Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Trzy niezwykłe kompakty: BMW 120d, Infiniti Q30 2.2d i Mercedes A220d

Trzy niezwykłe kompakty: BMW 120d, Infiniti Q30 2.2d i Mercedes A220d

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Dlaczego niezwykłe? Bo to kompakty klasy premium. Czy nowemu Infiniti wystarczy atutów, żeby pokonać BMW i Mercedesa?

Trzy niezwykłe kompakty: BMW 120d, Infiniti Q30 2.2d i Mercedes A220d
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Trzy niezwykłe kompakty: BMW 120d, Infiniti Q30 2.2d i Mercedes A220d

Kompakty premium chcą oferować wszystko. Spójrzcie tylko na najnowsze auto w tej klasie: Infiniti Q30 2.2d AWD ma 5-drzwiowe nadwozie, mocnego diesla pod maską, napęd na 4 koła, automatyczną skrzynię biegów i szlachetne wykończenie wnętrza. Nic dziwnego, że reprezentanci Niemiec próbują bronić swojego rewiru – do porównania stawiły się BMW 120d xDrive i Mercedes A 220d 4Matic.

Infiniti naprawdę ładnie wygląda. Ale czy ono przypadkiem nie bazuje na...? No właśnie, to bliski krewny klasy A. Q30 jest jednak większe od Mercedesa, tak naprawdę gabarytami odpowiada crossoverowi GLA. Pasuje jednak do porównania ze względu na cenę oraz docelową klientelę. Wraz z klasą A i serią 1 gra w podobnej lidze. Jego wnętrze zostało starannie wykończone skórą i drewnem.

Jednak mimo większego nadwozia Q30 wcale nie oferuje przestronniejszej kabiny od konkurentów. Żaden z nich nie błyszczy wymiarami wnętrza na tylnych kanapach. Do wszystkich niewygodnie się wsiada, z tyłu jest po prostu ciasno. Q30 wyróżnia się większym bagażnikiem – zmieści się w nim o jedna walizeczka więcej.

Powodem do wstydu jest także widoczność. Tylko „jedynka” oferuję w miarę akceptowalne przeszklenie i panoramę na otoczenie auta. Q30 jest pod tym względem najgorsze – zamiast okien mamy tu wizjery. Tylnej szyby równie dobrze mogłoby nie być i (prawie) tyle samo byłoby widać. Naprawdę imponuje za to wyposażenie. Q30 ma na pokładzie liczne udogodnienia, które wymagają dopłaty u niemieckich konkurentów. Myślicie, że tak "napakowane" dobrodziejstwami Infiniti waży więcej od rywali? Oto, co pokazała nasza waga:

Auto Świat

Jedynie pod względem łączności z internetem Japończycy trochę odstają od nowoczesności. Infiniti nie łączy się z siecią, nie pobiera też danych o ruchu w czasie rzeczywistym. Mercedes i BMW oferują jedno i drugie, ale jest to – zgodnie z tradycją obu marek – opcja dla bogatych.

Infiniti dzieli 2,2-litrowego diesla i 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnię z Mercedesem. Rozwija jednak moc 170 KM, podczas gdy klasa A ma już nowszy, 177-konny wariant. Ponieważ „japończyk” waży najwięcej (1672 kg), osiągami przegrywa ze swoim kuzynem ze Stuttgartu. W trakcie przyspieszania w zakresie 0-130 km/h traci do A 220d ponad sekundę, a do 120d – nawet blisko 3 sekundy!

Auto Świat

Na niemieckiej autostradzie „niemcy” przyspieszają jeszcze swobodnie przy 180 km/h, podczas gdy Infiniti musi już walczyć o każdy km/h przyrostu prędkości. Większa masa i wyższe nadwozie (Q30: 1,50 m, klasa A: 1,43 m, seria 1: 1,42 m) zwiększają także spalanie. Infiniti spaliło na naszej trasie testowej 6,1 l/100 km, czyli o co najmniej 0,5 l więcej niż konkurenci.

Auto Świat

Pochwalić możemy je jednak za wyciszenie kabiny – dzięki aktywnemu systemowi zwalczającemu dieslowski pomruk zanotowaliśmy w Q30 niższy poziom hałasu niż w jego niemieckim kuzynie. Różnica jest co prawda minimalna, niemniej w przypadku tak kosztownych samochodów – godna odnotowania.

