• Oba samochody mają ogromne bagażniki, jednak na tylnej kanapie tylko jedno z nich jest wygodne. Wiecie, które?
  • Dwusprzęgłowa skrzynia DSG kontra hydrokinetyczny automat
  • Czy tak różne samochody mogą mieć identyczne osiągi?
  • Ten tekst/artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata”, które jest dostępne w sprzedaży od poniedziałku 11 kwietnia. Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz.

Kombi nie mają dziś łatwego życia. Każdy lub prawie każdy chce mieć SUV-a. Argumenty, które stoją za tym trendem, nie muszą być racjonalne – wystarczy, że pseudoterenówki z przednim napędem modnie bojowo wyglądają, i już jesteśmy bliżej decyzji o zakupie.

My jednak pobawimy się w bardziej racjonalne rozważania, bo kombi nie są bez szans. Mają mniejszą powierzchnię czołową, niższy współczynnik oporu powietrza, a więc palą mniej, szczególnie na autostradzie.

Z reguły zapewniają też lepszą dynamikę jazdy przy takiej samej mocy silników, a dynamika prowadzenia jest już znacznie wyższa niż w porównywalnych pod względem praktycznym SUV-ach. Bagażniki? Ogromne! Może więc jednak kombi?

Rozpocznijmy zatem od kluczowych zagadnień. W którym z naszych konkurentów będzie wygodniej na tylnej kanapie? W Volkswagenie Golfie. Kiedy popatrzycie na niemieckie kombi oraz na nowego Peugeota 308 SW, to poza ogromnym kontrastem krzykliwości stylów nie znajdziecie istotnych różnic w wymiarach nadwozi. A jednak Volkswagenowi udało się wygospodarować znacznie więcej miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. I do tego wrócimy.

W kokpitach obaj producenci silą się na nowoczesność, która przejawia się dotykową obsługą, a w Peugeocie – dodatkowo – nietypową i tradycyjną już dla aut tej marki pozycją malutkiej kierownicy pod, a nie przed zegarami, które oczywiście są wirtualne. Francuskie auto ma nieco słabiej zaakcentowane profilowanie foteli, ale kierowcy każdego z prezentowanych kombi nie powinni odczuwać jakiegoś istotnego dyskomfortu, o ile zaakceptują dotykową obsługę. Peugeot może się pochwalić staranniejszym wykończeniem kabiny, która robi przyjemniejsze i bardziej przytulne wrażenie niż ta w Volkswagenie, a do tego rzeczywiście przyciąga odważnym wzornictwem.

Znaczących różnic nie znajdziecie w bagażnikach – około 600 litrów przy komplecie pasażerów i ponad 1600 litrów, kiedy na pokładzie jadą tylko kierowca i pasażer, a kanapa jest złożona. Nie brakuje też ułatwiających eksploatację rozwiązań, jak na przykład 12-woltowe gniazdko czy schowki pod podłogą bagażników, które pomieszczą roletę.

Peugeot 308 SW - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Peugeot 308 SW - schemat wymiarów

Dopiero kiedy zaczynamy liczyć kilogramy, które możemy załadować do samochodu i bezpiecznie nim podróżować, Volkswagen wysuwa się na prowadzenie, ponieważ weźmie na pokład o 72 kg więcej, a na hak – nawet o 200 kg więcej. Takie rzeczy w pakownym rodzinnym kombi mają znaczenie, bo autem można przewieźć tyle, ile się w nim zmieści, tylko pod warunkiem, że nie przekroczy się maksymalnej dopuszczalnej ładowności pojazdu.

Z bagażnika udamy się prosto na tylną kanapę, o której już wspomnieliśmy, ale teraz pora na szczegóły. Mimo większego rozstawu osi już samo zajmowanie miejsc tylnych jest w przypadku francuskiego kombi bardziej skomplikowane i wymaga więcej gimnastyki niż u niemieckiego konkurenta z bardziej pudełkowatym nadwoziem.

Próba posadowienia się za rosłym kierowcą w Peugeocie może się nie udać, jeżeli z tyłu zechce zająć miejsce dorosły pasażer, podczas gdy w Volkswagenie będzie on miał nie tylko ponad 4 cm więcej miejsca na nogi, lecz także prawie 4 cm więcej miejsca nad głową, a wyżej umieszczone siedzisko kanapy lepiej podeprze nogi. Niemieckie auto jest również szersze w kabinie.

