dowody w sprawie, czyli: tabele!
Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Volkswagen | Peugeot |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 9,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,3 s | 16,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 5,4 s | 5,5 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 6,9 s | 7,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1415/545 kg | 1387/437 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,3 m | 11,2/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,1 m | 34,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,0 m | 34,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,7 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zasięg | 670 km | 740 km |
Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Golf | 308 |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1199 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 130/5000 | 131/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 200/1400 | 230/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 213 | 210 |
Skrzynia biegów | dwusprzęgłowa, 7-bieg. | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 611-1642 | 608-1634 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 52 |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Potenza S005 | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/40 R 18 | 225/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych | 131/S | 130/S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1400/700 | 1200/710 |
Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Golf | 308 |
---|---|---|
Wersja | Variant 1.5 eTSI DSG R-Line | SW 1.2 EAT8 Allure Pack |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne | S/S/S | S/S/S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N |
Światła dzienne LED/światła główne LED | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna/aut. św. drogowe | 2060 (3-strefowa)/680 zł | S (2-strefowa)/S |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/3480 zł (pakiet) | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | S |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/5360 zł (pakiet)/S | S/S/S |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/S |
Skórzana kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy | S/1940 zł | S/S |
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna | S/S | S/S |
Podgrzewane fotele/kierownica | 1970 zł za obie opcje | 800/900 zł |
Skórzana tapicerka/automat parkujący | N/940 zł | S (półskóra eko)/N |
Adaptacyjny tempomat/utrzymanie na pasie ruchu | S/S | S/S |
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania | S/S/1420 zł | S/S/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/3480 zł (pakiet) | S/S |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/5360 zł (pakiet) | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | S | S |
Wykrywanie ruchu poprzecznego przy cofaniu | S | S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 3330/2140 zł (18 cali) | 2500 zł/S (17 cali) |
Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Golf | 308 |
---|---|---|
Cena wyjściowa | 133 090 zł | 121 300 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 152 140 zł | 123 000 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu jest punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | VW | Peugeot |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 35 | 35 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 18 |
Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 24 |
Ładowność | 15 | 12 | 10 |
Widoczność | 20 | 16 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 24 |
Ergonomia obsługi | 20 | 12 | 12 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 17 |
Suma punktów | 200 | 164 | 154 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | VW | Peugeot |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 16 |
Elastyczność | 25 | 20 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 35 |
Suma punktów | 200 | 165 | 159 |
Koszty | Maks. pkt. | VW | Peugeot |
Cena po doposażeniu | 50 | 28 | 35 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 30 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 29 | 29 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 7 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 |
Suma punktów | 205 | 129 | 136 |
Wynik końcowy | 605 | 458 | 449 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant — katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
No i co powiedzą fani downsizingu? Mniejszy silnik, wyższe spalanie – co wy na to? Ba, ten większy motor (1.5 w Volkswagenie) ma też cztery cylindry, a 1.2 w Peugeocie tylko trzy. Wyższa kultura pracy, niższe zużycie paliwa, a do tego spalanie w mniejszym stopniu przekracza obietnice z katalogu.
Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant —podsumowanie
Patrząc na muskularne, pełne ozdobnych przetłoczeń nadwozie, nietrudno zgadnąć, że Peugeot to drapieżny typ. Swoimi awangardowymi pomysłami na kombi i jego kokpit gotów pożreć na śniadanie każdego rywala... Jednak – nie każdego. Bo mimo stonowanej, dla niektórych zbyt banalnej stylistyki Volkswagen nadal "lepiej umie" w rodzinne kombi. Jest znacznie przestronniejszy z tyłu, wygodniejszy, ma wyższą ładowność, a jego silnik mniej pali i oferuje wyższą kulturę pracy. Sorry, lwie, jeszcze nie tym razem, ale było blisko!
Galeria zdjęć
Peugeot nie znosi być anonimowy - grill musi być wielki, nawet jeżeli jest w rzeczywistości w znacznej części przesłonięty ze względów aerodynamicznych.
Trzy cylindry, turbo, 131 KM - w skrócie: PureTech.
Starannie dobrane tworzywa i programowalny rząd dotykowych przycisków, w którym bardzo mocno odbija się światło. Pozycja za kierownicą - nie dla każdego.
Nieprzesadnie profilowane, ale wygodne przednie fotele francuskiego kombi.
Z tylu ciasno - mniej miejsca na nogi, nad głową, a wnętrze jest węższe, siedzisko niższe.
Bagażnik Peugeota ma 608 litrów, a przy niezajętej tylnej kanapie można go powiększyć do 1634 litrów. Próg załadunku na wysokości 0,63 m.
Widzicie te przetłoczenia nad tylnymi nadkolami? I to nie jest Audi quattro...
Golf na tle 308 słusznie ma szary lakier, bo wygląda raczej nijako i mało ekspresyjnie. VW próbował zrobić szpagat między tradycją (która świetnie mu wychodziła) i nowoczesnością stylu, wyszło tak sobie. Ale tego nie oceniamy na punkty.
Półtora litra, cztery cylindry i turbo, a do tego miękka hybryda - w skrócie: eTSI.
Porządek w kabinie Golfa jest częściowo pozorny, bowiem wymuszanie dotykowej obsługi wszystkiego wprowadza niepotrzebny chaos i obniża bezpieczeństwo jazdy.
Znakomite przednie fotele Golfa R-Line. Świetne także na długie trasy.
Na tylnej kanapie VW znacznie wygodniej i przestronniej niż u francuskiego rywala.
Bagażnik VW pod względem pojemności wygląda jak skopiowany i wklejony z rywala (611-1642 l), ale zaraz – próg załadunkowy jest niżej. O centymetr.
Niektórzy zwą go "barakowozem" i na tle Peugeota łatwo zrozumieć tę ksywę Golfa. Ale praktyczności nadwoziu odmówić nie sposób.
Czy taka będzie finalna kolejność na podium? Jeżeli trafiliście najpierw do galerii, to zapraszamy do lektury całego porównania!