Pod względem zestrojenia zawieszenia to Japończycy mogliby się uczyć od Niemców. BMW i Mercedes oferują opcjonalne adaptacyjne amortyzatory, które pozwalają dostosowywać twardość do warunków na drodze. Infiniti musi wystarczyć jedno ustawienie, które jest niezłe, ale zostało zestrojone pod wyższe nadwozie. Przez to Q30 nieco mniej zwinnie pokonuje zakręty, mocniej się na nich wychyla. Układ kierowniczy też nie daje tak precyzyjnego wyczucia, jak niemieckie zestrojenie „jedynki” i klasy A.

W kwestii komfortu Infiniti daje się wytrącić z rytmu dopiero na bardzo zaniedbanych drogach. Progi i włazy do kanałów zawieszenie Q30 wybiera jeszcze dość sprawnie, ale podłe łaty w asfalcie powodują, że Infiniti zaczyna nieprzyjemnie podskakiwać.

Szczegół, o którym warto wiedzieć: Infiniti Q30 owszem, bazuje na Mercedesie, ale nie na klasie A, tylko GLA

Moglibyśmy to przemilczeć, gdyby Q30 było typowym „autostradowiczem”, ale przecież w modnym portfolio japońskiej marki ten model ma zawładnąć ulicami miast. Może i nasze drogi miejskie nie mają najlepszej jakości, ale nawet gdyby były gładkie jak lodowisko, to i tak czasem trzeba przecież przejechać przez tory tramwajowe.

Cudów nie można się także spodziewać po Mercedesie. Jego jędrne sprężyny trzymają nadwozie w ryzach, ale o większych dziurach w asfalcie jesteśmy drobiazgowo informowani. Na szczęście z odsieczą przychodzą opcjonalne regulowane amortyzatory, w które wyposażono testowany egzemplarz Mercedesa. Nie łudźcie się jednak, że zaznacie dzięki nim komfortu znanego z większych modeli marki.

BMW podobnie zestrojono, 18-calowe koła dodatkowo pogarszają odczucie komfortu. W bezpośrednim porównaniu z Mercedesem to jednak „jedynka” nieco lepiej wypada. A ponieważ jednocześnie lepiej się ją prowadzi, konstrukcja układu jezdnego BMW zasługuje w tym gronie na najwyższe uznanie. Nie bez znaczenia jest tutaj rewelacyjny jak na auto kompaktowe rozkład masy na przednią i tylną oś serii 1, wynoszący 53 proc. na przód i 47 proc. na tył. Konkurenci nawet nie zbliżają się do takiego wyniku. Podobnie, jak do najkrótszej drogi hamowania serii 1:

Auto Świat

A teraz czas porozmawiać o tym, o czym podobno klienci dystyngowanych marek nie rozmawiają, bo przecież mają mnóstwo kasy. Aha! Mają, bo potrafią liczyć, więc z pewnością solidnie przestudiują listę wyposażenia i koszty opcji. Kompakty all-inclusive dużo kosztują. Ceny wyjściowe już budzą węża w kieszeni, ale po wyrównaniu poziomu wyposażenia wychodzi na jaw interesująca rzecz.

Oto bowiem BMW, które dzięki dwulitrowemu silnikowi wymyka się wysokiej akcyzie, wcale nie jest najtańsze – ten laur przypada w udziale Infiniti. Mercedes wypada drożej od swojego japońskiego „brata”. Równie ciekawe jest porównanie utraty wartości trzech testowanych samochodów, które znajdziecie w tabelce na końcu materiału.

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - wyniki testów

Pomiary testowe Auto świata - testujemy samochody w rzeczywistych warunkach drogowych

Podczas testów przyspieszania BMW po raz kolejny udowodniło, że inżynierowie tej marki potrafią wyczarować z podobnej co u konkurentów mocy niesamowite osiągi. Ponad sekunda, jaka dzieli BMW od Mercedesa w teście "0-100 km/h", to naprawdę odczuwalna różnica. BMW okazało się najlżejszym zawodnikiem, co częściowo uzasadnia przewagę w osiągach serii 1.