Oba samochody zostały bogato wyekwipowane w pokładowe systemy komunikacyjne i multimedialne. Nasza rada: nie proście Peugeota "podnieś temperaturę o 21 stopni". Zamiast tego wystarczy proste „21 stopni”. W Peugeocie szczególnie spodobały nam się programowalne przyciski szybkiego wyboru, chociaż trzeba też nadmienić, że i w nich, i w centralnym kokpicie lubi odbijać się światło zza szyb samochodu, a to pogarsza czytelność.

Volkswagen Golf Variant - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf Variant - schemat wymiarów

Do tego można się jednak przyzwyczaić, natomiast do tego, że w obu samochodach multimedia potrafią czasem działać z opóźnieniem, a w nawigacji Golfa cały czas brakuje pokrętła do regulacji głośności już trudniej. Volkswagenie, zrozum to wreszcie: dotykowa obsługa wszystkiego to nie jest dobra droga.

Od tego człowiek ma zmysł dotyku, żeby mógł wyczuć pod palcami przyciski i nie musiał dzięki temu odrywać wzroku od drogi. Samochód to nie smartfon na kołach, tutaj kierowca odpowiada za życie i zdrowie swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu. Oczywiście, te uwagi kierujemy po części także do projektantów Peugeota, w którym też jest "dotykowo".

A jak nasze kombi poradziły sobie podczas jazdy? W tym porównaniu, a nie zdarza się to często, Peugeot resoruje bardziej komfortowo od Volkswagena. Przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, testowany Golf ma w wersji R-Line sportowe zawieszenie. Po drugie, dokupiliśmy 18-calowe opony (308 ma „17-ki”). W efekcie Golf jeździ zwinniej, co w połączeniu z pudełkowatym nadwoziem może zaskakiwać, bo 308 wygląda przy nim jak po solidnym tuningu optycznym.

W obu przypadkach 130 KM wystarcza do rozpędzenia się do 100 km/h w około 10 sekund oraz do przekroczenia prędkości 200 km/h. Różnice przynosi sposób rozwijania mocy. Niemiecki motor ma cztery cylindry i co za tym idzie, pracuje mniej mrukliwie oraz bardziej równomiernie od francuskiego trzycylindrowca.

Mniejsze drgania są szczególnie odczuwalne podczas ruszania i jazdy na niskich obrotach, a tak się składa, że obie skrzynie automatyczne konsekwentnie utrzymują silniki w dolnych rejestrach obrotomierza, kiedy tylko jest to możliwe. Dwusprzęgłowa skrzynia Volkswagena jest żwawsza w reakcjach i nie powoduje strat mocy, natomiast podczas ruszania ustępuje płynnością hydrokinetycznemu automatowi Peugeota. Oba samochody potrafią "żeglować" z wysprzęglonym silnikiem, z tym że w Peugeocie jest to możliwe jedynie w trybie "eko".

I już mieliśmy przechodzić do puenty, ale przecież nie każdy z was musi wiedzieć, czym różni się skrzynia DSG od tradycyjnego automatu, więc ekspresowo to wyjaśnimy. Tradycyjny automat ma przekładnie planetarne, które odpowiadają za poszczególne biegi, oraz sprzęgło hydrokinetyczne. Przełożenia załączane są przez siłowniki hydrauliczne sterujące sprzęgłami wielopłytkowymi.

Sprzęgło hydrokinetyczne zaś niezbędne jest do płynnego ruszania z miejsca, kiedy to silnik pracuje, a koła samochodu stoją w miejscu. Poślizg w takim sprzęgle realizowany jest na drodze hydraulicznej – olejowi nadawana jest energia kinetyczna po stronie silnika samochodu, która jest następnie odbierana po stronie skrzyni biegów. Stare, dobre, niezawodne rozwiązanie.

Dalsza część tekstu oraz tabele - pod materiałem wideo:

W przypadku DSG mamy do czynienia z dwiema skrzyniami o konstrukcji podobnej do manualnych. W pierwszej skrzyni mamy pierwszy bieg, auto stoi, silnik pracuje. Po dodaniu gazu sprzęgło wielopłytkowe pierwszej skrzyni załącza ją do pracy, a w drugiej czeka już drugi bieg. Zmiana biegu polega więc na wyłączeniu sprzęgła pierwszej skrzyni i włączeniu sprzęgła w drugiej. Sprzęgła są dwa, skrzynie także dwie, ale wszystko znajduje się we wspólnej obudowie.

