- W ostatnich miesiącach pod strzechy Euro NCAP coraz częściej trafiają samochody chińskich producentów, przy czym w większości są to – nie inaczej – SUV-y
- Organizacja zajmująca się sprawdzaniem poziomu bezpieczeństwa nowych aut opublikowała właśnie wyniki ostatnich przeprowadzonych w tym roku testów
- Osoby, którym motoryzacja z Państwa Środka kojarzy się z tandetnymi kopiami, będą zaskoczone, bo... wszystkie chińskie konstrukcje otrzymały pięć gwiazdek!
- Honoru Europy bronił w tym rozdaniu Mercedes EQE SUV. Jak mu poszło?
Sekretarz Euro NCAP ma gorzkie przemyślenia na koniec roku
Zacznijmy od refleksji, która dopadła zespół osób badających bezpieczeństwo nowych samochodów. Dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP, jest zaniepokojony sytuacją na rynku wywołaną preferencjami klientów. Jego zdaniem sami obniżamy poziom bezpieczeństwa na drogach.
– przekazał van Ratingen.
Euro NCAP rozbiła dziewięć SUV-ów. Chińskie auta na topie
W ostatniej edycji testów zderzeniowych w tym roku brały udział niemal same azjatyckie SUV-y. Pięć z nich to dla nas egzotyczne modele – wietnamski VinFast VF8 i cztery chińskie samochody: BYD Seal-U, BYD Tang, Smart #3 (auto zbudowane na platformie koncernu Geely) oraz Xpeng G9. Koreę Południową reprezentowały znane nam auta, czyli Kia EV9 i Hyundai Kona. Pozostałe dwa SUV-y to japońska Honda ZR-V i niemiecki Mercedes EQE SUV.
Tylko trzy auta otrzymały mniej niż pięć gwiazdek i nie były to samochody chińskiego pochodzenia. Wyniki testów i filmy z prób zderzeniowych znajdziecie poniżej.
BYD Seal-U: pięć gwiazdek
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 83 proc.
- Systemy wsparcia: 77 proc.
BYD Tang: pięć gwiazdek
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 87 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 80 proc.
- Systemy wsparcia: 73 proc.
Honda ZR-V: cztery gwiazdki
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 79 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 81 proc.
- Systemy wsparcia: 68 proc.
Hyundai Kona: cztery gwiazdki
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 64 proc.
- Systemy wsparcia: 60 proc.
Kia EV9: pięć gwiazdek
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 88 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 76 proc.
- Systemy wsparcia: 83 proc.
Mercedes EQE SUV: pięć gwiazdek
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 87 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 90 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 80 proc.
- Systemy wsparcia: 85 proc.
Smart #3: pięć gwiazdek
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 84 proc.
- Systemy wsparcia: 85 proc.
VinFast VF8: cztery gwiazdki
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 76 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 77 proc.
- Systemy wsparcia: 79 proc.
Xpeng G9: pięć gwiazdek
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych: 78 proc.
- Systemy wsparcia: 78 proc.