Najciekawsze jest jednak to, że 120d ma automatyczną skrzynię z tradycyjnym sprzęgłem hydrokinetycznym, które teoretycznie powinno generować większe straty mocy, niż skrzynie dwusprzęgłowe u rywali. Praktyka pokazuje co innego. Bawarskie auto jest nawet najoszczędniejsze w porównaniu!

BMWInfinitiMercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h2,3 s3,3 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s8,8 s8,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h11,9 s14,6 s13,5 s
Elastyczność 60-100 km/h4,1 s (aut.)4,7 s (aut.)4,4 s (aut.)
Elastyczność 80-120 km/h5,3 s (aut.)6,2 s (aut.)5,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1550/455 kg1672/403 kg1614/446 kg
Rozdział masy (przód/tył)53/47 proc.62/38 proc.63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,3 m11,7/11,8 m11,0/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,6 m38,2 m38,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,5 m36,7 m37,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)67 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe5,4 l/100 km6,1 l/100 km5,6 l/100 km
Zasięg950 km920 km890 km

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - wyposażenie i ceny opcji

Porównujemy specyfikacje i ceny dopiero po wyrównaniu poziomu wyposażenia samochodów

Choć porównywane kompakty są drogie już w standardowej formie, to wcale nie oznacza, że kompletne wyposażenie nie wymaga uzupełniania. Przeciwnie - BMW każe dopłacać nawet za tak podstawowe urządzenie, jak tempomat (!) a przecież 120d xDrive to niemal topowa wersja tego modelu. W BMW i Mercedesie właściciel za zawrotną kwotę zakupu znajdzie w reflektorach zwykłe żarówki halogenowe za kilkanaście, może kilkadziesiąt złotych każda, podczas gdy w Infiniti świecą znacznie skuteczniej oświetlające drogę diody LED.

W ogóle japońskie auto, choć zbudowane na płycie podłogowej Mercedesa GLA, okazuje się najlepiej wyposażone. Chcielibyśmy też napisać, że cieszy obecność seryjnych systemów bezpieczeństwa (asystentów) w kompaktach premium, ale nic z tego - za skaner znaków drogowych trzeba dopłacić w każdym z aut.

120dQ30A 220d
WersjaxDrive2.2d AWD Premium Tech4Matic Style
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/NS/SS/N
Reflektory ksenonowe/LEDN/4676 złN/SN/4294 zł
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowany662/3043 złS/3451 złN/2896 zł
Klimatyzacja aut. 1-strefowa/2-strefowaS/2426 złN/SS/2503 zł
El. ster. szyby przód/tył/kier. wielofunkcyjnaS/S/662 złS/S/SS/S/4687 zł (pakiet)
Elektr. ster. lusterka/aut. skrzynia biegówS/SS/SS/S
System multimedialny/Bluetooth/USBS/1323 zł za obie opcjeS/S/SS/S/S
Adaptacyjne zawieszenie/automat parkujący4852/3517 zł (pakiet)N/10 238 zł (pakiet)5104/3313 zł (pakiet)
Sportowe lub komfortowe fotele2161 zł (sportowe)S (komfortowe)1153 zł (komfortowe)
Nawigacja/kluczyk zbliżeniowy5249/1279 zł7412 zł (pakiet)/S8245 (pakiet)/2699 zł
Czujnik światła/deszczu/podgrzewane foteleS/S/1456 złS/S/SS/S/8245 zł (pakiet)
Tempomat/adaptacyjny tempomat1897/4367 złS/10 238 zł (pakiet)S/4221 zł
Czujniki parkowania (p i t)/kamera cofania2867/3517 zł (pakiet)S/S3313 (pakiet)/1644 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą2 294 złSS
Monitoring martwego polaN10 238 zł (pakiet)4687 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu3517 zł (pakiet)S4687 zł (pakiet)
System rozpoznawania znaków drogowych1 411 zł7412 zł (pakiet)8245 (pakiet)
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele7013/4190 złS/S8245 (pakiet)/1693 zł
Felgi aluminiowe standardowe/w teścieS (16 cali)/6616 zł (18 cali)S (18 cali)/S (18 cali)S (17 cali)/2454 zł (18 cali)

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - ceny, gwarancje, przeglądy, utrata wartości

120dQ30A 220d
Cena podstawowa testowanej wersji144 200 zł167 982 zł162 488 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)46,6 proc.42,4 proc.47,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata lub 100 tys. km2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat30 lat
Przeglądywg wskazańco 25 tys. kmco 25 tys. km
Cena po doposażeniu203 427 zł*185 632 zł203 345 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena BMW zawiera także sportową automatyczną skrzynię biegów za 662 zł i zmienny sportowy układ kierowniczy za 1544 zł.