Według przeprowadzonego przez naszą redakcję Narodowego Auto Testu aż 28 proc. Polaków ma w samochodach skrzynie automatyczne, więc ta garść teorii może się komuś przydać. Kupując nowe auto na gwarancji, warto skorzystać z wygody, którą zapewnia jazda bez konieczności wciskania sprzęgła i ręcznej zmiany biegów, szczególnie w mieście. Ceny wyjściowe porównywanych samochodów dzieli 12 000 zł, ale po wyrównaniu poziomu wyposażenia różnica ta rośnie do 29 000 zł.

A teraz — czas na twarde dowody w sprawie, czyli: tabele!

Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Volkswagen Peugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s 9,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,3 s 16,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 5,4 s 5,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 6,9 s 7,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1415/545 kg 1387/437 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,3 m 11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,1 m 34,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,0 m 34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,7 l/100 km 7,0 l/100 km
Zasięg 670 km 740 km

Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Golf 308
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1498 1199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 130/5000 131/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/1400 230/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 213 210
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 7-bieg. automatyczna, 8-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 611-1642 608-1634
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45 52
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Potenza S005 Michelin Primacy 4
Rozmiar opon testowanego auta 225/40 R 18 225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 131/S 130/S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1400/700 1200/710

Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Golf 308
Wersja Variant 1.5 eTSI DSG R-Line SW 1.2 EAT8 Allure Pack
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S
Poduszka kolanowa kierowcy N N
Światła dzienne LED/światła główne LED S/S S/S
Klimatyzacja automatyczna/aut. św. drogowe 2060 (3-strefowa)/680 zł S (2-strefowa)/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/3480 zł (pakiet) S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
System multim./nawigacja/radio DAB S/5360 zł (pakiet)/S S/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S
Skórzana kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S/1940 zł S/S
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna S/S S/S
Podgrzewane fotele/kierownica 1970 zł za obie opcje 800/900 zł
Skórzana tapicerka/automat parkujący N/940 zł S (półskóra eko)/N
Adaptacyjny tempomat/utrzymanie na pasie ruchu S/S S/S
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/1420 zł S/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/3480 zł (pakiet) S/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/5360 zł (pakiet) S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy S S
Wykrywanie ruchu poprzecznego przy cofaniu S S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 3330/2140 zł (18 cali) 2500 zł/S (17 cali)

Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Golf 308
Cena wyjściowa 133 090 zł 121 300 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 152 140 zł 123 000 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu jest punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. VW Peugeot
Przestronność z przodu 40 35 35
Przestronność z tyłu 30 22 18
Pojemność bagażnika 25 24 24
Ładowność 15 12 10
Widoczność 20 16 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 24
Ergonomia obsługi 20 12 12
Jakość wykończenia 20 16 17
Suma punktów 200 164 154
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. VW Peugeot
Przyspieszenie 25 16 16
Elastyczność 25 20 20
Poziom hałasu 15 12 11
Skrzynia biegów 15 12 11
Zachowanie na drodze 30 27 26
Komfort jazdy 30 23 24
Układ kierowniczy 15 14 12
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 37 35
Suma punktów 200 165 159
Koszty Maks. pkt. VW Peugeot
Cena po doposażeniu 50 28 35
Zużycie paliwa 30 22 21
Wyposażenie – komfort 50 30 29
Wyp. – bezpieczeństwo 40 29 29
Ubezpieczenia 10 5 7
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 10 7 7
Suma punktów 205 129 136
Wynik końcowy 605 458 449
Miejsce w teście 1. 2.

Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant - katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Peugeot 308 SW i VW Golf Variant - test spalania Foto: Auto Bild
Peugeot 308 SW i VW Golf Variant - test spalania

No i co powiedzą fani downsizingu? Mniejszy silnik, wyższe spalanie – co wy na to? Ba, ten większy motor (1.5 w Volkswagenie) ma też cztery cylindry, a 1.2 w Peugeocie tylko trzy. Wyższa kultura pracy, niższe zużycie paliwa, a do tego spalanie w mniejszym stopniu przekracza obietnice z katalogu.

Peugeot 308 SW kontra VW Golf Variant -podsumowanie

Patrząc na muskularne, pełne ozdobnych przetłoczeń nadwozie, nietrudno zgadnąć, że Peugeot to drapieżny typ. Swoimi awangardowymi pomysłami na kombi i jego kokpit gotów pożreć na śniadanie każdego rywala... Jednak – nie każdego. Bo mimo stonowanej, dla niektórych zbyt banalnej stylistyki Volkswagen nadal "lepiej umie" w rodzinne kombi. Jest znacznie przestronniejszy z tyłu, wygodniejszy, ma wyższą ładowność, a jego silnik mniej pali i oferuje wyższą kulturę pracy. Sorry, lwie, jeszcze nie tym razem, ale było blisko!