Seat Leon Cupra - łagodny sportowiec

W tym przypadku ważnym komponentem jest jednostka napędowa, która w tym przypadku ma więcej wspólnego z Audi S3 niż z czterocylindrowym silnikiem Volkswagena Golfa GTI, czy Leona FR. Ten dwulitrowy agregat TSI ma większe turbo i system wtrysku, wzmocniony blok, nowe smarowanie oraz nowa głowicę. Do tego doszła jeszcze zmiana oprogramowania w jednostce sterującej, co pozwoliło na osiągnięcie mocy 177 kW (240 KM). Jest to jednak o 18 kW (25 KM) mniej niż oferuje Audi S3.

Instalacja większej turbosprężarki nie spowodowała strat w dawkowaniu mocy. Do 2000 obr./min Seat Leon przyspiesza delikatnie, około 2500 obr./min przyspieszenie jest już odczuwalne. Moc maksymalną osiąga w granicach od 5700 do 6300 obr./min. W odróżnieniu jednak od wersji 200 KM kierowca może osiągnąć na obrotomierzu granicę 7100 obr./min. jednak przyspieszenie tego auta nie wciska pasażerów dramatycznie w fotele. Wszystko dzieje się tutaj umiarkowanie.

Właściciel Leona Cupry już na wstępnie musi zapomnieć o osiągnięciu "papierowego" zużycia paliwa, czyli 8,3 l/100 km. W rzeczywistości jest to o wiele, wiele więcej. Podczas jazdy w mieście trudno nam było zejść poniżej 11 l/100 km. Komputer pokładowy najczęściej pokazuje 14-15 l/100 km. Seat to jednak auto o sportowym charakterze i trudno wymagać, by paliło 4 l/100 km.

Seat Leon Cupra - pewne prowadzenie

Do 100 km/h Leon Cupra rozpędza się znakomicie i 6,4 sekundy to parametr zupełnie realny. W tak szybkim hatchbacku moc, maksymalny moment obrotowy, to najważniejsze parametry. Zawieszenie pochodzi z Golfa i także w tym przypadku z powodzeniem spełnia swoje zadanie. Obniżono go o 14 mm, doszły nowe amortyzatory i sztywniejsze sprężyny oraz kilka elementów z aluminium, co pozwoliło na obniżenie jego masy o 7,5 kg. Wszystko po to, by 18-calowe koła nie odskakiwały od nawierzchni i zapewniały odpowiedni kontakt z asfaltem. Trakcja i sterowanie tym pojazdem spełniają najwyższe wymagania, a każdy błąd natychmiast redukowany jest za pomocą systemu stabilizacyjnego.

Do mocnej strony tego auta należą hamulce. Przednie tarcze wentylowane o średnicy 345 mm zapewniają szybkie zatrzymanie się auta na krótkim dystansie. Reagują także błyskawicznie przy każdym "depnięciu" przed zakrętem.

Seat Leon Cupra - sportowy również z wyglądu

Najszybszy Seat, chociaż ma wiele elementów marki, to jednak wyróżnia się od całej hiszpańskiej rodziny. Sportowy charakter podkreślają czarne lub jasne obręcze kół z metali lekkich, przedni zderzak, atrapa wlotu powietrza chłodnicy, czarne lusterka boczne oraz owalna końcówka układu wydechowego. Czarne wnętrze kontrastuje znakomicie z żółta barwa nadwozia. Sportowe koło kierownicy dobrze przylega do dłoni kierowcy. Daje się też je praktycznie ustawić do wymagań każdego kierowcy (regulacja w dwóch płaszczyznach).

Komfort jazdy, dobre trzymanie boczne, zapewniają sportowe fotele zintegrowane z zagłówkami. Jednak kolana pasażerów korzystających z tylnych siedzeń są narażona na kontakt z twardym plastikiem, który usztywnia przednie oparcie. Niektórzy krytykują nietypowy kształt rękojeści dźwigni zmiany biegów. Oczywiście można dyskutować, jaki kształt jest optymalny. Niektórzy kierowcy preferują kulę, inni kształty podłużne. Zmiana biegów wymaga zatem przyzwyczajenie, ale nie sprawia kierowcy najmniejszych kłopotów.

Seat Leon Cupra - wyposażenie

Na pochwałę zasługuje wyjątkowo bogate wyposażenie Seata Leona Cupry, które obejmuje m.in. ESP, dwustrefową klimatyzację Climatronic, system kontroli ciśnienia w oponach, sześć poduszek powietrznych. ASF - system doświetlania zakrętów, ABS - system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania, TCS - system zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania, EDS - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, MSR - system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem, ESP - system stabilizacji toru jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów, HBA - asystent nagłego hamowania, EBV - korektor hamowania osi tylnej, BSW - system oczyszczania i osuszania tarcz hamulcowych, Aux IN, USB, IPod - wejścia umożliwiające podłączenie urządzeń zewnętrznych (np. zmieniacz płyt CD, iPod, przenośny odtwarzacz plików MP3), Iso-Fix - standardowy system montażu fotelików dziecięcych, Coming Home - funkcja pozostawiająca włączone czasowo światła mijania samochodu w celu oświetlenia drogi, Tempomat (Cruise control) - system utrzymywania stałej prędkości, EPS - wspomaganie elektromechaniczne ze sterowaniem elektronicznym.

Za dopłatą można zamówić m.in. przednie lampy BIXENON z układem przednich spryskiwaczy reflektorów i automatyczną regulacją poziomowania przednich lamp i z systemem AFS (4990 zł), tylne poduszki powietrzne (1690 zł), podgrzewane fotele+spryskiwacze reflektorów+ podgrzewane dysze spryskiwaczy (1990), felgi 18-cali Orion Black (1490 zł) oraz czujnik deszczu+automatyczne włączenia świateł mijania+lusterko wsteczne antyrefleksyjne (1290 zł). Seat Cupra 2,0 TSI 240 KM w wersji podstawowej kosztuje 104 990 zł.

Seat Leon Cupra - plusy

  • Potencjał silnika
  • Dawkowanie mocy
  • Stabilność i przyczepność na suchej nawierzchni
  • Przednie fotele i przestrzeń dla kierowcy

Seat Leon Cupra - minusy

  • Reakcja układu kierowniczego
  • Ergonomia rękojeści dźwigni zmiany biegów
  • Twarde plastiki wnętrza
  • Nienajlepsza czytelność wskaźników

Seat Leon Cupra - ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 8
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 10
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 7
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 8
Widoczność do przodu 8
Widoczność do tyłu 7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 9
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 10
Głośność na niższych obrotach 9
Głośność na wyższych obrotach 9
Zużycie paliwa 6
Stopnie skrzyni biegów 8
Łatwość zmiany przełożeń 9
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 9
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 9
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 8
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 8
Skuteczność hamulców 9
Bagażnik
Wielkość bagażnika 7
Możliwość załadunku bagażnika 7
Funkcjonalność bagażnika 7
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 7
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 8,08

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.