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - zmierzone wymiary kabin

BMW 120d xDriveInfiniti Q30 2.2d AWDMercedes A220d 4MATIC
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)115011801195
Szerokość wnętrza z przodu(mm)148014301440
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10009901015
Zakres regulacji fotela(mm)220245250
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)690710710
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)143014101410
Wysokość nad głową z tyłu(mm)965925930
Wysokość siedziska z tyłu(mm)330330350

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt 120dQ30A 220d
Przestronność z przodu40282931
Przestronność z tyłu30151616
Pojemność bagażnika25131612
Ładowność15878
Widoczność20161415
Fotele, pozycja kierowcy30292728
Ergonomia obsługi20191718
Jakość wykończenia20181918
Suma punktów200146145146
Napęd i zawieszenieMaks. pkt 120dQ30A 220d
Przyspieszenie25211819
Elastyczność25232122
Poziom hałasu159109
Skrzynia biegów15151414
Zachowanie na drodze30282728
Komfort jazdy30282627
Układ kierowniczy15141314
Średnica zawracania5324
Skuteczność hamulców40292321
Suma punktów200170154158
KosztyMaks. pkt 120dQ30A 220d
Cena po doposażeniu508128
Utrata wartości15111411
Zużycie paliwa30242123
Wyposażenie – komfort30292929
Wyp. – bezpieczeństwo30273027
Ubezpieczenia10343
Gwarancja158109
Przeglądy20131717
Suma punktów200123137127
Wynik końcowy600439436431
Miejsce w teście1.2.3.

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - dane producentów (wyłącznie do celów informacyjnych, nie mają wpływu na klasyfikację)

Same efektowne dane katalogowe nie zrobią na nas wrażenia. Wolimy opierać się na własnych pomiarach

Suche dane producentów mogą łatwo wprowadzić w zachwyt, a w praktyce okazać się jedynie magią efektownych liczb. Na przykład Infiniti jest znacznie dłuższe od Mercedesa, a na jego tylnej kanapie jest równie ciasno, jak w klasie A. Tylko bagażnik Q30 okazuje się większy. Teoretycnie większa elastyczność silników Infiniti i Mercedesa (niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego) w praktyce okazuje się nieodczuwalna ze względu na automatyczne skrzynie biegów.

120dQ30A 220d
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)199521432143
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4000170/3400177/3600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750350/1400350/1400
Prędkość maksymalna (km/h)222215220
Skrzynia biegówaut. 8aut. 7 (dwusprzęgłowa)aut. 7 (dwusprzęgłowa)
Napęd4x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)360-1200430-1223341-1157
Opony testowanego auta (p | t)225/40 | 245/35 R 18235/50 R 18225/40 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)525650
Emisja CO2 (g/km)124129121
Czynnik układu klimatyzacjiR134aR1234yfR134a
Dł./szer./wys. (mm)4329/1765/14214425/1805/14954299/1780/1433

BMW 120d xDrive, Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedes A220d 4MATIC - tym pojazdom (prawie) nic nie brakuje!

Tak szlachetne mogą być kompakty. Infiniti oferuje naprawdę ciekawą alternatywę dla BMW serii 1 i Mercedesa klasy A. Na punkty przegrywa z nimi co prawda w kategoriach napędu i zawieszenia – ma słabsze osiągi, więcej pali, a zawieszeniu brakuje ostatecznego szlifu.

Jeżeli macie swoje zdanie na temat prezentowanych samochodów, to jesteście we właściwym miejscu. Zapraszamy do komentowania!

Jednak dzięki ciekawemu wyglądowi i ekskluzywności może przekonać do siebie klientów, a bogate wyposażenie standardowe pozwala szybko odrobić punktowe straty. Wygląda to tak, jakby Mercedes – udostępniając technologię Infiniti – strzelił gola do własnej bramki. A BMW? Ono tylko na tym skorzystało! I to zdecydowanie nie tylko dzięki temu, że za sprawą niższej pojemności silnika uniknęło wyższej stawki akcyzy.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków