Auto Świat Wiadomości Aktualności Chińskie SUV-y wypadły lepiej od innych aut z Azji. Zaskoczenia w testach Euro NCAP

Chińskie SUV-y wypadły lepiej od innych aut z Azji. Zaskoczenia w testach Euro NCAP

Euro NCAP od lat przeprowadza próby zderzeniowe nowych samochodów. W ostatniej serii tegorocznych testów sprawdzono poziom bezpieczeństwa dziewięciu SUV-ów. Aż cztery z nich to auta chińskich marek, które zaskoczyły chyba nawet samych pracowników tej organizacji. Sekretarz generalny Euro NCAP ma też smutną refleksję.

Euro NCAP rozbiło kolejne SUV-y. Zaskakują zwłaszcza chińskie modeleEuro NCAP
  • W ostatnich miesiącach pod strzechy Euro NCAP coraz częściej trafiają samochody chińskich producentów, przy czym w większości są to – nie inaczej – SUV-y
  • Organizacja zajmująca się sprawdzaniem poziomu bezpieczeństwa nowych aut opublikowała właśnie wyniki ostatnich przeprowadzonych w tym roku testów
  • Osoby, którym motoryzacja z Państwa Środka kojarzy się z tandetnymi kopiami, będą zaskoczone, bo... wszystkie chińskie konstrukcje otrzymały pięć gwiazdek!
  • Honoru Europy bronił w tym rozdaniu Mercedes EQE SUV. Jak mu poszło?

Sekretarz Euro NCAP ma gorzkie przemyślenia na koniec roku

Zacznijmy od refleksji, która dopadła zespół osób badających bezpieczeństwo nowych samochodów. Dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP, jest zaniepokojony sytuacją na rynku wywołaną preferencjami klientów. Jego zdaniem sami obniżamy poziom bezpieczeństwa na drogach.

Przez lata Euro NCAP było oskarżane o zwiększanie masy samochodów. Uważano, że dodatkowe systemy bezpieczeństwa windują wagę pojazdów. […] wzrost masy samochodów, który teraz obserwujemy, z pewnością nie jest związany z bezpieczeństwem. Wynika z preferencji klientów dotyczącej większych pojazdów i elektryfikacji dokładającej do aut coraz większe akumulatory tłumiące lęk konsumentów przed [małym – red.] zasięgiem. To trend, który nie pomaga ani bezpieczeństwu, ani środowisku. Duże i ciężkie samochody są generalnie mniej wydajne energetycznie niż małe i lekkie, a do tego dochodzą obawy o bezpieczeństwo w przypadku kolizji tych dwóch typów pojazdów lub – co gorsza – gdy w zdarzeniu biorą udział niechronieni użytkownicy dróg

– przekazał van Ratingen.

W SUV-ach czujemy się bezpiecznie. A co z innymi?
W SUV-ach czujemy się bezpiecznie. A co z innymi?KPP w Tomaszowie Mazowieckim

Euro NCAP rozbiła dziewięć SUV-ów. Chińskie auta na topie

W ostatniej edycji testów zderzeniowych w tym roku brały udział niemal same azjatyckie SUV-y. Pięć z nich to dla nas egzotyczne modele – wietnamski VinFast VF8 i cztery chińskie samochody: BYD Seal-U, BYD Tang, Smart #3 (auto zbudowane na platformie koncernu Geely) oraz Xpeng G9. Koreę Południową reprezentowały znane nam auta, czyli Kia EV9 i Hyundai Kona. Pozostałe dwa SUV-y to japońska Honda ZR-V i niemiecki Mercedes EQE SUV.

Tylko trzy auta otrzymały mniej niż pięć gwiazdek i nie były to samochody chińskiego pochodzenia. Wyniki testów i filmy z prób zderzeniowych znajdziecie poniżej.

BYD Seal-U: pięć gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 83 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.

BYD Tang: pięć gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 80 proc.
  • Systemy wsparcia: 73 proc.

Honda ZR-V: cztery gwiazdki

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 79 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 81 proc.
  • Systemy wsparcia: 68 proc.

Hyundai Kona: cztery gwiazdki

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 64 proc.
  • Systemy wsparcia: 60 proc.

Kia EV9: pięć gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 76 proc.
  • Systemy wsparcia: 83 proc.

Mercedes EQE SUV: pięć gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 80 proc.
  • Systemy wsparcia: 85 proc.

Smart #3: pięć gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 84 proc.
  • Systemy wsparcia: 85 proc.

VinFast VF8: cztery gwiazdki

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 76 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 79 proc.

Xpeng G9: pięć gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych: 78 proc.
  • Systemy wsparcia: 78 proc.
Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków