- Zmiany są znacznie większe niż wskazywałby na to design obu SUV-ów BMW
- Ogromną metamorfozę przeszła deska rozdzielcza
- Przyspieszenia 0-100 km/h zaskakują. Ceny wręcz onieśmielają
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Cztery lata po debiucie obecnych generacji BMW X5 M Competition i X6 M Competition (kody fabryczne F95 i F96) producent przedstawia ich zmodernizowane wersje. Co ważne, modyfikacje nie dotyczą tylko wyglądu obu samochodów. Doszło do sporej ingerencji w deskę rozdzielczą i układ napędowy tych szybkich SUV-ów klasy wyższej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBMW X5 M Competition i X6 M Competition: co się zmieniło?
W gruncie rzeczy zmiany w designie są bardzo podobne do tych, które zaszły w BMW X5 i X6 bez litery M w nazwie. Pojawiły się więc nowe reflektory, cieńsze o 3,5 cm i pozbawione wcięcia w dolnej krawędzi klosza. Grill jest w całości czarny i płynnie się łączy ze zmodernizowanym centralnym wlotem powietrza w zderzaku. Tylne światła BMW X5 M Competition otrzymały nowy układ LED-ów. BMW X6 M Competition jest zaś dostępne z karbonowym tylnym spoilerem i karbonowymi obudowami bocznych lusterek.
Przeczytaj także: Zmodernizowane BMW X5 i X6. To pierwszy większy lifting X5 od pięciu lat!
Zmodernizowane BMW X5 M Competition i X6 M Competition otrzymały 21-calowe obręcze kół z przodu i 22-calowe z tyłu. Oba modele mają ten sam współczynnik oporu powietrza Cx (0,38; jak widać, bardziej sportowa linia dachu X6 M niewiele pomaga), ale X6 M Competition jest o 30 kg lżejsze od X5 M Competition. Pierwsze waży 2370 kg, drugie 2400 kg.
Radykalnie zmieniły się też deski rozdzielcze: ekrany wskaźników i centralny łączy teraz wspólna zakrzywiona tafla. Wyświetlacz za kierownicą ma przekątną 12,3 cala, ekran w środkowej konsoli jest z kolei 14,9-calowy.
Jeszcze większa zmiana zaszła w układzie napędowym. Związana jest z nią pewna niespodzianka, ale niestety, nie należy ona do tych przyjemnych.
BMW X5 M Competition i X6 M Competition: moc, 0-100 km/h
Zmodernizowane SUV-y otrzymały układ łagodnej hybrydy (mild hybrid). Silnik elektryczny znalazł się w obudowie skrzyni biegów i nie tylko pełni rolę alternatoro-rozrusznika, ale generuje również dodatkowe 12 KM i aż 200 Nm.
Sama spalinowa jednostka napędowa ma 4,4 l pojemności i osiem widlasto ustawionych cylindrów. To odświeżona konstrukcja z m.in. udoskonalonym turbodoładowaniem i wzmocnionym wałem korbowym. Ponadto silnik szybciej reaguje na polecenia kierowcy.
Moc i maksymalny moment obrotowy pozostały jednak takie same jak w BMW X5 M Competition i X6 M Competition sprzed liftingu. To 750 Nm przy 1800 obr./min i 625 KM.
Paradoksalnie, układ mild hybrid wcale nie poprawił dynamiki obu samochodów. Mało tego, przyspieszenia 0-100 km/h są o 0,1 s gorsze niż w wersjach sprzed liftingu. W obu przypadkach wynoszą 3,9 s (wcześniej: 3,8 s).
Pogorszyła się też relacja masy do mocy. Wcześniej było to 5 kg/kW, obecnie 5,2 kg/kW.
BMW X5 M Competition i X6 M Competition: ceny
Oba zmodernizowane SUV-y są już dostępne w Polsce, ale ceny po prostu onieśmielają. BMW X5 M Competition kosztuje minimum 700 tys. zł, BMW X6 M Competition jest o 30 tys. zł droższe.